Scenariusz zajęć z dziećmi 4-5 letnimi
Temat: W wiejskiej zagrodzie.
Cele ogólne:
· Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na wiejskim podwórku;
Cele operacyjne:
· Dziecko potrafi rozpoznać i nazwać zwierzęta z wiejskiego podwórka;
· Wie, jakie odgłosy wydają z siebie poszczególne zwierzęta z wiejskiej zagrody;
Metody pracy:
· Czynna
· Słowna: rozmowa, objaśnienie
· Oglądowa: pokaz
Formy pracy:
· indywidualna;
· grupowa.
Środki dydaktyczne:
· Wiersz T. Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”;
· Obrazki zwierząt hodowlanych, z wiejskiego podwórka i ich dzieci;
· Kartki z sylwetkami zwierząt podwórkowych, kredki
Przebieg zajęć:
Podwórkowa awantura
Kura gdacze, kaczka kwacze,
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje,
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
— Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka...
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
— Mee, mee, mee...
Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
— A sio, gęsi, a sio, kury!
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
— Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.
· (obrazek kury) dzieci mówią kura (nauczyciel pyta Co robi?), gdacze
(jak?): ko, ko, ko;
· (obrazek kaczki) dzieci mówią kaczka (nauczyciel pyta Co robi?) kwacze (jak?): kwa, kwa, kwa.
2
Frytusia