qumran_a_apokalipsa.pdf
(
1655 KB
)
Pobierz
221027555 UNPDF
Collectanea Theologica
75(2005) nr 3· .
MAREK PARCHEM, WARSZAWA
WYBRANE MOTYWY WSPÓLNE DLA
KSIĘGI
APOKALIPSY
I LITERATURY
QUMRAŃSKIEJ
W dotychczasowych badaniach
poświęconych
literaturze odnale-
zionej w Qumran wiele uwagi
poświęcono
tematyce wzajemnych
relacji
istniejących między nią
a pismami Nowego Testamentu. Od-
nosi
się
to zarówno do
zbieżności zachodzących
na
płaszczyźnie
li-
terackiej, jak i o
występowanie
wspólnych motywów.
Zadziwiający
jest fakt,
że
bardzo
mało
uwagi
poświęca się Księdze
Apokalipsy
w badaniach w tym zakresie. Z
wyjątkiem
kilku uczonych jest ona
niemal "pomijana" w tym
względzie
l
,
Budzi to tym
większe
zdzi-
wienie,
że przecież
zarówno w przypadku
Kościoła
pierwotnego,
jak
i
wspólnoty
qumrańskiej, "zauważ~lny"
jest ich charakter apo-
kaliptyczny. Uwaga obu wspólnot jest skierowana na
przyszłość,
przede wszystkim
tę eschatologiczną,
w której dokona
się
ostatecz-
ne
wypełnienie Bożych
planów i
nastąpi
definitywne
zwycięstwo
dobra nad
złem.
Obie wspólnoty
były
przekonane o szybkim
końcu
czasów, co
więcej, uważały, że
to
właśnie
one
żyją już
w czasach
ostatecznych, i
że są
"ostatnim pokoleniem"2. W
Księdze
Apoka-
lipsy przekonanie o
rychłym końcu,
który nadejdzie "niebawem"
(~v 't<iX,et
w 1,1) jest
wyrażone
przez dwukrotne zapewnienie,
że
"chwila jest bliska" (b
yap KatpOC; EYYUC;:
1,3;
22,10),
co
może
byćnawiązaniem
do zwrotu
i1C9~ ~~~n,
"i
czas
nadszedł"
z Dn
7,22
3
•
I
Wiele
zbieżności pomiędzy Księgą
Apokalipsy a dokumentami z Qumran przytacza
w swoim komentarzu
J.
M. Ford,
Revelation. IntroduClion, Trans/ation and Commelllary,
Anchor Bibie, 38, Garden City 1975. Na
uwagęzasługujeteż
D. E. A u n e,
Reve/ation,
Word
Biblical Commentary, 52, 52B, 52C, Dallas 1997-1998, CD-ROM Edition.
, Zob.
J.
T. M
i I
i k,
Dziesięć
/01
odkryć
!la Pustyni ludzkiej,
Biblioteka Zwojów.
Tło
Nowe-
go Testamentu, 6,
tłum.
Z. Ku b iak, Kraków 1999, s. 149-151; F. M. Cross,
The Ancien
Li-
brar)' o! Qumran,
Minneapolis 1995\ s. 156;
J.
C.
Vanderka m,
Manuskrypty znad Morza
Martwego,
tłum.
R.
Gromacka, Warszawa 1996,172.
, O
żywotności
tematu "bliskiego
końca"
w pismach Nowego Testamentu
świadcząli~e
tek-
sty
mówiące
o
tym,
np. MI 24,33;
tk
21,8;
Rz
13,12; 1 Kor 7,29.31; 10,11; Hbr 9,26;
Jk
5',8; l P 4,7.
-85-
l\'lAREK PARCIlEM
VI 4Q389,
frag.
11-13,
linia
4
(=
4QMMT)
stwierdza
się, że
"to jest
koniec dni"
(tJ'~'i1
n'"lrTl'o<),
natomiast w 1QSa 1,1 mówi
się, że
"to
jest
reguła
dla
całego
zgromadzenia Izraela na koniec dni"
(tJ'~'i1
n'ii'!l'o<~
)4
Zbieżności zachodzące między Apokalipsą
a pismami
qumrań
skimi
są
widoczne
zwłaszcza
w odniesieniu do dwóch motywów,
a mianowicie motywu
świętej
wojny, który przewija
się
niemal przez
całą księgę
(Ap 6-20) oraz motywu Nowej Jerozolimy (Ap 21-22).
Motyw
świętej
wojny
Wielu uczonych dostrzega istnienie licznych
zbieżności
zacho-
dzących
w
Księdze
Apokalipsy oraz w pismach odnalezionych
w Qumran,
zwłaszcza
w Zwoju Wojny (lQM), gdzie zostaje wyko-
rzystane wiele motywów z wspólnej dla
starożytnego
Bliskiego
Wschodu iradycji o
świętej
wojnie, która przybiera cechy konfliktu
czasów ostatecznych'. Niemal
cała
Apokalipsa jest do tego stopnia
skoncentrowana
wokół
tematu wojny eschatologicznej
między
do-
brem
:t
złem,
w której
uczestniczą
zarówno ludzie, jak i istoty nie-
bidlski~, iż została
ona nawet nazwana
"chrześcijański!il
zwojem
'.vc·~!lY"('
.
Opis
świętej
wojny, która ma charakter eschatologicznego kon-
. t1iktu, rozpoczyna
się
w Ap 6. Pojawienie
się
czterech
jeźdźców
jest
zdominowane wzmiankami o
działaniu
Boga, który
kierując
wszyst-
kimi wydarzeniami jawi
się
tutaj jako Wojownik, a czterej
jeźdźcy
istolY
niebiańskie działające
na, Jego rozkaz
reprezentują
aspekt
odpłaty
i kary w Jego
działaniu.
Swiadczy o tym
użycie
divinum pas-
, Zwrot
IJ'r.l'i;
rI'iill',
"koniec dni" pojawia
się
ponad
trzydzieści
razy w pismach
qumrań
skich, bardzo
często
w
odni~sieni\l
do wieku
mesjańskiego,
np. lQSa 1,1; 4Q1s' 7,3.22;
CD
(,,11; 4QF\or 1,2.12; zob. A. Steude\,
O'r.l'"
ri'ilil\
in1he
Texlsfrom Qumran,
RQI6/1993,
~.
225-46.
, Np.
A.
J
a n kows k i,
Apokalipsa
świętego
Jana,
PŚNT
12,
Poznań
1959,325;
J. J.
Co l-
I i
n~;
Apocn!;pticism in the Dcad.Sea Scrol/s,
The Literature of the Dead Sea Scrolls, Lon-
t!o!\-Nc'.V York 1997, s. 16j-1ó2; M. E. Bo r
i
n g,
K.
13e rgc r, C. Co l p e (red.),
Jiel/enistic
ConzmentQly
lo
the New Testamenl,
Nashville 1995, s. 577-578;
J.
Duhaime,
War ScrolI,
w;
J. H. Charlesworl h i in. (red.),
Damascus Dowmenl, War Scrol/, and Re/ated DoCII-
mellts,
The Dcad Sea Scrolls. Hebrew, Aramaic, and Greek Texts with English Translations,
2, Tlibingen-Louisville 1995, s. 90.
• R.
Bauckham,
The Book ot Rel'e/ario/1 as a C!lIistian War Saol/.
Neo!cstamentica
n.n
(j~~.
s. )
7-40.
-86-
WYBRANE MOTYWY WSPÓLNE DLA
KSIĘGI
APOKALIPSY I LITERATURY
QUMRAŃSKIEJ
sivum
W
czasowniku
Eo68n,
"została
dana" w odniesieniu do zakre-
su
działania jeźdźców
(6,2.4.8.11) oraz
powtarzający się
rozkaz
epxou,
"przyjdź!"
wypowiadany przez istoty
żyjące związane
z Za-
siadającym
na tronie
(ww.
1.3.5.7). Warto
również zauważyć, że
każdy
z
jeźdźców
nie jest tu nazywany terminem
t
nnEuc;,
"jeź
dziec", ale zwrotem
b Ku8n, I-lEVOC; En' uirt6v,
"zasiadający
na
nim (tj. koniu)"
(ww.
2.5.8), gdzie termin
b
Ku81lI-lEVOC;
jest odno-
szony
często
do Boga (4,2.3; 7,15; 21,5). W ostatniej fazie wojny
walkę będzie prowadzić
sam Chrystus -
Słowo
Boga, jako przedsta-
wiciel Boga,
ukazujący się
jako
jeździec
na
białym
koniu (19,11-21).
Elementy o charakterze militarnym
pojawiają się
regularnie
w
następujących
po sobie wizjach.
Wśród
istot
ukazujących się
po
otwarciu siedmiu
pieczęci
(Ap 6,1-8,5)
znajdują sięjeźdźcy,
którym
dano
łuk
lub miecz (Ap 6,2.4; por. 1QM 6,8-17), dusze
nlęczenni
ków
wołający
do Boga o pomszczenie ich krwi (Ap 6,10; por. 1QM
3,6.7; 4,2; 7,5; 15,6) oraz
prześladowcy, próbujący
uciec przed
dniem boskiego gniewu (Ap 6,15-17; por. 10M 1,4-7; 3,12)7.
Warto
zauważyć,że
pierwszemu
jeźdźcowi
zostaje dany
łuk
(Ap
6,2), który w tradycji starotestamentalnej
często
jest symbolem
Bożej
kary (Pwt 32,42; 1z 34,6; Ha 3,9; Lm 3,12-13; Ps 7,13-14).
Według
Pwt 32,23-25
strzały
wypuszczane przez Boga
powodują
plagę głodu,
choroby i ataki dzikich
zwierząt.
W 10M 6,6,14-17
jest mowa o
jeźdźcach
warmii synów
światłości,
którzy
również
będąwyposażeni
w
łuki
i
strzały.
Drugiemu
jeźdźcowi
dano wielki
miecz
(J.t<iXU1pu I-lEyaAn),
który jest tutaj nie tylko
narzędziem
kary, ale
również
symbolem autorytatywnej
władzy
jaka
została
udzielona temu
jeźdźcowi
(Ap 6,4; por 6,8:
POIl<t>UtU).
Wyrażenie
Ilaxutpu I-lEyaAn,
"wielki miecz" sugeruje,
że
kara
będziemiała
charakter i
zasięg
o wiele
większy niż
jedynie w odniesieniu do wy-
miaru ludzkiego. W Lb 22,23
posłaniec
Boga ukazuje
się
przed
Balaamem z mieczem w
ręku,
natomiast w Ez 21 sam Bóg wznosi
miecz przeciwko Jerozolimie: "synu
człowieczy,
prorokuj i prze-
mawiaj: tak mówi Pan. Mów: Miecz, miecz!
[p0I-l</>UtU pOIl<l>Utu]
Wyostrzono go i wyczyszczono. Na krwawy bój wyostrzono, by
lśnił
jak
błyskawica"
(ww.
14-15). Gdy 10M 11,11-12 wspomina
o uderzeniu mieczem, który "nie jest mieczem
człowieka
i miecz
7
Zob. J. Duhaime,
WarScrolI,
s. 90.
87 -
MAREK PARCHEM
nie ludzki
[O IX Xl" :11iT1
'1rX
Xi" :J1iT:1 ]
pożre ją
(tj.
Asyrię)",
to
wprost owo
karzące działanie
jest przypisane samemu Bogu. Pe-
szer do Psalmu 37,7
(=
4QpPs a) w kol. 2, linii 1 wspomina o tym,
ludzie
zostaną
ukarani
i
zginą
"od miecza, od
głodu
i od plagi"
(1:11:11 :11'1:11 :11iT:1).
Podobna
kolejność
kar pojawia
się również
po otwarciu czwartej
pieczęci:
"aby zabijali mieczem i
głodem
[e
v
POjJ.epa1ą.
Kat
EV
AljJ.cP],
i morem, i przez
zwierzęta
ziemi" (Ap
6,8).
Chociaż
w Ap 6,4
użyty
zostaje termin
f.lcixa1pa
na
okreś~e
nie miecza, to w 6,8
występuje
pOJlepata,
częściej odnoszący się
do
miecza Boga Ulub Jego i\1esjasza (1,16; 2,16; 19,15.21).
Również
w tekstach
qumrańskich
miecz jest nie tylko symbolem kary
wy-
mierzanej przez samego Boga, ale
równieżnarzędziem
zniszczenia
w
rękach
ludzi. W komentarzu do
Księgi
Habakuka na temat
zwrotu "nieustannie dobywa swego miecza" (Ha 6,10) mówi
się
w
następujący
sposób:
,,\vyjaśnienie
tego odnosi
się
do Kittim, któ-
łZy zgładzą
licznych mieczem
[:11l'T:1
C~:1i 11:1~~], młodzieńców,
do-
rosłych,
starców, kobiety, dzieci,
j
nad owocem brzucha
się
nie
zmiłują"
(10pHab 6,10-11).
V\T
ołanie
do Boga o pomszczenie niesprawiedliwie przelanej
krwi, które w Ap 6,10 zostaje
""łożone
w
usta
męczenników:
"do-
,
kąd~e, ";Nładco święty
i prawdziwy, nie
sądzisz
i nie wymierzasz
~a
ki"ew
naszą
kary tym, co
mieszkają
na zienIi'?" jest
częstym
moty-
wem
pojawiającymsię
w 1QM, gdzie kilkakrotnie jest mowa o
zc~
mście
jakiej Bóg dokona nad synami
ciemności.
W Ps 9,13 Bóg jest
nazwany
"Mścicielem
krwi"
(Q~~'
!.zj,,!.'),
a
więc
tym, który wymierza
sprawiedliwość
wobec tych, którzy
przelewają
krew Jego wiernych
(por. Ps 72,14; zob. Pwt 32,43; 2 Krl 9,7; Ps 9,12; 79,10). W 10M
ostateczna rozprawa jest
określona
jako
dzień
zemsty
(cpJ
C,~),
a
więc
czas, w którym Bóg dokona
odpłaty
(7,5; zob.
też
3,6-7; 4,2;
15,6). t\,IIotyw dnia zemsty jako dnia zbawienia dla Reszty
może
na-
wiązyw2.ć
do Iz 61,1-3.
\V
Ap 7,4-8 liczba
sług Bożych wynosząca
144 000, którzy po-
chodz~l
ze wszystkich
pokoleń
synów Izraela
(e
K ncicrne; epUA'ile;
ulcDV
'IcrpallA),
jest liczona
według
schematu dwunastu pokoleil
Izraela.
Pomijającszczegółowe
kwestie w odniesieniu do
porządku
wymienionych pokoleil, jak
również
do
występujących
osób
należy
stwierdzić,że porządek
ten
różni się
zarówno w stosunku do
świa
dectw ST (np. Rdz 35,22b-26; 46,8-27; Wj 1,2-4; Lb 1,4-15; 13,4-
-16): jak
i
w stosunku do tekstów
qumrańskich
(10M 5,1-2; 11QT
-88-
WYBRANE MOTYWY WSPÓLNE DLA
KSIĘGI
APOKALIPSY I LlTERATIJRY
QUMRAŃSKlEJ
24; 39-41; 44-45)8.
Według
1QM 5,1-2 wojska synów
światłości
wy-
stępują
w
porządku
ustanowionym
według
dwunastu
pokoleń
Izra-
ela: "na tarczy dowódcy
całego
zgromadzenia
wypiszą
jego
imię
i
imię
Izraela oraz Lewiego, Aarona i imiona dwunastu
pokoleń
Izraela, odpowiednio do ich rodowodów, oraz imiona dwunastu
dowódców ich plemion" (zob.
też
2,7; 3,14). Warto
również
zauwa-
żyć, że
w Ap 14,1-5 liczba 144 000 odnosi
się także
do
towarzyszą
cych Barankowi, a "którzy z kobietami
się
nie splamili: bo
są
dzie-
wicami" (w. 4). Wzmianka o niesplamieniu
się nawiązuje
do starej
tradycji
domagającej się
od uczestników
świętej
wojny
czystości
ry-
tualnej i
wstrzemięźliwości
seksualnej (zob. 2 Sm 11).
Chociaż
wzmianki o
bezżeństwie esseńczyków
(np. Józef Flawiusz,
Bellum
2,120-121; Antiquitates
18,21; Filon z Aleksandrii,
Apologia 11,14-
-17; Pliniusz,
Historia naturalis
5,15) nie
zostały
potwierdzone bez-
pośrednio świadectwem pochodzącym
z samych tekstów
qumrań
skich, a zagadnienie
bezżeństwa
budzi wiele kontrowersji
wśród
uczonych, to jednak w 1QM 7,3-6 jest mowa o
wstrzemięźliwości
seksualnej w czasie prowadzenia wojny:
"żaden dorastający mło
dzieniec ani kobieta nie
będą wchodzić
do ich obozu, gdy
wyjdą
z JerozolinlY
idąc
do walki, dopóki nie
powrócą
( ...) nikt, kto nie
będzie
oczyszczony ze swego
źródła
(tj.
wypływu
nasienia) w dniu
bitwy, nie wyruszy z nimi,
gdyż święci aniołowie będą
razem z ich
wojskami" (por.
też
1QSa 2,8-9)9.
Otwarcie siódmej
pieczęci
(Ap 8,1) wprowadza siedmiu
aniołów,
którym
zostało
dane siedem
trąb,
aby ich
sygnałem zapoczątkować
siedem
różnych
kar
mających nawiedzić ziemię
i wszystkich jej
mieszkańców:
"i
ujrzałem
siedmiu
aniołów
['touC; E1r'ta 6.r-
rEAOUc;1
którzy
stoją
przed Bogiem
[Ot EVOO1rlOV 'tou Seou
s
W Ap 7,4 pokolenia Izraela
pojawiająsię
w
następującym porządku:
Juda, Ruben, Gad,
Aser, Neftali, Manasses, Symeon, Lewi, Issachar, Zabulon, Józef i Beniamin. Na
uwagę
za-
sługuje
fakt,
że
Juda jest wymieniany na pierwszym miejscu, opuszczone
zostało
pokolenie
Dana, brak Efraima, jest natomiast Manasses i Józef. W llQT pojawia
się porządekwedług
synów Jakuba, a nie
pokoleń
Izraela w odniesieniu do bram
środkowego
i
zewnętrznego
dziedzińca świątyni.
Nazwy bram
są
wymienione w kierunku
południowym począwszy
od
północno-wschodniegonarożnika:
Symeon, Lewi, Juda, Ruben, Józef, Beniamin, Issachar,
Zabulon, Gad, Dan, Neftali i Aser (kol. 39,11-13; 40,13-41,11). Podobne rozmieszczenie
bram pojawia
się również
w 4Q544, frag. 1, kol. 1-2
(=
4QNowa Jerozolima); zob. szerzej
y.
Yadin (red.),
The Tempie Scroll,
t.
I, Jerusalem 1983, s. 255;"S. W. Crawford,
The
Tempie Scroll and Related Texts,
Sheffield 2000, s. 39-40.
9
Zob. J. J. C o
II
i n s,
Apocalypticism in the Dead Sea Scrolls,
s. 162.
-89-
Plik z chomika:
kto13
Inne pliki z tego folderu:
qumran_a_apokalipsa.pdf
(1655 KB)
Praktyczny_komentarz_do_Nowego_Testamentu_EWANGELIA_WEDŁUG_ŚWIĘTEGO_JANA.doc
(1289 KB)
Liczby_w_biblii.pdf
(78 KB)
KOMENTARZ_DO_OBJ.JANA(1).pdf
(1321 KB)
janczuk_listy_do_zborow_apokalipsa.pdf
(433 KB)
Inne foldery tego chomika:
do pracy mgr
komiks Garfield
Prywatne
rekolekcje
religijne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin