PSYCHOLOGIA 2.pdf

(46 KB) Pobierz
Regulacyjna Teoria Temperamentu (wg Jana Strelaua)
Temperament - zespþ wzglħdnie staþych wþaĻciwoĻci organizmu, ktre przejawiajĢ
siħ w takich formalnych cechach, jak poziom energetyczny i charakterystyka
czasowa. Cechy te sĢ pierwotnie biologicznie zdeterminowane. Temperament stanowi
jeden z mechanizmw regulacyjnych czynnoĻci (wpþywa na ich przebieg).
CECHY FORMALNE - dotyczĢ sposobu wyraŇania siħ treĻci. KaŇde zachowanie
przebiega w okreĻlony sposb i z tego punktu widzenia zachodzĢ rŇnice
indywidualne. Temperament przejawia siħ we wszystkich rodzajach zachowania, w
ich charakterystyce ENERGETYCZNEJ (wielkoĻę, intensywnoĻę, siþa) i CZASOWEJ
(szybkoĻę, ruchliwoĻę, trwaþoĻę).
CECHY WZGLĦDNIE STAýE:
w porwnaniu z innymi wþaĻciwoĻciami psychicznymi temperament naleŇy do zjawisk
najbardziej staþych;
temperament moŇe siħ zmieniaę wraz z rozwojem osobniczym: zmiany te majĢ
charakter progresywny (okres dojrzewania) lub regresywny (okres starzenia siħ);
temperament moŇe ulec zmianom bħdĢcym wynikiem silnych bĢdŅ dþugotrwaþych
oddziaþywaı Ļrodowiska fizycznego i spoþecznego: zmiany te mogĢ wystĢpię wtedy,
gdy oddziaþywania wywoþujĢ zmiany w mechanizmach fizjologicznych, leŇĢcych u
podstaw temperamentu (np. dþugotrwaþa choroba, urazy, powaŇne zakþcenia w
otoczeniu, sposb odŇywiania, wieloletnie oddziaþywania temperatury na organizm,
warunki zamieszkania czy permanentny haþas).
CECHY PIERWOTNIE BIOLOGICZNIE ZDETERMINOWANE: cechy temperamentalne
sĢ wynikiem ewolucji biologicznej i wystħpujĢ nie tylko u czþowieka, ale i w Ļwiecie
zwierzħcym; jednostka od urodzenia ma wþaĻciwy sobie temperament,
zdeterminowany mechanizmem fizjologicznym, ksztaþtujĢcym siħ w okresie Ňycia
pþodowego, na podþoŇu wyposaŇenia genetycznego.
Podstawowe cechy temperamentalne
CHARAKTERYSTYKA POZIOMU ENERGETYCZNEGO ZACHOWANIA
Wszystkie te cechy, ktre sĢ wyznaczane rŇnicami indywidualnymi w mechanizmach
fizjologicznych odpowiedzialnych za poziom energetyczny organizmu, tzn. za
nagromadzenie, jak i rozþadowanie zmagazynowanej energii.
REAKTYWNOĺĘ EMOCJONALNA - tendencja do intensywnego reagowania na bodŅce
wywoþujĢce emocje, wyraŇajĢca siħ w duŇej wraŇliwoĻci i niskiej odpornoĻci
emocjonalnej.
wyprowadza mnie z rwnowagi trzaskanie drzwiami;
niepowodzenia i trudnoĻci zwykle zniechħcajĢ mnie do pracy;
czħsto brakuje mi sþw, jeĻli muszħ powiedzieę coĻ bez przygotowania wobec duŇej
grupy osb;
tracħ pewnoĻę siebie, gdy ktoĻ mnie krytykuje;
bardzo siħ denerwujħ przed egzaminami czy waŇnymi spotkaniami;
bardzo przeŇywam drastyczne sceny filmowe;
draŇniĢ mnie ostre dŅwiħki, np. pisk opon, dzwonki do drzwi;
popeþniam bþħdy, jeĻli pracujħ w duŇym napiħciu;
czħsto zaþamujħ siħ w ciħŇkich chwilach.
AKTYWNOĺĘ - tendencja do podejmowania zachowaı o duŇej wartoĻci stymulacyjnej
lub do zachowaı dostarczajĢcych stymulacji zewnħtrznej (z otoczenia).
staram siħ tak zorganizowaę sobie wakacje, Ňeby mieę duŇo wraŇeı;
czħsto odwiedzam swoich znajomych;
czħsto ryzykujħ dla samej przyjemnoĻci ryzyka;
staram siħ korzystaę z kaŇdej okazji poznania ciekawych osb;
czħsto zmieniam styl pracy, aby uniknĢę znudzenia;
czħsto angaŇujħ siħ w zajħcia wymagajĢce kontaktw z wieloma ludŅmi;
korzystam z kaŇdej okazji do zmiany otoczenia, np. poprzez wyjazdy do rodziny lub
znajomych, wyjazdy turystyczne;
lubiħ braę udziaþ w dyscyplinach sportowych wymagajĢcych rywalizacji;
moje Ňycie jest peþne wraŇeı.
WYTRZYMAýOĺĘ - zdolnoĻę do adekwatnego reagowania w sytuacjach
wymagajĢcych dþugotrwaþej lub wysoko stymulujĢcej aktywnoĻci i/lub w warunkach
silnej stymulacji zewnħtrznej.
zachowujħ ĻwieŇoĻę i siþy nawet po dþugiej podrŇy;
jestem w stanie kontynuowaę pracħ pomimo zmħczenia;
w czasie upaþw mogħ intensywnie pracowaę;
potrafiħ pracowaę w haþasie;
potrafiħ siħ obyę bez Ļrodkw przeciwblowych, nawet przy silnym blu;
potrafiħ intensywnie pracowaę po nie przespanej nocy;
WRAņLIWOĺĘ SENSORYCZNA - zdolnoĻę reagowania na bodŅce zmysþowe o maþej
wartoĻci stymulacyjnej.
w nocy dostrzegam pþynĢce po niebie chmury;
czujħ nawet delikatny zapach kwiatw;
zwraca mojĢ uwagħ zmiana smaku wody, gdy przebywam w nowym miejscu;
zwykle czujħ zapach uŇywanych przez kogoĻ kosmetykw;
þatwo dostrzegam zapadajĢcy zmierzch;
zwykle czujħ zapach kawy w pomieszczeniu.
CHARAKTERYSTYKA POZIOMU CZASOWEGO ZACHOWANIA
Dotyczy takich cech zachowania, jak: utrzymywanie siħ reakcji, powtarzanie reakcji,
ruchliwoĻę, regularnoĻę, szybkoĻę i tempo reakcji.
ņWAWOĺĘ - tendencja do szybkiego reagowania, do utrzymywania wysokiego tempa
aktywnoĻci i do þatwej zmiany z jednego zachowania (reakcji) w inne, odpowiednio
do zmian w otoczeniu.
zwykle pracujħ szybko, nawet jeĻli mam duŇo czasu;
bez wiħkszego trudu potrafiħ wykonywaę kilka czynnoĻci rwnoczeĻnie;
zwykle zdĢŇam odskoczyę, aby nie ochlapaþ mnie samochd;
szybko chodzħ po schodach;
zwykle udaje mi siħ zþapaę rzucone w moim kierunku przedmioty, np. pudeþko
zapaþek, klucze, piþkħ;
potrzebujħ niewiele czasu na przebranie siħ (np. w przymierzalni w sklepie).
PERSEWERATYWNOĺĘ - tendencja do kontynuowania i powtarzania zachowaı po
zaprzestaniu dziaþania bodŅca (sytuacji), ktre to zachowanie wywoþaþ
czħsto przed zaĻniħciem przypominam sobie rozmowy, ktre prowadziþem w ciĢgu
dnia;
przez dþugi czas nie potrafiħ zapomnieę o doznanych upokorzeniach;
zdarza mi siħ nucię przez caþy dzieı tħ samĢ melodiħ;
jeĻli wieczorem pokþcħ siħ z kimĻ, to rano budzħ siħ z myĻlĢ o tym;
w stanach napiħcia czħsto powtarzam pewne czynnoĻci, np. poprawiam wþosy,
pocieram twarz;
dþugo nie potrafiħ siħ pogodzię ze stratĢ, np. zgubieniem czy zniszczeniem jakiegoĻ
przedmiotu;
dþugo przechowujħ przedmioty (pamiĢtki, listy), z ktrymi wiĢŇĢ siħ miþe przeŇycia;
jeĻli usþyszħ niepochlebnĢ uwagħ o sobie, to ciĢgle o tym myĻlħ.
ReaktywnoĻę
ReaktywnoĻę jest cechĢ temperamentu, ktra determinuje wzglħdnie staþĢ i
charakterystycznĢ dla jednostki intensywnoĻę reakcji. Stanowi ona wymiar, pod
wzglħdem ktrego jednostki rŇniĢ siħ miedzy sobĢ, a rŇnice te mogĢ byę wyraŇone
iloĻciowo.
Prg wraŇliwoĻci- jest to prg przy, ktrym da siħ zarejestrowaę najmniejsza reakcja
na bodziec. Jednostki rŇniĢ siħ pod wzglħdem wielkoĻci bodŅca jaki musi byę
eksponowany aby zaszþa reakcja.
WyrŇniamy jednostki wysoko reaktywne charakteryzujĢce siħ duŇa wraŇliwoĻciĢ oraz
maþĢ wydolnoĻciĢ i jednostki nisko reaktywne, ktre maja niskĢ wraŇliwoĻę przy
duŇej wydolnoĻci.
.
AktywnoĻę
AktywnoĻę jako regulator zapotrzebowania na stymulacjħ - wþasna aktywnoĻę
jednostki stanowi bezpoĻrednie Ņrdþo stymulacji na dwa sposoby:
AktywnoĻę fizyczna jednostki czyli wszelkiego rodzaju ruchy, ktre wywoþujĢ stan
pobudzenia w receptorach, ktre dalej przekazywane jest do wyŇszych oĻrodkw
nerwowych. MoŇe mieę to na celu dostarczenie stymulacji jak i do rozþadowania zbyt
wysokiego pobudzenia.
CzynnoĻci, ktre wywoþujĢ emocje, a te z kolei wywoþujĢ pobudzenie. SĢ to np.
czynnoĻci charakteryzujĢce siħ ryzykiem, przyjemnoĻciĢ, zagroŇeniem.
Oprcz wþasnej aktywnoĻci jednostka znajduje Ņrdþa stymulacji na zewnĢtrz
organizmu, takie jak: otoczenie, sytuacje, zadania, wszelkie bodŅce Ļrodowiska
charakteryzujĢce siħ okreĻlonym stopniem zmiennoĻci, nowoĻci, intensywnoĻci,
zþoŇonoĻci i znaczenia.
Styl dziaþania w relacji do temperamentu
Styl dziaþania rozwija siħ pod wpþywem oddziaþywania Ļrodowiska na gruncie
wyposaŇenia temperamentalnego (szczeglnie reaktywnoĻę i ruchliwoĻę zachowania).
Jest jednym z regulatorw zapotrzebowania na stymulacjħ.
Jednostki wysoko reaktywne preferujĢ wykonywanie czynnoĻci rŇnorodnych (CzR)
niŇ wykonywanie czynnoĻci jednorodnych (CzJ). Osoby wysoko reaktywne wolĢ
zmianħ czynnoĻci na innĢ, pomimo nie wykonania poprzedniej.
Przykþad 1. Badania poĻwiħcone relacji miedzy poziomem reaktywnoĻci, a stylem
dziaþania kierowcy takswki wykazaþy, Ňe:
wysoko reaktywni poĻwiħcajĢ dwa razy wiħcej czasu na przerwy w nocy niŇ w dzieı
w porwnaniu z nisko reaktywnymi;
wysoko reaktywni poĻwiħcajĢ wiħcej czasu na przeglĢd techniczny wozu;
nie wykazano rŇnicy w efektywnoĻci pracy
Przykþad 2. Badania nad grupami zawodowymi. ZaþoŇono, Ňe jednostki wysoko
reaktywne wybierajĢ zawody o niskim stopniu zagroŇenia spoþecznego, odwrotnie niŇ
jednostki nisko reaktywne. Badano prawnikw, urzħdnikw oraz bibliotekarzy.
Wyniki: przypuszczenia potwierdziþy siħ. Zawd prawnika czħĻciej wybierajĢ nisko
reaktywni a bibliotekarza - wysoko reaktywni.
Przykþad 3. Badanie nad preferencjĢ w sporcie czyli zagroŇenie fizyczne. Badano
pilotw, taternikw, grupa poĻrednia- siatkarze, koszykarze oraz ludzie w ogle nie
zajmujĢcy siħ sportem. Wyniki: nisko reaktywni - sporty niebezpieczne, wysoko
reaktywni- wiħkszoĻę nie zajmuje siħ sportem.
RŇnice pomiħdzy temperamentem a osobowoĻciĢ
TEMPERAMENT
OSOBOWOĺĘ
wynik ewolucji biologicznej
wytwr warunkw spoþeczno-
historycznych
1078154060.009.png 1078154060.010.png 1078154060.011.png 1078154060.012.png 1078154060.001.png
 
wþaĻciwy czþowiekowi i zwierzħtom
typowa tylko dla czþowieka
obecny od urodzenia, zdeterminowany
przez wrodzone mechanizmy
fizjologiczne, w toku rozwoju podlega
zmianom pod wpþywem Ļrodowiska
nie ma jej w momencie urodzenia,
ksztaþtuje siħ na bazie cech
temperamentalnych, pod wpþywem
interakcji ze Ļrodowiskiem
obejmuje formalne cechy zachowania
obejmuje aspekt treĻciowy zachowania,
w ktrym wyraŇa siħ stosunek do Ļwiata
i samego siebie
ZaleŇnoĻci miħdzy temperamentem a osobowoĻciĢ
Wpþyw temperamentu na interakcjħ miħdzy jednostkĢ a otoczeniem:
T --> S --> O
czyli: (T)emperament jednostki wywoþuje zmiany w (ĺ)rodowisku, ktre z kolei
wpþywajĢ na (O)sobowoĻę
Np. wobec maþego dziecka, ktre wyjĢtkowo czħsto reaguje wycofaniem w
odpowiedzi na jakieĻ bodŅce, stosowane bħdĢ inne Ļrodki wychowawcze, niŇ wobec
dziecka, ktre w tych samych sytuacjach przejawia zaciekawienie i chħę zbliŇania siħ
do bodŅca. Temperament prowokuje do takiego, a nie innego postħpowania wobec
jednostki.
Temperament jako czynnik modyfikujĢcy wpþyw Ļrodowiska na jednostkħ:
S --> T --> O
czyli: Ļrodowisko wywoþuje rŇne wpþywy na jednostkħ w zaleŇnoĻci od cech
temperamentalnych, wpþywajĢc poĻrednio na ksztaþtowanie siħ osobowoĻci
Cechy temperamentalne modyfikujĢ efekty wpþyww Ļrodowiska (dwie rŇne osoby
reagujĢ inaczej na te sama sytuacjħ
Np. okreĻlona kara odbierana bħdzie przez dane dziecko jako bodziec silny, jeĻli
charakteryzuje siħ ono wysokĢ reaktywnoĻciĢ, bĢdŅ jako bodziec sþaby - w przypadku
dziecka niskoreaktywnego.
Temperamentalnie uwarunkowane zapotrzebowanie na stymulacjħ jako czynnik
wpþywajĢcy na ksztaþtowanie osobowoĻci:
T --> Az s --> O
1078154060.002.png 1078154060.003.png 1078154060.004.png 1078154060.005.png 1078154060.006.png 1078154060.007.png 1078154060.008.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin