20.12.docx

(20 KB) Pobierz

20.12.2011                                     dr Małgorzata Piasecka                       Wstęp do pedagogiki

Temat: Antropologiczna perspektywa pedagogiki.

1. Dwa konteksty pedagogiki.

Kontekst szeroki:

                    Jest synonimem dyskursu społecznego na temat edukacji;

                    Obejmuje wszelkie czynności formułowania sądów (jęz. Potoczny, literatury pięknej, opinii publicznej);

                    Jest synonimem kultury duchowej społeczeństwa, odnoszącej się do zjawisk edukacyjnych.

Kontekst wąski:

                    Obejmuje tylko intelektualne, umysłowe, teoretyczne formy świadomości edukacyjnej, będącej efektem pracy badaczy, rozprawy filozoficzne, monografie teoretyczne, podręczniki pedagogiki, raporty z badań, sprawozdania z eksperymentów pedagogicznych.

2. Inne nazwy i charakter dociekań.

* wstęp do pedagogiki, prolegomena do pedagogiki, propedeutyka pedagogiki, filozofia wychowania i pedagogiki.

* cechą jest akcentowanie ich ogólnego, fundamentalnego charakteru dla rozważań
a) studiowania pedagogiki;
b) praktykowania domowej i profesjonalnej edukacji
c) uprawiania nauk.

3. Status naukowy i misja pedagogiki.

§         Mimo uprawianej od dawna refleksji nad tożsamością pedagogiki jako dziedziny dyskursu pedagogicznego jej status jest dość nieokreślony, wieloznaczny, mało precyzyjny.

§         Misją jest budowa infrastruktury światopoglądowej dla działania i myślenia o wychowaniu, konstruowanie fundamentów ideowo- koncepcyjnych dla aktywności praktycznej i intelektualnej w dziedzinie edukacji, budowa integrujących, syntetyzujących, usensowniających, intelektualnych wizji świata edukacyjnego.

4. 3 wymiary uprawiania i nauczania pedagogiki.

·         Bierze pod uwagę całość rzeczy, całość bytu, w odróżnieniu na koncentracji na jego szczegółach.

·         Dotyczy tzw. Pytań pierwszych w odróżnieniu od pytań pochodnych

·         Obejmuje pytania o istotę rzeczy, świata, bytu (eidos) w odróżnieniu od pytań o jego przejściowość, powierzchowność

5. Funkcje koncepcji pedagogicznych.

·         Sterujące- kierowanie zachowaniami, procesem życia, modelowanie

·         Oceniająco- normatywne- ewaluacja rzeczywistości

·         Opisowe- określenie stanów rzeczywistości

·         Eksplikacyjne- wyjaśnianie świata

·         Normalizacyjne- nadawanie nazw tym własnościom rzeczywistości

·         Reprezentacyjne- rozpoznawanie, odzwierciedlanie istotnych aspektów rzeczywistości

6. Odpowiedzi światopoglądowe pedagogiki.

o       Odpowiedzi światopoglądowe pedagogiki to holistyczne i zaangażowane, aksjologiczne, ukierunkowane koncepcje, modele, portrety świata lub jego części

o       Zaangażowane ponieważ:
1) konstruowane nie z pozycji abstrakcyjnego, bezstronnego, pozaczasowego podmiotu, ale z pozycji konkretnego żyjącego w czasie i przestrzeni podmiotu
2) zawierające oprócz elementów opisowych także wartościujące
3) dokonywane przez pryzmat potrzeb, interesów, wartości jednostkowych, grupowych, ogólnospołecznych

7. Składniki koncepcji pedagogicznej.

§         Interpretacja, wizja, portret rzeczywistości (model świata)

§         Model( koncepcja) człowieka w sensie uniwersalnym (jako istoty, egzystencji, rozwoju)

§         Model człowieka partykularnego, indywidualnego (jego istoty, egzystencji, rozwoju)

§         Model egzystencji człowieka

§         Model rozwoju człowieka

§         Model wychowania człowieka

8. Dlaczego pedagogika powinna czerpać wiedzę z antropologii.

* cząstkowe doktryny, ideologie pedagogiczne tracą na znaczeniu, okazują się mało przydatne dla rozstrzygania fundamentalnych pytań ontologicznych
* aby określić uniwersalistyczne aspiracje pedagogiczne trzeba czerpać wiedzę z antropologii, która wypowiada się o człowieku w ogóle (każdym człowieku, wszystkich ludziach)- jego istocie, istnieniu i rozwoju w kategoriach najogólniejszych, uniwersalnych, holistycznych.

9. 2 odmienne wizje pedagogiczne w jej najnowszej historii.

§         Wizja historyczna (klasyczna)- ujmuje przedmiot, status i zadania pedagogiki poprzez odniesienie do tzw. Praktyki edukacyjnej( odniesienie do paidagogosa), interesuje się opieką, wychowaniem, kształceniem

§         Wizja współczesna (prospektywna)- określa status, przedmiot, zadania, cel poprzez referencje do statusu…, innych nauk o człowieku, w tym antropologii jako ich syntezie. Odsłania tajemnice antroporozwoju, procesu stawania się człowiekiem.

10. Pojęcie antroporozwoju.

§         w sposób pełny, holistyczny i integralny zarazem określa ogół wpływów stawania się człowiekiem na rożnych poziomach tej tendencji: filogenetycznym, populacyjnym i osobniczym w różnych jej wymiarach: biologicznym (organicznym), kulturowo-społecznym, osobowym (podmiotowym) z uwzględnieniem zarówno normy jak i patologii tego procesu,

11. kierunki antroporozwoju człowieka

*rozwój biopsychiczny oraz procesy rozwoju struktur i funkcji organizmu( oraz psychiki)
*opieka (jako podmiot opiekujący się i podlegający opiece)
*podmiot uczący się, wzbogacający indywidualne doświadczenia
*podmiot podlegający socjalizacji i inkulturacji

·         podmiot wychowywany przy pomocy innych ludzi, czynnikujący dorobek dla celów rozwoju własnej osobowości

·         podmiot wychowywany i przekazujące innym dorobek kultury w celu ich rozwoju osobowościowego

·         podmiot samokształcący się

·         podmiot podlegający rewitalizacji, readaptacji

12. Proces (samo)kształtowania się człowieka.

* jest to proces zarówno indywidualistyczny zachodzący w trakcie rozwoju osobniczego jednostki ludzkiej, ale także jest to proces ponadjednostkowy- występujący w życiu całych pokoleń, formacji cywilizacyjnych. Człowiek to istota aktywna, stwarzająca samą siebie, świat wokół siebie.

13. Jakich ontologii potrzebuje pedagogika.

·         Ontologia porządku realnego (faktycznego)

·         Ontologia porządku normatywnego (pożądanego, postulowanego, idealnego)- tu tkwi racja dla obecności dociekań aksjologicznych w pedagogice.

14. Ład (porządek) edukacyjny

*polega na ustanawianiu (wyborze) przez określoną grupę ludzi (rodziców, opiekunów, pedagogów, wychowawców) kulturowo sankcjonowanych celów oraz wartości o charakterze rozwojowym, a następnie realizacji tych celów.

15. Dyskurs aksjologiczny w pedagogice.

·         Ma dwojaki charakter. Z jednej strony koncentruje się na wartościach wchodzących w skład kultury istniejącej tj. tradycjach przyjmowanych w społeczeństwie i reprodukowanych przez edukacje, z drugiej strony może on skupiać się na wartościach właściwych kulturze dopiero powstającej, przyszłej, pożądanej.

·         Po jednej stronie zachowanie, postrzeganie, replikowanie istniejącego ludu, z drugiej zmiana, odnowa, rekonstrukcja.

16. Przykładowe pytania porządku realnego.

Ø      z jakich elementów składa się porządek edukacyjny

Ø      na czym polega osobliwość rozwoju przez edukację jako składową antroporozwoju

Ø       

Ø      Kiedy i jakie kształtowały się wizje świata ludzkiego jako rzeczywistości podlegającej zmianom i rozwojowi.

17. Przykładowe pytania porządku normatywnego.

Ø      Co to znaczy stawać się człowiekiem, jaka rola w tym procesie przypada obiektywnym przyczynom a jaka dobranym przez człowieka celom i wartościom

Ø      Jaki typ osobowości człowieka jest formowany w ramach realnego porządku edukacyjnemu, a jaki winien być kształtowany biorąc pod uwagę tendencję rozwoju spod kultury oczekiwania społeczeństwa? (tego ostatniego kuktury nie jestem pewna, jade na czuja)

18. Bogdan Suchodolski o sensie pedagogiki.

* Pedagogika nie jest tylko nauką o człowieku jaki on był i/lub jest.
   chodzi nie tylko o to, kim był, jest człowiek, ale o to, co można z człowieka uczynić, co człowiek
   potrafi uczynić z samego siebie.

19. B. Suchodolski o sensie edukacji

·         W ujęciu klasycznym f. edukacji była definiowana w kategoriach nakazu, utrzymywania i zachowania kulturalnego dorobku przeszłości kolejnym generacjom- i jest to słuszne.

·         Jednak w czasach współczesnych szybkich zmian cywilizacyjnych rola nauczyciela w kulturze musi być wyznaczona nie tylko przez kulturę stworzoną w przeszłości oraz teraźniejszości, ale także przez siły tworzące nową kulturę, kulturę przyszłości.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin