RAFA_WOJACZEK_.pdf

(17 KB) Pobierz
RAFAŁ WOJACZEK
- jeden z polskich „poetów przeklętych” (obok Andrzeja Bursy i Edwarda Stachury),
- jeden z poetów debiutujących w 1968 roku,
- przejawiał tendencje kontrkulturowe,
- tworzył na marginesie pokolenia Nowej Fali:
- stosunek do języka i formy literackiej,
- problemy, które podejmował w swojej twórczości,
- stał się legendą literacką (w interpretacji trzeba oddzielić tę legendę od twórczości
literackiej),
- nie należy traktować jego poezji tylko w kategorii ekshibicjonizmu i biografizmu (legenda
Wojaczka),
- głęboko zakorzeniony w polskiej tradycji literackiej – romantyzm, modernizm,
- charakter jego liryki jest mocno kreacyjny, poeta buduje alternatywne „ja”,
- istotna rola symboliki, słów-kluczy, uściślenia semantyczne,
- kontynuował postawę buntu wobec ustabilizowanych norm moralnych i estetycznych,
- jego poezja jest przede wszystkim dojmującym świadectwem dezintegracji osobowości
człowieka,
- w jego poezji panuje autobiografizm, zwraca uwagę na nowatorstwo języka,
- jego poezja była ciągłym poszukiwaniem prawdy o transcendencji, sensu życia i świata i
samego siebie,
- jego wiersze przedstawiają schizofreniczny obraz świata: rozdwojenie psychiczne
podkreśla poczucie alienacji, bezsens istnienia, przypadkowość wszelkich wartości,
- dominujący temat śmierci w jego liryce kształtuje obraz życia w kategoriach absurdu,
- w swojej twórczości umieszcza zapis bólu spowodowanego odczuciem wyizolowania ze
świata, stanów psychicznych, wszechobecnej fascynacji biologią i fizjologią, , wyrażone
przede wszystkim przez drastyczne obrazy ludzkiej cielesności, obsesję brzydotą i śmierci,
- jego podmiot:
- niejednolity,
- w różnych rolach, transgresja, momentami staje się kobietą (zwracanie uwagi na
dezintegrację osobową) – podkreśla przypadkowość i chaos życia ludzkiego,
- problemy naturalizmu, fizjologizmu, momentami wulgarności,
- przekroczenie tabu – sposób mówienia o człowieku,
- przyczyny eksponowania cielesności w twórczości:
- szuka ocalenia dla wartości w świecie,
- antynomia między cielesnością a duchowością,
- motywy aksjologiczne,
- jedynym punktem odniesienia jest cielesność,
- poczucie absurdu istnienia prowokuje go do manifestowania postawy nieomal nihilistycznej,
- miłość okazuje się jedynie aktem cielesnej perwersji,
- tragiczny pesymizm wynikający z braku wiary w jakiekolwiek wartości transcendentalne,
- świat i człowiek skażeni są brzydotą, bezsensem i złem,
- zarzuca się mu udziwnienia gramatyczne, „murzyńskość składni”, łączenie turpizmu z
wrzaskliwym erotyzmem, czy wręcz pornografią,
- nie należy traktować jego poezji tylko w kategorii ekshibicjonizmu i biografizmu (legenda
Wojaczka).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin