Arkusz diagnozy miesięcznych oczekiwanych rezultatów grupa V „0”II
WRZESIEŃ
Skala: 1 – nie potrafi
2 – słabo
3 – potrafi
L.p.
Cel główny
Standardy osiągnięć - dziecko
Kryteria
1.
Kształtowanie właściwych postaw w kontaktach społecznych
-zna zwyczaje panujące w przedszkolu
-rozumie konieczność poszanowania zabawek
-utrwala umowy dotyczące korzystania
z kącików zainteresowań
-zna i stosuje zwroty grzecznościowe wobec rówieśników dorosłych
-rozwija umiejętność zgodnego, zespołowego współdziałania
3
2.
Wzbogacanie wiedzy o środowiskach przyrodniczych w wybranych regionach Polski
-zna nazwy środowisk przyrodniczych (góry, morze, jeziora)
-zna i potrafi wymienić charakterystyczne cechy środowiska nadmorskiego (plaża, wydmy, mewy, muszelki)
-potrafi podać cechy charakterystyczne środowiska górskiego (szczyty górskie, lasy, potoki)
-rozpoznaje cechy środowiska wiejskiego
( pola, łąki, gospodarstwa rolne)
3.
Wyposażanie dzieci w wiedzę i umiejętności dotyczące bezpieczeństwa na drodze
-zna zasady bezpiecznego poruszania się pieszych
-potrafi nazwać przejście dla pieszych, zna jego przeznaczenie
-potrafi prawidłowo przechodzić przez jezdnię
-wie, do czego służy sygnalizator świetlny
-zna jego działanie
4.
Wzbogacanie wiedzy o przyrodzie podczas zmiany pór roku - jesień
-zna i potrafi wymienić charakterystyczne cechy jesieni
-zna nazwę owoców dębu – żołędzie
-zna nazwę najstarszego dębu w Polsce – Bartek
-wie, co to pomnik przyrody
-wie, jak rosną grzyby, rozumie znaczenie słowa „grzybnia”
-rozróżnia popularne grzyby jadalne i trujące
-wie, że nie wolno zbierać nieznanych grzybów i roślin
-zna przyczyny zmian w przyrodzie jesienią
-zauważa i potrafi nazwać zmiany w przyrodzie jesiennej (opadanie liści, niższa temperatura)
2
PAŹDZIERNIK
Kształtowanie postaw
proekologicznych prozdrowotnych
-wie, że z buraków cukrowych produkuje się cukier
-rozpoznaje i nazywa warzywa
-rozumie konieczność mycia owoców i warzyw przed spożyciem
-dokręca kran po użyciu wody
-wykonuje i spożywa surówki i sałatki
-rozumie znaczenie spożywania warzyw i owoców jako źródła witamin dla organizmu człowieka
-potrafi określić skutki niszczenia drzew
-dostrzega potrzebę ochrony lasu, jako naturalnego ekosystemu
-dostrzega problem ochrony środowiska (segregacja śmieci)
-uczy się szanować przyrodę poprzez wtórne wykorzystywanie odpadów
- bierze czynny udział w akcji: „zbieramy surowce wtórne”
Wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności do podjęcia nauki w szkole
-zna literę pisaną i drukowana „O,A,I”
-rozumie, co to głoska, co litera
-odczytuje globalnie wyrazy „las”, „sarna”, „drzewa”
-potrafi dokonać analizy i syntezy wyrazów
-posługuje się liczebnikami głównymi
i porządkowymi
-stosuje pojęcia „najwyższy – najniższy”
-dokonuje porównań z zastosowaniem pojęć „wysoki-wyższy-najwyzszy”; „niski-niższy-najniższy”
-zna cyfrę „1”, jako graficzny odpowiednik liczby jeden
-potrafi ważyć przedmioty za pomocą wagi szalkowej
-określa ich ciężar posługując się określeniami „ciężki-lekki”, „cięższy-lżejszy”
Wzbogacanie wiedzy
o otaczającym świecie
-wie, jak funkcjonuje urząd pocztowy i jego pracownicy
-potrafi powiedzieć, na czym polega praca listonosza
-zna swój dokładny adres zamieszkania
-zna znaczenie wyrazów „adresat”, „nadawca”
-rozumie znaczenie telefonu w życiu człowieka
-zna numery telefonów alarmowych
LISTOPAD
Rozbudzanie poczucia przynależności do regionu i kraju
-zna charakterystyczne cechy krajobrazu śląskiego (kopalnie, kominy, dymy, hałdy)
-rozumie przynależność do własnego regionu
-wie, że mieszka na Śląsku
-zna nazwę miasta – Rybnik i jego legendę
-potrafi wskazać Rybnik na mapie Polski
- wie, jak wygląda herb miasta
-zna nazwę dzielnicy, w której mieszka – Smolna
-zna legendę państwa polskiego
-wie, jak wyglądają symbole narodowe Polski
-wie, że stolica Polski jest Warszawa
-potrafi wymienić nazwiska sławnych Polaków i powiedzieć, kim byli (Jan Paweł II, Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Adam Mickiewicz)
-potrafi wskazać datę Święta Niepodległości w kalendarzu
-potrafi wskazać Polskę na mapie Europy
...
spodpowieki