Krąg tematyczny: Nasze zdrowie zależy od nas.
Cel główny: Uczeń wie jaki sposób sam może dbać o zdrowie.
Ubieramy się stosownie do pogody i okoliczności.
Cel główny: Uczeń potrafi ubrać się stosownie do pogody i okoliczności oraz dba o czystość i estetykę garderoby.
Odżywiamy się zdrowo i kolorowo.
Cel główny: Uczeń zna zasady zdrowego odżywiania, potrafi zdrowo i właściwie się odżywiać.
Dbamy o higienę ciała.
Cel główny: Uczeń potrafi posługiwać się pojęciami "higiena", "higiena osobista" oraz wie jak dbać o higienę ciała i rozumie potrzebę jej przestrzegania.
Zdrowy ząbek - dbamy o higienę jamy ustnej. Wycieczka do gabinety stomatologicznego.
Cel główny: Uczeń wie co należy robić, aby mieć ładne i zdrowe zęby.
Dbamy o nasze zęby – wrażenia, spostrzeżenia z wycieczki, redagowanie opowiadania.
Cel główny: Uczeń potrafi wspólnie z nauczycielem zredagować opowiadanie na podstawie wrażeń z wycieczki.
– wrażenia, spostrzeżenia z wycieczki, redagowanie opowiadania.
Cele operacyjne:
q Uczeń powinien znać:
- przedmioty wykorzystywane do higieny jamy ustnej i ich zastosowanie
- nazwy miesięcy, pór roku, podstawowe działania arytmetyczne w zakresie dodawania i odejmowania
q Uczeń powinien rozumieć:
- treść poleceń wydawanych przez nauczyciela
- treść zadań matematycznych, na czym polega dodawanie i odejmowanie
- treść czytanych zagadek
- potrzebę dbania o higienę jamy ustnej
q Uczeń powinien umieć:
- nazwać dzień tygodnia, miesiąc, porę roku
- określić czas i miejsce
- wyróżnić w podanym tekście wstęp, rozwinięcie i zakończenie
- ułożyć ilustracje w odpowiedniej kolejności
- ułożyć odpowiednie zdania pod odpowiednimi obrazkami
- przeprowadzić symulację na materiale obrazkowym
- poprawnie przeczytać treść opowiadania
- zastosować niektóre środki stylistyczne czyniące wypowiedź bardziej barwną i dynamiczną
- dodawać i odejmować
- rozwiązywać zadania
- współpracować w grupie
- wykorzystać pastę do zębów w ekspresji plastycznej
- uporządkować warsztat pracy
Formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna.
Metody pracy: Słowne – pogadanka, oglądowe – pokaz, ćwiczenia praktyczne.
Pomoce dydaktyczne: zagadki, ilustracje obrazkowe, rozsypanka zdaniowa, tekst z lukami, wiersz pt. „Pan Jarząbek”, karty pracy, pasta do zębów tempera, obrazki drzew zimą.
Przebieg zajęć:
I.Zajęcia wstępne:
2) Powitanie: „przesłanie iskierki”
Dzieci wychodzą wraz z nauczycielem na środek klasy, tworząc koło, trzymając się za ręce. Zadaniem każdego dziecka jest uściśnięcie ręki osoby obok i powiedzenie swojego imienia. Nauczyciel zaczyna, w ten sposób „przesłanie iskierki” – powinno wrócić do nauczyciela.
3) Sprawdzenie obecności – umieszczenie etykiet na „Tablicy obecności”.
4) Ustalenie nazwy dnia tygodnia oraz daty na bieżący dzień – zapis na tablicy, w zeszycie.
5) Zaznaczenie pogody na bieżący dzień w kalendarzu pogody.
II.Ukazanie celu pracy dnia:
Þ Zagadki (Załącznik 1):
1) Odgadywanie zagadek.
2) Nauczyciel czyta kolejno zagadki a zadaniem uczniów jest ich odgadnięcie.
III.Praca poznawcza:
Þ Rozmowa kierowana - nauczyciel zadaje uczniom pytania:
1) Co wczoraj robiliśmy?
2) Jak spędziliśmy dzień?
3) Gdzie byliśmy?
4) Z kim rozmawialiśmy?
5) Co oglądaliśmy?
6) Co zapamiętaliście z wycieczki?
7) Dzieci mówią jak należy dbać o zęby?
Þ Wspólne opracowanie słownika (Załącznik 2)
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przystępują do gromadzenia materiału słownikowego wokół tematu: „Dbamy o nasze zęby”.
Nauczyciel wywiesza na tablicy rysunki związane z higieną jamą ustnej uczniowie podają propozycję zwrotów, które mogą być pomocne przy redagowaniu opowiadania.
Nauczyciel pomaga uczniom proponując pewne zwroty, wyrażenia które zdynamizują i ubarwią opowiadanie.
Þ Ustalenie planu według którego uczniowie będą pisać opowiadanie (Załącznik 3)
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela układają plan opowiadania i ustnie opowiadają o tym co dowiedzieli się w czasie wycieczki.
Þ Uczniowie otrzymują ilustracje, które pomogą ustalić kolejność wydarzeń.
1) Uczniowie oglądają ilustracje i wypowiadają się o tym co widzą (Załącznik 4).
2) Ustalają kolejność wydarzeń.
3) Porządkują zdania z rozsypanki zdaniowej. (Załącznik 5)
4) Układają zdania pod odpowiednimi obrazkami.
Þ Próba układania i redagowania wspólnie z nauczycielem zdań na temat „Dbamy o nasze zęby” na podstawie wycieczki, historyjki obrazkowej i zebranego materiału słownikowego.
Þ Nauczyciel przypomina poszczególne części opowiadania (wstęp, rozwinięcie, zakończenie). Czas i miejsce, przebieg. (Załącznik 6)
Þ Wspólne redagowanie i zapis kolejnych zdań opowiadania na tablicy.
Þ Wspólne czytanie opowiadania z tablicy po jednym zdaniu.
Þ Wyznaczone przez nauczyciela dziecko lepiej czytające odczytuje samodzielnie tekst opowiadania.
Þ Przepisywanie tekstu
1) Nauczyciel zapoznaje uczniów z całym tekstem.
2) Omawia trudności ortograficzne.
3) Nauczyciel rozdaje uczniom słabszym tekst z lukami, gdzie mają wpisać brakujące słowa ze słownika podanego niżej. (Załącznik 7)
4) Pozostali uczniowie przepisują tekst z tablicy.
5) Po przepisaniu całego tekstu, uczniowie sprawdzają całość.
6) Następnie nauczyciel sam sprawdza każdemu uczniowi napisany przez niego tekst.
Þ Zadanie pracy domowej
Zadaniem uczniów jest podkreślenie w napisanym na lekcji opowiadaniu czerwoną kredką wstępu, niebieską rozwinięcia i zieloną zakończenia.
Nauczyciel zapisuje polecenie na tablicy, uczniowie mają je przepisać do zeszytów.
Nauczyciel sprawdza w zeszytach czy praca domowa została zapisana.
Þ Inscenizacja ruchowa do wiersza pt. „Pan Jarząbek”. (Załącznik 8)
Nauczyciel powoli czyta wiersz, a uczniowie wykonują inscenizację ruchową do przeczytanego wersu.
Þ Ćwiczenia matematyczne:
1) Dodawanie. (Załącznik 9)
Zadaniem ucznia jest pokolorować tyle zębów ile wskazuje liczba.
2) Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu - rozszyfrowanie ukrytego hasła. (Załącznik 10)
Dzieci siedzą w kręgu, a kartki z działaniami leżą na podłodze. Uczeń odkrywając kartkę głośno odczytuje działanie i podaje wynik. Następnie umieszcza ją w odpowiednim miejscu na tablicy literą na wierzch (każdej cyfrze odpowiada określona litera hasła, które zostanie odczytane po ułożeniu wszystkich liter).
3) Zabawa w sklep. (Załącznik 11)
Uczniowie mają do dyspozycji 9 zł, ich zadaniem jest kupić przybory do mycia zębów. Wybierają, płacą. Sprzedawcą jest uczeń. Nauczyciel kontroluje. Można kupić kilka rzeczy do 9 zł.
4) Rozwiązanie zadania polegającego na dodawaniu liczb (Załącznik 12)
IV.Ekspresja:
q Malowanie pastę do zębów i temperą „Zimowego drzewa”
Obserwacja drzew zimowych na kolorowych fotografiach, przypięcie do tablicy. (Załącznik 13)
Rozdanie materiałów i przyborów do malowania.
Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Indywidualna praca uczniów.
V.Zajęcia końcowe:
q Nauczyciel proponuje zrobienie wystawy z wykonanych prac.
q Ocenianie aktywności uczniów.
q Praca domowa:
Narysuj pracę na temat „Moje przybory do mycia zębów.”
q Pożegnanie.
Załącznik 1
Zagadki:
Jest biała
siedzi w tubie
zęby nią czyścić lubię. (pasta do zębów)
Na dużym fotelu pacjentów przyjmuje,
rzadziej wyrywa, częściej plombuje. (stomatolog)
Co to jest-na pewno wiesz,
najeżona jest jak jeż.
Lecz nikogo nie ukłuje, tylko zęby wyszoruje. ...
Emerald_Green