św. Tomasz z Akwinu - Summa contra Gentiles.doc

(31 KB) Pobierz
Tomasz z Akwinu, Summa contra Gentiles (lib

Tomasz z Akwinu, Summa contra Gentiles (lib. 1 cap.33-35), P 2003 s.104-108

 

1. To, co mówimy o Bogu i o rzeczach nie jest wieloznaczne, bo:

à       zachodzi tu porządek przyczyny i skutku

à       jest pewne podobieństwo między Bogiem a ludźmi

à       przez poznanie rzeczy dochodzimy do cech boskich

à       gdyby te imiona były wieloznaczne to byłoby bezsensem używanie ich, bo nie wiedzielibyśmy co one znaczą

à       znaczenia schodzą się przynajmniej w cechach przeciwnych (np. gdy mówimy, że Bóg i stworzenie są żywe to znaczy to przynajmniej tyle, że nie są one martwe)

 

2. To, co mówimy o Bogu i rzeczach mówimy analogicznie.

Są 2 rodzaje analogii:

1)        dwie rzeczy są analogiczne w stosunku do rzeczy trzeciej

2)        dwie rzeczy są analogiczne przez wzgląd na jedną z nich

w stosunku do Boga i stworzeń używamy tej drugiej analogii przez wzgląd na Boga, bo jest On przyczyną imion.

 

3. Wszystkie imiona, których używamy, gdy mówimy o Bogu nie są synonimami.

ü        One określają jednego Boga, ale nie są one tym samym, bo nie oznaczają one tego samego pojęcia.

ü        Ta wielość imion bożych wynika z ograniczenia ludzkiego umysłu, który nie jest w stanie stworzyć pojęcia wyczerpująco określającego Boga i ze sposobu ludzkiego poznania – wyciąganie cech ze stworzeń i odnoszenie ich do Boga.

 

 

św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999 s.580-591 (O wolnej woli, ks.3 rozdział 1)

A. Wstęp

·          Grzech jest dobrowolnym poruszeniem duszy.

·          Nikt nie zmusza człowieka do grzechu ani grzeszność nie jest naturalnym uwarunkowaniem człowieka.

·          Skoro człowiek sam wybiera grzech to ponosi za niego winę.

 

B. Grzech a przedwiedza Boża

·          Ludzie powinni uwierzyć w dobroć Bożą i przyznać się do grzechu, żeby miłosierdzie Boże mogło ich prowadzić dobrą drogą.

·          Jeśli Bóg wie, że ja zgrzeszę to jest to konieczne.

·          Bóg zna naszą wolę przed grzechem i stąd wie jak postąpimy. Ale ta wiedza Boża nie oznacza, że jesteśmy pozbawieni wolności.

·          Nasza wola nie byłaby wolą, gdyby nie była w naszej mocy.

·          Bóg wie jak postąpimy, ale my chcemy, czego chcemy – Jego przewidywanie nie odbiera nam niezależności.

·          Bóg wie o naszych przyszłych grzechach, ale to nas do niech nie zmusza – sami się na nie decydujemy.

·          Bóg nie jest sprawcą zła (mimo że wie o nim wcześniej) i dlatego może za nie karać.

·          Analogicznie – może nagradzać czyniących dobrze


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin