Badanie siłownika pneumatycznego (Politechnika Krakowska).pdf
(
1473 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - lab_pneumatyka.doc
INSTYTUT KONSTRUKCJI MASZYN
PRACOWNIA
NAPĘDÓW HYDRAULICZNYCH
LABORATORIUM
NAPĘDÓW I STEROWANIA
HYDRAULICZNEGO I PNEUMATYCZNEGO
Temat: Badanie siłownika pneumatycznego
Grupa: ........................ Zespół: .........................
Lp
Nazwisko i Imię
Ocena
Data
2
Program ćwiczenia:
1.
Charakterystyka powietrza jako medium energetycznego
2.
Zapoznanie z budową oraz zasadą działania elementów układu napędu pneumatycznego:
-
do uzdatnienia i przygotowania powietrza
-
do przetworzenia energii sprężonego powietrza na energię mechaniczną
3.
Wyznaczenie sprawności mechanicznej siłownika w oparciu o wyniki badania laboratoryjnego
- sporządzenie charakterystyki η
m
= f (p).
Warunki zaliczenia ćwiczenia:
-
obecność na zajęciach laboratoryjnych,
-
oddanie sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego,
-
zdanie kolokwium zaliczeniowego.
Sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego
1.
Podaj parametry powietrza oczyszczonego.
2.
Opisz zasadę działania siłownika pneumatycznego dwustronnego działania.
3.
Narysuj i objaśnij schemat stanowiska badawczego.
4.
Dla wybranych punktów z wykresu pomiarowego (w zakresie ruchu ustalonego) wyznacz
współczynniki sprawności słownika w zakresie ciśnień od 0,3 do 0,5 MPa.
Uwaga:
treść i rysunki w sprawozdaniu należy wykonać ręcznie
–
kserokopie
i wydruki komputerowe nie będą uznawane!!!
3
Wstęp
Pneumatyka jest jedną z najstarszych form energii wykorzystywanej przez człowieka.
Pierwsze próby zastosowania sprężonego powietrz a podejmowano przy konstrukcji miotaczy
pocisków. Opierając się na Biblii można doszukiwać się stosowania sprężonego powietrza
przy burzeniu murów Jeryha. Obecnie trudno znaleźć dziedzinę życia, która obywałaby się
bez sprężonego powietrza. Powstają więc konstrukcje o zróżnicowanych systemach zamiany
powietrza w energię.
Definiując zatem
napęd pneumatyczny
można stwierdzić, że sprężone powietrze jest
w nim używane jako medium energetyczne do napędzania maszyn, narzędzi, w transporcie
pneumatycznym, a w procesach sterowania jako nośnik informacji.
Przykłady zastosowań:
-
maszyny technologiczne,
-
transport kolejowy i samochodowy (urządzenia hamulcowe),
-
narzędzia wirujące i udarowe,
-
manipulatory,
-
przemysł szklarski,
-
przemysł przetwarzający tworzywa sztuczne,
-
przemysł spożywczy i farmaceutyczny,
-
górnictwo.
Powietrze
Charakterystyka powietrza jako medium.
1 m
3
powietrza miejskiego jako "wsadu" do układu napędowego zawiera:
-
140 mln cząstek zanieczyszczeń - co odpowiada średnio od 0,005 do 0,020 [g/m
3
], a
w rejonach szczególnie zapylonych do 0,1 [g/m
3
]
-
10 [mg] oleju
-
ok. 11 [g] pary wodnej
W codziennym życiu nam to nie przeszkadza, ale przy sprężaniu powietrza wzrasta
koncentracja zanieczyszczeń, ponadto dochodzą zanieczyszczenia ze sprężarki. Aby zatem
sprężone powietrze mogło być wprowadzone do instalacji napędu pneumatycznego musi
zostać oczyszczone tak, by charakteryzowało się:
-
brakiem wody w postaci kropel; woda w postaci pary jest dopuszczalna, pod
warunkiem, że punkt rosy występuje w temperaturze niższej o 5 do 10 [
o
C] od
najniższej temperatury pracy układu napędowego,
-
zanieczyszczeniami mechanicznymi poniżej 5 [µm], przy udziale wagowym 0,7
[mg/m
3
] w warunkach normalnych fizycznych,
-
nie występowaniem oleju oraz innych cieczy w postaci kropel.
Do oczyszczenia powietrza służą filtry i urządzenia osuszające.
4
Osuszanie powietrza
Konstruktor i użytkownik urządzeń pneumatycznych, znając najniższe temperatury w
nich występujące, powinien ocenić, czy przy danej wilgotności powietrza zasilającego może
wystąpić szkodliwe wykraplanie się wody zawartej w postaci pary w sprężonym powietrzu
(tzn., czy zostanie osiągnięty tzw. punkt rosy).
Do oceny stopnia wilgotności powietrza określa się dwie, wielkości:
1 - wilgotność bezwzględna
określająca ilość pary wodnej w gramach zawartej w 1 m
3
powietrza, przy określonym jego ciśnieniu i temperaturze (zwykle są to warunki normalne
fizyczne lub techniczne);
2 - wilgotność względna
określającą stosunek ilości pary wodnej zawartej w 1 m
3
powietrza,
przy określonym ciśnieniu i temperaturze, do ilości pary wodnej maksymalnie możliwej do
pochłonięcia w tych warunkach przy zupełnym nasyceniu powietrza. Stosunek ten zwykle
podaje się w procentach.
Osuszacz chłodniczy
Osuszacz chłodniczy służy, poprzez obniżenie temperatury punktu rosy wytrąceniu
wilgoci ze sprężonego powietrza.
Schłodzenie następuje dwustopniowo: ciepłe, nasycone w 100% parą wodną sprężone
powietrze wchodzi do osuszacza i zostaje wstępnie schłodzone przez suche już i zimniejsze
powietrze w wymienniku ciepła
powietrze/powietrze
. Następnie dostaje się do wymiennika
ciepła
czynnik chłodzący/powietrze
i zostaje schłodzone do temperatury około 2
o
C. Woda
kondensująca w strumieniu powietrza zostaje w separatorze oddzielona od sprężonego
powietrza.
Osuszacz ziębniczy
Wymiennik ciepła
Separator
wody
Parownik
Zawór stałego
ciśnienia
Skraplacz
Wziernik szklany
Kompresor chłodniczy
ze zintegrowanym
separatorem cieczy
Filtr
Zbiornik
czynnika
chłodniczego
Rys. 1 Schemat działania osuszacza ziębniczego z zaworem stałego ciśnienia
5
Rys. 2. Regeneracja suchym powietrzem
Rys. 3. Regeneracja suchym i gorącym
powietrzem
Odprowadzenie skroplin, składających się z mieszaniny wody, oleju i pyłu, następuje
w sposób automatyczny. Suche sprężone powietrze przepływa ponownie przez wymiennik
ciepła
powietrze/powietrze
, gdzie ogrzewane jest przez powietrze napływające do osuszacza
do temperatury o około 8
o
C powietrza na wejściu. Dzięki temu nie ma możliwości
kondensowania pary w zewnętrznych rurociągach. Osuszacze chłodnicze pracować mogą w
sposób ciągły i mogą być obciążone do wartości znamionowych. Przy mniejszych wydatkach
specjalny układ regulacyjny troszczy się o doprowadzenie odpowiedniej ilości czynnika
chłodzącego tak, aby zawsze utrzymać ciśnieniowy punkt rosy + 2
o
C i uniemożliwić w ten
sposób zamrożenie kondensatu. Użycie wymiennika ciepła
powietrze/powietrze
powoduje, że
można obniżyć zużycie energii o około 55%.
Zalety osuszaczy chłodniczych:
-
minimalne straty ciśnienia,
-
pewność eksploatacji,
-
niskie koszty eksploatacji,
-
punkt rosy stały - niezależnie od warunków zewnętrznych,
-
mało wrażliwy na zanieczyszczenia w powietrzu, usuwa z powietrza w znacznym
stopniu zanieczyszczenia stałe i oleje,
-
brak konieczności wymiany chemikaliów,
-
automatyczny system odwadniania minimalizujący obsług,
-
prosty sposób podłączenia,
-
małe zapotrzebowanie powierzchni,
Wady:
-
punkt rosy powyżej temperatury zamarzania wody.
Plik z chomika:
darek2722
Inne pliki z tego folderu:
Ferroli - oferta.pdf
(1344 KB)
Ustawniki pozycyjne.pdf
(548 KB)
Badanie siłownika pneumatycznego (Politechnika Krakowska).pdf
(1473 KB)
Napędy pneumatyczne. Podstawowe informacje i pojęcia. Budowa i zasada działania. Przykłady.pdf
(1029 KB)
Pneumatyczne elementy wykonawcze.pdf
(1880 KB)
Inne foldery tego chomika:
Mechatronika(1)
Mechatronika(2)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin