09.Rozdział 9. Edycja kształtów.pdf

(412 KB) Pobierz
StyleHeliona
Rozdział 9. Edycja kształtów
Kształty wykorzystywane są głównie jako obiekty wyjściowe służące do tworzenia
trójwymiarowej geometrii. Często stanowią one podstawę pokazywanych w telewizji ruchomych
znaków firmowych, modeli niskiej rozdzielczości w trójwymiarowych grach komputerowych,
modeli architektonicznych i mechanicznych oraz celów morfowania. Kształty używane są również
jako ścieżki ruchu oraz ścieżki do rozmieszczania obiektów w scenie (rysunek 9.1).
Dostosowywanie kształtów odbywa się poprzez przypisywanie modyfikatorów lub poleceń edycji
do selekcji zdefiniowanych na poziomie struktury. Transformacje są wykorzystywane głównie do
poprawiania krzywizn kształtu, chociaż są one przydatne także podczas manipulowania
komponentami wewnątrz kształtu. Modyfikatory raczej rzadko przypisywane są na poziomie
struktury kształtów; znacznie częściej są one przypisywane na poziomie obiektów, już po edycji
kształtów.
Rysunek 9.1. Profile jabłka, ogonka, nasion oraz owocni utworzone zostały na podstawie
kształtów
1
404615664.004.png
Selekcjonowanie na poziomie struktury
Kształty posiadają trzy poziomy struktury, na których można dokonywać selekcji (rysunek 9.2):
Vertex (wierzchołek),
Segment (segment),
Spline ( splajn ).
Wierzchołki to punkty usytuowane w przestrzeni, definiowane współrzędnymi X , Y , Z .
Segmenty to prosto- lub krzywoliniowe odcinki, łączące dwa wierzchołki.
Splajny to zestawy wierzchołków oraz łączących je segmentów.
Selekcjonowanie komponentów na poziomie struktury odbywa się poprzez:
kliknięcie;
wyznaczenie ramki selekcji;
wskazanie imiennego zestawu wyboru.
Dodatkowo istnieje możliwość:
dodawania komponentów do selekcji na poziomie struktury, poprzez wciśnięcie klawisza
Ctrl ;
odejmowania komponentów od selekcji na poziomie struktury, poprzez wciśnięcie klawisza
Alt ;
blokowania selekcji na poziomie struktury;
odwracania selekcji na poziomie struktury.
Selekcjonowanie komponentów na poziomie struktury może być dokonywane jedynie w
przypadku, gdy otwartym jest panel boczny Modify i włączony tryb edycji na poziomie struktury
obiektu. Kiedy znajdujesz się w trybie edycji na poziomie struktury, możliwość selekcjonowania
obiektów w oknach widokowych zostaje wyłączona.
2
404615664.005.png
Rysunek 9.2. Komponenty kształtu. Wierzchołek oznaczony kwadratem jest wierzchołkiem
początkowym kształtu
3
404615664.006.png
Aby utworzyć selekcję na poziomie struktury kształtu, musisz przypisać do niego modyfikator
selekcji na poziomie struktury, lub sprowadzić go do klasy splajnu edytowalnego .
Uwaga: splajny edytowalne to tak naprawdę kształty edytowalne, a nie typ jakiegoś splajnu
geometrycznego. To samo odnosi się do modyfikatora Edit Spline , który jest w zasadzie
modyfikatorem kształtów i nie może być przypisywany do żadnego innego typu obiektów.
Sprowadzenie kształtu do klasy splajnu edytowalnego zachowuje bieżący wygląd obiektu,
zamieniając go z matematycznie definiowanego obiektu parametrycznego w szczegółowy opis
wszystkich komponentów występujących na poziomie jego struktury (rysunek 9.3). Parametry
tworzenia oraz wszystkie przypisane modyfikatory zostają wtopione w obiekt.
Aby sprowadzić kształt do klasy splajnu edytowalnego:
1. Wyselekcjonuj kształt.
2. Kliknij go prawym przyciskiem myszy.
3. W menu blokowym Transform wybierz pozycję Convert To . Następnie z wyświetlonego
podmenu wybierz Convert to Editable Spline (rysunek 9.4).
Obiekt zostanie przekonwertowany do klasy splajnu edytowalnego (rysunek 9.5).
Wskazówka
Innym sposobem sprowadzenia kształtu do klasy splajnu edytowalnego jest kliknięcie nazwy
obiektu bazowego, umieszczonej na liście modyfikatorów i wybranie z wyświetlonego menu
pozycji Convert To: Editable Spline (rysunek 9.6).
Rysunek 9.3. Kliknij obiekt prawym przyciskiem myszy i wybierz podmenu Convert To
Rysunek 9.4. Konwertowanie obiektu do klasy splajnu edytowalnego
4
404615664.007.png 404615664.001.png
Rysunek 9.5. Po przekonwertowaniu kształtu do splajnu edytowalnego nazwa pierwotnego typu
obiektu zastępowana jest przez pozycję Editable Spline na liście modyfikatorów. Poniżej
wyświetlają się rolety splajnu edytowalnego
Rysunek 9.6. Konwersję kształtu możesz przeprowadzić także z listy modyfikatorów
5
404615664.002.png 404615664.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin