Zabawa stymulująca rozwój mowy
Przygoda w lesie”Pod lasem w małych chatce, mieszkała mama z ośmiorgiem dzieci, nazywały się: A< O < E< U< I< Y< Ą< Ę.Pewnego razu dzieci poszły na grzyby do lasu, ale nie zabrały ze sobą ani zegarka, ani kompasu – więc zgubiły się i zaczęły rozpaczać: ECH, ECH, ECH, ECH.Ale mama nie traciła nadziei na odnalezienie swoich dzieci, wołała je wiec głośno: A-O, E-U, I-Y, Ą-Ę.Niebawem Dzieci się odnalazły i w rodzinie zapanowała wielka radość: OCH, OCH, OCH.Cieszyły się wszystkie zwierzątka w gospodarstwie:- kotek, który mruczał – MIAŁ, MIAŁ, MIAŁ, MIAŁ- piesek, który szczekał – HAU, HAU, HAU, HAU- koza, która meczała – ME, ME, ME, ME- krowa, która muczała – MU, MU, MU, MU- koń, który rżał – IHA-IHA, IHA-IHAMama ugotował pyszną kolację, przy której pomogły jej dzieci: CIACH, CIACH, CIACH, MACH, MACH, MACH – MNIAM, MNIAM, MNIAM.Po skończonej kolacji i leśnych przygodach, dzieci szeroko ziewnęły i szybciutko zasnęły: AAAAAAAAAAAAAAAA – CHA PSI, CHA PSI, CHA PSI SIA
CzaplaCzapla ma bardzo długie nogi. Powtarzając sylaby razem z czaplą przeskakuj znogi na nogę lub podnoś wysoko kolana.Szła po błocie czaplado szkoły się uczyć.I tak wciąż powtarzałacza-cza, czo-czo, czu-czu, cze-czeczy-czy, czą-czą, czę-częTaka duża czaplaco się uczyć chciała.
DżdżownicaKlaszcz w dłonie wymawiając każdą sylabę. Możesz też dotykać prawą ręka do lewejpięty i odwrotnie. Uważaj – możesz mieć kłopot z utrzymaniem równowagi.Była też dżdżownica,co się uczyć chciała.I tak powtarzała.dża-dża, dżo-dżo, dżu-dżu, dże-dżedży-dży, dżą-dżą-dżę-dżęTaka mała dżdżownicaco się uczyć chciała.
Zabawa w pociągLokomotywa (nauczyciel) i wagony (dzieci) jadą w daleką podróż po sali. Podrodze napotykają różne przystanki, stacje, dworce. Mają w swoich nazwachćwiczone głoski. Nazwy mogą być coraz trudniejsze. Pociąg rusza:- cza – cza- czo –czo –cza –cza-czo-czo (najpierw wolono potem oraz szybciej)Dojeżdża do stacji Radecznica. Nauczyciel pełniący funkcję zawiadowcy stacjiogłasza:- Stacja Radczenica !Dzieci powtarzają (wolno):- Stacja Radecznica.Konduktor (jedno z dzieci) powtarza raz jeszcze:- Stacja Radczenica.Zawiadowca woła:- Odjazd!Dzieci powtarzają. Pociąg rusza w dalszą podróż:- cza – cza- czo –czo –cza –cza-czo-czoZwalnia, staje. Zawiadowca woła:- Stacja Szczawnica !Dzieci powtarzają - Szczawnica itd.Po drodze dzieci „załadowują” wagony różnymi wymyślonymi towarami, w którychnazwach słychać umówione głoski, lub których nazwy rozpoczynają się jedną zgłosek np. SZ, DŻ
„Koło fortuny”Wyrazy, które sprawiają trudność dzieciom możemy wykorzystać podczas zabawy „Koło fortuny”. Gromadzimy przedmioty o trudnych wyrazach (albo same wyrazyzapisane na kartonikach). Układamy je w kole. W środku umieszczamy butelkę ikręcimy nią. Dzieci wymawiają nazwę tego przedmiotu, przed którym zatrzyma sięotwór butelki.
Soundcraft