Przykładowa praca magisterska - zał. 4.doc

(486 KB) Pobierz
Załącznik 4

2

 

Załącznik 4. Przykładowa praca magisterska

 

 

WYŻSZA SZKOŁA FINANSÓW I ZARZĄDZANIA W WARSZAWIE

WYDZIAŁ PSYCHOLOGII

 

                                                     

 

 

Jan Kowalski*

studia zaoczne

nr albumu 33333*

 

 

 

 

 

 

 

WŁAŚCIWOŚCI OSÓB O POZYTYWNYM STOSUNKU

DO  ”NADZIEI   POWSZECHNEGO ZBAWIENIA”

 

 

 

 

 

 

                                                                                                       

 

Praca magisterska

                                                                                             napisana pod kierunkiem

                                                                                             dra Celestyna Celestyńskiego*

                                                                             

       

 

 

 

 

Warszawa

     grudzień 2007 **

.                                                                                                                                                .                           

* Dane fikcyjne (pseudonim, wymyślony numer). Informacje rzeczywiste znajdują się w przypisie 2 na str. 5.

** Jest to III wersja pracy z dnia  18.12.2007. Zmiany w stosunku do wersji II z sierpnia 2007 są następujące: zrezygnowano z wyodrębnienia podpunktu „Źródła internetowe” w punkcie „Literatura”. Dopisany został nowy odsyłacz 5 na str. 30, co pociągnęło za sobą zmianę w numeracji dalszych odsyłaczy. Praca została sformatowana tak, aby wszystkie marginesy miały 2,5 cm.


Motto

 

„Noszę w kieszeni Ewangelię według św. Jana, wożę ją ze sobą i czytam z różnymi ludźmi po drodze – opowiada [ks. prof. Wacław Hryniewicz – dopisek J.K.*] i po chwili czyta fragment. – A Ja, gdy zostanę nad ziemię wywyższony, przyciągnę wszystkich do siebie (J 12, 32). Słowo „wszystkich” wypowiada z wielką mocą. Bo przecież nie chodzi tylko o samych chrześcijan kłócących się ze sobą o wizję i odbiór chrześcijaństwa, oddalających się z jakąś dziwną siłą od Chrystusa, ale także i o tego człowieka, który kuszony jest niewiarą, dla którego Bóg stał się iluzją”.

 

Fragment relacji Roberta Kępy (2005) ze spotkania ks. prof. Wacława Hryniewicza ze studentami Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie w dniu 21 października 2005 roku.

 


 

 

 

 

 

Oświadczenie autora pracy[1]

   

Świadomy konsekwencji wynikających z regulaminu studiów w WSFiZ oraz konsekwencji prawnych oświadczam, że niniejszą pracę napisałem samodzielnie, nie posługując się niedozwolonymi sposobami korzystania z cudzych opracowań. Jeśli powoływałem się na źródła, z którymi osobiście nie zetknąłem się, zaznaczałem to. Metodę badań opracował opiekun mojej pracy dr Celestyn Celestyński*. Badania omawiane w części empirycznej przeprowadził Paweł Piotrowski*. Osoby uczestniczące w moich badaniach robiły to dobrowolnie, były poinformowane o celu badań i przysługujących im prawach. Obliczeń uzyskanych wyników dokonałem osobiście korzystając z programu SPSS for Windows 12.0 PL.

Zgadzam się na to, by z mojej pracy korzystały osoby upoważnione przez opiekuna mojej pracy.

 

 

 

Warszawa, 15.05.2007                                                                                     Jan Kowalski*

 

 

 

                                                     

 

 

 

 


Spis treści

 

Motto, Oświadczenie autora pracy....................................................................................

2

Spis treści...........................................................................................................................

3

Streszczenie, Słowa kluczowe...........................................................................................

4

Wprowadzenie...................................................................................................................

5

Rozdział 1.  Problematyka pracy w świetle literatury.......................................................

6

               1.1. Badania nad opiniami ludzi o  życiu po śmierci..........................................

6

               1.2. Idea nadziei powszechnego zbawienia (NPZ).............................................

12

               1.3. Przypuszczalne właściwości człowieka mogące mieć związek z jego sto-

                      sunkiem do idei powszechnego zbawienia..................................................

 

15

                  1.3.1. Płeć osoby jako czynnik wpływający na cenione przez nią wartości

                        moralne.....................................................................................................

 

15

                  1.3.2. Zaangażowanie religijne osoby jako czynnik wpływający na jej sto-

                         sunek  do nauczania kościelnego..............................................................

 

16

                  1.3.3. Ocena szans na powszechne zbawienie.................................................

17

Rozdział 2.  Cele, metoda i przebieg własnych badań.......................................................

18

               2.1. Zmienne i ich wskaźniki..............................................................................

18

                  2.1.1. Główne zmienne badań..........................................................................

18

                  2.1.2. Inne zmienne.........................................................................................

20

               2.2. Hipoteza badawcza i pytania badawcze ......................................................

21

               2.3. Metoda badań...............................................................................................

22

               2.4. Osoby badane...............................................................................................

22

               2.5. Przebieg badań.............................................................................................

23

Rozdział 3.  Wyniki badań.................................................................................................

24

               3.1. Nadzieja powszechnego zbawienia w odpowiedziach osób badanych.......

24

              3.2. Hipoteza badawcza: kobiety akceptują NPZ bardziej niż mężczyźni.........

25

               3.3. Pierwsze pytanie badawcze: jaki jest związek między akceptacją idei

                      NPZ a znajomością tej idei ?.......................................................................

 

27

               3.4. Drugie pytanie badawcze: jaki jest związek między akceptacją idei NPZ

                      a oceną możliwości powszechnego zbawienia ?.........................................

 

28

               3.5. Trzecie pytanie badawcze: jaki jest związek między akceptacją idei NPZ

                        a regularnością takich praktyk religijnych jak modlitwa i uczęszczanie

                        do kościoła ?..............................................................................................

 

 

29

Rozdział 4.  Interpretacja uzyskanych wyników i refleksje nad nimi...............................

32

               4.1. Jakie właściwości ma osoba o pozytywnym stosunku do NPZ

                      i dlaczego te właściwości mogą sprzyjać takiemu stosunkowi ?.................

 

32

                  4.1.1. Dlaczego osoby zaangażowane religijnie mają bardziej pozytywny

                      stosunek do NPZ niż osoby niezaangażowane religijnie ?..........................

 

32

                  4.1.2. Dlaczego osoby o pozytywnym stosunku do NPZ bardziej wierzą

                      w możliwość powszechnego zbawienia ?....................................................

 

34

                  4.1.3. Dlaczego kobiety, które mają dorosłe dzieci mają bardziej pozytywny

                      stosunek do NPZ niż ich mężowie ?............................................................

 

34

                  4.1.4. Dlaczego nie potwierdziła się hipoteza, że również młode kobiety

                      mają bardziej pozytywny stosunek do NPZ niż młodzi mężczyźni ?..........

 

35

                4.2. Czy deklarowany stosunek do NPZ wyraża trwałą postawę badanych ?...

36

                4.3. Co warto badać w dalszych badaniach ?....................................................

36

Literatura............................................................................................................................

38

Załącznik.      Kwestionariusz użyty w badaniach.............................................................

41

 


Streszczenie

 

Badanie przeprowadzone w ramach niniejszej pracy miało na celu ustalenie niektórych cech osób, które mają przychylny stosunek do „nadziei powszechnego zbawienia(dalej: NPZ).   Istotą NPZ jest wiara w to, że Bóg zbawi przy końcu czasów wszystkich ludzi. Idea powszechnego zbawienia miała szereg zwolenników wśród teologów chrześcijańskich zarówno w starożytności jak w czasach współczesnych, lecz nie jest składnikiem oficjalnego nauczania kościołów chrześcijańskich. W Polsce ideę powszechnego zbawienia propaguje ks. Wacław Hryniewicz, emerytowany profesor teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Jego zdaniem chrześcijanie mają prawo do nadziei, że Bóg przyjmie kiedyś do Nieba wszystkich ludzi. Dlatego ks. Hryniewicz upowszechnia nazwę „nadzieja powszechnego zbawienia”.

     Osobami badanymi było 67 studentów obojga płci ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (średni wiek - 23,9  lat). Badania odbyły się w roku 2003. Po zapoznaniu badanych z koncepcją powszechnego zbawienia w ujęciu ks. Hryniewicza zadawano im szereg pytań, na które udzielali odpowiedzi pisemnie.

     Prawie 65 procent badanych wyraziło mniej lub bardziej zdecydowany pozytywny stosunek do NPZ, negatywnie odniosło się jedynie 12 procent. Jednakże tylko 43 procent uczestników badania uznało, że są szanse na to, że powszechne zbawienie będzie miało miejsce. Pozytywny stosunek do NPZ korelował dodatnio z przekonaniem o możliwości powszechnego zbawienia (rho Spearmana = 0,34, p<0,005).

     Wbrew oczekiwaniom wywiedzionym z koncepcji rozwoju moralnego autorstwa Carol Gilligan zakładającej, że kobiety bardziej cenią miłość opiekuńczą a mężczyźni sprawiedliwość, badane studentki nie miały bardziej pozytywnego stosunku do NPZ niż studenci. Jednakże okazało się, że w próbie traktowanej jako całość badani uważali, że ich matki mają bardziej pozytywny stosunek do NPZ niż ich ojcowie.

    Okazało się także, że bardziej pozytywny stosunek do NPZ miały osoby badane, które z większą pewnością twierdziły, że często modlą się i regularnie uczęszczają do kościoła (tau-b Kendalla = 0,36, p<0,001).  

 

Słowa kluczowe:

Poglądy na życie po śmierci, „nadzieja powszechnego zbawienia”, płeć, praktyki religijne

 

 


Wprowadzenie

     

W swej najnowszej książce „Psychologia nadziei” profesor Józef Kozielecki (2006) napisał: „(...) Szczególnie zagadkowy charakter ma nadzieja eschatologiczna                             i transcendentalna, nadzieja na życie wieczne. W książce tej tylko o niej wspomniałem” (Kozielecki, 2006, s. 215). Autor zaliczył wymienioną formę nadziei do grupy kilku intrygujących go tajemnic. Wyraził pogląd, że „bez odsłonięcia ich w przyszłości człowiek nie zrozumie swej egzystencji” (l.c., s.215).

    Niniejsza praca referuje badania[2] nad pewnym aspektem wiary ludzi w życie po śmierci,      a mianowicie nad ich stosunkiem do idei powszechnego zbawienia. Jest to problematyka nie poruszana dotąd w badaniach psychologicznych w Polsce ani na świecie. Teologiczna charakterystyka idei powszechnego zbawienia wykorzystana  w tej pracy oparta jest na pracach profesora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ks. Wacława Hryniewicza, zakonnika ze Zgromadzenia Oblatów Maryi Niepokalanej (OMI). Ks. Hryniewicz jest autorem licznych książek i artykułów na ten temat. Charakterystyka koncepcji księdza Hryniewicza, której centralnym składnikiem jest „nadzieja powszechnego zbawienia” (dalej: NPZ) znajduje się w rozdziale 1, w punkcie 1.2.


Rozdział 1

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin