PROPOZYCJE OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
Przedmiot: muzyka
mgr Ewa Napierała
Ocenianie powinno być procesem ciągłym i systematycznym, dostarczającym nauczycielowi, uczniom i ich rodzicom informacji o wiedzy, umiejętnościach i postawie wobec przedmiotu. Podlegające ocenie osiągnięcia pozwolą nauczycielowi na weryfikację metod i form pracy oraz dobór właściwych środków dydaktycznych.
à Bieżącej ocenie podlegają:
- przygotowanie ucznia do zajęć,
- uczestnictwo w zajęciach,
- zaangażowanie ucznia w działania muzyczne,
- umiejętność formułowania problemów, wyciągania wniosków oraz poszukiwania własnych rozwiązań
à Ocenianie bieżące powinno być dokonywanie przez:
- ćwiczenia muzyczne (rytmiczne, metodyczne, słuchowe, ruchowe),
- działania muzyczne (śpiew, gra na instrumentach, ekspresja muzyczno-ruchowa),
-quizy i konkursy,
- odpowiedź ustną (znajomość podstawowych terminów plastycznych i muzycznych, wiadomości o epokach i stylach w muzyce oraz o wybitnych przedstawicielach świata artystycznego i ich wybranych dziełach)
- pracę domową (referaty, notatki),
- wykonanie pracy wymagającej dłuższego czasu realizacji (np. tworzenie szkolnej lub klasowej galerii, okazjonalnego programu artystycznego).
à Ocena semestralna powinna być wystawiona z uwzględnieniem kryteriów wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania. Musi odzwierciedlać postawę ucznia wobec przedmiotu i wykonywanych zadań oraz wysiłek, jaki uczeń wkłada w ich realizację. Powinna być wykładnikiem osiągniętych umiejętności, poziomu uzyskanej wiedzy w danym okresie oraz motywować i zachęcać ucznia do rozwijania zainteresowań plastycznych i muzycznych.
à Ocena roczna musi uwzględniać wiedzę oraz umiejętności ucznia zdobyte i utrwalone w ciągu całego roku. Podobnie jak ocena semestralna, powinna uwzględniać zapisy, które wynikają z wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania.
KRYTERIA OCENY
à Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiadomości i umiejętności objętych programem w stopniu bardzo dobrym i dodatkowo:
- czynnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych,
- wykazuje zainteresowanie sztuką (bierze udział w koncertach)
- podejmuje dodatkowe zadania (zdobywa informacje z innych źródeł, angażuje się w życie artystyczne klasy i szkoły),
- reprezentuje szkołę w konkursach muzycznych.
à Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności w wysokim stopniu, a ponadto:
- wykazuje aktywną postawę w pracach indywidualnych i zespołowych,
- wyróżniająco wywiązuje się z wszelkich zadań i powierzonych mu ról,
- uzyskuje bardzo dobre i dobre oceny cząstkowe,
- starannie wykonuje ćwiczenia muzyczne,
- potrafi obronić swój pogląd i postawę twórczą.
à Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres programowy wiedzy i umiejętności w stopniu średnim, a także:
- zwykle pracuje systematycznie i efektywnie, indywidualnie i w grupie,
- poprawnie formułuje wnioski i udaje mu się bronić swych poglądów,
- odpowiednio wywiązuje się z części zadań i powierzonych ról,
- najczęściej uzyskuje dobre oceny cząstkowe.
à Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności w stopniu poprawnym oraz:
- nie zawsze pracuje systematycznie i niezbyt chętnie podejmuje wszelkie działania,
- rzadko uczestniczy w dyskusjach i pracach zespołowo-grupowych,
- czasami poprawnie formułuje wnioski,
- ma problemy z obroną swoich poglądów,
- najczęściej uzyskuje dostateczne oceny cząstkowe.
à Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności na poziomie elementarnym, a także:
- nie pracuje systematycznie i niezbyt chętnie podejmuje działania,
- biernie uczestniczy w dyskusjach,
- niestarannie wykonuje ćwiczenia,
- nie formułuje własnych wniosków.
à Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nawet w stopniu elementarnym nie opanował materiału i nie nabył umiejętności wskazanych w programie nauczania oraz:
- nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
- nie bierze udziału w działaniach twórczych,
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego,
- nie wykazuje żadnej chęci do poprawy swojej oceny.
Ocena ta nie wynika z możliwości czy z braku uzdolnień ucznia, lecz z całkowitej niechęci do przedmiotu oraz pracy na lekcjach.
czemu102