Etap rozwoju grupy.doc

(56 KB) Pobierz
Etap rozwoju grupy

 

Etap rozwoju grupy

Charakterystyka

 

Podejście do zadania

Działania doradcy

FORMOWANIE

- jednostki, każda stara się być potrzebna

- określenia celów grupy

- wysoki stopień niepokoju

- członkowie wywierają na sobie pierwsze wrażenia

- określają wzorce zachowań

- przydzielają poszczególnym osobom role

- uwaga grupy skoncentrowana na strukturze grupy oraz rolach jej poszczególnych członków

- starają się określić, jakie są zachowania interpersonalne akceptowane są w grupie

Testowanie i zależność

 

Orientacja na zadania

- testowanie sytuacji i zadania

- członkowie starają się określić zadanie i sposób podejścia do niego

Styl kierujący:

- wyznaczanie celów i ról

- szczegółowe instrukcje

- nadzorowanie zadań

- umożliwienie otwartej rozmowy na temat wartości, celów, zadań i przywództwa

ŚCIERANIE

- konflikt wewnątrzgrupowy

- opór

- napięcia

- podejrzliwość

- brak jedności w grupie

- wrogość wobec przywódcy i wobec siebie

- wyrażanie własnych opinii

- pojawiają się różnice zdań oraz konflikty

- początki myślenia zespołowego

Konflikt wewnątrzgrupowy

 

Styl prowadzący:

- objaśnianie celów

- kierowanie realizacją zadań

- pomoc w wypracowaniu mechanizmów funkcjonowania w trudnych sytuacjach

- upewnienie się, że konflikty rozwiązywane są w sposób konstruktywny

NORMOWANIE

członkowie grupy zaczynają akceptować się nawzajem

- tworzą się normy grupowe

- unikanie konfliktów

- pojawiają się normy grupy

- wsparcie i współpraca

- poczucie tożsamości

- formalność

Rozwój spójności grupy

 

Styl wspierający:

- podejmowanie decyzji wraz z pracownikami

- aktywne słuchanie

- wsparcie

- koordynacja prac grupy

Organizowanie grupy tak, aby była produktywna

DZIAŁANIE

- przyjmowanie ról, które pozwolą im zakończyć zadanie

- normalna praca gr. jako zespołu

- praca efektywna, osiąganie celów

- częste kontakty interpersonalne, także poza zajęciami

- zaufanie

- wsparcie

- grupa osiąga dojrzałość

- jest w pełni efektywna

 

Funkcjonalne dopasowanie ról

 

Styl delegujący:

- zarządzanie zadaniami przez grupę

- grupa odpowiada za realizację zadania

- szacowanie, czy grupa może zapewnić możliwość dostosowania się do zmian

SEPARACJA

- grupa rozstaje się

 

 

- podsumowanie i ocena wykonanych zadań

 

 

Zalety pracy zespołowej:

- pozwala na rozważanie treści zadania z wielu różnych punktów widzenia, ponieważ członkowie grupy różnią się doświadczeniem i wiedzą

- daje możliwość wypracowania większej liczby wariantowych rozwiązań i dostarcza większej ilości informacji pozwalających lepiej ocenić optymalne możliwości rozwiązania problemu

- współudział większej liczby osób w rozwiązaniu problemu przyczynia się do lepszego zrozumienia podjętej decyzji oraz jej głębszej akceptacji

- wysiłek grupowy jest zawsze większy od sumy indywidualnych wysiłków członków tej samej grupy kiedy członkowie grupy pracują w obecności innych osób, każdy z nich doświadcza tzw. efektu społecznej obecności. Zjawisko to polega na podświadomym podnoszeniu poziomu aktywności, który skutkuje lepszą jakością i wydajnością pracy

- grupowe analizowanie problemów sprzyja trafności i pewności podejmowanych decyzji

 

Ujemne strony pracy zespołowej:

- osoba o silnych predyspozycjach do dominacji lub po prostu uparta może utrudniać paraliżować pracę grupy, namawiając innych do wyrażania własnych poglądów

- niektórzy członkowie grupy mogą być pasywni i w ograniczonym zakresie angażować się we wspólną pracę, (powody: obawa przed śmiesznością lub lęk przed ewentualnymi sankcjami z powodu wygłaszania opinii odmiennych od opinii innych członków grupy, którzy posiadają wyższy status, wyczekiwanie na efekty pracy innych)

- czasami zdarza się, że grupa działa powierzchownie i pośpiesznie koncentruje się na wybranych aspektach problemu

- członkowie grupy mogą bardziej koncentrować się na swoich subiektywnych opiniach i starać się za wszelką cenę udowodnić ich słuszność nie dbać o obiektywną ocenę zagadnień

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etap rozwoju grupy

Charakterystyka

Podejście do zadania

Działania doradcy

FORMOWANIE

- niepokój

- testowanie sytuacji i zadania

- członkowie spotykają się, bo mają cel

- niski poziom zaufania

- sztuczne uczucia

- nieufność

- unikanie konfliktów

- akceptacja wszystkiego

- nie wolno dominować, narzucać swojego zdania

- wzajemne poznanie grupy

- pomaganie

- zmniejszanie niepokoju

- wsparcie

- autorytet

- atmosfera zaufania

ŚCIERANIE

- atmosfera konfliktu

- emocjonalny opór wobec wymagań i prowadzącego

- bunt

- wszystko rodzi napięcie

- kłótnie

- podział na podgrupy

- otwarta różnica zdań

- komunikowanie emocji

- nie wolno przyśpieszać pracy w grupie

- należy rozwiązać istniejący konflikt

- podanie ogólnych wskazówek

NORMOWANIE

- kształtuje się spójność grupy

- pojawiają się normy

- otwarta wymiana poglądów

- wzajemne wsparcie

- współpraca z grupą

- poczucie tożsamości

- rozwój

- określenie zasad pracy grupowej

- wyjaśnienie oczekiwań

- pytanie o to jak wg grupy powinna wyglądać współpraca, jakich metod chcieliby użyć

- uczenie się umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych

- zachęcanie do wyrażania niepewności, obaw, odczuć

- unikanie złości i obaw o brak kompetencji

- pomaganie słuchaczom w odkrywaniu własnych wzorców obronnych

DZIAŁANIE

- problemy interpersonalne zostały rozwiązane

- przyjęte funkcje okazały się elastyczne, a przy tym praktyczne

- pojawiają się próby zakończenia zadania

- konstruktywna praca grupy

- wysoki poziom zaufania

- otwarte porozumiewanie się

- szczerość

- podejmowanie trudnych tematów

- brak tematów tabu

- rozwiązanie problemu

- wzajemna pomoc także poza grupą, w rzeczywistości codziennej

- angażowanie całej grupy

- motywowanie

- kontynuowanie modelowania dobrych zachowań

- wspieranie, zachęcanie do przenoszenia wiedzy z zajęć do praktyki

- pomaganie we wprowadzaniu zmian we własnym zachowaniu

SEPARACJA

- rozstanie się jest wyraźnym sygnałem zakończenia pracy i doznania satysfakcji

- podsumowanie

- prowadzący utrwala to, czego się grupa nauczyła

- odsyłanie do źródeł

- utrwalanie zmian

- ewaluacja, ocena zajęć

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin