Odpowiedzi dotyczące niektórych aspektów nauki o Kościele.pdf
(
63 KB
)
Pobierz
odpowiedzi na pytania dotyczace niektorych aspektow nauki o kosciele
KONGREGACJA NAUKI WIARY
ODPOWIEDZI NA PYTANIA
DOTYCZ
Ą
CE NIEKTÓRYCH ASPEKTÓW NAUKI O KO
Ś
CIELE
Wprowadzenie
Sobór Watykański II swoim nauczaniem zawartym w Konstytucji dogmatycznej o Kościele
Lumen gentium
oraz w Dekretach o ekumenizmie (
Unitatis redintegratio
) i o Kościołach
wschodnich (
Orientalium Ecclesiarum
), przyczynił się w sposób zasadniczy do odnowy
eklezjologii katolickiej. TakŜe kolejni PapieŜe udzielali w tej dziedzinie wyjaśnień i
wskazówek praktycznych: Paweł VI w Encyklice
Ecclesiam suam
(1964) i Jan Paweł II w
Encyklice
Ut unum sint
(1995).
Późniejsza refleksja teologów, mająca na celu lepsze zilustrowanie róŜnych aspektów
eklezjologii, przyczyniła się do rozkwitu bogatej literatury w tej dziedzinie. Tematyka
eklezjologiczna ukazała, bowiem, wiele moŜliwości rozwoju, choć czasem wymagała uściśleń
i napomnień, jakim dano wyraz w Deklaracji
Mysterium Ecclesiae
(1973), w Liście do
Biskupów Kościoła Katolickiego
Communionis notio
(1992) i w Deklaracji
Dominus Iesus
(2000) –opublikowanych przez Kongregację Nauki Wiary.
Szeroki zasięg problematyki i nowość wielu kwestii wciąŜ interesuje i pobudza refleksję
teologiczną, która oferując nowe przyczynki interpretacyjne – nie zawsze wolne od błędnych
interpretacji, powoduje wątpliwości i niepewność, z których to właśnie niektóre zostały
przedstawione Kongregacji Nauki Wiary. Dykasteria ta, w świetle całej nauki katolickiej o
Kościele, pragnie dać odpowiedź na przedstawione wątpliwości, precyzując autentyczne
znaczenie niektórych wyraŜeń eklezjologicznych Magisterium Kościoła, które w dyskusji
teologicznej mogłyby stać się źle zrozumiane.
ODPOWIEDZI NA PYTANIA
Pierwsze pytanie: Czy Sobór Watyka
ń
ski II zmienił dotychczasow
ą
nauk
ę
o Ko
ś
ciele?
Odpowied
ź
:
Sobór Watykański II ani nie zamierzał zmieniać ani faktycznie nie zmienił tejŜe
nauki, a jedynie rozwinął ją, pogłębił i szerzej wyłoŜył.
Ze szczególną wyrazistością zadeklarował to Jan XXIII na początku Soboru
1
. Paweł VI podjął
tę deklarację
2
i tak się wyraził w czasie ogłoszenia Konstytucji
Lumen gentium
: „Wydaje się
Nam, iŜ najlepszym komentarzem, jaki moŜemy tutaj uczynić, będzie, gdy powiemy, Ŝe
ogłoszenie to nic właściwie nie zmienia w dotychczasowej nauce. To, czego pragnie
Chrystus, tego i my pragniemy. To, co było, pozostaje. To, czego Kościół nauczał przez całe
wieki, to i my równieŜ nauczamy. Tyle tylko, Ŝe to, co dotąd było jedynie praktycznie
przeŜywane, obecnie zostało jasno wyraŜone; to, co było niepewne, stało się jasne; to, nad
czym przemyśliwano, co było dyskutowane i po części kontrowersyjne, otrzymało dzisiaj
zadowalające sformułowanie"
3
. Biskupi wielokrotnie wyraŜali tę samą intencję i wolę
wcielania jej w Ŝycie
4
.
Drugie pytanie: Jak nale
Ŝ
y rozumie
ć
stwierdzenie, według którego Ko
ś
ciół Chrystusowy
trwa w (
subsistit in
) Ko
ś
ciele katolickim?
Odpowied
ź
:
Chrystus „ustanowił na ziemi" jedyny Kościół i uczynił go jako „widzialne
zrzeszenie i wspólnota duchowa"
5
, która od początku i na przestrzeni historii wciąŜ istnieje i
będzie istnieć, i w której to jedynie pozostały i pozostaną wszystkie elementy ustanowione
przez samego Chrystusa
6
. „To jest ten jedyny Kościół Chrystusowy, który wyznajemy w
Symbolu wiary jako jeden, święty, katolicki i apostolski […]. Kościół ten, ustanowiony i
zorganizowany na tym świecie jako społeczność, trwa w Kościele katolickim, rządzonym
przez następcę Piotra oraz Biskupów pozostających z nim we wspólnocie"
7
.
W Konstytucji dogmatycznej
Lumen gentium
, n. 8, trwanie (
subsistentia
) to niezmienna
historyczna ciągłość i obecność wszystkich elementów ustanowionych przez Chrystusa w
Kościele katolickim
8
, w którym rzeczywiście trwa Kościół Chrystusa na tej ziemi.
Według doktryny katolickiej, moŜna w prawdzie powiedzieć, Ŝe Kościół Chrystusowy jest
obecny i działa w Kościołach i Wspólnotach kościelnych nie będących w pełnej komunii z
Kościołem katolickim – dzięki elementom uświęcenia i prawdy, które są w nich obecne
9
; tym
niemniej pojęcie „trwa (
subsistit
)" moŜe być przypisane wyłącznie Kościołowi katolickiemu,
poniewaŜ dotyczy jego charakteru jedyności, wyznawanego w Symbolu wiary (Wierzę w…
„jeden" Kościół); i ten "jeden" Kościół trwa w Kościele katolickim
10
.
Trzecie pytanie: Dlaczego zostało u
Ŝ
yte wyra
Ŝ
enie „
trwa w (subsistit in)
", a nie po prostu
forma werbalna „
jest
"?
Odpowied
ź
:
UŜycie tego wyraŜenia, które oznacza pełną identyczność Kościoła
Chrystusowego z Kościołem katolickim, nie zmienia doktryny o Kościele, a swoją prawdziwą
motywację znajduje w tym, Ŝe jaśniej wyraŜa fakt, iŜ poza jego organizmem znajdują się
„liczne pierwiastki uświęcenia i prawdy", „które jako właściwe dary Kościoła Chrystusowego
nakłaniają do jedności katolickiej"
11
.
„Dlatego Kościoły i Wspólnoty odłączone, choć w naszym przekonaniu podlegają brakom,
wcale nie są pozbawione znaczenia i wagi w tajemnicy zbawienia. Duch Chrystusa nie
wzbrania się przecieŜ posługiwać nimi jako środkami zbawienia, których to moc pochodzi z
samej pełni łaski i prawdy, powierzonej Kościołowi katolickiemu"
12
.
Czwarte pytanie: Dlaczego Sobór Watyka
ń
ski II przypisuje imi
ę
„Ko
ś
ciołów"
Ko
ś
ciołom wschodnim odł
ą
czonym od pełnej komunii z Ko
ś
ciołem katolickim?
Odpowied
ź
:
Sobór chciał pozostać przy tradycyjnym uŜyciu tej nazwy. „Skoro więc
Kościoły te mimo odłączenia posiadają prawdziwe sakramenty, szczególnie zaś, na mocy
sukcesji apostolskiej, Kapłaństwo i Eucharystię, dzięki którym są dotąd z nami złączone
najściślejszym węzłem"
13
, zasługują na imię „Kościołów partykularnych czy lokalnych"
14
i są
nazywane Kościołami siostrzanymi katolickich Kościołów partykularnych
15
.
„Dlatego przez sprawowanie Eucharystii Pańskiej w tych poszczególnych Kościołach buduje
się i rozrasta Kościół BoŜy"
16
. PoniewaŜ, jednak, komunia z Kościołem katolickim, którego
widzialną Głową jest Biskup Rzymu i Następca Piotra, nie jest jakimś zewnętrznym
uzupełnieniem Kościoła partykularnego, ale jednym z jego wewnętrznych elementów
konstytutywnych, oznacza to, Ŝe sytuacja Kościoła partykularnego, w której pozostają te
czcigodne Wspólnoty chrześcijańskie, naznaczona jest – niemniej – brakiem
17
.
Z drugiej strony pełnia powszechności Kościoła, rządzonego przez Następcę Piotra i
Biskupów w komunii z nim, z powodu podziału chrześcijan, natrafia na przeszkodę w jej
pełnym urzeczywistnianiu się w historii
18
.
Pi
ą
te pytanie: Dlaczego dokumenty Soboru i pó
ź
niejsze wypowiedzi Magisterium
Ko
ś
cioła nie przypisuj
ą
tytułu „Ko
ś
cioła" Wspólnotom chrze
ś
cija
ń
skim powstałym w
wyniku Reformy XVI wieku?
Odpowied
ź
:
Dlatego, Ŝe, według doktryny katolickiej, te Wspólnoty nie posiadają sukcesji
apostolskiej w sakramencie Święceń, przez co brakuje im koniecznego elementu
konstytutywnego do bycia Kościołem. Wspomniane Wspólnoty kościelne, które, szczególnie
ze względu na brak kapłaństwa sakramentalnego, nie zachowały właściwej i integralnej
rzeczywistości Misterium euchrystycznego
19
, według nauki katolickiej nie mogą być
nazywane „Kościołami" we właściwym tego słowa znaczeniu
20
.
Jego
Ś
wi
ą
tobliwo
ść
Benedykt XVI, w czasie Audiencji udzielonej ni
Ŝ
ej podpisanemu
Kardynałowi Prefektowi Kongregacji Nauki Wiary, zatwierdził i uprawomocnił te
Odpowiedzi, uchwalone na zebraniu plenarnym Kongregacji oraz polecił je opublikowa
ć
.
Rzym, w siedzibie Kongregacji Nauki Wiary, 29 czerwca 2007 r., w Uroczystość Świętych
Apostołów Piotra i Pawła.
William Kardynał Levada
Prefekt
+ Angelo Amato, S.D.B.
Arcybiskup tytularny Sila
Sekretarz
_______________________
JAN XXIII,
Przemówienie
z 11 października 1962: „…Sobór…chce przekazać doktrynę katolicką czystą i
nieskaŜoną, bez zabarwień i przeinaczeń…". „Ale w dzisiejszej sytuacji naszą powinnością jest to aby doktryna
chrześcijańska była w całości i przez wszystkich przyjęta przez odnowione, pogodne i spokojne przylgnięcie do
niej…"; „koniecznym jest by duch chrześcijański, katolicki i apostolski całego świata otrzymał nowego bodźca,
by nauka Kościoła była znana w sposób pełny i dogłębny…"; „tę pewną i niezmienną doktrynę, która musi być
wiernie zachowywana, naleŜy pogłębiać i przedstawiać w sposób odpowiadający potrzebom naszych czasów.
Czym innym bowiem jest sam depozyt wiary (
depositum fidei
), to znaczy prawdy zawarte w naszej czcigodnej
doktrynie, a czym innym jest forma w jakiej prawdy te są przedstawiane, pod warunkiem jednak, Ŝe zachowują
ten sam sens i znaczenie": AAS 54 (1962) 791-792.
2
Por. PAWEŁ VI,
Przemówienie
z 29 września 1963: AAS 55 (1963) 847-852.
3
PAWEŁ VI,
Przemówienie
z 21 listopada 1964: AAS 56 (1964) 1009-1010.
4
Sobór pragnął wyrazić identyczność Kościoła Chrystusowego z Kościołem katolickim, czemu daje się wyraz w
dyskusjach nad Dekretem
Unitatis redintegratio.
Schemat Dekretu był przedłoŜony w Auli soborowej 23
września 1964 wraz z
Relatio
(Act Syn III/II 296-344). Na propozycje przesłane przez Biskupów w następnych
1
miesiącach Sekretariat Jedności Chrześcijan odpowiedział 10 listopada 1964 (Act Syn III/VII 11-49). Z tej
Expensio modorum
przywołać naleŜy cztery fragmenty dotyczące pierwszej odpowiedzi.
A) [In Nr. 1 (Proemium) Schema
Decreti
: Act Syn III/II 296, 3-6]
„
Pag. 5, lin. 3-6: Videtur etiam Ecclesiam catholicam inter illas Communiones comprehendi, quod falsum esset.
R(espondetur): Hic tantum factum, prout ab omnibus conspicitur, describendum est. Postea clare affirmatur
solam Ecclesiam catholicam esse veram Ecclesiam Christi
" (Act Syn III/VII 12).
B) [In Caput I in genere: Act Syn III/II 297-301]
„
4 - Expressius dicatur unam solam esse veram Ecclesiam Christi; hanc esse Catholicam Apostolicam
Romanam; omnes debere inquirere, ut eam cognoscant et ingrediantur ad salutem obtinendam...
R(espondetur): In toto textu sufficienter effertur, quod postulatur. Ex altera parte non est tacendum etiam in
alliis communitatibus christianis inveniri veritates revelatas et elementa ecclesialia
" (Act Syn III/VII 15). Por.
tamŜe punkt 5.
C) [In Caput I in genere: Act Syn III/II 296s.]
„
5 - Clarius dicendum esset veram Ecclesiam esse solam Ecclesiam catholicam romanam...
R(espondetur): Textus supponit doctrinam in constitutione ‘De Ecclesia’ expositam, ut pag. 5, lin. 24-25
affirmatur
" (Act Syn III/VII 15). Wynika stąd, Ŝe komisja, która miała na celu ocenę poprawek do Dekretu
Unitatis redintegratio
wyraŜa jasno identyczność Kościoła Chrystusowego z Kościołem katolickim i jego
jedyność, dostrzegając, Ŝe nauka ta bazuje na doktrynie wyłoŜonej w Konstytucji dogmatycznej
Lumen gentium
.
D) [In Nr. 2 Schema
Decreti
: Act Syn III/II 297s.]
„
Pag. 6, lin. 1-24: Clarius exprimatur unicitas Ecclesiae. Non sufficit inculcare, ut in textu fit, unitatem
Ecclesiae.
R(espondetur): a) Ex toto textu clare apparet identificatio Ecclesiae Christi cum Ecclesia catholica, quamvis, ut
oportet, efferantur elementa ecclesialia aliarum communitatum
".
„
Pag. 7, lin. 5: Ecclesia a successoribus Apostolorum cum Petri successore capite gubernata (cf. novum textum
ad pag. 6, lin. 33-34) explicite dicitur ‘unicus Dei grex’ et lin. 13 ‘una et unica Dei Ecclesia’
" (Act Syn III/VII).
Oba przytoczone wyraŜenia znajdują się w Dekrecie
Unitatis redintegratio
2.5 i 3.1.
5
Por. SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja dogmatyczna
Lumen gentium
, 8.1.
6
Por. SOBÓR WATYKAŃSKI II, Dekret
Unitatis redintegratio
, 3.2; 3.4; 3.5; 4.6.
7
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja dogmatyczna
Lumen gentium
, 8.2.
8
Por. KONGREGACJA NAUKI WIARY, Deklaracja
Mysterium Ecclesiae
, 1.1: AAS 65 (1973) 397;
Deklaracja
Dominus Iesus
, 16.3: AAS 92 (2000-II) 757-758;
Notyfikacja o ksi
ąŜ
ce Ojca Leonarda Boffa,
O.F.M.,
„
Chiesa: carisma e potere [Ko
ś
ciół: charyzmat i władza]"
: AAS 77 (1985-II) 758-759.
9
Por. JAN PAWEŁ II, Encyklika
Ut unum sint
, 11.3: AAS 87 (1995-II) 928.
10
Por. SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja dogmatyczna
Lumen gentium
, 8.2.
11
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja dogmatyczna
Lumen gentium
, 8.2.
12
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Dekret
Unitatis redintegratio
, 3.4.
13
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Dekret
Unitatis redintegratio
, 15.3; por. KONGREGACJA NAUKI WIARY,
List
Communionis notio
, 17.2: AAS 85 (1993-II) 848.
14
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Dekret
Unitatis redintegratio
, 14.1.
Por. SOBÓR WATYKAŃSKI II, Dekret
Unitatis redintegratio
, 14.1; JAN PAWEŁ II, Encyklika
Ut unum
sint
, 56n.: AAS 87 (1995-II) 954n..
16
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Dekret
Unitatis redintegratio
, 15.1.
17
Por. KONGREGACJA NAUKI WIARY, List
Communionis notio
, 17.3: AAS 85 (1993-II) 849.
18
Por.
tam
Ŝ
e
.
19
Por. SOBÓR WATYKAŃSKI II, Dekret
Unitatis redintegratio
, 22.3.
20
Por. KONGREGACJA NAUKI WIARY, Deklaracja
Dominus Iesus
, 17.2: AAS 92 (2000-II) 758
15
Plik z chomika:
Aliwia
Inne pliki z tego folderu:
Teologia moralna sem II.doc
(394 KB)
Teologia moralna I.doc
(137 KB)
Teologia moralna szczegółowa.pdf
(43 KB)
LUDZKA PLCIOWOSC PRAWDA I ZNACZENIE.doc
(314 KB)
Odpowiedzi dotyczące niektórych aspektów nauki o Kościele.pdf
(63 KB)
Inne foldery tego chomika:
Jezus z Nazaretu
Pismo Św
Różne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin