Mróz_Sprawa Potocka vs Polsce.pdf

(163 KB) Pobierz
(Microsoft Word - orzecz.Tryb. Europ. w spr.nieruchom. Potockich - ciekawy przyk\263ad procedury.doc)
EUROPEJSKITRYBUNAŁPRAWCZŁOWIEKA
CZWARTASEKCJA
SPRAWAPOTOCKAIINNIp.POLSCE
(Skarganr33776/96)
WYROK
STRASBOURG
4października2001r.
Wyroktenstaniesięprawomocnyzgodniezwarunkamiokreślonymiprzez
artykuł44§2Konwencji.Wyroktenpodlegakorekciewydawniczejprzed
jegoopublikowaniemwostatecznejwersji.
WYROKWSPRAWIEPOTOCKAIINNIp.POLSCE
1
WsprawiePotockaiInnip.Polsce,
EuropejskiTrybunałPrawCzłowieka(CzwartaSekcja)zasiadającjako
Izbaskładającasięznastępującysędziów:
PanaG.R ESS ,Przewodniczący,
Pana A.P ASTOR R IDRUEJO ,
Pana L.C AFLISCH ,
Pana J.M AKARCZYK ,
Pana V.B UTKEVYCH ,
Pana M.P ELLONPÄÄ ,
Pani S.B OTOUCHAROVA ,
atakŜePanaV.B ERGER ,KanclerzSekcji,
Obradując na posiedzeniu zamkniętym w dniach 28 czerwca i 13
września2001r.,
Wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w ostatnim z
wymienionychdni:
POSTĘPOWANIE
1.Sprawawywodzisięzeskargi(nr33776/96)wniesionejwdniu18
grudnia 1995 r. przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej do Europejskiej
KomisjiPrawCzłowieka(„Komisja”)napodstawiedawnegoartykułu25
Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
(„Konwencja”)przezczterechobywateliHiszpanii;PelagiiMariiPotockiej,
Piotra Potockiego, Doroty PotockiejRadziwiłł oraz Anny Potockiej, z
których drugi skarŜący miał równieŜ polskie obywatelstwo, a Izabela
d’Ornatomiałafrancuskieorazpolskieobywatelstwo(„skarŜący”).
2.SkarŜącyreprezentowanibyliprzedTrybunałemprzezPaniąCorinne
Imbach, prawnika praktykującego w Strasburgu. Polski Rząd („Rząd”)
reprezentowany był przez swojego pełnomocnika, Pana Krzysztofa
DrzewickiegozMinisterstwaSprawZagranicznych.
3. SkarŜący zarzucają w szczególności, na gruncie artykułu 6 § 1
Konwencji, Ŝe nie posiadali dostępu do sądu, poniewaŜ Naczelny Sąd
Administracyjny,którybyłkompetentny,byzajmowaćsięichsprawą,nie
posiadałpełniwładzysądowejwzakresieocenyfaktówiprawa.Cowięcej,
jurysdykcjategosąduograniczonabyładosprawdotyczącychpostępowań
administracyjnychwszczętychpopewnymdniu.
4.SkargazostałaprzekazanaTrybunałowiwdniu1listopada1998r.,
kiedy to Protokół nr 11 do Konwencji wszedł w Ŝycie (artykuł 5 § 2
Protokołunr11).
5.SkargazostałaprzydzielonaCzwartejSekcjiTrybunału(artykuł52§
1RegulaminuTrybunału).WewnątrztejSekcji(napodstawieartykułu27§
WYROKWSPRAWIEPOTOCKAIINNIp.POLSCE
2
1 Konwencji) ustanowiono Izbę, która miała zająć się sprawą zgodnie z
artykułem26§1RegulaminuTrybunału.
6.Napodstawiedecyzjizdnia6kwietnia2000r.Izbauznałaskargęza
częściowodopuszczalną.
FAKTY
I.OKOLICZNOŚCISPRAWY
7.W1947r.RomanPotocki,działającwimieniuswojegobrataJózefa,
złoŜył wniosek na gruncie artykułu 7 dekretu o własności i uŜytkowaniu
gruntównaobszarzem.st.Warszawyzpaździernika1945r.oustanowienie
własności czasowej dwóch działek połoŜonych w Warszawie przy ulicy
Krakowskie Przedmieście na rzecz byłego właściciela Józefa Potockiego.
Wniosekpozostałnierozpatrzony.
8.W dniu 3 grudnia 1990 r. Sąd Rejonowy w Warszawie orzekł, Ŝe
majątek Józefa Potockiego został odziedziczony zgodnie z właściwymi
postanowieniami polskiego kodeksu cywilnego przez jego Ŝonę Pelagię
Potocką w czterech szesnastych części oraz w trzech szesnastych części
przezkaŜdezdzieci:PiotraPotockiegoRadziwiłła,AnnęPotocką,Dorotę
PotockąRadziwiłłorazIzabelęd’Ornano.
9.W dniu 20 grudnia 1990 r. drugi skarŜący złoŜył wniosek do
WojewodyWarszawskiegoozwrotdwóchdziałek,wskazując,Ŝezostały
onewpisanedorejestrugruntówwWarszawiepodpozycją415i9048.
10.Napodstawiedecyzjizdnia5sierpnia1991rokuKierownikUrzędu
Rejonowego umorzył postępowanie administracyjne dotyczące wniosku
skarŜącychzdnia20grudnia1990r.
11.Wdniu8września1991r.UrządWojewódzkiwWarszawieuchylił
decyzję na mocy której umorzono postępowanie. Urząd stwierdził, Ŝe
ustalonowtrakciepostępowania,Ŝeprzedmiotowedziałkimieściłysięw
Warszawie. Na mocy dekretu o własności i uŜytkowaniu gruntów na
obszarze m.st. Warszawy z 26 października 1945 r. wszystkie
nieruchomościpołoŜonewWarszawiezostaływywłaszczone.JednakŜena
gruncieartykułu7tegodekretubyliwłaścicielemieliprawozłoŜyćwniosek
o ustanowienie własności czasowej ich działek. Władze właściwe do
zajmowaniasiętegorodzajuwnioskamimogłyprzyznaćwłasnośćczasową,
jeŜeliustalono,ŜeprzedmiotowedziałkiniezostałyprzeznaczonedouŜytku
publicznego i Ŝe przyznanie tych działek będzie zgodne z ich
przeznaczeniem. W przypadku skarŜących tego rodzaju wniosek został
złoŜony w 1947 r., ale pozostał nie rozpatrzony. Władza administracyjna
pierwszejinstancji,rozpatrującwniosekskarŜącychzdnia20grudnia1990
r., przeoczyła ten fakt. Rozpatrując ponownie sprawę władza była
WYROKWSPRAWIEPOTOCKAIINNIp.POLSCE
3
zobowiązana w szczególności zbadać, czy przyznanie skarŜącym prawa
wieczystego uŜytkowania gruntu na podstawie ustawy o gospodarce
gruntamiiwywłaszczaniunieruchomościz1985r.(ustawy,którazastąpiła
prawaproceduralnebyłychwłaścicieliwynikającezartykułu7dekretu z
1945r.)byłobysprzecznezpublicznymwykorzystaniemprzedmiotowych
działek wynikającym ze stosownego planu zagospodarowania
przestrzennego.
12.W dniu 27 grudnia 1991 r. Kierownik Urzędu Rejonowego w
Warszawie odmówił zwrotu skarŜącym działek i przyznania im prawa
wieczystego uŜytkowania gruntu. Stwierdził, Ŝe w trakcie postępowania
ustalono,Ŝew1947r.poprzednicyprawnizłoŜyliwniosekoustanowienie
własności czasowej działek, które były wtedy zarejestrowane w
warszawskim rejestrze gruntów pod pozycją nr 415 i 9048. Wniosek
skarŜącychpozostałnierozpatrzony,alewładzeadministracyjnewsposób
właściwyzbadaływniosekwtrakcieobecnegopostępowania.Ustalono,Ŝe
pałacpobudowanynadziałkachzostałw7075procentachzniszczony w
trakcie II wojny światowej, jak to zostało wskazane w liście
WojewódzkiegoKonserwatoraZabytkówzdnia28listopada1991r.Pałac
zostałnastępnieodbudowanyprzezMinisterstwoKultury.Wrezultacie,to
Skarb Państwa poniósł koszty odbudowy pałacu. W konsekwencji zwrot
przedmiotowej nieruchomości byłby nieusprawiedliwiony i władza
administracyjnanieznalazłapodstawbyuwzględnićwniosekz1947r.oraz
wniosekzłoŜonyprzezskarŜącychw1990r.
13.SkarŜącyzłoŜyliodwołanieodtejdecyzji.Twierdzili,Ŝedecyzjanie
byłazgodnazobowiązującymprawem,wszczególnościzewzględunafakt,
Ŝe organ administracji pierwszej instancji nie ustalił ponad wszelką
wątpliwość, Ŝe pałac faktycznie został zniszczony w trakcie II wojny
światowej. SkarŜący twierdzili równieŜ, Ŝe w decyzji nie przedstawiono
Ŝadnych spójnych dowodów na to, Ŝe zwrot nieruchomości skarŜącym
byłbyniezgodnyzjejpublicznymwykorzystaniem.
14.W dniu 27 lutego 1992 r. Urząd Wojewódzki oddalił odwołanie
skarŜących, uznając, Ŝe zostało ono złoŜone jeden dzień po upływie
dwutygodniowego terminu przewidzianego przez kodeks postępowania
administracyjnego.
15.SkarŜącyzłoŜyliodwołaniedoNaczelnegoSąduAdministracyjnego.
Twierdzili oni, Ŝe zgodnie ze potwierdzeniem nadania odwołanie zostało
wysłane20stycznia1992r.wostatnimdniuwyznaczonegoterminu.Fakt,
Ŝe stempel na kopercie miał datę 21 stycznia 1992 r. był spowodowany
wyłącznieniewyobraŜalnymzaniedbaniempracownikówpocztyiniemoŜe
byćpotraktowanyprzeciwkoskarŜącym.
16.W dniu 24 lipca 1992 r. Naczelny Sąd Administracyjny uchylił
zaskarŜoną decyzję, uznając, Ŝe nie ustalono, by skarŜący złoŜyli swoje
odwołanie od decyzji z dnia 27 grudnia 1991 r. po upływie terminu
przewidzianego przez kodeks postępowania administracyjnego, w
WYROKWSPRAWIEPOTOCKAIINNIp.POLSCE
4
szczególnościztegopowodu,ŜeskarŜącyprzedłoŜylisądowipotwierdzenie
nadania,którewyraźniewskazywało,Ŝeichodwołaniezostałonadane20
stycznia1992r.
17.W dniu 9 września 1993 r. Urząd Wojewódzki w Warszawie po
rozpatrzeniuodwołaniaskarŜącychzdnia20stycznia1992r.utrzymałw
mocy decyzję z dnia 27 grudnia 1991 r. Wskazał on, Ŝe władza
administracyjnaustaliła,ŜeposiadłośćpoprzednikówprawnychskarŜących
została przeznaczona przez właściwe plany zagospodarowania
przestrzennego z 1947 r., 1983 r., oraz 1992 r., na uŜytek Ministerstwa
Kultury i Sztuki. Przeznaczenie to nie zostało zmienione przez Ŝadne
następczedecyzje,cozostałowyjaśnionewpiśmiezdnia19sierpnia1993
r. Dyrektora Departamentu Gospodarki Gruntami Warszawskiego Urzędu
Rejonowego.WdalszejczęściWojewodauznał,Ŝepałacpobudowanyna
działkach został w trakcie II wojny światowej zniszczony w 7075
procentach, co zostało potwierdzone w piśmie Wojewódzkiego
Konserwatora Zabytków z dnia 28 listopada 1991 r. Pałac został
odbudowanypodkonieclat1940tychprzezMinisterstwoKulturyiSztuki.
Wzwiązkuz tym, Ŝe to Skarb Państwa poniósł koszty odbudowy, to on
nabyłwłasnośćprzedmiotowejnieruchomości.Cowięcej,wczasiekiedy
RomanPotockizłoŜyłwniosekoustanowieniewłasnościczasowej,budynki
na działce nie istniały poniewaŜ zostały zniszczone. Władze
administracyjne podsumowały, Ŝe w świetle powyŜszych rozwaŜań
przyznanie skarŜącym prawa wieczystego uŜytkowania gruntu byłoby
nieusprawiedliwione.
18.W dniu 12 października 1993 r. skarŜący złoŜyli odwołanie od
powyŜszej decyzji do Naczelnego Sądu Administracyjnego, uznając, Ŝe
kwestionowana decyzja była niezgodna z obowiązującym prawem
materialnym.Popierwsze,skarŜącystwierdzili,Ŝedecyzjabyłaniezgodnaz
artykułem7dekretuz1945r.wtymwzględzie,Ŝewładzeadministracyjne
nie ustaliły z wystarczającą jasnością, Ŝe zamiar skarŜących co do
przyszłego wykorzystania pałacu byłby niezgodny z lokalnym planem
zagospodarowania przestrzennego. SkarŜący podkreślili, Ŝe władze
pominęły ich twierdzenie, Ŝe nie mieli w planach zmiany publicznego
charakterupałacu.Chcielionijedyniezastrzecniewielkąjegoczęśćnaich
wyłącznyuŜytek,wsytuacjigdypozostałaczęśćwykorzystywanabyłaby
dlacelówkulturalnychorazrozrywkowychibyłabydostępnadlaszerokiej
publiczności. Tym samym nie powstała kwestia co do tego, Ŝe pałac
przeznaczony był do uŜytku publicznego, poniewaŜ jego wykorzystanie
pozostałobyniezmienione.Cowięcej,władzeniewskazałydlaczegozwrot
posiadłościskarŜącymbyłbyniezgodnyzjejstałymuŜytkiempublicznym.
19.SkarŜącywdalszejczęścipodkreślali,Ŝewładzenieustaliłyponad
wszelkąwątpliwość,Ŝebudynkinadziałkachzostałyzniszczonewtrakcie
IIwojnyświatowejiŜenastępniezostałyodbudowaneprzezPaństwooraz
ŜewrezultaciepowinnybyćuznanejakowłasnośćPaństwa.Ustaleniaw
Zgłoś jeśli naruszono regulamin