o diagnozie pojecia.doc

(50 KB) Pobierz
Diagnostyka pedagogiczna – rodzaje diagnoz

Diagnostyka pedagogiczna – rodzaje diagnoz

 

Termin diagnoza pochodzi z języka greckiego „diagnosis” – oznacza rozpoznanie (rozróżnienie). Współczesna interpretacja tego terminu podkreśla dwa jego składniki:

·         Zebranie potrzebnych danych

·         i ich krytyczne opracowanie w drodze rozumowania.

Wg S. Ziemskiej diagnoza jest to rozpoznanie na podstawie zebranych objawów i znanych ogólnych prawidłowości badanego złożonego stanu rzeczy przez podporządkowanie go do typu albo gatunku, dalej przez wyjaśnienie genetyczne i celowościowe, określenie jego fazy obecnej oraz przewidywanego rozwoju.

Zdaniem Ziemskiej poznanie diagnostyczne opiera się na 2 głównych elementach:

·         doświadczanie

·         rozumowanie

Diagnoza rozwinięta zawiera w sobie szereg aspektów – diagnoz cząstkowych:

·         aspekt identyfikacyjny – diagnoza przyporządkowująca, diagnoza klasyfikacyjna albo typologiczna

·         aspekt genetyczny (celowościowy, fazy, rozwojowy czyli prognostyczny)

·         aspekt celowościowy – jakie ma znaczenie dany składnik badanego stanu rzeczy dla całości badanego stanu

Diagnoza przyporządkowująca - szuka odpowiedzi na pytanie do jakiego znanego typu należy badany stan rzeczy.

Diagnoza genetyczna – jakie są przyczyny danego stanu rzeczy.

Diagnoza fazy – w jakiej fazie przebiegu znajduje się badany stan rzeczy. Diagnoza fazy jest ważna ze względu na zmienność przedmiotu działania pedagogicznego.

Diagnoza prognostyczna (rozwojowa) – jak dalej będzie się rozwijał stan rzeczy, oczywiście nie w każdym przypadku diagnozowania występują wszystkie cząstkowe i nie wszystkie są
w stopniu równe.

Działania zorganizowana a diagnoza

Zorganizowana działalność pedagogiczna to taka której poszczególne części przyczyniają się do powodzenia całości. Takie składniki działania jak:

·         cele, środki, zasoby i metody, a także warunki zewnętrzne, które współ wyznaczają miejsce diagnozy w cyklu działania zorganizowanego.

 

 

Cykl działania zorganizowanego jego twórcą był La Chatelier. Wymienia 5 etapów cyklu organizacyjnego:

·         postawienie jasnego i ściśle określonego celu

·         zbadanie środków i warunków, które trzeba zastosować, aby osiągnąć cel zamierzony

·         przygotowanie środków i warunków

·         urzeczywistnienie czyli wykonanie zamierzonych czynności stosownie do powziętego planu

·         kontrola otrzymanych wyników i wyciąganie z nich wniosków

 

Adam Podgórecki zamiast „cykl działania zorganizowanego” używa określenia „tok postępowania celowościowego”.

Cykl działa pedagogicznego można ogólnie ująć w następującej postaci:

·         etap preparacyjny, zawierający preparację celów działania, czynności projektowe
i czynności niezbędne do pozyskania i rozmieszczania zasobów potrzebnych do realizacji projektu

·         etap realizacji projektu, czyli wykonanie zadań przewidzianych w projekcie i planie działalności, przy czym w zależności od przebiegu relacji – występuje to
w większym lub mniejszym stopniu konieczność uzyskiwania zasobów uzupełniających

·         etap kontroli realizacji projektu i ocena dokonanych czynności

Czynności diagnostyczne stanowią składniki wszystkich 3 głównych etapów cyklów działalności zorganizowanej, a diagnoza w nim zawiera następujące funkcje.

Zasadnicze funkcje diagnozy:

·         stanowi punkt wyjścia w czynnościach projektowania

·         pozwala na systematyczną kontrolę przebiegu procesu wychowania

·         służy ocenie wyników działalności pedagogicznej umożliwiając kontrolę przebiegu działań i korektę danego lub następnego cyklu organizacyjnego działalności pedagogicznej

Rodzaje diagnoz ze względu na różne kryteria:

·         działalność pedagogiczna – diagnoza poznawcza, decyzyjna

·         metoda działania – osobnicza, grupowa, środowiskowa

·         pełność – całościowa, cząstkowa

Diagnoza pedagogiczna wymaga podstawowych ogólnych praw rozwojowych.

Cechy diagnozy decyzyjnej stosowane w działalności praktycznej:

·         jest ona przeprowadzana z projektem pedagogicznym

·         jest ona przeprowadzana z myślą o uzyskaniu podstawy do decyzji w sferze praktyki

·         jest składową cyklu działania zorganizowanego

Diagnoza decyzyjna w odróżnieniu od diagnozy poznawczej wykazuje cechę szczególną mianowicie chodzi o wykrycie zgodności lub niezgodności faktu z tym co wiemy o rzeczywistości na podstawie wiedzy ogólnej. Natomiast w diagnozie poznawczej nie wystarczy stwierdzenie podanej zgodności lub niezgodności, ale potrzebne jest także sprawdzenie czyli weryfikacja danej teorii z innymi.

Diagnoza poznawcza dokonywana jest wówczas, gdy rozwiązuje się zadania poznawcze.

Diagnoza środowiskowa

Cechą diagnozy środowiskowej jest selektywne badanie – badacz wykrywając i analizując pewne zależności między wyizolowanymi faktami i zjawiskami dąży przede wszystkim do ustalenia dominujących wpływów środowiska na proces wychowania.

W skład diagnozy środowiskowej wchodzi:

-          diagnoza psychologiczna

-          diagnoza elementów osobowości

oraz 3 grupy czynników środowiskowych:

-          środowisko materialne

-          wzory osobowe

-          organizacja życia

Etapy diagnozy pedagogicznej:

1.       opis (zestawienie danych empirycznych i stanów aktualnych)

2.       ocena cząstkowa – właściwa i utylitarna

3.       konkluzja – globalna ocena analizowanej sytuacji, która pozwala na wskazanie właściwego kierunku postępowania socjalno-wych. oraz uzasadnia potrzebę podjęcia działań.

Do głównych błędów etycznych należą:

·         błędna lub zbyt dowolna interpretacja tego, co składa się na zakres tajemnicy zawodowej w wychowaniu

·         wywołanie stanów stresowych i zmęczenia u badanego przez zbieranie nadmiaru danych i danych niepotrzebnych

·         żądanie informacji w sytuacjach, w których badany ma poczucie zagrożenia, czuje niepokój z powodu nie wiedzy lub niezrozumienia celu i sensu badań

·         przeprowadzenie badań, w których badany czuje się w sytuacji przymusowej

·         stosowanie wywiadu ukrytego w klasycznej postaci

·         stosowanie pozornej anonimowości badań

·         stosowanie sposobów zbierania danych wywołujących uboczne szkodliwe skutki moralne lub zdrowotne

·         całkowicie nie używanie materiałów diagnostycznych dla dobra badanych

·         uleganie sugestiom ocen z przeszłości w ocenach stanu bieżącego i etykietowania osób badanych.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin