1 plan (witamy przedszkole).docx

(25 KB) Pobierz

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

 

 

          Termin realizacji: 01.09.2010 – 03.09.2010

 

 

          Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie

 

 

          Temat kompleksowy:  Przyjaciół spotkać czas, przedszkole wita nas.

 

 

 

 

 

 

 

             Opracowała:

             L. D. – S.

            

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1:

•Określanie sytuacji wywołujących różne emocje.

•Szukanie kompromisu w spornych sprawach.

•Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.

•Unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania.

Obszar nr 2:

Pełnienie dyżurów.

•Zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.

•Porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy, spożywania posiłków.

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3:

•Słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach.

•Wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek.

•Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych..

•Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.

•Formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy.

Obszar nr 14:

•Wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków.

•Posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, mazaków.

• Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni.

•Nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi.

Rysowanie litero podobnych szlaczków.

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4:

•Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość.

•Uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych.

•Uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, rozmowach, słuchaniu wierszy sprzyjających koncentracji uwagi.

•Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych.

Obszar nr 13:

Wykonywanie ćwiczeń w parach np. wg metody W. Sherborne.

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8:

•Słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych.

•Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych.

•Reagowanie na zmiany tempa utworu.

•Estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Obszar nr 9:

•Rysowanie.

•Odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.

Obszar nr 10:

•Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych – budowanie różnych konstrukcji z klocków.

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5:

•Zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych.

•Uczestniczenie w zabawach ruchowych.

•Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

•Uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie.

Obszar nr 6:

•Bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym.

1. środa: Ja i moje przedszkole.

Ode mnie do Ciebie – zabawa integracyjna z piłką. Poznawanie nowych dzieci w grupie. Utrwalanie imion wszystkich kolegów. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. Wprowadzanie miłej atmosfery.

Być dyżurnym rozmowa przy ilustracjach. Zapoznanie z rolą dyżurnego, jego obowiązkami. Opisywanie wyglądu plakietek przygotowanych dla dyżurujących dzieci. 

ᴥ  Pierwszy dzień słuchanie opowiadania U. Geisler, H. Viehoff. Wdrażanie do uważnego słuchania. Rozmowa na temat treści utworu. Określanie nastroju i uczuć bohaterki. Zachęcanie do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i osobami dorosłymi pracującymi w przedszkolu. Tworzenie atmosfery sprzyjającej adaptacji dzieci w grupie.

W naszej sali rysowanie kredkami świecowymi. Wyrażanie własnych spostrzeżeń za pomocą środków ekspresji plastycznej. Doskonalenie zdolności manualnych, koordynacji wzrokowo - ruchowej. Ćwiczenie dokładności  w wykonywaniu pracy.

Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zapraszanie do udziału w zabawie dzieci nieśmiałych. Rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych. Integracja grupy.

Czyj to głos?zabawa słuchowa. Rozpoznawanie głosów kolegów.

Doskonalenie słuchu, ćwiczenie koncentracji uwagi. Zachęcenie do udziału w zabawie dzieci nieśmiałych. Integracja grupy.

Dzieci i ich cienie – zabawa dydaktyczna. Łączenie w pary obrazków o takich samych kształtach. Doskonalenie spostrzegawczości i  umiejętności porównywania.

Dzieci w domkach, dzieci na spacer - zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Usprawnianie psychomotoryczne dzieci. Doskonalenie szybkiej reakcji na sygnały umowne.

Zapamiętaj swoją parę - zabawa ruchowa przy muzyce. Doskonalenie orientacji w przestrzeni. Rozwijanie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa muzyki.

Letnie zabawy – zabawy ruchowe w ogrodzie. Przypomnienie zasad korzystania ze sprzętu znajdującego się na placu. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw na powietrzu. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. 

2. czwartek:  Bawię się z kolegami.

Przedszkole moich marzeń zabawy konstrukcyjne. Budowanie w małych grupach z różnych rodzajów klocków i z wykorzystaniem innych dostępnych przedmiotów. Wypowiedzi indywidualne na temat skonstruowanych budynków i ich otoczenia. Rozwijanie umiejętności planowania wspólnej pracy. Szukanie kompromisu w przypadku spornych spraw.

Czy wiesz, o kim mówię? rozwiązywanie zagadek słownych. Dostrzeganie i wskazywanie najważniejszych cech w wyglądzie kolegów. Określanie ich imion na podstawie opisu wyglądu. Doskonalenie myślenia i spostrzegawczości.

Chodź kolego słuchanie wiersza K. Przybylskiej. Rozmowa z dziećmi na temat rodzajów zabaw wymienionych w wierszu. Podawanie własnych przykładów zabaw, jakie można podejmować z kolegami. Zachęcanie do bliższego poznawania swoich rówieśników.

Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci. Zachęcanie do powstrzymywania zachowań agresywnych w grupie.

Medal dla przyjaciela – ćwiczenia grafomotoryczne. Ozdabianie konturów medalu szlaczkami wg wzoru. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie sprawności manualnej, ruchów drobnych dłoni i palców

Co zniknęło?  zabawa dydaktyczna. Nazywanie schowanego przedmiotu i opisywanie jego wyglądu. Doskonalenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości. Wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej w zabawie.

Lustro – zabawa ruchowa metodą pedagogiki zabawy. Naśladowanie ruchów wykonywanych przez partnera. Doskonalenie umiejętności współpracy. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych.

 

Piłki - zabawa ruchowa ze śpiewem piosenki. Dostosowywanie tempa podskoków do tempa piosenki. Doskonalenie ogólnej sprawności psychomotorycznej. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych.

Zabawy przedszkolaków – zestaw zabaw ruchowych metodą R. Labana. Doskonalenie płynności ruchów i wyczucia ciężaru w przestrzeni. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.

Lubimy zabawy – zabawy dowolne na placu przedszkolnym z wykorzystaniem piłek do koszykówki i piłki nożnej, koszy i bramek. Wprowadzanie zabaw z elementami współzawodnictwa. Zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa w trakcie zabaw ruchowych.

 

3. piątek:  Grzeczny przedszkolak.

Witam Was – zabawa integracyjna. Wprowadzanie atmosfery radości. Udział w zabawie wszystkich dzieci. Wyrabianie nawyku uznawania praw do zabawy wszystkich dzieci. Integracja grupy.

Dobry kolega …  – burza mózgów. Kończenie przez dzieci rozpoczętego zdania. Rozwijanie pomysłowości i twórczego myślenia. Aktywizacja zasobu słownikowego dzieci.

Kodeks przedszkolaka – rozmowa przy ilustracjach. Wskazywanie obrazków przedstawiających pozytywne i negatywne sposoby zachowania się. Wspólne opracowywanie zasad, jakie powinny obowiązywać w grupie. Rozumienie znaczenia konieczności przestrzegania ich. Umieszczenie w sali kodeksu obrazkowo – słownego.

Przedszkole – drugi dom – zabawy muzyczno - ruchowe. Słuchanie w/w piosenki, określanie jej tempa i nastroju. Rytmizacja fragmentów tekstu. Ilustracja ruchowa piosenki. Doskonalenie umiejętności wyrażania muzyki ruchem. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Realizacja własnych pomysłów. Wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł i zasad.

Jaka to zabawka? zabawa słuchowa. Synteza słuchowa wyrazów wypowiadanych przez n-la sylabami. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Odkładanie wymienionej zabawki na miejsce. Kształtowanie nawyków porządkowych.

Moja koleżanka/kolega  – zabawy plastyczne. Rysowanie flamastrami. Rozwijanie umiejętności ujmowania w rysunku poszczególnych elementów postaci ludzkiej. Doskonalenie sprawności manualnych.

 

Skała - zabawa ruchowa metodą W. Sherborne. Doskonalenie świadomej kontroli ruchów ciała. Rozwijanie płynności ruchowej.

Berek czarodziej – zabawa ruchowa

bieżna. Ćwiczenia nóg i dużych grup mięśniowych. Podnoszenie sprawności fizycznej dzieci.

Nasze zabawy – zabawy ruchowe na placu przedszkolnym (Berek, Kot i myszka). Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych na dworze. Przypomnienie zasad obowiązujących w trakcie zabaw na powietrzu i podczas korzystania ze sprzętu znajdującego się w ogrodzie przedszkolnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ø      Zestaw ćwiczeń porannych nr 1

wg K.Wlaźnik.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin