wypracowanie.txt

(6 KB) Pobierz
Z przykrociš należy stwierdzić, iż nastrój polskiego społeczeństwa odnonie organów władzy, a szczególnie stosunek do tychże instytucji jest daleki od pozytywnego.
 Ostatnie badania opinii publicznej jednoznacznie wskazujš na co raz bardziej krytyczne stanowisko wobec Prezydenta Rzeczpospolitej oraz organów legislatywy. Co zatem jest 
przyczynš takiego podejcia? Hipotetycznie można, a nawet należałoby próbować uzasadniać wszelkie obawy i nastroje Polaków, poszukiwać metod na poprawę owego stanu rzeczy.
 Jednakże w obecnej sytuacji politycznej wdrażanie tych sposobów może okazać się niemożliwe do zrealizowania lub po prostu  bezowocne. Postaram się jednak przedstawić parę
 hipotez oraz możliwych działań. 

Pierwszš takš hipotezš co do przyczyn negatywnego stosunku może być fakt, iż prezydent zawsze będzie kojarzony z danš partiš, z której się wywodzi. Jeżeli dana partia
 postrzegana jest krytycznie przez społeczeństwo, prezydent również będzie oceniany przez pryzmat jej  niekonsekwentnej działalnoci, a to skutkuje obniżeniem poparcia 
wobec -  zarówno partii -  jak i w dużej mierze prezydenta. 
Z poprzedniego argumentu można wysunšć kolejny, odnoszšcy się do negatywnego postrzegania organów władzy ustawodawczej. Krytycznie oceniana działalnoć posłów zwišzana 
z niekonsekwencjš słownš, brakiem właciwych inicjatyw czy chęci oraz licznymi aferami (m.in. korupcyjnymi) jest przede wszystkim wynikiem posiadanej przez nich władzy 
oraz brakiem okrelonych ograniczeń. Wspomniane afery z udziałem parlamentarzystów wyrabiajš opinię społeczeństwa na temat wyzyskiwania poprzez władze państwowe obywateli
 Polski, co skutkuje z kolei wrogim stosunkiem oraz poczuciem niesprawiedliwoci. 
Jakie więc należałoby podjšć działania w celu poprawy opinii polskiego społeczeństwa o działalnoci tychże instytucji władzy? 
Jeżeli chodzi o prezydenta, liczy się przede wszystkim jego inicjatywa  wszelkie działania, umożliwiajšce wszystkim obywatelom chociaż minimalny udział w polityce, 
byłyby pozytywnie odbierane przez społeczeństwo. Częstsze rozmowy z młodzieżš, spotkania, podczas których można by  zadawać głowie państwa pytania o różne przejawy życia 
politycznego wiadczyłyby o chęci prezydenta zaangażowania Polaków do uczestnictwa w polityce. Zmniejszyłby się również dystans pomiędzy obywatelami, a przedstawicielem 
państwa, który jawi się jako osoba całkowicie niedostępna oraz izolowana od społeczeństwa. 
Ponadto, państwo oraz funkcjonujšce w nim media powinny zachęcać obywateli do zapoznania się z programem osoby startujšcej w wyborach prezydenckich. Wyborcy często nie 
majš pojęcia na kogo głosujš, gdyż zwyczajnie nie interesujš się politykš  głos oddajš kierujšc się np. opiniš sšsiada. Skutkuje to tym, że po jakim czasie nie znajšc 
żadnych punktów programu wyborczego wybranego (także przez siebie) prezydenta, sš negatywnie nastawieni do jego działalnoci. Zarówno media, jak i władze państwowe 
powinny starać się o zaangażowanie obywateli w wybory poprzez częstsze organizowanie konferencji, debat publicznych transmitowanych w telewizji i radiu, czy chociażby
 uprzednie obowišzkowe zapoznanie się z programem wyborczym danej osoby przed zagłosowaniem na niš. 
Wskazanym jest również, aby sam prezydent wyrażał większš chęć inicjatywy ustawodawczej. Jeli głowa państwa stara się wprowadzić jakie zmiany majšce na przykład na celu
 zwiększenie bezpieczeństwa w państwie, odbierana jest przez obywateli nie tylko jako przedstawiciel narodu, ale także jako osoba zaangażowana w prowadzenie polityki 
reprezentowanego społeczeństwa. Dlatego prezydent powinien być osobš kompetentnš, bezstronnš i całkowicie oddanš swojej roli, dzięki czemu będzie odbierany jako człowiek
 godny powierzonego mu stanowiska. 
Niezadowolenie społeczeństwa wobec drugiego organu władzy  legislatywy wynika między innymi ze wspomnianych wczeniej afer (nie tylko korupcyjnych, można wymienić afery
 finansowe lub inne- szczególnie popularnš teraz aferę smoleńskš) całkowicie rujnujšcych prawidłowy wizerunek niektórych posłów, co z kolei wpływa na ocenę całociowš
 prac sejmu. Aby zapobiec takim sytuacjom przede wszystkim należy zwiększyć dozór nad wszelkimi działaniami wymierzonymi przeciwko państwu. Znowu można by  mówić 
o kompetencji pewnych osób nie do końca wywišzujšcych się ze złożonych obietnic, jednak w dużej mierze winę ponosi tu aparat państwa. Należy bowiem zwiększyć nadzór nad 
pracami poselskimi oraz kontrolę nad działalnociš parlamentarzystów. Organy ledcze, komisje sejmowe szczegółowiej powinny nadzorować pracę posłów oraz wszelkš
 niesubordynację ze strony tychże członków władzy ustawodawczej. 
Pozytywnie nastawionej opinii publicznej nie sprzyjajš również wzajemnie zwalczajšce się partie polityczne rywalizujšce o zdobycie przychylnoci społeczeństwa, co odnoni
 całkowicie odwrotny od zamierzonego skutek. Należałoby stworzyć pomiędzy rywalizujšcymi blokami pewien kompromis dla dobra społeczeństwa, podstawy wspólnej pracy, 
co zaowocowałoby wspólnš inicjatywš ustawodawczš, a w konsekwencji nie tylko jednostronnymi ustawami z inicjatywy jednej czy dwóch partii, lecz szerszego grona posłów. 
Dobrym sposobem mogłoby by także rozliczanie posłów wedle ich działalnoci dla dobra państwa. Mam tutaj na myli pensje, które otrzymujš posłowie za swojš pracę. Jeżeli
 parlamentarzysta podejmie więcej inicjatyw oraz wykaże się politycznym zmysłem powinien zostać nagrodzony przez państwo, jeli natomiast jego praca okaże się bezowocna
 powinien być cofnięty z pełnionej funkcji albo po prostu nie otrzymać zapłaty. O efektach pracy danego członka parlamentu decydowałoby społeczeństwo. 
	Wszystkie powyższe działania mogłyby przyczynić się do poprawy nastrojów wród Polaków i zmienić nastawienie do organów władzy wykonawczej i ustawodawczej 
w państwie. Pozytywne relacje pomiędzy władzš, a  społeczeństwem sš podstawš do tworzenia państwa sprzyjajšcego rozwojowi indywidualnego dobra jednostki oraz utrzymaniu 
suwerennoci narodu, dlatego ludzie reprezentujšcy to państwo powinni konsekwentnie i rzetelnie wypełniać swojš funkcję, stojšc na czele tego państwa.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin