Jak stłumić głoski wybuchowe.txt

(4 KB) Pobierz
Jak st�umi� g�oski wybuchowe - Estrada i Studio  
       
      Jak st�umi� zg�oski wybuchowe?



         
             Test
             Przy�� swoj� d�o� na kilka centymetr�w od ust. Teraz powiedz 
      zdanie �Pan Pawe� poszed� po pomoc.� Poczujesz uderzenie powietrza na 
      swojej d�oni przy prawie ka�dym s�owie. Je�li to poruszaj�ce si� powietrze 
      uderza membran� mikrofonu z wystarczaj�co du�� si�� i przy odpowiednim 
      k�cie, wynikiem mo�e by� niemi�y d�wi�k, kt�ry zrujnuje znakomite nawet 
      nagranie wokalu.
        Stuk, puk...
            Charakterystyczny efekt s�yszalny jako g�uche pukni�cia, zazwyczaj 
      powodowany jest przez sylaby zaczynaj�ce si� od twardych sp�g�osek, 
      takich jak �p� �t� albo �b� (zwanych zg�oskami wybuchowymi). Po nagraniu 
      d�wi�ki takie okazuj� si� silnymi impulsami basowymi, trudnymi, je�li nie 
      niemo�liwymi do usuni�cia. Mo�na wprawdzie spr�bowa� usun�� je przy pomocy 
      kompresora czy korektora, ale jest to ma�o skuteczna metoda. Najlepszym 
      �rodkiem zapobiegaj�cym pojawianiu si� w nagraniu zg�osek wybuchowych jest 
      odpowiednie urz�dzenie umieszczone pomi�dzy wokalist� a mikrofonem, zwane 
      fachowo filtrem t�umi�cym zg�oski wybuchowe lub, czasem, os�on� 
      przeciwwietrzn� (spotyka si� tak�e okre�lenia �po�czocha� oraz, z 
      angielska, pop filter). Ma on za zadanie zatrzymanie podmuch�w powietrza, 
      bez zmiany brzmienia, co w efekcie pozwoli zredukowa� lub ca�kowicie 
      usun�� zg�oski wybuchowe z zapisywanego materia�u d�wi�kowego.
        Budowa
            Os�ony zazwyczaj sk�adaj� si� z obr�czy i naci�gni�tego na niej 
      materia�u przypominaj�cego po�czoch�, zas�aniaj�cego przynajmniej jedn� 
      stron�. Os�on� tak� mo�na kupi� za stosunkowo niewielkie pieni�dze, ale 
      mo�na te� wykona� samemu z grubego drutu i pary po�czoch. Wygnij drut tak, 
      by ukszta�towa� obr�cz o �rednicy 15-20 cm z reszt� drutu odchodz�c� z 
      jednej strony. Wepchnij obr�cz do ko�ca w po�czoch� preferuj� najprostsze 
      modele, bez �adnych wzmocnie� i ozd�b przy palcach. Obetnij po�czoch� 
      zaraz za ko�cem obr�czy i zawi�� j� na supe�. W ten spos�b powstanie dwu 
      warstwowy filtr z wystaj�c� ko�c�wk� drutu pozwalaj�c� przymocowa� go do 
      statywu mikrofonu.
            Wiele popularnych uchwyt�w mikrofonowych mo�na rozmontowa� tak, by 
      przymocowa� obr�cz do statywu mikrofonu. Po zamontowaniu os�ony powt�rz 
      test d�wi�kowy, kt�ry przeprowadzili�my na pocz�tku. Teraz nie powiniene� 
      odczuwa� praktycznie �adnego podmuchu powietrza.
        Warstwy
             Wi�kszo�� os�on przeciwwietrznych ma od jednej do czterech warstw 
      materia�u. Z mojego do�wiadczenia wynika, �e najlepiej dzia�aj� te z dwoma 
      warstwami i przerw� 6 mm lub wi�ksz�. T�umi� one zg�oski wybuchowe, kt�re 
      przechodz� przez filtr jednowarstwowy, ale w �aden spos�b nie wp�ywaj� na 
      brzmienie sygna�u. Przy wi�kszej ilo�ci warstw mo�e wyst�pi� zjawisko 
      poch�aniania wysokich cz�stotliwo�ci, co sprawi �e d�wi�k stanie si� 
      matowy.
        �rednica
            Wi�kszo�� dost�pnych w sprzeda�y os�on przeciwwietrznych ma �rednic� 
      od 10 do 20 cm. Do nagrywania jednego g�osu najlepiej sprawdzaj� si� 
      filtry o ma�ej �rednicy � 10 lub 15 cm. Mniejsze modele mniej przeszkadza 
      j� wokali�cie. Wi�ksze filtry, o �rednicy 20cm, s� lepsze przy nagrywaniu 
      dw�ch lub wi�cej wokalist�w jednym mikrofonem.
        Umiejscowienie
            Zazwyczaj staram si�, by wokalista mia� usta w odleg�o�ci nie 
      wi�kszej ni� 30 cm od mikrofonu. Dok�adna odleg�o�� zale�y od wokalisty, 
      dynamiki partii wokalu i od samego mikrofonu, ale w wi�kszo�ci przypadk�w 
      uzyskasz najlepszy d�wi�k zbli�aj�c si� do mikrofonu. Idealna pozycja 
      os�ony to po�owa dystansu pomi�dzy mikrofonem a wokalist�. Musisz uwa�a�, 
      by og�lny dystans pomi�dzy ustami a mikrofonem nie zwi�kszy� si� z powodu 
      umieszczenia filtra. Wokali�ci nie lubi� tak�e przystawia� ust do 
      materia�u pokrytego �lin� z poprzedniej sesji, zatem musisz to wzi�� pod 
      uwag� przy doborze odleg�o�ci.
        Os�ony z g�bki
            Os�ony z g�bki s� bardzo efektywne w przypadku zg�osek wybuchowych, 
      ale potrafi� nieco zmieni� brzmienie g�osu. G�bka poch�ania cz�� wysokich 
      cz�stotliwo�ci, cho� w wielu przypadkach r�nica jest niezauwa�alna. 
      Niekt�re z najbardziej skutecznych os�on maj� dwie warstwy g�bki z przerw� 
      mi�dzy nimi. Przed zastosowaniem tego typu os�on musisz przeprowadzi� 
      jednak szereg eksperyment�w; rozwi�zanie to jednak mo�e by� skuteczne przy 
      nagrywaniu na �ywo albo wtedy, kiedy wokalista chce trzyma� mikrofon 
      podczas nagrywania, jak to robi� niekt�rzy raperzy.
       
      Rob McGaughey Estrada i Studio maj 2000
      Copyright 2002 DSN.proaudio.prv.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin