Wprowadzenie do SmallBasic.pdf

(5413 KB) Pobierz
Microsoft Word - Wprowadzenie do SmallBasic.doc
- 1 -
Microsoft Small Basic
MAŁY BASIC
Wprowadzenie do programowania
Przekład:
Robert Wiśniewski
314270783.004.png 314270783.005.png
- 2 -
Rozdział 1
Wprowadzenie
Small Basic i programowanie
Programowanie komputera jest definiowane jako proces tworzenia programu komputerowego przy
korzystaniu z języków programowania. Tak jak mówimy i rozumiemy język angielski, hiszpański lub
francuski, komputery mogą rozumieć programy napisane w różnych językach. Noszą one nazwy
języków programowania.
Na początku było tylko kilka języków programowania i były one łatwe do nauczenia oraz zrozumienia.
Jednak w miarę jak komputery i i programy stawały się coraz bardziej złożone, języki programowania
ulegały szybkiemu rozwojowi i zawierały coraz więcej koncepcji. W następstwie tego większość
nowoczesnych języków programowania oraz ich koncepcje stawały się coraz trudniejsze dla
początkujących. Fakt ten sprawił, że wiele osób zrezygnowało z ich nauki i odstąpiło od
programowania komputerów.
Small Basic (lub „Mały Basic”) jest językiem programowania, który został opracowany do skrajnie
łatwego otworzenia programów, przystępnego i ciekawego dla początkujących. Intencją
wprowadzenia Small Basic było pokonanie istniejących barier oraz przekroczenie kamienia milowego
na drodze do fascynującego świata programowania komputerów.
Środowisko Small Basic
Zacznijmy od szybkiego wprowadzenia do środowiska Small Basic. Przy pierwszym uruchomieniu
tego programu zobaczymy okno wyglądające jak na poniższym rysunku.
2
1
3
Rys. 1 – Środowisko Small Basic
Jest to środowisko Small Basic, w którym można pisać i uruchamiać programy Small Basic.
Środowisko to zawiera kilka wyróżnionych elementów identyfikowanych numerami.
314270783.006.png
- 3 -
Edytor oznaczony numerem [ 1 ] jest miejscem, w którym możemy pisać i uruchamiać własne lub
gotowe programy Small Basic. Gdy otworzymy przykładowy lub uprzednio zapisany program, ukaże
się on w tym edytorze. Następnie można modyfikować ten program i zapiać go w celu późniejszego
wykorzystania. Można również pracować jednocześnie z kilkoma programami. Każdy program, z jakim
pracujemy jest wyświetlany w osobnym edytorze. Edytor zawierający program, z którym aktualnie
pracujemy nosi nazwę edytora aktywnego .
Pasek narzędzi oznaczony numerem [ 2 ] jest wykorzystywany do wybierania poleceń odnoszących się
do aktywnego edytora lub do środowiska programu. Dalej poznamy polecenia paska narzędzi.
Powierzchnia oznaczona numerem [ 3 ] jest miejscem, do którego przenoszone są wszystkie edytory.
Nasz pierwszy program
Teraz, gdy zaznajomiliśmy się już ze środowiskiem Small Basic, możemy przejść do programowania.
Tak jak już wcześniej podkreśliliśmy, edytor jest miejscem w którym piszemy nasze programy.
Przejdźmy do edytora i wpiszmy w nim poniższy wiersz (gdzie Hello Word oznacza „ Witaj Świecie ”:
TextWindow.WriteLine("Hello World")
Jest to nasz pierwszy, program Small Basic. Jeśli wpiszemy go poprawnie, zobaczymy obraz podobny
do poniższego:
Rys. 2 – Pierwszy program
Teraz, gdy wpisaliśmy już nasz nowy program, możemy go uruchomić i zobaczyć co się nam ukaże.
Nasz program można uruchomić przez kliknięcie przycisku Uruchom w pasku narzędzi, lub
korzystając ze skrótu klawiszowego F5 na klawiaturze.
Gdy wszystko pójdzie dobrze, wówczas nasz program po uruchomieniu pokaże poniższy wynik:
314270783.007.png
- 4 -
Rys. 3. – Wynik działania pierwszego programu
Gratulujemy ! Wpisaliście i uruchomiliście pierwszy
program Small Basic. Bardzo mały i prosty program,
ale jest to wielki krok naprzód aby stać się
prawdziwym programistą komputerowym !
Po wpisaniu naszego pierwszego programu możemy
zauważyć, że po prawej stronie ekranu pojawi się
wyskakujące okienko z listą (rys. 4).
Nosi ono nazwę Inteligentnego Informatora i pomaga
w szybszym pisaniu programów. Można poruszać się
po tej liście klawiszami kierunkowymi a gdy
znajdziemy pozycję, która się nam może przydać,,
zaznaczamy ją i wciskamy klawisz ENTER aby ją
wstawić do programu.
Teraz zapoznamy się z kilkoma szczegółami zanim
przejdziemy do większych programów. Musimy
zrozumieć to co się będzie pojawiało – czy dokładnie
to, co przekazujemy do komputera ? W następnym
rozdziale przeanalizujemy napisany program aby go
lepiej zrozumieć.
Rys. 4 – Inteligentny Informator
Zapisywanie naszego programu
Gdy chcemy zamknąć Small Basic i wrócić później do pracy nad wpisanym programem, powinniśmy
zapisać ten program.
W istocie rzeczy, dobrą praktyką jest zapisywanie programów od czasu do czasu, aby nie utracić
informacji w razie przypadkowego zawieszenia się systemu lub zaniku zasilania.
Aktualny program możemy zapisać przez kliknięcie przycisku Zapisz w pasku narzędzi lub przez
skorzystanie ze skrótu klawiszowego CTRL + S (wciśnięcie klawisza S przy jednocześnie wciśniętym
klawiszu CTRL ).
314270783.001.png 314270783.002.png
- 5 -
Rozdział 2
Zrozumienie naszego pierwszego programu
Czym w istocie rzeczy jest program komputerowy
Program jest zestawem instrukcji dla komputera. Instrukcje te mówią komputerowi dokładnie co ma
zrobić, a komputera zawsze postępuje zgodnie z tymi instrukcjami. Podobnie jak ludzie, komputery
mogą wykonywać instrukcje tylko wtedy, gdy są podawane w zrozumiałych dla nich językach. Noszą
one nazwę języków programowania. Istnieje wiele języków, jakie komputer może rozumieć. Jednym
z nich jest język Small Basic .
Wyobraź sobie konwersację prowadzoną między Tobą a przyjacielem. Ty i Twój przyjaciel mogą
korzystać z różnych wyrazów zorganizowanych w zdania do wzajemnej rozmowy. Podobnie, języki
programowania zawierają kolekcje wyrazów połączone w sentencje, które przekazują informacje do
komputera.
Programy są w istocie rzeczy zestawami sentencji (czasem może być ich kilka, a czasem wiele
tysięcy), które razem mają sens zarówno dla programisty jak i dla komputera.
Programy Small Basic
Typowy program Small Basic zawiera wiele
poleceń. Każdy wiersz programu reprezentuje
polecenie, a wszystkie polecenia są instrukcjami
dla komputera. Gdy prosimy aby komputer
wykonał program Small Basic, pobiera on ten
program i czyta jego pierwsze polecenie. Stara się
one je zrozumieć i wykonuje instrukcję. Po
wykonaniu pierwszego polecenia, wraca do
programu i czyta oraz wykonuje drugi wiersz.
Kontynuuje te operacje aż osiągnie koniec
programu. jest to miejsce, w którym program
kończy pracę.
Istnieje wiele języków, jakie może rozmieć komputer,
takie jak Java, C++, Python, VB, itp. Wszystkie one są
niewczesnymi językami komputerowymi, które są
stosowane do tworzenia od najprostszych do
najbardziej złożonych programów komputerowych.
Wracamy do naszego pierwszego programu
Poniżej znajduje się tekst pierwszego napisanego przez nas programu:
TextWindow.WriteLine("Hello World")
Jest to bardzo prosty program zawierający jedno polecenie. To polecenie mówi komputerowi aby
napisał w oknie tekstowym wiersz tekstu o treści Hello World .
Dosłownie komputer rozumie to jako:
Napisz Hello World
Już wspomnieliśmy, że polecenie może być podzielone na mniejsze segmenty, tak jak zadania można
dzielić na wyrazy.
W tym pierwszym poleceniu mamy 3 wyróżnione segmenty:
314270783.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin