Podstawy montazu i przetwarzania obrazu.pdf
(
12429 KB
)
Pobierz
Podstawy monta
ż
u
i przetwarzania obrazu
dr Piotr Welk
Akademia Sztuk Pięknych
w Warszawie
Podstawy montażu i przetwarzania obrazu
Scenariusz została napisany, potem nakręcono ujęcia - pozostaje złączyć wszystko w całość.
Mówi się czasem, że każdy film powstaje trzy razy - pierwszy raz kiedy pisany jest scenariusz, potem podczas
zdjęć i na końcu w trakcie montażu. Montaż jest ostatnim etapem kreacji.
Odpowiednia struktura opowiadania, kolor, rytm, dźwięk, dynamika zmian w czasie, buduje u widza nastrój,
wywołuje emocje.
Tą samą opowieść można pokazać w różny sposób. Dwóch ludzi montujących film z tych samych elementów,
opowiadając tą samą historią, ułoży dwa różne filmy. Ilość zmiennych jakimi operuje się podczas montażu jest
ogromna, a tym samym ogromna ilość środków wyrazu artystycznego.
Kompozycja kadru, światło, kolor, kontrastu, tempo akcji, tempo odtwarzania, symbolika ruchu i symboliczne
obrazy. Wszystkie te elementy można ze sobą mieszać w rożnych proporcjach, a ilość możliwych do uzyskania
kombinacji jest niewyobrażalna. Trzeba więc dokonywać wyborów.
Plamy barw następujące jedna po drugiej wywołują skojarzenia, wpływają na wyobraźnię oglądających. Każdy
przekaz audiowizualny jest odbierany kilkoma zmysłami. Proces asocjacji zachodzący pomiędzy obrazem a
dźwiękiem powoduje że mogą się one na wzajem zastępować. Widz z wyobraźnią, dobuduje brakujące obrazy
lub usłyszy to czego nie było słychać. Sugestia zawsze wywołuje efekt silniejszy niż to co jest do końca
wypowiedziane. Trzeba więc znowu wybierać. Z całego arsenału środków jakie daje nam ruchomy obraz i
dźwięk pozostać powinno to, co konieczne jest by przekazać najistotniejsze, czyli naszą myśl. Z nią trafić do
wyobraźni widza i zmienić go z biernego oglądacza w aktywnego uczestnika.
Każdy twórca chce mieć publiczność, nawiązać dialog i dać widzowi poczucie współuczestniczenia w swoje
pracy, licząc na jego wyobraźnię i wrażliwość.
Prowadzenie inteligentnego dialogu z widzem jest istotą wielu działań artystycznych.
Jak nawiązać ten dialog i jakim językiem się posługiwać jest podstawowym pytaniem.
Istnieje wiele zasad montażu, jak dokonywać cięć, jak stosować naprzemienność planów, rytmizować ujęcia itp.
To wszytko jest wiedzą, którą zdobywa się w ciągu wielu lat pracy i doświadczeń. Rozpoczynając, trzeba poznać
technologię. Współczesny artysta, posługujący się nowymi mediami, by stać się niezależnym w pełni
świadomym twórcą musi poznać technologię, ta daje mu komfort pracy, pozwala zaistnieć.
Jakich technicznych środków użyć, jaką technologię wybrać i co można zyskać dzięki niej. Współczesne wymogi
technologiczne są nieubłagane, nie pozwalają na jakiekolwiek braki, dlatego warto być ich świadomym.
Tematy prezentowane podczas zajęć.
1. Media cyfrowe - cyfrowy obraz i film.
2. Edycja obrazu - zasady edycji obrazu - kurs Final Cut Pro.
3. Publikacja treści cyfrowych.
4. Kompozycja obrazu.
Program zajęć oprócz zagadnień związanych z przetwarzaniem i budowaniem obrazu cyfrowego włączony jest
kompletny kurs programu montażowego Final Cut Pro.
Final Cut - Motion - Soundtrack
Przygotowanie uczestnika kursu
do samodzielnej edycji
materiałów wideo,
pracy
z grafiką
2D
oraz
posługiwanie się narzędziami do edycji dźwięku.
Nabyte umiejętności pozwolą na obróbkę i tworzenie profesjonalnych materiałów wizualnych i filmowych.
Nauka tego pakietu narzędzi umożliwi uczestnikowi całkowitą niezależność w tworzeniu projektu –
przygotowanie (zgranie materiału), montaż, postprodukcję, animację, przygotowanie dźwięku i eksport
materiału. Kurs ma na celu naukę płynnego poruszania się pomiędzy tymi trzema (kompatybilnymi ze sobą)
aplikacjami.
Final Cut w swojej konstrukcji jest zbliżony do wielu innych programów do edycji nieliniowej dlatego poznając
go każdy z uczestników kursu z łatwością odnajdzie podobne narzędzia w takich programach jak Adobe
Premiere czy Sony Vegas. Ze względu na popularność jaką cieszy się FC w profesjonalnych studiach, posiadanie
certyfikatu zawodowego ze znajomości aplikacji na poziomie profesjonalnym jest cenione na całym świecie.
Program kursu oparty jest o wytyczne producenta programu Final Cut Studio, i przygotowuje uczestników do
egzaminów międzynarodowych na poziomie - End User Final Cut Pro.
Obraz cyfrowy.
Obraz cyfrowy jest to zapisana za pomocą kodów cyfrowych informacja o każdym budującym go elemencie.
Zapisy takie możemy uzyskać np.: za pomocą kamery lub cyfrowego aparatu fotograficznego. W procesie
zapisu informacji na postać cyfrową wykorzystywany jest przetwornik analogowo cyfrowy - w tym przypadku
matryca aparatu. Obraz zapisany cyfrowo może być dystrybuowany za pomocą nośników cyfrowych takich jak:
dysk optyczny, karty pamięci, taśmy magnetyczne.
Obraz rejestrowany przez kamerę lub aparat fotograficzny jest obrazem rastrowym.
Obraz rastrowy
- to reprezentacja zapisu cyfrowego za pomocą siatki (mozaiki) kolorowych punktów, pikseli na monitorze czy
drukarce komputerowej. Każdy punkt w grafice rastrowej posiada swoja wartość koloru. Grafika rastrowa
składa się z określonej liczy punktów, które je tworzą - rozdzielczość. A ilość informacji (bitów) która
przypisana jest dla każdego z punktów określa ilość możliwych do uzyskania kolorów - głębia koloru.
Wielkość pliku graficznego, wielkość jednej klatki zależna jest bezpośrednio od jego rozdzielczości i głębi
koloru (sposobu zapisu informacji o kolorze).
Obraz wektorowy
- jest także zapisem cyfrowym obrazu, ale w przeciwieństwie do obrazu rastrowego zawiera informacje o
kształtach z jakich jest zbudowany. Obraz wektorowy opisany jest za pomocą funkcji matematycznych i dopiero
w procesie rasteryzacji możliwa jest jego prezentacja na drukarce lub monitorze komputerowym. Zaletą obrazu
wektorowego jest jego niewielka waga w stosunku do obrazu rastrowego, a jakość jest niezależna od
rozdzielczości bo proces rasteryzacji dostosowuje efekt końcowy do urządzenie za pomocą którego jest on
wyświetlany. Nie nadaje się on jednak do reprodukcji fotografii, w przypadku bardzo szczegółowych obrazów
przestaje być on wydajny i jakość obrazu spada z powodu uproszczeń jakich musi proces używa. W edycji wideo
najczęściej wykorzystywany jest podczas tworzenia napisów lub umieszczaniu znaków graficznych.
Kolor - w obrazie cyfrowym
Każdy piksel obrazu zawiera informacje o kolorze - informacja ta jest rodzajem kodu, systemem zapisu i
prezentacji koloru. Podstawom systemem zapisu informacji o kolorze dla wszelkiego rodzaju urządzeń
prezentacyjnych(monitory i projektory) jest system RGB.
R - red (czerwony) G - green (zielony) B - blue (niebieski)
Światło białe, to w rzeczywistości mieszanina kolorów. Pochodzące od słońca, świecy lub żarówki, może być
podzielone na pełną gamę barw widmowych: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fioletowy.
Lecz nie wszystkie barwy widmowe występują we wszystkich źródłach światła. Mogą też występować one w
różnych źródłach światła w odmiennych proporcjach.
Addytywne i substraktywne mieszanie barw
Możemy wyróżnić dwa różniące się zasadniczo sposoby mieszania kolorów. Jeżeli mieszane są kolorowe światła
(punkty świecące), rezultat zawsze będzie jaśniejszy niż poszczególne kolory składowe, a jeśli odpowiednie
kolory są mieszane w odpowiedni sposób, wówczas wynik ostateczny będzie kolorem białym. Proces ten
nazywamy addytywnym mieszaniem barw.
Plik z chomika:
mag9
Inne pliki z tego folderu:
Podstawy montazu i przetwarzania obrazu.pdf
(12429 KB)
Podstawy sztuki operatorskiej.pdf
(4100 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Książki
Muzyka
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin