J.S.Gyalwang Drukpa - Spokojny świat.docx

(13 KB) Pobierz

J.Ś.Gyalwang Drukpa

Spokojny świat

Aby zacząć, potrzebujemy zapomnieć o pokoju na świecie i skoncentrować się na naszym własnym spokoju. Jeżeli nie posiadamy własnego, indywidualnego spokoju, jak możemy tworzyć pokój świata, który jest oddalony od nas?

Aby tworzyć pokój na świecie musimy znać nasz własny spokój. Jak więc stworzyć ten spokój w naszych własnych umysłach? Jaki jest pierwszy krok do postawienia w naszej praktyce? Dopiero odnajdując nasz własny spokój, będziemy na odpowiedniej pozycji aby modlić się o zbiorowy pokój.

Posiadanie wewnętrznego spokoju zależy od naszego zrozumienia. Jeżeli zrozumiałeś, że żródłem spokoju jest natura twojego własnego umysłu, twoja czystość, wtedy zrozumiesz, że już jesteś w stanie spokoju. W każdym razie, jeśli nie zrozumiesz podstawowego stanu w którym już jesteś (stanu spokoju), jak długo będziesz kontynuował zmagania w ignorancji, tak długo nie będziesz w stanie go doświadczyć. Aby to zilustrować, to jest tak jak ktoś bardzo biedny, kto nie wie że ma wielkie skarby zaraz pod łóżkiem. Powiedzmy, że ktoś bystry mu powie: "masz wielkie bogactwo pod swoją podłogą". Jak tylko ta biedna osoba odnajdzie ten wielki skarb, odczuje ogromną wdzięczność i szczęście. Podobnie my, posiadamy wielki spokój w naszym umyśle, ale nie jesteśmy go świadomi i to jest przyczyną naszych zmagań w świecie, i dlatego też postrzegamy wszystko wokół nas jako destruktywne. Samochody, pieniądze, domy, i wszystko inne ukazuje się nam jako destruktywne. Nic właściwie nie pozostaje, czego tak nie odbieramy. Ostateczny pełny spokój całkowicie zależy od naszego zrozumienia. Musimy uświadomić sobie naszą własną naturę. Kiedy już będziesz w stanie to zrobić, nie będziesz musiał polegać na jedzeniu, czy na pogodzie, czy pójściu na konferencje czy spotkanie.

Powiedzmy to tak; pokój nie zależy od papieru i atramentu, kiedy ktoś przyjdzie do ciebie i powie: "Teraz zgodźmy sie na ten układ i podpiszmy"; Prawdziwy pokój nie zależy od zewnętrznych rzeczy; zależy on w pełni od umysłu. Na przykład, jeśli jestem w bardzo spokojnym stanie, wtedy przynajmniej mogę się tym stanem podzielić z przyjaciółmi i rodziną, jeżeli nie ma we mnie spokoju, nie podzielę się tym z nikim. Ponadto, prawdopodobnie, nikt mnie nie będzie lubił, ponieważ nie będzie ode mnie czuć spokojnej wibracji, będzie to spowodowane wewnętrznym gniewem, niecierpliwością i destrukcją. Nawet jeśli udam zrelaksowanie, inni będą odczuwać ode mnie dziwną wibrację i nie będą mogli się zrelaksować w moim towarzystwie. Dzieje się tak przez moją niecierpliwą naturę i fakt że coś jest nie tak wewnątrz mnie. Odbicie mojego stanu ujawni się na mojej twarzy, w ciele i ruchu. Jednakże, jeśli jestem w stanie spokoju mogę go automatycznie dzielić co najmniej z dwoma, trzema osobami. W taki sposób, jeśli posiadasz w sobie wielki wewnętrzny spokój, możesz się nim dzielić z wielką ilością osób. Zależy to zupełnie od twojego umysłu. Zależy w pełni od tego jak daleko możesz wejść w stan spokoju; stan który jest zupełną odwrotnością gniewu. Musimy modlić się o spokój w nas samych a wtedy zbiorowy pokój tam będzie. W innym razie, jeśli nie ma indywidualnego spokoju, jak możemy stworzyć zbiorowy pokój? Nie ma takiej możliwości!

To jest tak jak sypanie ryżu na kupkę; jest to możliwe przez dodawanie jednego ziarnka na drugie. Podobnie, musimy zrozumieć, że indywidualny spokój jest bardzo ważny aby stworzyć zbiorowy pokój.

Właściwie, musimy zrozumieć, że spokój jest czymś, co nie może iść w parze z gniewem. Złość jest dokładną odwrotnością pokoju. Dlatego musimy zniszczyć nasz gniew.

Po drugie, potrzebujemy wykształcić zrozumienie siebie nawzajem i zniwelować każde nieporozumienie, które mamy wobec siebie i otoczenia w którym żyjemy. Na przykład, może powinieneś zrozumieć innych członków rodziny i rozwinąć umiejętność jak radzić sobie ze złością. Wtedy będziesz w stanie dzielić się spokojem z każdym z członków rodzinny. Jednakże, jeśli nie rozumiecie się nawzajem może będziesz narzekał że twój brat robi ci coś złego, co spowoduje że zaczniesz z nim kłótnie. Wtedy on nie zrozumie twojego punktu widzenia, prowadząc do podziału między wami. Wtedy podobna przepaść wytworzy się między tobą a bratową i spokój w rodzinie będzie zgubiony. Jak wtedy doświadczymy najważniejszej sprawy, swojego wewnętrznego spokoju?

To jest nasz indywidualny spokój o który musimy się modlić.

J.Ś.Gyalwang Drukpa (wyciąg z magazynu Dragon jesień 2001)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin