Tarcie – opór przeciwdziałający wzajemnemu przemieszczeniu stykających się ciał. Wyróżniamy tarcie kinetyczne (ślizgowe) i statyczne (spoczynkowe).Celem ćwiczenia jest doświadczalne wyznaczenie współczynnika tarcia kinetycznego dla tworzyw sztucznych.
Celem ćwiczenia 2 jest doświadczalne zbadanie wpływu kąta opisania na napięcie w cięgnie i wyznaczenie współczynnika tarcia statycznego cięgna o bęben dla różnych materiałów.
Prawa Coulomba:1) Siła tarcia jest niezależna od wielkości powierzchni stykających się ze sobą ciał i zależy jedynie od ich rodzaju.2) Wartość siły tarcia dla ciała znajdującego się w spoczynku może zmieniać się od zera do granicznej wartości, proporcjonalnej do całkowitego nacisku.3) Gdy ciało ślizga się po powierzchni siła tarcia jest zawsze przeciwnie skierowana do kierunku ruchu i jest mniejsza od granicznej wartości.
Współczynnik tarcia ślizgowego zależy od rodzaju powierzchni stykających się ciał i ich prędkości. Największa wartość przy spoczynku-współczynnik tarcia spoczynkowego(statycznego). Natomiast, gdy występuje ruch względny uwzględniany jest współczynnik tarcia kinetycznego. Jest on mniejszy od spoczynkowego i zależy od prędkości względnej stykających się ciał
Gdzie: uk – współczynnik tarcia kinetycznego,
Wzór na współczynnik tarcia kinetycznego :
gdzie: l - odległość między ciałami
g – przyspieszenie ziemskie
T – okres drgań
Kąt opasania jest to kąt odpowiadający łukowi, wzdłuż którego cięgno przylega do bębna
Dynamiczne równanie ruchu postępowego ciała sztywnego:
Dynamiczne ruchu obrotowego
Iloczyn momentu bezwładności ciała względem osi obrotu i przyspieszenia kątowego jest równy sumie momentów względem osi obrotu wszystkich sił zewnętrznych działających na ciało
Wzór Eulera S2=S1eµα. Określa on graniczną wartość siły S2 w taśmie po jednej stronie ciała opasanego w zależności do siły S1 po drugiej stronie oraz współczynnika tarcia i kąta opasania = wartość siły granicznej w nieruchomej linie opasującej układ kół
Wykres zależności tarcia od prędkości
Pręty do wyznaczania współczynnika tarcia wykonane są ze stali, mosiądzu i aluminium.
Przekładnia pasowa- cięgnem jest elastyczny pas opasujący, przenoszący moc między kołami pasowymi – czynnymi i biernymi.
madafak1