etykietowanie-opon(1).pdf

(212 KB) Pobierz
Opony
Nowe standardy unijne w Polsce
Etykietowanie opon
1 listopada 2012 roku wchodzą
w życie przepisy unijne
dotyczące etykietowania
opon do samochodów
osobowych oraz dostawczych.
Oznacza to nowe standardy
przekazywania informacji
o parametrach ogumienia,
takich jak oszczędność paliwa,
przyczepność na mokrej
nawierzchni oraz poziom emisji
szumów toczenia.
zwiększenie bezpieczeństwa oraz oszczędno-
ści, jak również ograniczenie wpływu trans-
portu drogowego na środowisko przez pro-
mowanie opon oszczędnych i bezpiecznych,
o niskim poziomie emisji szumów toczenia.
Większa świadomość nabywców na temat
poszczególnych cech dostępnych na rynku
opon, pozwoli im wybierać produkty zgodne
z oczekiwaniami.
Nieosiągalna doskonałość
Wydawałoby się, że teraz konsumentom nie
pozostaje nic innego, jak poszukiwać pro-
duktu o parametrach idealnych, najlepszych
w każdej z trzech kategorii. Nic bardziej myl-
nego. W samym Rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009,
zauważa się, że budowę opony charakteryzu-
ją parametry wzajemnie ze sobą powiązane.
Wysoka nota jednego z nich np. efektywność
energetyczna może być związana z niższą
oceną innego parametru np. bezpieczeństwo
(hamowanie na mokrej nawierzchni). Jak za-
tem czytać etykiety? Dobra przyczepność na
mokrej nawierzchni gwarantuje najkrótszą
drogę hamowania. Nie idzie to jednak w parze
z oporami toczenia, przekładającymi się na
zmniejszenie wydatków na paliwo. I odwrot-
nie, im parametr oporów toczenia wyższy,
np. klasa A, tym dłuższa droga hamowania
w warunkach zimowych i mniejsze bezpie-
czeństwo kierowcy i pasażerów samochodu.
Konsument musi sam zdecydować, który
z parametrów ma dla niego największą wagę.
Dzięki etykietom ma on jednak możliwość
obiektywnego sprawdzenia tej samej cechy
u różnych dostawców.
Studium przypadku
Aby lepiej zrozumieć zależności zachodzące
pomiędzy wskaźnikami, posłużmy się przy-
kładami opon zimowych marki Yokohama
W.drive V902A. Są one wykonane ze spe-
cjalnej mieszanki, wzbogaconej o substancję
ZERUMA, zapewniającą odporność na zmiany
temperatur. Dzięki temu nie twardnieją pod
Artur Posłuszny, menedżer
sprzedaży i marketingu ITR.
S.A., (wyłączny dystrybutor
opon Yokohama w Polsce)
Jak dotąd nie wymyślono opony doskonałej i opiekunowie
aut służbowych będą musieli wybrać produkt mający
określone zalety, lecz i wady.
Podstawą nowych regulacji jest Rozporządze-
nie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
122/009 z 2009 roku nakładające na produ-
centów obowiązek etykietowania opon pod
kątem efektywności paliwowej oraz dwóch
innych zasadniczych parametrów, takich jak:
droga hamowania na mokrej nawierzchni
i poziom hałasu. Dotyczy to ogumienia do
samochodów osobowych, dostawczych i cię-
żarowych wyprodukowanego po 30 czerwca
2012*. Zgodnie z nowymi przepisami infor-
macje o oponach mają być widoczne w formie
etykiety naklejonej na bieżniku (z wyjątkiem
aut ciężarowych) i muszą zostać podane we
wszystkich materiałach technicznych, pro-
mocyjnych, cennikach, umowach, fakturach,
dostępne w punktach sprzedaży jak i sklepach
internetowych.
Pewne analogie można znaleźć w sposobie
oznaczania efektywności energetycznej pro-
duktów, stosowanym do urządzeń gospo-
darstwa domowego. Wprowadzenie etykiety
energetycznej dla sprzętu AGD przyniosło
duże korzyści konsumentom – stanowiąc jasne
i dostępne źródło informacji, ułatwiające po-
dejmowanie decyzji przy zakupie, oraz środo-
wisku – promując urządzenia efektywniejsze
energetycznie.
W przypadku opon ustawodawcy spodziewa-
ją się analogicznego efektu. Ich celem jest
Fot. Fotolia
30
www.fab.com.pl
1063274038.005.png 1063274038.006.png 1063274038.007.png
 
Opony
wpływem mrozu. Posiadają wiele gęstych
lameli układających się w agresywny wzór
i masywne klocki, pozwalające im „wgryzać
się” w śnieg, osiągając odpowiednią, świet-
ną przyczepność. Dzięki tym cechom, w ka-
tegorii „hamowanie na mokrej nawierzchni”,
opony Yokohama W.drive V902A otrzymały
najwyższą ocenę – klasę A. Wartości pozo-
stałych dwóch parametrów nie będą jednak
wysokie, bo doskonale przyczepne ogu-
mienie stawia duże opory toczenia (klasa
C lub F w zależności od rozmiaru) i emituje
wyższy hałas (od 72 do 74 dB w zależności
od rozmiaru). Tak jak już wspomniano, osią-
gnięcie najwyższych wartości wszystkich
parametrów jednocześnie jest obecnie moż-
liwe, a Yokohama stawia na bezpieczeństwo
i najkrótszą możliwą drogę hamowania, stąd
takie a nie inne wyniki.
Ceny wzrosną?
Obowiązek etykietowania opon prawdopo-
dobnie zmusi producentów do poszukiwania
nowych rozwiązań umożliwiających opty-
malizację wartości wszystkich parametrów.
Yokohama stosuje obecnie szereg techno-
logii o takim właśnie przeznaczeniu, m. in.
wkładkę Advanced Inner Linner, zmniejsza-
jącą utratę powietrza w oponie o ponad 30
procent i kanały HydroARC, gwarantujące
doskonałą przyczepność oraz stabilność
podczas wchodzenia w zakręty. Takie udo-
skonalenia znajdują zastosowanie w oponach
Wprowadzenie nowych
oznaczeń nie powinno
wpłynąć na wzrost cen
opon na rynku.
Fot. Fotolia
różnego typu. Możliwe, że kiedyś uda się je
połączyć w idealne zestawienie.
Wprowadzenie nowych oznaczeń nie powin-
no wpłynąć na wzrost cen opon na rynku.
Dopiero ewentualne dążenie producentów
do innowacji, będące następstwem nowych
standardów, mogłoby się do takiego wzro-
stu przyczynić. Trudno jednak już dzisiaj
określić, czy producenci staną do wyścigu
modernizacyjnego, czy może będą woleli
doskonalić własne technologie w dotychcza-
sowym tempie.
opis parametrów
Parametr I: opory toczenia (ang.
Rolling resistance)
Pierwszą informacją zawartą na etykiecie
jest efektywność paliwowa. W lewej górnej
części, pod symbolem opony i dystrybutora
paliwa, znajduje się 7 kolorowych pasków,
odpowiadających klasom oporów toczenia:
od najbardziej oszczędnej – ciemnozielony
pasek „A”, po najmniej oszczędną – ciemno-
czerwony pasek „G”. Według badań Yokoha-
my zestaw opon klasy A w zakresie oporów
toczenia pozwala zaoszczędzić 7,5 procent
spalanego paliwa w stosunku do zestawu kla-
sy G, a w oponach ciężarowych nawet wię-
cej. To około 0,35 l/ 100 km przy średnim
zużyciu paliwa 6,6 l/100 km, czyli pozornie
niewiele, jednak w przypadku lot samocho-
dowych w grę wchodzić będą już poważne
sumy. Oprócz obniżenia kosztów, parametr
ten ma również odniesienie do ekologii. Po-
konanie oporów toczenia pochłania bowiem
podczas jazdy ok. 20-30 procent spalanego
paliwa, co ma bezpośrednie przełożenie na
ilość zużytej energii i wyemitowanego do at-
mosfery CO 2 .
Parametr II: Hamowanie na mokrej
nawierzchni (ang. Wet Grip)
Ma on niezwykle istotny wpływ na bezpie-
czeństwo jazdy. W prawej górnej części
etykiety, pod piktogramem opony i chmu-
ry deszczowej, znajduje się siedmiostop-
niowa skala, szeregująca drogę hamowania
od „A” – najkrótsza, do „G” – najdłuższa.
Różnica pomiędzy klasą A, a klasą G może
dochodzić nawet do 30 procent. Według
danych Yokohamy, w przypadku typowego
samochodu osobowego jadącego z pręd-
kością 80 km/h, daje to aż o 18 metrów
krótszą drogę hamowania.
Parametr III: Zewnętrzny hałas
toczenia (External noise)
Poziom hałasu zewnętrznego powodowane-
go przez oponę ilustruje symbol opony po-
łączonej z głośnikiem i trzema falami oraz
wartość dB. Jeśli wszystkie fale wypełnione są
czarnym kolorem, oznacza to, że szumy emi-
towane przez oponę mieszczą się w normie
określonej przez obecne przepisy unijne, obo-
wiązujące do 2016 roku. Od tego roku po-
ziom hałasu emitowanego przez ogumienie
będzie do trzech dB cichszy niż obecny stan-
dard. Parametr ten zgodny z nowymi norma-
mi UE oznaczony jest przez dwie czarne fale.
Pojedyncza czarna fala symbolizuje emisję
szumów o kolejne 3 dB lub więcej cichszą od
ograniczenia, które zostanie wprowadzone
w 2016 roku. Obok fal podano również infor-
mację o głośności opony w postaci liczby dB.
Nr rozporządzenia, Kategoria opony
Na samym dole etykiety umieszczony jest nr
Rozporządzenia unijnego regulującego kwe-
stie etykietowania oraz klasa danej opony:
C1 - opony do samochodów osobowych, C2 -
opona do lekkich samochodów dostawczych,
C3 - opona do samochodów ciężarowych.
* Wprowadzone regulacje nie obejmują opon bieżnikowanych, profesjonalnych opon of-road, opon przeznaczonych do pojazdów zarejestrowa-
nych po raz pierwszy przed 1. października 1990, opon zapasowych i dojazdowych typu T, opon nieprzeznaczonych do prędkości powyżej 80
km/h, opon, których znamionowa średnica nie przekracza 254 mm lub jest większa niż 635 mm, opon wyposażonych w urządzenia dodatkowe
poprawiające właściwości trakcyjne (takie jak do kolcowania), profesjonalnych opon wyścigowych i rajdowych.
31
www.fab.com.pl
1063274038.001.png 1063274038.002.png 1063274038.003.png 1063274038.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin