Wystąpienia publiczne - jak pokonać lęk przed wypowiadaniem się.pdf

(57 KB) Pobierz
Wystapienia_publiczne
Wystąpieniapublicznejakpokonaćlękprzedwypowiadaniemsię
Uczestnicząc w Ŝyciu społecznym wchodzimy w relacje z róŜnymi ludźmi. Niemal w kaŜdej sytuacji
staramy się wywrzeć odpowiednie wraŜenie na innych, naszym charakterem, wiedzą, inteligencją czy
wyglądem fizycznym. Chcemy być atrakcyjni zarówno fizycznie jak i psychicznie. Gdy naszym
zadaniem jest występ przed publicznością obawy związane z tym, jak zostaniemy odebrani przez
innych nasilają się. Są takie osoby, które stają przed audytorium sporadycznie, ale są teŜ takie, które
występują przed publicznością systematycznie, co jest związane z ich charakterem pracy. Trenerzy,
szkoleniowcy, nauczyciele, politycy to tylko niektóre grupy zawodowe, w których wystąpienia
publiczne są elementem codzienności. Choć wypowiadanie się na forum grupy kojarzy nam się
głównie z tymi zawodami to umiejętności, jakie posiada dobry mówca przydatne są w wielu innych
codziennych sytuacjach, zwłaszcza zawodowych. Bez względu na to, czy prezentujemy jakiś temat na
duŜej sali wykładowej podczas międzynarodowej konferencji, prowadzimy zebranie kilkuosobowego
wydziału w firmie, czy próbujemy pokazać swoje mocne strony w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej
przydadzą nam się takie umiejętności jak: wzbudzanie zainteresowania i utrzymywanie uwagi
słuchaczy, dobór właściwych argumentów czy panowanie nad stresem. Ćwiczenie umiejętności w tym
zakresie jest o tyle waŜne, Ŝe coraz częściej pracodawcy oczekują od kandydatów łatwości
nawiązywania kontaktów z klientami, komunikatywności, umiejętności sprzedaŜy, kształtowania
wizerunku firmy oraz kreatywności i elastyczności.
Co tak naprawdę wzbudza nasz niepokój gdy musimy wywrzeć dobre wraŜenie na innych? Niektórzy z
pewnością przypominają sobie jak kiedyś pomyśleli: „ nie znam wystarczaj ą co dobrze tematu ”, „ co
zrobi ę jak nie b ę d ę potrafił odpowiedzie ć na pytania słuchaczy?”, co b ę dzie jak zaczn ę si ę rumieni ć ,
zapomn ę co mam mówi ć , nie b ę d ę mógł opanowa ć zdenerwowania?” lub „co zrobi ę , gdy moje wnioski
oka Ŝą si ę zbyt banalne?”
Osoby, które odczuwają duŜy lęk przed publicznym wypowiadaniem się mogą wiele dla siebie zrobić,
Ŝeby poczuć się bardziej komfortowo. Z jednej strony jest to praca nad własnym warsztatem, bo tylko
trening czyni mistrza. To praca nad głosem, oddechem i innymi elementami komunikacji niewerbalnej
oraz rzetelne przygotowanie tematu wystąpienia a z drugiej strony to uświadomienie sobie na czym
polega specyfika pracy z ludźmi i z jakimi trudnościami moŜemy mieć do czynienia nawet będąc
doświadczonym prelegentem. Zacznijmy więc od omówienia tego, co jest charakterystyczne dla
wystąpień publicznych. Trzeba sobie uświadomić, Ŝe stan napięcia i zdenerwowania, który im
towarzyszy jest całkowicie normalny. Dawka adrenaliny, jaką otrzymujemy przeŜywając stres sprawia,
Ŝe zaczynamy myśleć bardziej trzeźwo. Umiarkowany poziom stresu jest wręcz konieczny, aby
motywować nas do działania.
JeŜeli ktoś obawia się zakłopotania powinien wiedzieć, Ŝe nie jest w tym osamotniony. Wszyscy
jesteśmy podatni na zaskakujące upokorzenia towarzyszące kłopotliwym wypadkom i dla wszystkich
jest to stan nieprzyjemny. W związku z tym nie warto samym tym uczuciom poświęcać zbyt duŜo
czasu.
Lęk przed wypowiadaniem się na forum grupy ma swoje źródło, między innymi w tym, Ŝe chcemy być
perfekcyjni w kaŜdym calu i obawiamy się sytuacji, w której nie zdołamy odpowiedzieć na niektóre
pytania zadawane przez słuchaczy. Wbrew temu co czasem myślimy, publiczność jest bardziej
wyrozumiała niŜ nam się zdaje. Nawet rzetelne przygotowanie tematu nie uchroni nas przed
wszystkimi nieprzewidzianymi pytaniami. Profesjonalizm podpowiada, aby wówczas zapisać pytanie
słuchacza i w moŜliwie najszybszym czasie, w przerwie lub juŜ po zakończeniu spotkania, znaleźć na
nie wyczerpującą odpowiedź.
Trzeba teŜ pamiętać, Ŝe na ogół nie jesteśmy w stanie zadowolić swoją prezentacją wszystkich
słuchaczy. Nie kaŜdemu będzie odpowiadać nasz sposób prowadzenia spotkania. Niektórzy wolą
pozostać biernymi słuchaczami a inni preferują interaktywną formę wykładu.
45066258.001.png 45066258.002.png
Bądźmy teŜ przygotowani na to, Ŝe część słuchaczy moŜe nie zgodzić się z przedstawionymi przez
nas argumentami. Oczywiście łatwiej poradzić sobie z taką sytuacją mając juŜ doświadczenie, ale
nawet nie mając go warto pamiętać, Ŝe krytyczne uwagi uczestników oŜywiają spotkanie, inicjują
dyskusję i świadczą o tym, Ŝe jesteśmy z uwagą i zainteresowaniem słuchani.
Aby pokonać lęk przed wypowiadaniem się trzeba dokładnie określić czego się obawiamy. Czy tego,
Ŝe słuchacze nie zrozumieją tematu? Czy tego, Ŝe nie będą podzielać naszych poglądów? NiezaleŜnie
od tego, co będzie przyczyną lęku, naleŜy nazwać go po imieniu a następnie wyobrazić sobie co
najgorszego mogłoby nas spotkać, gdyby nasze obawy sprawdziły się. Trzeba odmitologizować
własne lęki, zobaczyć, Ŝe to co moŜe się ewentualnie zdarzyć nie ma aŜ tak powaŜnych konsekwencji
dla nas jak nam się wydaje.
Pamiętajmy o specyfice róŜnego rodzaju prezentacji. Jej znajomość pozwoli nam wypracować sobie
konieczny dystans do tego, z czym musimy się zmierzyć za kaŜdym razem, gdy występujemy przed
audytorium.
Aby zdobyć umiejętność publicznego przemawiania trzeba duŜo praktykować. Nie istnieje Ŝaden
szybki sposób na to jak stać się dobrym mówcą. Zazwyczaj, Ŝeby zapanować nad tremą trzeba
zdobywać praktykę i zgłębiać wiedzę na temat procesu komunikacji.
W pracy nad własnym warsztatem pomóc nam mogą następujące ćwiczenia:
Ć wiczenie 1
Zaplanujmy sobie krótkie próby przemówienia. Lepiej przez par ę dni, przed planowanym
wyst ą pieniem ć wiczy ć codziennie po par ę minut ni Ŝ odło Ŝ y ć to na ostatni dzie ń przed prezentacj ą i
po ś wi ę ci ć na przygotowania jednorazowo wi ę cej czasu.
Ć wiczenie 2
Ć wiczmy w ró Ŝ nych warunkach. Powtarza ć przygotowany tekst mo Ŝ na w drodze na zaj ę cia szkolne,
do pracy, w obecno ś ci przyjaciela, w domu. Dzi ę ki ć wiczeniom w ró Ŝ nych sytuacjach zyskujemy
wi ę ksz ą plastyczno ść . Wiele osób ć wiczy w samotno ś ci, czasami stoj ą c przed lustrem.
Ć wiczenie 3
W trakcie próbnej prezentacji, nie przerywajmy potoku słów, aby poprawi ć ę dy lub zacz ąć jeszcze
raz, lepiej, od pocz ą tku. Nie uda si ę dokładnie za ka Ŝ dym razem tak samo powtórzy ć tre ś ci
wyst ą pienia i nawet nie powinno to by ć naszym zamiarem. Nale Ŝ y dopu ś ci ć mo Ŝ liwo ść pojawienia si ę
pewnych zmian.
Ć wiczenie 4
Warto zabiera ć głos kiedy tylko jest ku temu okazja. Nabycie do ś wiadczenia nie zlikwiduje tremy, ale
pozwoli uzyska ć nad ni ą lepsz ą kontrol ę . Kontakt z ró Ŝ nego rodzaju publiczno ś ci ą
i w ró Ŝ nego typu sytuacjach spowoduje, Ŝ e zaczniemy czu ć si ę pewniej. Dlatego warto, nawet je ś li nie
mamy na to wielkiej ochoty, przełamywa ć si ę i zabiera ć głos w czasie dyskusji
np. w pracy czy na spotkaniach towarzyskich.
( ź ródło ć wicze ń : „Zasady komunikacji werbalnej” Bruce E. Gronbeck, Kathleen German, Douglas
Ehninger, Alan H. Monroe)
Poza tego typu ćwiczeniami trzeba odpowiednio duŜo czasu przeznaczyć na samo przygotowanie
prezentacji. Poczucie bycia dobrze przygotowanym zmniejsza poziom lęku. Warto poprosić zaufaną
osobę, Ŝeby oceniła nasze wystąpienie i odpowiedziała nam na kilka pytań takich, jak te poniŜej:
- Czy temat jest odpowiedni do okoliczności?
- Czy cel główny jest wyraźnie zaznaczony?
- Czy wnioski nie budzą zastrzeŜeń?
- Czy poszczególne części prezentacji są jasno rozdzielone i zachowana jest między nimi
równowaga?
- Czy widać, Ŝe jesteśmy zaangaŜowani w temat?
- Czy jesteśmy zainteresowani publicznością?
- Czy głos modulujemy odpowiednio do treści?
- Czy szybkość mówienia podlega kontroli?
- Czy język przemawia do publiczności, jest Ŝywy i obrazowy?
Choć nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego co wydarzy się na sali wykładowej to na pewno
moŜemy zastanowić się, które treści wzbudzą największe zainteresowanie lub kontrowersje. MoŜna
więc przygotować się na ewentualne pytania.
Czasami uczestniczymy w wystąpieniach innych osób. Choć wówczas jesteśmy po drugiej stronie,
prezentacje innych mogą być dla nas dobrą lekcją. Zwracajmy uwagę na to jak prelegent prowadzi
spotkanie, jak mówi, jak się porusza, jak nawiązuje kontakt z publicznością i jak inicjuje dyskusję. To
sposób na wzbogacenie swojego warsztatu. Spójrzmy teŜ na to, jakie błędy popełnia prowadzący, po
to by uniknąć ich we własnych prezentacjach.
Czego jeszcze obawiamy się wiedząc, Ŝe inni będą nas słuchać? Na przykład tego, Ŝe nie uda nam
się zapanować nad głosem, Ŝe ze strachu nie wypowiemy pierwszego zdania. RównieŜ w tych
przypadkach moŜemy szukać pomocy w przeznaczonych dla tych celów ćwiczeniach. MoŜna
zaadaptować niektóre z technik jogi i medytacji w celu uzyskania panowania nad fizycznym stresem,
który hamuje ruchy i pogarsza jakość głosu. Pomocne
w tym będą proste ale skuteczne ćwiczenia:
Ć wiczenie 1
Nale Ŝ y zrobi ć powolny wdech licz ą c do sze ś ciu, nast ę pnie wstrzyma ć oddech licz ą c do trzech i zrobi ć
powolny wydech znów licz ą c do sze ś ciu. To ć wiczenie warto wykonywa ć zwłaszcza przed samym
prezentacj ą .
Ć wiczenie 2
Nale Ŝ y wypowiedzie ć cały alfabet na jednym oddechu. W miar ę ć wicze ń trzeba próbowa ć wypowiada ć
go coraz wolniej po to, by poprawi ć kontrol ę jak ą sprawuje si ę nad wydechem.
( ź ródło ć wicze ń : „Zasady komunikacji werbalnej” Bruce E. Gronbeck, Kathleen German, Douglas
Ehninger, Alan H. Monroe)
MoŜna teŜ systematycznie uczyć się rozluźniania całego ciała poprzez stosowanie ćwiczeń np. z
zakresu treningu relaksacyjnego Roberta Edelmanna. Instrukcja do tego ćwiczenia wygląda
następująco:
zaciskamy pi ęść tak mocno, jak tylko si ę da i wytrzymujemy tak przez 10 sekund, po czym
rozlu ź niamy mi ęś nie. Ć wiczenia napi ę cia i odpr ęŜ enia wykonujemy kolejno na innych cz ęś ciach ciała.
Ć wiczeniom powinny towarzyszy ć regularne, gł ę bokie i powolne oddechy oraz wyobra Ŝ enie sobie
jakiej ś przyjemnej i spokojnej sceny, na przykład ciepłego zachodu sło ń ca. Po nabyciu wprawy ka Ŝ dy
jest w stanie rozlu ź ni ć si ę w dowolnym momencie, zachowuj ą c spokój nawet w obliczu
nadci ą gaj ą cego zagro Ŝ enia publiczn ą obserwacj ą lub gdy ju Ŝ doznali ś my uczucia zakłopotania.
( ź ródło ć wiczenia: „Niepewno ść i zakłopotanie – o pokonywaniu niechcianych uczu ć ”, Rowland S.
Miller)
A co zrobić, gdy właśnie zdarzyła nam się drobna wpadka w trakcie publicznego wystąpienia? Chyba
najlepszą reakcją na błahe wykroczenia jest po prostu ignorowanie ich. Nie warto zakłócać przebiegu
wystąpienia zwróceniem uwagi na drobne głupstwa, nie warto teŜ obszernie tłumaczyć się i wyjaśniać.
Lepiej zebrać się w sobie, odzyskać utraconą równowagę i kontynuować temat. MoŜemy znaleźć się
równieŜ w takiej sytuacji, Ŝe na naszą pomyłkę otoczenie zareaguje śmiechem. Przyłączmy się po
prostu do reszty i śmiejmy się razem z uczestnikami. Nie wolno nam natomiast obraŜać się i
pokazywać, Ŝe reakcja widowni nas uraziła, bo nie musi ona oznaczać lekcewaŜenia a my będziemy
postrzegani jako osoby traktujące siebie zbyt powaŜnie. A jeśli niespodziewane wpadki wydają nam
się zbyt straszne i w sytuacji zakłopotania nie przychodzi nam do głowy Ŝadna stosowna reakcja,
pomyślmy o tym zawczasu. Wyobraźmy sobie to zaskakujące wydarzenie i wymyślmy do niego
odpowiedni scenariusz. Zwiększymy wówczas prawdopodobieństwo, Ŝe zachowamy się w poŜądany
sposób.
Zgłębiać wiedzę o tym jak wypowiadać się na forum grupy moŜna równieŜ w trakcie organizowanych
przez instytucje szkoleniowe warsztatów. Oferta szkoleniowa z tego zakresu jest bogata. Programy
szkoleniowe obejmują zazwyczaj takie zagadnienia, jak: odkrywanie świadomości własnego ciała,
znaczenie komunikatów niewerbalnych podczas autoprezentacji, techniki wzbudzania zainteresowania
i utrzymywania uwagi słuchaczy, język perswazji, właściwe argumenty, struktura i porządek
prezentacji, które uzupełniane są ćwiczeniami z wykorzystaniem kamery. Osoby zainteresowane tą
formą nauki mają szansę wypracować idealny dla siebie model wystąpienia i nauczyć się jak budować
swój autorytet jako kompetentnego, wzbudzającego zaufanie profesjonalnego mówcy.
Swój warsztat pracy moŜna doskonalić na róŜne sposoby. MoŜna to robić, między innymi, poprzez:
zgłębianie wiedzy o komunikacji werbalnej i niewerbalnej, wykonywanie ćwiczeń pomagających radzić
sobie ze stresem, uczestnictwo w szkoleniach czy obserwacje innych prelegentów. Zaprezentowane
powyŜej sposoby pracy pomagają obniŜyć poziom lęku przed wypowiadaniem się i warto je
systematycznie stosować. Poza tym przygotowują one do przedstawiania róŜnych prezentacji,
zarówno w trakcie pracy zawodowej jak i wtedy, gdy dopiero szukamy pracy i uczestniczymy w
rozmowach kwalifikacyjnych.
A gdy juŜ nadejdzie dzień naszego wystąpienia, pamiętajmy jak duŜo pracy włoŜyliśmy w jego
przygotowanie i nie pozwólmy, Ŝeby naturalny strach odebrał nam satysfakcję z występu przed
publicznością.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin