PSYCHOLOGIA KLINICZNA 8.05.13.docx

(16 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA KLINICZNA

08.05.2013

Istotnie niższy poziom- poziom niższy o 2 odchylenia od średniej

1.       Umiejętności poznawcze:

- umiejętności szkolne (pisanie, czytanie, liczenie, samokontrola, samodzielność)

2.       Umiejętności społeczne:

- efektywne funkcjonowanie i przystosowanie do różnych warunków życia (komunikowanie się z innymi, uspołecznienie, korzystanie z różnych dóbr społecznych, troska o zdrowie i bezpieczeństwo, organizowanie sobie czasu wolnego i pracy)

3.       Umiejętności praktyczne:

- samoobsługa, tryb życia domowego (planowanie życia rodziny, prace domowe, pełnienie obowiązków zw. z wypełnieniem rol społecznych, zawodowych)

 

Model ekosystemowy (teoretyczny) – tłumaczy funkcjonowanie osoby; osoby niepełnosprawne należy analizować całościowo;

 

Funkcjonowanie osoby jest zależne od 5 czynników:

·         Zdolności poznawcze

·         Umiejętności przystosowawcze

·         Uczestnictwo i funkcjonowanie w różnych rolach społecznych

·         Zdrowie (somatyczne, społeczne, psychiczne, ducha)

·         Środowisko/kontekst:

ü      Mikrosystem- najbliższe otoczenie osoby (rodzina, przyjaciele)

ü      Makrosystem- otoczenie, z którym osoba ma kontakt

ü      Magasystem- wpływy kulturowe, prawne, polityczne.

Funkcjonowanie osoby rozpatruje się w kontekście dwóch gr. czynników:

1.       Czynniki personalne (cechy osobowości, przekonania osoby, zainteresowania, sposoby radzenie sobie ze stresem).

2.       Czynniki zewnętrzne (warunki środowiska).

Oprócz tych 5 czynników wpływ ma jeszcze WSPARCIE:

-musi być dostosowane do osoby

-musi pomagać i wpływać pozytywnie.

 

 

 

 

DIAGNOZA, ROZPOZNAWANIE

DIAGNOZA- (gr. diagnosis- rozpoznanie, rozróżnianie, ocenianie)

Ø      Jest to rozpoznanie stanu funkcjonowanie dziecka, należy stwierdzić czy jest on prawidłowy czy też odbiega od normy

Ø      Należy zróżnicować stwierdzenia odchyleń od normy, na jaki rodzaj zaburzeń dziecko cierpi (diagnoza różnicowa)

Ø      Podać przyczyny funkcjonowania, a także podać propozycję terapii leczenia.

 

Diagnoza psychologiczna ma 4 podstawowe funkcje:

·         opisowo-oceniające- opisujemy jakie jest dziecko i jakich doświadcza problemów

·         eksplanacyjna- podać przyczyny nieprawidłowości i wyjaśnić ich patomechanizm

·         predyktywna (przewidywania)- jakie są rokowania

·         korekcyjna- propozycje terapii, postępowanie z dzieckiem.

Wyróżnia się 3 etapy diagnozy:

I wstępny – formułujemy podstawowe pytania i hipotezy badawcze, zbieramy informacje, dane o dziecku i rodzinie, problemach które doświadcza dziecko, o przyczynach zaburzeń, uwarunkowanych zaburzeń, historia dziecka i rodziny. Stosujemy metody jakościowe- wywiad, obserwacja, komunikacja w rodzinie, analiza wytworów pracy; na końcu postawiona jest hipoteza badawcza.

II weryfikacja i pomysł – metody testowe, kwestionariusze- funkcjonowanie dziecka w różnych dziedzinach, aspektach, np. poznawczymm, emocjonalnym, społecznym. Stosujemy metody ilościowe- pozyskujemy wskaźnik liczbowy, który porównujemy z ustalonymi normami; muszą spełniać 5 wymogów psychometrycznych: rzetelne, trafne, wystandaryzowane, obiektywne i znormalizowane. Stosujemy różne klasyfikacje chorób i zaburzeń (porównujemy objawy z kryteriami zaburzeń umieszczonymi w danej klasyfikacji).

              DSM4 i ICD10 – należy sformułować rozpoznanie na koniec dual diagnosic-podwójna diagnoza.

III wskazania do terapii i podanie ewentualnych rokowań

Plan diagnostyczny wg. Goodmana i Scott’a:

1.       Jakie nieprawidłowe objawy pojawiają się u dziecka:

- emocjonalne (spokojne czy nie)

- poznawcze (myślenie, pamięć)

- objawy związane z zachowaniem dziecka (agresja)

- społeczne (relacje z innymi ludźmi)

2.       Wpływ objawów na funkcjonowanie dziecka.

3.       Ustalenie u dziecka mocnych i słabych stron funkcjonowania (zdolności).

4.       Wyjaśnienie przyczyn zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka.

5.       Poinformowanie i rozmowa z rodzicami na temat występujących nieprawidłowości u dziecka.

Diagnoza ma charakter wielospecjalistyczny: psycholog, pedagog, lekarz, pracownik socjalny, logopeda, rodzice i wieloaspektowy: oceniamy funkcjonowanie w różnych aspektach: społeczny, poznawczy, osobościowo-motywacyjny, zdrowotny, środowiskowy).

Zasady diagnozy:

1.       Zasada mówi o tym, że niepełnosprawność intelektualna jest stanem funkcjonowania, nie jest to choroba ani zaburzenie psychiczne.

2.       Pomiar dotyczy aktualnego funkcjonowania osoby.

3.       Badanie jednostki podejrzanej o niepełnosprawności intelektualnej musi być dokonywane przy zastosowaniu rzetelnych technik pomiarów, muszą spełniać wymogi psychometryczne dostosowane do każdego.

4.       Należy oceniać funkcjonowanie dziecka na podstawie środowiska, z którego pochodzi.

5.       Niepełnosprawność intelektualna może współwystępować z innymi rodzajami zaburzeń.

 

Diagnoza przebiega w 3 etapach:

1 etap: diagnoza niepełnosprawności intelektualnej- oceniamy poziom rozwoju poznawczego i zachowania przystosowawczego.

2 etap: klasyfikacja i opis- rysujemy profil tzw. Mocnych i słabych stron funkcjonowania dziecka, dodatkowo emocjonalno-motywacyjnego, stan zdrowia i środowiska.

3 etap: profile i intensywność potrzebnej pomocy- układamy programy pomocy, wsparcia.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin