iłłakowiczówna, jasnorzewska, liebert.doc

(39 KB) Pobierz

 

Kazimiera Iłłakowiczówna – bywa nazywana wielką samotnicą poezji dwudziestolecia. Debiut poetki, Ikarowe loty, przypadł jeszcze na lata Młodej Polski. Związek ze skamandrytami opiera się na „poetyce codzienności”. Iłłakowiczówna, złączona z poetami Skamandra wielu nićmi sympatii artystycznej, jest jednak bardziej niezależna, niż to się na ogół przyjmuje.

 

Cechy poezji:

·         ignorowanie mód i programów literackich;

·         bogactwo wyobraźni;

·         genetyczna rola podświadomości w kształtowaniu liryki;

·         bogactwo form wiersza i bogactwo autoanalizy lirycznej;

·         poezja – „ekspresjonizm symboliczny”;

·         fantastyka, muzyczność, umiar wskazujący na pojawienie się w tej bardzo osobistej poezji elementów klasycystycznych; [Kołaczkowski]

·         liryczna intensywność poezji dawnego polskiego życia, ukazanie jego emocjonalnej swoistości; [Zawodziński]

·         oddech epicki i kameralne formy liryczne, wergiliańska, georgiczna melodia tomu Popiół i perły i dramatyczna niesamowitość stylizacji ekspresjonistycznych, zabawa w portretowe wróżby imion (Czarodziejskie zwierciadełka) i patriotyczna dydaktyka (Ballady bohaterskie) => rozległa skala twórczości artystycznej;

·         konkretność i powszedniość świata przedstawionego; banalność eksponowanych sytuacji (np. dyżury w biurze, zdawkowe wizyty, przechadzki po miejskim parku); zwykłe sytuacje często bywają tłem dla akcji niecodziennej (np. przyjaźń z lwem);

·         „realistka kobiecości” – ukazywanie obyczajowych problemów kobiety XX wieku, problem macierzyństwa;

·         nierzadko pewna, celowa niedbałość, chropowatość (efekt bezpośredniości i szczerości);

·         realistyczne mikroportrety psychologiczne, ukazane na tle codziennej współczesności (Obrazy imion wróżebne, Czarodziejskie zwierciadełka);

·         liryka religijna, stylizacje ludowe i archaiczne, ballada i pieśń (od tomu Połów, 1926) – oddalenie od Skamandra;

·         ludowe wierzenia i wyobrażenia pozazmysłowe (cykl Dziwadła i straszydlaki) – mitologia ludowa wyrażała intymne przeżycia duchowe i obsesje poetki; ludowa stylizacja nie kolidowała z głęboko religijnym charakterem utworów;

·         po wojnie: snobizm, koteria literacka.

 

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska – podążała własną ścieżką obok strumienia skamandryckiego. Jej twórczość dzieli się na trzy okresy: 1922 – 1927, 1928 – 1939, 1939 – 1945. Cechą wyróżniającą okresu pierwszego jest tematyka erotyczna, drugiego – refleksja filozoficzna nad przyrodą, trzeciego – odbicie wojny jako tragicznego potwierdzenia okrucieństwa symbolicznie pojmowanej Natury.

 

Cechy poezji:

·         liryka miłosna – rezultat rewolucji obyczajowej, podważenie mieszczańskich kanonów;

·         przemiany warstwy językowej – kolokwialna składnia, potoczne słownictwo;

·         codzienny konkret;

·         strefa ciemna – antycypacja turpizmu, bolesne odkrycie w świecie brzydoty i monstrualności;

·         konstrukcje epigramatyczne, retoryczne apostrofy lub inwektywy;

·         tradycyjna wersyfikacja zostaje rozluźniona aż do stopnia rozbicia i przejścia w poetycką prozę, kompozycja wiersza staje się otwarta, niekiedy fragmentaryczna;

·         epigonizm impresjonizmu, liryka jako w swoim rodzaju stylizacja na malarstwo japońskie; dekadentyzm, schyłkowość; [Kołaczkowski]

·         walory formalne, maestria strukturalna, tematyczne mutacje; [Zawodziński]

·         nowa koncepcja bohaterki lirycznej – nowoczesna kobieta, pozbawiona patosu, pełna zaś niezrównanego wdzięku i pewnej koterii, manifestująca swoją miłość;

·         realizm psychologiczny (autentyczność odezwań się i zachowań młodej kobiety);

·         zwykłe realia przeplatają się z motywami egzotycznymi (bogata wyobraźnia);

·         groteska balladowa, neorokokowy konceptyzm, utwory eksperymentatorskie;

·         Różowa magia (1924) – tomik najbardziej skamandrycki: prozaizacja języka, codzienne realia, demokratyzacja ja lirycznego, stylizacja, malarskość, żartobliwość i poetyka wdzięku;

·         związek z impresjonizmem, secesją, formizmem i malarstwem japońskim;

·         żartobliwość – kategoria zaskoczenia, niespodziewana pointa; łagodne, życzliwe ośmieszanie świata i pewnych jego wartości; flirt z mężczyzną, losem, istnieniem, Bogiem;

·         początkowo: postawa upojenia życiem, prowokująca do poszukiwania bujnych jego form, optymizm;

·         Pocałunki (1926) – motyw niekochanej, miniaturowość poezji (wiersze czterowersowe); asceza środków wyrazu, emocjonalna powściągliwość, epigramatyczność – „maximum wyrazu przy minimum zużycia słów;

·         Dancing (1927) – świetność „przekładu” muzyki jazzowej na poetyckie słowo, jak umiejętność ukazania w muzyce – nie bez związków z teoriami Schopenhauera i Nietzschego – głębszych treści filozoficznych.

·         Cisza leśna (1928) – tonacja jej poezji ciemnieje, kult Miłości zaczyna stopniowo ustępować lękowi i fascynacji Naturą, dokonuje się zwrot ku irracjonalizmowi;

·         tematyka wróżbiarska i spirytystyczna – obsesje śmiercią i przemijaniem, fascynacje obszarami roztaczającymi się miedzy życiem i śmiercią, między istnieniem a nieistnieniem, zwrot myśli ku nieśmiertelności (Paryż, Profil białej damy);

·         Natura – psychizacja (uduchowienie) materii, motyw zrównania człowieka z przyrodą (demokratyzacja); zacieranie się różnic między gatunkami a indywiduami;

·         Natura jako przedmiot: miłości, zawodu, nienawiści, buntu, podziwu, rezygnacji;

·         oskarżenie Natury o: okrucieństwo, monstrualność, brzydotę, obrzydliwość; motyw niechęci do prokreacji – bezsensowne i zasługujące na odmowę jest w ogóle życie, istnienie;

·         wytrwałość, wola, dynamizm, godność, powściągliwość, siła, rycerskość to cechy, które dominują w obrazie przyrody podporządkowanym postawie podziwu;

·         poezja poetki ewoluowała od formy zamkniętej ku formie otwartej; od rygorów i wirtuozerii ku „niezauważalności”, swobodzie – i ascezie formalnej (prekursorka „poezji nagiej”);

·         akcenty katastroficzne; autorka bardzo rzadko dawała wyraz bezpośrednim reakcjom na toczącą się aktualnie historię.

 

Jerzy Liebert – to przede wszystkim poezja religijna, jednak jest w tej liryce maksymalnie rozżarzony ekspresjonizm (Lisy, Pieśń o zagładzie), i modernistyczny symbolizm (Jurgowska karczma, Colas Breugnon), i klasycyzm trenu na własną śmierć (Kołysanka jodłowa) lub horacjańskiej elegii (Na fujarce).

 

Cechy poezji:

·         zwrot ku metafizyce, irracjonalizmowi, pesymizmowi;

·         klasycyzm, ideał jasności (apoteoza światła) – początkowo, niepokój i tragizm – później;

·         religijność daleka ufnej, pogodnej, świętofranciszkańskiej religijności Staffa czy Kasprowicza; religijność dramatyczna, wynikająca z wewnętrznego rozdarcia, związana ze stałą wewnętrzną walką;

·         wizja Boga: Jeźdźca, Łowca, siła zdobywająca wyznawców, siła przymuszająca do miłości; Bóg, który „nie pokój przynosił na ziemię, lecz miecz”;

·         w Kołysance jodłowej (wydanej pośmiertnie) przeważała pisarska autowiwisekcja: temat własnej choroby (gruźlica) i nadchodzącej śmierci => Liebert potrafił doświadczenia te zobiektywizować i przejmująco – skontrastować z lekkim, niekiedy ironicznym tonem poetyckiej wypowiedzi;

·         wizyjny symbolizm;

·         wersyfikacja: mistrzowskie operowanie nadzwyczaj melodyjnym wierszem sylabotonicznym.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin