Pytania - STATYSTYKA.doc

(53 KB) Pobierz

a u nas pytania były m.in: 
- jaką wartość w ch-kwadrat ma: 
* średnia : odp f 
* modalna: odp f-2 
* mediana : odp pomiędzy f i f-2 

Narysuj wykres statystyki r-Pearsona i odp jaką wartość ma ta statystyka w punkcie zero - O,5 

i oczywiście stopnie swobody dla: chkwadrat, i jeszcze jakiegos testu,ale nie pamietam ktorego,zreszta trzeba znac dla wszytskich, podobnie jak postacie testow i zalozenia 

jaka wartosc przyjmuje statystyka : chkwadrat, r-Pearsona, Rkwadrat 

co to jest:dokładne definicja - obszar krytyczny, poziom istnotności, błąd standardowy, poziom ufności... 
i chyba wiecej nie pamietajm 
pozdrawiam i trzyma kciuki za zdajacych!

 

 

U nas pytała o stopnie swobody, podawała przykładowe badania i trzeba było dobrać test. 
Opróccz tego ile jest testów kontrastu, dlaczego próba w analizie wariancji musi być równolczna, coś o efekt główny a w sumie reszta już się powtarzała... 
Ona naprawde sporo pomaga i naprowadza na dobra odp :) 
A i jeszcze pytała mnie o bład standardowy statystyki z, no i to chyba na tyle... 
Pytania zdecydowanie się powtarzają, tylko czasami cięzko zrozumieć o co jej chodzi, ale materiał nie wykracza poza folie i to co do nich dopowiadała :) 
Powodzenia :)

 

 

estmator łaczny i ile ma stopni swobody....np ja nie wiedzialam A i wazne jest wiedziec tez dlaczego tyle ma....bo ja strzelilam ( ale i tak zle) to kazala mi wytlumaczyc dlaczego uwazam ze tyle i tu sie znow zacielam i dostalam kreche :P No i gadac tym calym belkotem statystycznym a nie ze przekaldac na swoj jezyk. Czyli lapie za slowka....wiec zastanowic sie 10 razy zanim sie cos powie. Powodzenia

 

 

co to jest kontyngencja, jakie testy to badają (fi-Youla i c-Pearsona), jaki wzór.. dlaczego w analizie wariancji muszą być bezwzględnie równe liczebności.. ile ma dystrybuanta w punkcie +3 w wystanadaryzowanym normalnym - 99,7 + 0,15 (mniej więcej, to jest zaokrąglone) ogólnie z dupy te pytania:/ powodzenia szczególnie tym co z Tarnowskim mieli i współczucie od Domurata niezaliczonym.

 

 

zalozenia do poszczegolnych testow( korelacja, t-studenta, ja mialam narysowac fishera i wyjaśnić dlaczego max=1, omówić analizę wariancji, ale nie pamietam co dokladnie, stopnie swobody chi-kwadrat... ) 

 

 

ja mialam napisac wzor na korelacje (wszystkie wzory sie pisze i nie tzreba ich objasniac); 
potem o to, ile wynosi dystrybuanta w pkcie -1 w rozkladzie normalnym wystandaryzowanym (wynosi 0,16); 
definicja dystrybuanty; 
przedzial ufnosci; 
sporo takich pytan praktycznych np jak chcemy zbadac czy dziewcztnki maja nizszy poziom empatii niz chlopcy to jaka metoda i takie podobne rozne; 
wzor na t studenta dla prob zaleznych; 
niesmiertelny estymator laczny; 
stopnie swobody w t studencie dla niezaleznych i w chi kwadracie (w chi kwadracie tez pytala czemu sie odejmuje 1 w k i l) 
wiecej nie pamietam:) 

 

 

U nas bylo co to jest mediana i podac jej wartosc dla F 
bylo opowiedziec o stanaryzacji 
ile wynosi wariancja wystandaryzowanego Z 
ile wynosi wariancja w t studencie 
pytala o poziom istotnosci 
przedzial ufnosci 
efekt glowny co to i ile wynosi 
o dystrybuante w pkt O 
co to jest dystrybuanta 
co to jest c (Pearsona) podac wzor i co nalezy z nim zrobic[skorygowac] 
u nas zero wzorow, zero stopni swobody ale sporo teorii 
nie bardzo pamietam oco jej chodzilo ale pytala o wartosc czegos gdy mamy 1%, 2% dla testu jedno i dwustronnego 
chodzilo o podanie wartosci tych 2,33 i 2,58 nie wiem ktore do ktorego 
hmmmm inne gr mialy narysowac rozklad chi-kwadrat na podst wczesniej obliczonych stopni swobody 
wzor na r pearsona 
CTG 
dlaczego blad standardowy jest bledem standardowym 
hmmm wiecej nie pamietam 
generalnie nie bylo zle tylko wszyscy jakos sie strasznie strsowali; p a mi sie nawet udalo z nia "poklocic" jak to okreslili ludzie z mojej grupy :D 
pzdr 

 

 

a i pytania podchwytliwe typu ile jest stopni swobody dla stat. Z -> nie ma !! 
zadaje czasem takie dla ludzi ambitnych jesli chce sprawdzic ich wiedze

 

 

Ptania które pamiętam: 
ile stopni swobody w t studenta. 
jaka jest wariancja t studenta 
dystrybanta chi2 (jej zdaniem to trudne pytanie) 
chi2 dla df=2 
df w chi2 
wariancja z różnicy prób 
co to odchylenie standardowe 
poziom istotności, def 
założenia do ANOVA (pamiętajcie o alfiku) 
wzór na standaryzacje. 

Ja maiłam ze trzy cztery kropy i jednego minusa, którego nie wpisała, odpowiadałam na pytania po koleżankach, zaproponowała mi 3+ (o co chodzi???). Ale jak zrobiłam wielkie oczy, to zadała jeszcze jedno pytanie i jest 4-. 
Dziewczynie z MISMaPu, zadała niby wredne pytanie (ale było proste. Kiedy dystrybuanta chi2 równa jest 0,5-wiadomo dla mediany, czyli miedzy df-2, a df), dziewczyna sie zamotała, namotała, naprowadzona odpowiedziała. Wyszła z 5,5...

 

 

Humorek zaczął mi dopisywać dopiero w środku. 
Pani Aranowska jest urocza. 

Pytania: 
Stopnie swobody - Chi kwadrat ((k-1)(w-1)), r-paersona (n-2), c-paersona (jak w chi kwadrat), F-przy analizie wariancji, 

Rysowanie rozkładów - chi kwadrat (z wartością mody), Fishera-Snedecora, r-paersona 

Wzory - df-Coxa-Cohrana, F-przy analizie wariancji 

no...może jeszcze komuś się przydadzą :P 

Pzdr

 

 

np. mialem narysowac dystrybuante F-fishera i F- fishera o rozkladzie centralnym i nie centralnym, pytala tez o wlasnosci rozkladu normalnego tylko nie wprost wiec niektorzy mieli nawet z tym problemy (stres), u mnie w grupie pytala zaczynajac od osob ktore mialy najlepsze oceny z cwiczen takze mozna liczyc ze pytania beda mialy rozny stopien trudnosci w zaleznosci od aspiracji. w razie jak sie czegos nie wie trzeba z pokora przytakiwac innym i Pani profesor jak wyjasnia..:) 

 

 

a fi yule'a to pierwiastek z chi kwadrat podzielonego przez n.

 

 

efekt główny - efekt zadziałania i-tego poziomu czynnika (alfa=mi"i" - mi) (w analizie wariancji) 
 

 

c-pearsona, współczynnik kontyngencji (wg Fergusona - współczynnik zbieżności, to chyba to samo) - "statystyka opisowa, analogiczna do współczynnika korelacji, opisująca stopień zwiazki w obrębie tabeli wielodzielczej" - za fergusonem. to było przy okazji chi kwadrat. 

wzór na c: 

c = pod pierwiastkiem: liczebnik: chi kwadrat, mianownik: N + chi kwadrat 
 

 

estymator łączny to jest estymator wariancji populacyjnej na podstawie wariancji z dwóch prób w t-studencie dla prób niezależnych i jego stopnie swobody to n1+n2-2

 

 

 Warto powtórzyć rysowanie rozkładów statystyk poszczególnych testów (chi kwadrat, F- Fishera, t-Studenta), co to obszar krytyczny, poziom ufności, poziom istotności i te wszystkie przedziały, co to jest rozkład statystyki, założenia do metod, stopnie swobody na wyrywki, prawdopodobieństwo że zmienna zrealizuje sie w przedziale (-2z,2z) dla rozkładu normalnego wystandaryzowanego (i inne charakterystyczne przedziały), wartości przyjmowane przez r, tau, C i o jakiej sile związku świadczą, błąd standardowy statystyki. To tyle ile zdołałam zapamiętać. Bardzo miła babeczka. Na jedną osobę ok. 5 pytań. Tylko gabinet taki sobie. 
 

 

1. rozkład r-Pearsona i dlaczego max P jest w 0 (dla tych, co nie wiedzą: zakłada się, że H0 jest prawdziwa) 
2. hipotezy zerowe w poszczególnych testach (ja miałam H0 w korelacji) 
3. stopnie swobody ( ja miałam: ile jest f w teście, gdzie wariancje są heterogeniczne)

 

 

Jeśli chodzi o chi to dla danej (przez panią prof.) liczby stopni swobody. Jak dokładnie? No na przykład oznaczyć obie osie, dokładnie w którym miejscu moda (dla F w jedynce), a przy r granice rozkładu (-1,1), dla dużego n stromy, dla małego płaski rozkład t, czy symetryczny(t, r), czy prawoskośny(F,chi).

 

 

-rozkład normalny (WSZZYYYYYSTKO - tzn. cechy, właściwości (symetryczny, krzywa dzwonowa)obszary procentowe pomiędzy odchyleniami, jak się przyjmuje - w jakim obszarze mieści się większość wyników (6 odchyleń standardowych)...) 
-dystrybuanta 
-stopnie swobody 

 

 

Pytania, jaki padły u nas: 

błąd standardowy średniej 
błąd standardowy błędu standardowego 
błąd standardowy różnicy średnich 
jakie wartości przyjmuje r, C kor Pearsona, fi Yule'a, F, chi kwadrat 
co to znaczy, że r=-1, Ckor=0,9 etc 
ile ma stopni swobody r, F, t-Student, czy więcej kiedy wariancje homo czy hetero 
dystrybuanta 
jaką ma wartość dystrybuanta w pkcie 0 w rozkładzie t, a jąką w pkcie mi w rozkł normalnym standar., w pkcie 3z, w pkcie >1 w rozkładzie F 
ile prób w analizie wariancji 
założenia analizy wariancji 
jakie testy do analizy homogeniczności w anova 
jaka hipoteza zerowa w analizie wariancji, chi kwadrat, r 
rozklad z próby 
modalna, mediana 
co się stanie z rozkładem jeśli zamiast prób 10 elementowych, pobieramy 500 elementowe 
estymator łączny

 

 

to znalazłam na pantoflu: 

Podaje pytania ze statystyki, ktore miala moja grupa i te ktore mieli inni, moze komus sie przydadza: 
1. jaki jest blad standardowy bledu standardowego - odp. sigma/ pierwiastek z 2n 
2. co to jest: poziom istotnosci, poziomufnosci, przedzial ufnosci 
3. jakie wartosci przyjmuje C Pearsona i Fi Yule'a i wzory 
4. co to jest kowariancja + wzor 
5. co to sa miary kontyngencji 
6. co to jest estymator laczny + wzor 
7. dystrybuanta w pkcie 0 rozkladu normalnego ile wynosi 

 

 

to ja jeszcze dodam od siebie ze dostalam pytanie jakie wartosci przyjmuje tau kendalla i ile ma stopni swobody, a reszta pytan jak wyzej :) i jeszcze jak sie oblicza frekwencje oczekiwane

 

 

Pytała na przykład w których testach nie musimy stosować modułu statystyki empirycznej przy porównywaniu jej z wartością krytyczną... tudzież: jakim testem sprawdza się normalność rozkładu zminnej (przy założeniach do testu t-studenta dla prób niezależnych). 

 

 

u mnie w grupie były jeszcze pytania o wartosci wszystkich testów jakie wartości przyjmuje chi kwadrat, tau, F, t, fi 

 

 

jeśli chodzi o estymator łączny, to warto zajrzeć do porannego wykładu z 08 maja. test t-Studenta, próby niezależne, wariancje homogeniczne. Jeśli są homogeniczne - stosujemy estymator łączny. 
Wzór przeraża: 
sigma-kwadrat=(n1-1)S1kwadrat+ (n2-1)S2kwadrat/ n1+n2-2 

w tym to, co w mianowniku, to stopnie swobody wariancji. 

jeśli wariancje są heterogeniczne, nie stosujemy estymatora łącznego, ale wzór Cox-Cochrana na obliczenie ilości stopni swobody. 

Liczba stopni swobody kiedy wariancje są homogeniczne jest większa niż kiedy heterogeniczne.

 

 

Na temat chi kwadrat- wiadomości zaczerpnięte z materiałów Wojciecha Białaszka naturalnie. 

Testem chi kw. sprawdzamy, czy dwie cechy jakościowe (przedstawione na skali nominalnej) są od siebie zależne. Istnieją 2 wersje: test chi kw. zgodności (może być wykorzystany do sprawdzenia, czy dany rozkład jest normalny, czy nie), test chi kw. niezależności (mamy 2 cechy jakościowe i badamy, czy wartości jednej cechy jakoś zależą od wartości drugiej cechy). Poniższe info dotyczą wersji 2.: test chi kw. niezależności. 
Stosujemy, gdy 2 cechy na skali nominalnej. Test opiera się na porównywaniu ze sobą liczebności OTRZYMANYCH (czyli frekwencji otrzymanych w badaniu) i liczebności OCZEKIWANYCH (czyli frekwencji TEORETYCZNYCH). Liczebności oczekiwane mówią o hipotetycznej sytuacji, w której nie byłoby różnicy pomiędzy frekwencjami w kolejnych komórkach tzn. wartość jednej zmiennej nie byłaby zależna od wartości drugiej zmiennej. 

No i wzór jest: 

chi kw.= [znak sumy z k u góry, a i=1 u dołu] (fOi- fEi)kw./ fEi , gdzie: k- liczba kategorii na jakie podzielono osoby badane; fEi- liczebność oczekiwana (expected); fOi- liczebność otrzymana (obtained). 

Tyle na razie na ten temat wyczytałam- nie rozumiem tego i tak. Dalej w materiałach są jakieś zadania i tabele, w których też nie wiem za bardzo, o co chodzi :/. Nie wiem, czy na foliach prof. Aranowskiej jest coś napisane jaśniej na ten temat- już boję się tam zaglądać. 

BTW: Więc tym chi kw. też da się sprawdzić, czy rozkład jest normalny...hmm...a jak się to robi?

 

Aha, i przy tym chi kw. co o nim pisałam to stopni swobody jest: 

f= (w-1)*(k-1) , gdzie: w- liczba poziomów jednej zmiennej niezależnej; k- liczba poziomów drugiej zmiennej niezależnej

 

 

Efekt główny? ależ proszę bardzo. Jest to rozbieżność między średnią podpopulacyjną a średnią ogólną (dokładnie cytuję słowa pani profesor, które mam nagrane). Oznacza się to "alfa i" ale nie ma to nic wspólnego z poziomem istotności. 

 

 

Uogolniajac: 
*Dystrybuanta (czym jest, jaka wartosc przyjmuje w punkcie 0 rozkladu t, punkcie sredniej w N) 
*Bledy standardowe (srednich, odchylenia, statystyk np. t) 
*Zalozenia (od t do anovy) 
*Stopnie swobody (od t do tau) khm. 
*Wzory (np na COVxy, R, chi, Ckor) 
*Jaka metode wybralby pan/panni, zeby... 
*Rysowanie rozkladow P dla t, F, chi i przeksztalcenie go przez zwiekszenie n 
*Troche o anovie, np opisac efekt glowny (co bylo moim pierwszym pytaniem i troche wbilo mnie w krzeslo) 

Pytania ko-re-lo-waly (nie moglem sie powstrzymac) z ocena z cwiczen. Atmosfera - dzis wymarzona (barometr poszedl w gore od wczoraj). P.prof w niektorych wypadkach zmieniala forme pytan, pozwalala poprawiac odpowiedzi, dawala subtelne sugestie. 

Oceny ode mnie z grupy: 5,5,4,4,2. Ale dziewuszka ktora dostala 2 nie umiala wcale. Na 3 pprof pytala ja np. o def. dystrybuanty, rodzaje skal i rodzaj metody, ktora wybralaby dla 2 zmiennych nominalnych (kobieta, mezczyzna) o 2 poziomach wartosci (lubi, nie lubi).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin