ćw. e.docx

(103 KB) Pobierz

Tarcie – opór przeciwdziałający wzajemnemu przemieszczeniu stykających się ciał. Wyróżniamy tarcie kinetyczne (ślizgowe) i statyczne (spoczynkowe).

Celem ćwiczenia jest doświadczalne wyznaczenie współczynnika tarcia kinetycznego dla tworzyw sztucznych.

Celem ćwiczenia 2 jest doświadczalne zbadanie wpływu kąta opisania na napięcie w cięgnie i wyznaczenie współczynnika tarcia statycznego cięgna o bęben dla różnych materiałów.

Prawa Coulomba:
1) Siła tarcia jest niezależna od wielkości powierzchni stykających się ze sobą ciał i zależy jedynie od ich rodzaju.
2) Wartość siły tarcia dla ciała znajdującego się w spoczynku może zmieniać się od zera do granicznej wartości, proporcjonalnej do całkowitego nacisku.
3) Gdy ciało ślizga się po powierzchni siła tarcia jest zawsze przeciwnie skierowana do kierunku ruchu i jest mniejsza od granicznej wartości.

Współczynnik tarcia ślizgowego zależy od rodzaju powierzchni stykających się ciał i ich prędkości. Największa wartość przy spoczynku-współczynnik tarcia spoczynkowego(statycznego). Natomiast, gdy występuje ruch względny uwzględniany jest współczynnik tarcia kinetycznego. Jest on mniejszy od spoczynkowego i zależy od prędkości względnej stykających się ciał



Gdzie:               uk – współczynnik tarcia kinetycznego,

 

Wzór na współczynnik tarcia kinetycznego :



gdzie:     l - odległość między ciałami

              g – przyspieszenie ziemskie

              T – okres drgań

 

Kąt opasania jest to kąt odpowiadający łukowi, wzdłuż którego cięgno przylega do bębna

Dynamiczne równanie ruchu postępowego ciała sztywnego:

Dynamiczne ruchu obrotowego

  Iloczyn momentu bezwładności ciała względem osi obrotu i przyspieszenia kątowego jest równy sumie momentów względem osi obrotu wszystkich sił zewnętrznych działających na ciało



Wzór Eulera S2=S1eµα. Określa on graniczną wartość siły S2 w taśmie po jednej stronie ciała opasanego w zależności do siły S1 po drugiej stronie oraz współczynnika tarcia i kąta opasania = wartość siły granicznej w nieruchomej linie opasującej układ kół

Wykres zależności tarcia od prędkości

 

 



 

 

 

 

 



 

 

Pręty do wyznaczania współczynnika tarcia wykonane są ze stali, mosiądzu i aluminium.



Przekładnia pasowa- cięgnem jest elastyczny pas opasujący, przenoszący moc między kołami pasowymi – czynnymi i biernymi.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin