Etap rozwoju grupy
Charakterystyka
Podejście do zadania
Działania doradcy
FORMOWANIE
- jednostki, każda stara się być potrzebna
- określenia celów grupy
- wysoki stopień niepokoju
- członkowie wywierają na sobie pierwsze wrażenia
- określają wzorce zachowań
- przydzielają poszczególnym osobom role
- uwaga grupy skoncentrowana na strukturze grupy oraz rolach jej poszczególnych członków
- starają się określić, jakie są zachowania interpersonalne akceptowane są w grupie
Testowanie i zależność
Orientacja na zadania
- testowanie sytuacji i zadania
- członkowie starają się określić zadanie i sposób podejścia do niego
Styl kierujący:
- wyznaczanie celów i ról
- szczegółowe instrukcje
- nadzorowanie zadań
- umożliwienie otwartej rozmowy na temat wartości, celów, zadań i przywództwa
ŚCIERANIE
- konflikt wewnątrzgrupowy
- opór
- napięcia
- podejrzliwość
- brak jedności w grupie
- wrogość wobec przywódcy i wobec siebie
- wyrażanie własnych opinii
- pojawiają się różnice zdań oraz konflikty
- początki myślenia zespołowego
Konflikt wewnątrzgrupowy
Styl prowadzący:
- objaśnianie celów
- kierowanie realizacją zadań
- pomoc w wypracowaniu mechanizmów funkcjonowania w trudnych sytuacjach
- upewnienie się, że konflikty rozwiązywane są w sposób konstruktywny
NORMOWANIE
– członkowie grupy zaczynają akceptować się nawzajem
- tworzą się normy grupowe
- unikanie konfliktów
- pojawiają się normy grupy
- wsparcie i współpraca
- poczucie tożsamości
- formalność
Rozwój spójności grupy
Styl wspierający:
- podejmowanie decyzji wraz z pracownikami
- aktywne słuchanie
- wsparcie
- koordynacja prac grupy
Organizowanie grupy tak, aby była produktywna
DZIAŁANIE
- przyjmowanie ról, które pozwolą im zakończyć zadanie
- normalna praca gr. jako zespołu
- praca efektywna, osiąganie celów
- częste kontakty interpersonalne, także poza zajęciami
- zaufanie
- grupa osiąga dojrzałość
- jest w pełni efektywna
Funkcjonalne dopasowanie ról
Styl delegujący:
- zarządzanie zadaniami przez grupę
- grupa odpowiada za realizację zadania
- szacowanie, czy grupa może zapewnić możliwość dostosowania się do zmian
SEPARACJA
- grupa rozstaje się
- podsumowanie i ocena wykonanych zadań
Zalety pracy zespołowej:
- pozwala na rozważanie treści zadania z wielu różnych punktów widzenia, ponieważ członkowie grupy różnią się doświadczeniem i wiedzą
- daje możliwość wypracowania większej liczby wariantowych rozwiązań i dostarcza większej ilości informacji pozwalających lepiej ocenić optymalne możliwości rozwiązania problemu
- współudział większej liczby osób w rozwiązaniu problemu przyczynia się do lepszego zrozumienia podjętej decyzji oraz jej głębszej akceptacji
- wysiłek grupowy jest zawsze większy od sumy indywidualnych wysiłków członków tej samej grupy kiedy członkowie grupy pracują w obecności innych osób, każdy z nich doświadcza tzw. efektu społecznej obecności. Zjawisko to polega na podświadomym podnoszeniu poziomu aktywności, który skutkuje lepszą jakością i wydajnością pracy
- grupowe analizowanie problemów sprzyja trafności i pewności podejmowanych decyzji
Ujemne strony pracy zespołowej:
- osoba o silnych predyspozycjach do dominacji lub po prostu uparta może utrudniać paraliżować pracę grupy, namawiając innych do wyrażania własnych poglądów
- niektórzy członkowie grupy mogą być pasywni i w ograniczonym zakresie angażować się we wspólną pracę, (powody: obawa przed śmiesznością lub lęk przed ewentualnymi sankcjami z powodu wygłaszania opinii odmiennych od opinii innych członków grupy, którzy posiadają wyższy status, wyczekiwanie na efekty pracy innych)
- czasami zdarza się, że grupa działa powierzchownie i pośpiesznie koncentruje się na wybranych aspektach problemu
- członkowie grupy mogą bardziej koncentrować się na swoich subiektywnych opiniach i starać się za wszelką cenę udowodnić ich słuszność nie dbać o obiektywną ocenę zagadnień
- niepokój
- członkowie spotykają się, bo mają cel
- niski poziom zaufania
- sztuczne uczucia
- nieufność
- akceptacja wszystkiego
- nie wolno dominować, narzucać swojego zdania
- wzajemne poznanie grupy
- pomaganie
- zmniejszanie niepokoju
- autorytet
- atmosfera zaufania
- atmosfera konfliktu
- emocjonalny opór wobec wymagań i prowadzącego
- bunt
- wszystko rodzi napięcie
- kłótnie
- podział na podgrupy
- otwarta różnica zdań
- komunikowanie emocji
- nie wolno przyśpieszać pracy w grupie
- należy rozwiązać istniejący konflikt
- podanie ogólnych wskazówek
- kształtuje się spójność grupy
- pojawiają się normy
- otwarta wymiana poglądów
- wzajemne wsparcie
- współpraca z grupą
- rozwój
- określenie zasad pracy grupowej
- wyjaśnienie oczekiwań
- pytanie o to jak wg grupy powinna wyglądać współpraca, jakich metod chcieliby użyć
- uczenie się umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych
- zachęcanie do wyrażania niepewności, obaw, odczuć
- unikanie złości i obaw o brak kompetencji
- pomaganie słuchaczom w odkrywaniu własnych wzorców obronnych
- problemy interpersonalne zostały rozwiązane
- przyjęte funkcje okazały się elastyczne, a przy tym praktyczne
- pojawiają się próby zakończenia zadania
- konstruktywna praca grupy
- wysoki poziom zaufania
- otwarte porozumiewanie się
- szczerość
- podejmowanie trudnych tematów
- brak tematów tabu
- rozwiązanie problemu
- wzajemna pomoc także poza grupą, w rzeczywistości codziennej
- angażowanie całej grupy
- motywowanie
- kontynuowanie modelowania dobrych zachowań
- wspieranie, zachęcanie do przenoszenia wiedzy z zajęć do praktyki
- pomaganie we wprowadzaniu zmian we własnym zachowaniu
- rozstanie się jest wyraźnym sygnałem zakończenia pracy i doznania satysfakcji
- podsumowanie
- prowadzący utrwala to, czego się grupa nauczyła
- odsyłanie do źródeł
- utrwalanie zmian
- ewaluacja, ocena zajęć
Aladarr