13.Rozdział 13. Tworzenie materiałów.pdf

(1343 KB) Pobierz
StyleHeliona
Rozdział 13. Tworzenie
materiałów
Materiały decydują o tym, jak powierzchnie obiektów odbijają i rozprowadzają światło. W
szerszej perspektywie ubarwiają sceny, wprowadzając kolor, świetlistość, przezroczystość czy też
przepuszczalność. W węższej perspektywie nadają powierzchniom obiektów ostateczny wygląd,
który pozwala stwierdzić, czy dany obiekt jest gładki czy chropowaty, połyskliwy czy matowy,
solidny czy kruchy, kanciasty czy gładki (rysunek 13.1).
Posługując się edytorem materiałów możesz łączyć ze sobą różne materiały lub przypisywać
atrybutom materiałów różne mapy. W miarę jak rozrasta się tworzony przez ciebie materiał, edytor
materiałów rozbudowuje hierarchiczną strukturę parametrów zwaną drzewem struktury materiału .
Kiedy zapisujesz scenę, drzewa struktury materiałów przechowywane są w pliku z rozszerzeniem
.max . Istnieje jednak możliwość eksportowania materiałów do stworzonych przez użytkownika
bibliotek materiałów. Biblioteki te umożliwiają przeglądanie zawartych w nich materiałów i
importowanie materiałów do innych scen.
1
Rysunek 13.1. Każdy z obiektów w tej scenie posiada inny materiał
2
404615950.002.png
Praca w edytorze materiałów
Okno Material Editor podzielone jest na dwie odrębne części. Część górna zawiera paletę
kolorowych próbek materiału oraz dwa zestawy ikon (rysunek 13.2). Natomiast część dolna
zawiera rolety parametrów materiału (rysunek 13.3).
Paleta próbek materiałów to obszar wysokiej rozdzielczości, który służy do podglądu
projektowanych materiałów. Ikony rozmieszczone wzdłuż krawędzi palety próbek umożliwiają
przeglądanie, ładowanie, nazywanie, kopiowanie, zapisywanie i przypisywanie materiałów. Rolety
parametrów służą zaś do dostosowywania i rozbudowywania drzewa struktury materiału.
Tabela 13.1. Ikony edytora materiałów
Ikona
Nazwa
Opis
Sample Type
Umożliwia wybór kształtu próbki.
Backlight
Włącza w okienku próbki światło tylne.
Background
Włącza w okienku próbki obraz tła.
Sample UV Tiling
Tworzy poglądowe kafelkowanie .
Video Color Check
Umożliwia sprawdzenie zgodności kolorów materiału z
paletą PAL lub NTSC.
Save Preview
Umożliwia zapisanie podglądu animowanego materiału.
Play Preview
Umożliwia odtworzenie podglądu animowanego
materiału.
Make a Preview
Umożliwia utworzenie podglądu animowanego
materiału.
Select by Material
Umożliwia wyselekcjonowanie obiektu w scenie, na
podstawie materiału aktywnej próbki.
Options
Wyświetla opcje okna Material Editor .
Material Map Navigator
Wyświetla okno Material Map Navigator .
Get Material
Umożliwia wybór typu materiału lub mapy.
Put Material to Scene
Uaktualnia materiał przypisany do obiektu w scenie.
Assign Material to
Selection
Przypisuje materiał do aktywnej selekcji.
Reset Map/Material to
Default Settings
Resetuje ustawienia materiału aktywnej próbki.
Make Material Copy
Wygasza materiał z aktywnej poprzez powielenie
materiału na siebie.
3
404615950.003.png
Make Unique
Zamienia klon materiału na materiał niezależny.
Put to Library
Dodaje materiał aktywnej próbki do bieżącej biblioteki.
Material Effects Chanel
Przypisuje materiałowi kanał efektu.
Show Map in Viewport
Wyświetla mapę w oknie widokowym.
Show End Resutl
Pokazuje końcowy wygląd materiału.
Go to Parent
Przemieszcza o jeden poziom w górę w drzewie
struktury materiału.
Go Forward to Sibling
Pozwala przejść do następnej mapy lub materiału na
tym samym poziomie drzewa struktury materiału.
Rysunek 13.2. Paleta próbek materiałów oraz zestawy ikon
4
404615950.004.png 404615950.005.png
Rysunek 13.3. Rolety do definiowania właściwości materiałów i rozbudowywania drzewa
struktury materiału. Liczba oraz rodzaje rolet uzależnione są od typu materiału
5
404615950.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin