Wr_plec_2008_cz8.pdf

(739 KB) Pobierz
Płeć i rodzaj w psychologii
psychologia
płci i rodzaju
płci i rodzaju
cz.8.
cz.8.
Wykład wprowadzaj ą cy do specjalizacji
Wykład wprowadzaj ą cy do specjalizacji
Płe ć  i rodzaj w kulturach 
Płe ć  i rodzaj w kulturach 
r.ak. 2007/2008
Anna Kwiatkowska
Kulturowa
Kulturowa
psychologia
14316575.004.png 14316575.005.png 14316575.006.png
Plan pracy
Role płciowe w badaniach
międzykulturowych
Stereotypy płciowe w badaniach
międzykulturowych
Socjalizacja do ról płciowych
Status i władza
Happy end
 
2
marzec/maj 2008
14316575.007.png
Płeć w badaniach
międzykulturowych
Płeć w badaniach
Zainteresowanie kulturą w badaniach nad płcią
wynika z:
Pytań o różnice i podobieństwa, np.
Czy kobiety i mężczyźni są postrzegani w innych kulturach tak
samo jak w naszej?
Czy role płciowe są tak samo rozumiane w różnych kulturach?
Z poszukiwań uniwersaliów kulturowych, które
wskazałyby na biologiczne podstawy różnic między
płciami (jeśli różnice między płciami byłyby takie same w
różnych kulturach);
Jednak trudno stwierdzić, czy podobieństwa wskazują na
czynniki ewolucyjne (kodowane genetycznie); mogą być
odpowiedzią na problemy, na jakie ludzie napotykają i
przekazują drogą uczenia się.
Aspekty kultury
Specyficzne kulturowo (dla jednej kultury) – emics
Uniwersalne kulturowo- etics
 
3
marzec/maj 2008
międzykulturowych
14316575.001.png
1996)
Różne kultury w podobny sposób
podchodzą do następujących problemów:
Podział pracy ze względu na płeć: jakie prace
wykonują mężczyźni, a jakie kobiety [role
płciowe]
Przekonania odnośnie płci: czym charakteryzują
się kobiety, czym mężczyźni [stereotypy
[role
płciowe]
Socjalizacja
[stereotypy
Socjalizacja do ról płciowych: inaczej są
socjalizowane dziewczynki, inaczej chłopcy
Status społeczny
Status społeczny ze względu na płeć: w
społeczeństwie kobiety mają niższy status niż
mężczyźni.
 
4
marzec/maj 2008
Genderowe ETICS (Burn,
Genderowe ETICS (Burn,
1996)
płciowe]
płciowe]
14316575.002.png
Genderowe ETICS
W/w uniwersalia pozostają w
bezpośrednim związku z kondycją
rodzaju ludzkiego, bo
Różnice fizyczne (np. siła fizyczna, rodzenie
dzieci, konieczność karmienia niemowlęcia
przez kobietę) między mężczyznami i
kobietami zadecydowały o podziale pracy, co
ułatwiło nabywanie zróżnicowanych
zachowań
Powstały stereotypy płciowe, aby
usprawiedliwić podział pracy
Dzieci musiały być socjalizowane w
odmienny sposób, aby przygotować je do
podjęcia ról odpowiednich dla ich płci.
Władza i status?
 
5
marzec/maj 2008
14316575.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin