De Koven Stan - Bezpieczna Przystań.pdf

(1063 KB) Pobierz
Stan DeKoven
Stan DeKoven
BEZPIECZNA PRZYSTA Ń
Wst ę p do chrze ś cija ń skiego poradnictwa
5770846.009.png
WST Ę P
Najistotniejsze i najpełniejsze streszczenie Ewangelii znajduje si ę w 5 rozdziale II Listu do Koryntian, wer-
sety 17-20:
Tak wi ę c, je ś li kto ś jest w Chrystusie, nowym jest stworzeniem; stare przemin ę ło, oto
wszystko stało si ę nowe. A wszystko to jest z Boga, który nas pojednał z sob ą przez Chrystusa
i poruczył nam słu Ŝ b ę pojednania. To znaczy, Ŝ e Bóg w Chrystusie ś wiat z sob ą pojednał, nie
zaliczaj ą c im ich upadków, i powierzył nam słowo pojednania. Dlatego w miejsce Chrystusa
poselstwo sprawujemy, jak gdyby przez nas Bóg upominał; w miejsce Chrystusa prosimy:
Pojednajcie si ę z Bogiem. "
Ksi ąŜ ka „Bezpieczna przysta ń " została napisana jako pomoc w wykształceniu umiej ę tno ś ci poradnictwa
i duszpasterstwa duchowego zarówno dla duchownych jak i ich pomocników. Odk ą d program ten pojawił
si ę , przeszedł wiele zmian i poprawek. Jako członek kadry nauczycielskiej, a tak Ŝ e jeden z tych, którzy
rozwin ę li program, mog ę ś miało stwierdzi ć , Ŝ e obecna forma jest niew ą tpliwie najpełniejsza i daje wyobra-
Ŝ enie o tym, ile czasu sp ę dził autor tego podr ę cznika na studiowaniu i modlitwie. Powtarzaj ą c w sparafra-
zowanej formie to, co powy Ŝ ej zacytowałem, mo Ŝ na powiedzie ć :
„Bóg posłał Jezusa na ś wiat, aby przywie ść grzesznika z powrotem do Boga i przywróci ć prawidło-
we stosunki. Jezus przekazał wszystkim chrze ś cijanom t ę sam ą słu Ŝ b ę przyprowadzania innych do
Boga i naprawiania zerwanych wi ę zów z Bogiem (a mo Ŝ na te Ŝ doda ć : i ze sob ą nawzajem). Ka Ŝ dy
chrze ś cijanin jest powołany do tego, aby by ć ambasadorem Chrystusa w celu przyprowadzania
grzeszników do społeczno ś ci z Bogiem przez Jezusa Chrystusa."
Stało si ę oczywistym dla nauczycieli i tych, którzy rozwin ę li program ksi ąŜ ki „Bezpieczna przysta ń ", Ŝ e
cz ęść tej słu Ŝ by musi polega ć na pojednaniu człowieka z człowiekiem. Tak wi ę c liczni chrze ś cijanie, cho ć
s ą pewni swoich dobrych stosunków z Bogiem, nie s ą w dobrych stosunkach z innymi, bliskimi lub dal-
szymi osobami w ich Ŝ yciu. Po prostu pokój nie wypełnił ich serca. Aby by ć zdolnym do kochania innych
i do kochania samego siebie, jak rzekł Jezus, chrze ś cijanin musi wpierw pojedna ć si ę (mie ć dobre relacje)
z innymi oraz z samym sob ą . Taki stan mo Ŝ emy nazwa ć : „Bezpieczna przysta ń ".
Dlaczego „Bezpieczna przysta ń "?
We francuskiej tradycji wspinaczki górskiej ten, który stoi na czele, wspina si ę sam na bezpieczne
miejsce i mocuje liny bezpiecze ń stwa. Wołanie wspinaj ą cych si ę z dołu brzmi: „Bezpiecznie?" (mo Ŝ emy
wej ść na gór ę ?). Je ś li wszystko jest zabezpieczone, ten w górze odpowiada: „Bezpiecznie!" (wszystko
umocnione). Tak Ŝ e chrze ś cijanie maj ą by ć jak ten na czele, który prowadzi innych bezpiecznie w gór ę w
ich w ę drówce ku chrze ś cija ń skiej dojrzało ś ci. Apostoł Paweł błaga nas, by ś my pojednali si ę z Bogiem, a
ź niej, by ś my sprawowali słu Ŝ b ę pojednania wobec innych. ś aden chrze ś cijanin po przeczytaniu tego
fragmentu i tej ksi ąŜ ki nie potrzebuje ju Ŝ dłu Ŝ ej zastanawia ć si ę nad tym, jaka jest wola Bo Ŝ a wzgl ę dem
jego Ŝ ycia.
Dr DeKoven był jednym z uczestników pierwszego seminarium na temat poradnictwa ś wieckiego, które
odbyło si ę w San Diego w Kalifornii. Przez okres wielu lat bada ń wykonał profesjonalne zadanie wygła-
dzenia i poszerzenia pierwotnej koncepcji i napisał wspaniały podr ę cznik dla wyposa Ŝ enia Ko ś cioła
w instrument pomocny w słu Ŝ bie poradnictwa.
Wi ę kszo ść informacji pochodzi z wieloletniej osobistej praktyki dr De Koven'a jako pastora,
wychowawcy, i specjalisty w sprawach rozwi ą zywania problemów mał Ŝ e ń skich, rodzinnych i dzieci ę cych.
Joseph J.Bohac, dr filozofii
5770846.010.png
WST Ę P AUTORA I WPROWADZENIE
Gdy kto ś podejmuje si ę napisania powa Ŝ nej ksi ąŜ ki na tak zasadniczy temat, jak chrze ś cija ń skie porad-
nictwo, to czeka go bardzo wielkie zadanie. Odkryjemy, Ŝ e ten obszerny przewodnik poradnictwa napisany
jest szczególnie jako program nauczania dla tych, którzy zaanga Ŝ owani s ą w słu Ŝ bie chrze ś cija ń skiego
poradnictwa, czy to jako osoby duchowne, czy te Ŝ ś wieckie.
Moim pragnieniem jest, aby ta ksi ąŜ ka pomogła wam i uzdolniła was do efektywnego działania w słu Ŝ bie
tym, którzy s ą zranieni w Ciele Chrystusa. Gdy zaczynacie czytanie ksi ąŜ ki „Bezpieczna przysta ń ", wa Ŝ ne
jest, aby ś cie wiedzieli, jak si ę rozwijała oraz jakie s ą jej podstawowe cz ęś ci składowe. Przede wszystkim
odkryjecie, Ŝ e jest to do ść obszerny przewodnik, cho ć nie stara si ę on oczywi ś cie odpowiedzie ć na wszyst-
kie pytanie lub rozwi ą za ć ka Ŝ d ą problemow ą sytuacj ę . Taki przewodnik musiałby zawiera ć całe tomy, a to
daleko przekraczałoby zasi ę g tej pracy. S ą tutaj poddane do dyskusji podstawowe zagadnienia dotycz ą ce
chrze ś cija ń skiego poradnictwa; a tam, gdzie konieczne było dalsze zgł ę bienie tematu, dostarczona jest po-
nadto bibliografia.
Ksi ąŜ ka została podzielona na sze ść podstawowych rozdziałów.
Rozdział I dotyczy ogólnej teorii chrze ś cija ń skiego poradnictwa, procesu integracji psychologii i teologii,
przedstawia podstawowe szkoły ś wieckiego i chrze ś cija ń skiego poradnictwa oraz mówi o tym, jak Pismo
Ś wi ę te podchodzi do słu Ŝ by doradztwa, rozwoju kr ę gu Ŝ ycia rodzinnego i jego wpływu na innych ludzi;
a tak Ŝ e porusza wiele innych tematów.
Rozdział II odsłania dwa podstawowe pogl ą dy dotycz ą ce rozwoju osobowo ś ci: natura i zachowanie, a
tak Ŝ e omawia teori ę temperamentu, osobowo ś ci oraz poradnictwa.
Cechy charakterystyczne Bo Ŝ ej osobowo ś ci, dzieło Ducha Ś wi ę tego i modele biblijnego poradnictwa s ą
zgł ę bione i rozwini ę te w Rozdziale III.
Rozdział IV traktuje o niektórych technicznych aspektach słu Ŝ by poradnictwa. Zawiera on wskazówki, jak
zastosowa ć metod ę psychologicznego okre ś lania i oceny potrzeb ludzkich. Pomo Ŝ e on wam podj ąć odpo-
wiednie kroki, gdy ju Ŝ odkryjecie, co ludzie odczuwaj ą , czego potrzebuj ą i zdob ę dziecie inn ą praktyczn ą
wiedz ę . Dotyka te Ŝ wa Ŝ nego tematu, jak pozytywnie i skutecznie si ę komunikowa ć .
W Rozdziale V zawarte s ą niektóre zasady poradnictwa, jak: porozumiewanie si ę , modele uczniostwa,
praca z pojedyncz ą osob ą , z grup ą czy rodzin ą , ró Ŝ ne techniki poradnictwa, kwestie poradnictwa mał Ŝ e ń -
skiego i rodzinnego, problemy dzieci i młodzie Ŝ y, poradnictwo w sytuacjach problemów kulturowych, gru-
powe poradnictwo, a tak Ŝ e kwestia uzdrowienia, zdrowia wewn ę trznego i demonologii.
Rozdział VI skupia uwag ę na specyficznych problemach w poradnictwie, takich jak l ę ki i wina, opresja,
przemiana zachowania i charakteru, człowiek i seks, przebaczenie, słu Ŝ ba uwalniania i nałogi. B ę dziemy
dotykali tematu etyki w poradnictwie, uzyskamy wiedz ę na temat uwarunkowa ń udzielania skutecznych
porad i rozwijania coraz doskonalszej słu Ŝ by poradnictwa dla siebie samego.
Czytaj ą c ten podr ę cznik w sposób systematyczny, uzyskasz bardziej skuteczne narz ę dzie, gdy Ŝ ka Ŝ da cz ęść
tego podr ę cznika zaz ę bia si ę z nast ę pn ą . Ka Ŝ dy rozdział i ka Ŝ da sekcja s ą tak zaprojektowane, aby mogły
by ć praktycznym przewodnikiem dla ka Ŝ dego indywidualnego doradcy.
Mam nadziej ę , Ŝ e ksi ąŜ ka ta b ę dzie bardzo pomocnym narz ę dziem dla tych, którzy zaanga Ŝ uj ą si ę na polu
chrze ś cija ń skiego poradnictwa.
Stan DeKoven, doktor filozofii; 1992
5770846.011.png
PODZI Ę KOWANIA
Pocz ą tkowy program nauczania, na którym oparty jest podr ę cznik „Bezpieczna przysta ń ", został
rozwini ę ty przez dynamiczny zespół chrze ś cija ń skich doradców i wychowawców. Ciesz ę si ę bar-
dzo, Ŝ e miałem przywilej pracowa ć z tym zespołem. Materiały u Ŝ yte w tej ksi ąŜ ce s ą oparte na
wykładach prezentowanych przez tych wspaniałych ludzi. Tak wi ę c za pozytywn ą inspiracj ę
i wkład do tej pracy dzi ę kuj ę tym, których wymieniam poni Ŝ ej: dr Joseph Bohac, Charlie Gregg,
Lorie Floren M. A., Gary Juleen M.A. i Terry Sullivan M. A.
Stan DeKoven, 1992
5770846.012.png
WYKAZ SKRÓTÓW BIBLIJNYCH
STARY TESTAMENT
35 Ksi ę ga Habakuka
Ha
36 Ksi ę ga Sofoniasza
So
1
I Ksi ę ga Moj Ŝ eszowa
IM
37 Ksi ę ga Aggeusza
Ag
2
II Ksi ę ga Moj Ŝ eszowa
2M
38 Ksi ę ga Zachariasza
Za
3
III Ksi ę ga Moj Ŝ eszowa
3M
39 Ksi ę ga Malachiasza
Ml
4
IV Ksi ę ga Moj Ŝ eszowa
4M
5
V Ksi ę ga Moj Ŝ eszowa
5M
6
Ksi ę ga Jozuego
Joz
NOWY TESTAMENT
7
Ksi ę ga S ę dziów
Sdz
8
Ksi ę ga Rut
Rt
1
Ewangelia ś w. Mateusza
Mt
9
I Ksi ę ga Samuela
lSm
2
Ewangelia ś w. Marka
Mk
10 II Ksi ę ga Samuela
2Sm
3
Ewangelia ś w. Łukasza
Łk
11 I Ksi ę ga Królewska
lKrl
4
Ewangelia ś w. Jana
J
12 II Ksi ę ga Królewska
2Krl
5
Dzieje Apostolskie
Dz
13 I Ksi ę ga Kronik
IKrn
6
List ś w. Pawia do Rzymian
Rz
14 II Ksi ę ga Kronik
2Krn 7
I List ś w. Pawła do Koryntian
IKor
15 Ksi ę ga Ezdrasza
Ezd
8
II List ś w. Pawła do Koryntian
2Kor
16 Ksi ę ga Nehemiasza
Neh
9
List ś w. Pawła do Galacjan
Gl
17 Ksi ę ga Estery
Est
10 List ś w. Pawła do Efezjan
Ef
18 Ksi ę ga Joba
Job
11 List ś w. Pawła do Filipian
Flp
19 Ksi ę ga Psalmów
Ps
12 List ś w. Pawła do Kolosan
Kol
20 Przypowie ś ci Salomona
Prz
13 I List ś w. Pawła do Tesaloniczan
lTs
21 Ksi ę ga Kaznodziei Salomona
Kzn
14 II List ś w. Pawła do Tesaloniczan
2Ts
22 Pie śń nad Pie ś niami
PnP
15 I List ś w. Pawła do Tymoteusza
lTm
23 Ksi ę ga Izajasza
Iz
16 II List ś w. Pawła do Tymoteusza
2Tm
24 Ksi ę ga Jeremiasza
Jr
17 List ś w. Pawła do Tytusa
Tt
25 Treny
Tr
18 List ś w. Pawła do Filemona
Firn
26 Ksi ę ga Ezechiela
Ez
19 List do Hebrajczyków
Hbr
27 Ksi ę ga Daniela
Dn
20 List ś w. Jakuba
Jk
28 Ksi ę ga Ozeasza
Oz
21 I List ś w. Piotra
1P
29 Ksi ę ga Joela
Jl
22 II List ś w. Piotra
2P
30 Ksi ę ga Amosa
Am
23 I List ś w. Jana
U
31 Ksi ę ga Abdiasza
Ab
24 II List ś w. Jana
2J
32 Ksi ę ga Jonasza
Jon
25 III List ś w. Jana
3J
33 Ksi ę ga Micheasza
Mi
26 List ś w. Judy
Jud
34 Ksi ę ga Nahuma
Na
27 Objawienie ś w. Jana
Obj
5770846.001.png 5770846.002.png 5770846.003.png 5770846.004.png 5770846.005.png 5770846.006.png 5770846.007.png 5770846.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin