Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 01.09.2010 – 03.09.2010
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Przyjaciół spotkać czas, przedszkole wita nas.
Opracowała:
L. D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1:
•Określanie sytuacji wywołujących różne emocje.
•Szukanie kompromisu w spornych sprawach.
•Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
•Unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania.
Obszar nr 2:
•Pełnienie dyżurów.
•Zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.
•Porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy, spożywania posiłków.
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3:
•Słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach.
•Wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek.
•Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych..
•Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.
•Formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy.
Obszar nr 14:
•Wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków.
•Posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, mazaków.
• Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni.
•Nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi.
•Rysowanie litero podobnych szlaczków.
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4:
•Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość.
•Uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych.
•Uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, rozmowach, słuchaniu wierszy sprzyjających koncentracji uwagi.
•Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych.
Obszar nr 13:
•Wykonywanie ćwiczeń w parach np. wg metody W. Sherborne.
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8:
•Słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych.
•Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych.
•Reagowanie na zmiany tempa utworu.
•Estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Obszar nr 9:
•Rysowanie.
•Odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.
Obszar nr 10:
•Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych – budowanie różnych konstrukcji z klocków.
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5:
•Zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych.
•Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
•Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
•Uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie.
Obszar nr 6:
•Bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym.
1. środa: Ja i moje przedszkole.
• Ode mnie do Ciebie – zabawa integracyjna z piłką. Poznawanie nowych dzieci w grupie. Utrwalanie imion wszystkich kolegów. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. Wprowadzanie miłej atmosfery.
• Być dyżurnym – rozmowa przy ilustracjach. Zapoznanie z rolą dyżurnego, jego obowiązkami. Opisywanie wyglądu plakietek przygotowanych dla dyżurujących dzieci.
ᴥ Pierwszy dzień – słuchanie opowiadania U. Geisler, H. Viehoff. Wdrażanie do uważnego słuchania. Rozmowa na temat treści utworu. Określanie nastroju i uczuć bohaterki. Zachęcanie do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i osobami dorosłymi pracującymi w przedszkolu. Tworzenie atmosfery sprzyjającej adaptacji dzieci w grupie.
ᴥ W naszej sali – rysowanie kredkami świecowymi. Wyrażanie własnych spostrzeżeń za pomocą środków ekspresji plastycznej. Doskonalenie zdolności manualnych, koordynacji wzrokowo - ruchowej. Ćwiczenie dokładności w wykonywaniu pracy.
• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zapraszanie do udziału w zabawie dzieci nieśmiałych. Rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych. Integracja grupy.
• Czyj to głos? – zabawa słuchowa. Rozpoznawanie głosów kolegów.
Doskonalenie słuchu, ćwiczenie koncentracji uwagi. Zachęcenie do udziału w zabawie dzieci nieśmiałych. Integracja grupy.
• Dzieci i ich cienie – zabawa dydaktyczna. Łączenie w pary obrazków o takich samych kształtach. Doskonalenie spostrzegawczości i umiejętności porównywania.
• Dzieci w domkach, dzieci na spacer - zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Usprawnianie psychomotoryczne dzieci. Doskonalenie szybkiej reakcji na sygnały umowne.
• Zapamiętaj swoją parę - zabawa ruchowa przy muzyce. Doskonalenie orientacji w przestrzeni. Rozwijanie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa muzyki.
• Letnie zabawy – zabawy ruchowe w ogrodzie. Przypomnienie zasad korzystania ze sprzętu znajdującego się na placu. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw na powietrzu. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci.
2. czwartek: Bawię się z kolegami.
• Przedszkole moich marzeń – zabawy konstrukcyjne. Budowanie w małych grupach z różnych rodzajów klocków i z wykorzystaniem innych dostępnych przedmiotów. Wypowiedzi indywidualne na temat skonstruowanych budynków i ich otoczenia. Rozwijanie umiejętności planowania wspólnej pracy. Szukanie kompromisu w przypadku spornych spraw.
• Czy wiesz, o kim mówię? – rozwiązywanie zagadek słownych. Dostrzeganie i wskazywanie najważniejszych cech w wyglądzie kolegów. Określanie ich imion na podstawie opisu wyglądu. Doskonalenie myślenia i spostrzegawczości.
ᴥ Chodź kolego – słuchanie wiersza K. Przybylskiej. Rozmowa z dziećmi na temat rodzajów zabaw wymienionych w wierszu. Podawanie własnych przykładów zabaw, jakie można podejmować z kolegami. Zachęcanie do bliższego poznawania swoich rówieśników.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci. Zachęcanie do powstrzymywania zachowań agresywnych w grupie.
• Medal dla przyjaciela – ćwiczenia grafomotoryczne. Ozdabianie konturów medalu szlaczkami wg wzoru. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie sprawności manualnej, ruchów drobnych dłoni i palców
• Co zniknęło? – zabawa dydaktyczna. Nazywanie schowanego przedmiotu i opisywanie jego wyglądu. Doskonalenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości. Wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej w zabawie.
• Lustro – zabawa ruchowa metodą pedagogiki zabawy. Naśladowanie ruchów wykonywanych przez partnera. Doskonalenie umiejętności współpracy. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych.
• Piłki - zabawa ruchowa ze śpiewem piosenki. Dostosowywanie tempa podskoków do tempa piosenki. Doskonalenie ogólnej sprawności psychomotorycznej. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych.
ᴥ Zabawy przedszkolaków – zestaw zabaw ruchowych metodą R. Labana. Doskonalenie płynności ruchów i wyczucia ciężaru w przestrzeni. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
• Lubimy zabawy – zabawy dowolne na placu przedszkolnym z wykorzystaniem piłek do koszykówki i piłki nożnej, koszy i bramek. Wprowadzanie zabaw z elementami współzawodnictwa. Zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa w trakcie zabaw ruchowych.
3. piątek: Grzeczny przedszkolak.
• Witam Was – zabawa integracyjna. Wprowadzanie atmosfery radości. Udział w zabawie wszystkich dzieci. Wyrabianie nawyku uznawania praw do zabawy wszystkich dzieci. Integracja grupy.
• Dobry kolega … – burza mózgów. Kończenie przez dzieci rozpoczętego zdania. Rozwijanie pomysłowości i twórczego myślenia. Aktywizacja zasobu słownikowego dzieci.
ᴥ Kodeks przedszkolaka – rozmowa przy ilustracjach. Wskazywanie obrazków przedstawiających pozytywne i negatywne sposoby zachowania się. Wspólne opracowywanie zasad, jakie powinny obowiązywać w grupie. Rozumienie znaczenia konieczności przestrzegania ich. Umieszczenie w sali kodeksu obrazkowo – słownego.
ᴥ Przedszkole – drugi dom – zabawy muzyczno - ruchowe. Słuchanie w/w piosenki, określanie jej tempa i nastroju. Rytmizacja fragmentów tekstu. Ilustracja ruchowa piosenki. Doskonalenie umiejętności wyrażania muzyki ruchem. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Realizacja własnych pomysłów. Wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł i zasad.
• Jaka to zabawka? – zabawa słuchowa. Synteza słuchowa wyrazów wypowiadanych przez n-la sylabami. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Odkładanie wymienionej zabawki na miejsce. Kształtowanie nawyków porządkowych.
• Moja koleżanka/kolega – zabawy plastyczne. Rysowanie flamastrami. Rozwijanie umiejętności ujmowania w rysunku poszczególnych elementów postaci ludzkiej. Doskonalenie sprawności manualnych.
• Skała - zabawa ruchowa metodą W. Sherborne. Doskonalenie świadomej kontroli ruchów ciała. Rozwijanie płynności ruchowej.
• Berek czarodziej – zabawa ruchowa
bieżna. Ćwiczenia nóg i dużych grup mięśniowych. Podnoszenie sprawności fizycznej dzieci.
• Nasze zabawy – zabawy ruchowe na placu przedszkolnym (Berek, Kot i myszka). Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych na dworze. Przypomnienie zasad obowiązujących w trakcie zabaw na powietrzu i podczas korzystania ze sprzętu znajdującego się w ogrodzie przedszkolnym.
Ø Zestaw ćwiczeń porannych nr 1
wg K.Wlaźnik.
...
aina233