fizyka poziom r rok 2005-902.pdf

(365 KB) Pobierz
Microsoft Word - MFA_A2_pro2004.doc
Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy
Miejsce na nalepkę
z kodem szkoły
PESEL ZDAJĄCEGO
PRìBNY EGZAMIN MATURALNY
Z FIZYKI Z ASTRONOMIĄ
Arkusz II
(dla poziomu rozszerzonego)
Czas pracy 120 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 12 stron. Ewentualny brak należy zgłosić
przewodniczącemu zespołu nadzorującego przebieg egzaminu.
2. Do arkuszadołączona jest karta wzorw i stałych fizycznych.
3. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia.
4. Rozwiązania i odpowiedzi należy zapisać czytelnie w miejscu na to przeznaczonym przy każdym
zadaniu.
5. W rozwiązaniach zadań rachunkowych trzeba przedstawić tok rozumowania prowadzący
do ostatecznego wyniku oraz pamiętać o podaniu jednostek obliczanych wielkości.
6. W trakcie obliczeń można korzystać z kalkulatora.
7. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie pisać ołwkiem.
8. Nie wolno używać korektora.
9. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić.
10. Brudnopis nie będzie oceniany.
11. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba punktw, ktrą można uzyskać za jego
poprawne rozwiązanie.
Życzymy powodzenia!
Wpisuje egzaminator / nauczyciel sprawdzający pracę
Nr.zadania
21. 22. 23. 24. 25. 26. SUMA
Maksymalna
liczba punktw
9 9 8 7 5 12
50
Uzyskana
liczba punktw
119730232.005.png 119730232.006.png 119730232.007.png
Zadanie 21. Gwizdek (9 pkt)
Gwizdek (piszczałka zamknięta z jednego końca) wydaje ton o częstotliwości 2750 Hz. Prędkość
dźwięku w powietrzu wynosi 330 m/s.
a) Wykonaj odpowiedni rysunek i na jego podstawie oblicz długość tego gwizdka.
(3 pkt)
b) Moc gwizdka wynosi 4πß10 -8 W, prg słyszalności 10 -12 W/m 2 . W jakiej odległości
od gwizdka nie będzie słychać jego dźwięku?
(2 pkt)
c) Sędzia, używając gwizdka, biegnie w kierunku zawodnika z prędkością 12 km/h. Jaką
częstotliwość dźwięku będzie słyszał zawodnik?
(2 pkt)
Strona 2 z 12
119730232.008.png
d) Jaka byłaby częstotliwość tonu, gdyby gwizdek skrcić o 1/6 długości?
(2 pkt)
Zadanie 22. Oscyloskop (9 pkt)
W specjalnie zaprojektowanej lampie katodowej, służącej do wyznaczania stosunku ładunku
do masy elektronu e/m, można rwnocześnie wytwarzać dwa pola: elektryczne i magnetyczne.
Wartości natężenia pola elektrycznego i indukcji magnetycznej dobieramy tak, by torem elektronw
wybiegających z katody była linia prosta (patrz rysunek).
obszar pola
magnetycznego
okładka kondensatora
ekran
katoda
anoda
+
B
tor elektronu
Î
+
U ka
a) Jak dobierzesz kierunek linii pola elektrycznego i magnetycznego?
(1 pkt)
b) Na przedstawionym w treści zadania schemacie lampy zaznacz kierunek i zwrot wektora
indukcji magnetycznej oraz narysuj wektory sił działających na elektron w obszarze pola
elektrycznego i magnetycznego.
(3 pkt)
Strona 3 z 12
119730232.001.png 119730232.002.png
c) Jaki warunek muszą spełniać wartości E i B, aby tor elektronu był linią prostą, przy danym B?
(1 pkt)
d) Jakie wielkości zmierzysz w doświadczeniu i z jakiej zależności skorzystasz, aby obliczyć
natężenie pola elektrostatycznego?
(1 pkt)
e) Jakie wielkości zmierzysz w doświadczeniu i z jakiej zależności skorzystasz, aby obliczyć
prędkość elektronu?
(1 pkt)
f) Jak, posługując się wyznaczonymi wyżej wielkościami, obliczysz e/m?
(2 pkt)
Strona 4 z 12
119730232.003.png
Zadanie 23. Przemiany gazowe (8 pkt)
84 gramy azotu w temperaturze 27»C podgrzano izochorycznie, przy czym ciśnienie wzrosło
z 2ß10 5 Pa do 5ß10 5 Pa.
Jaką masę helu należy podgrzać izobarycznie o 300 K, aby zużyć taką samą ilość ciepła jak
na podgrzanie helu opisane powyżej?
Masa molowa helu wynosi 4 g/mol, azotu 28 g/mol. Ciepło molowe gazu jednoatomowego
przy stałej objętości wynosi 3R/2.
Strona 5 z 12
119730232.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin