geneza i rodzaje lęków dziecięcych.pdf

(49 KB) Pobierz
Psychologia.edu.pl :: portal psychologiczny
Psychologia.edu.pl :: portal psychologiczny
http://www.ipz.edu.pl/index.php?dz=czytelnia&op=opis&id=7585
Przedszkole - geneza i rodzaje lħkw dzieciħcych
Beata Krzywda
Rok: 2004
Czasopismo: Remedium
Numer: 7/8
We wspþczesnym Ļwiecie, niezbħdna jest umiejħtnoĻę adaptacji do nowych i trudnych zadaı.
Dotyczy to takŇe dzieci, ktre dorastajĢc, wchodzĢ w rŇne relacje interpersonalne i poznajĢ
nowe spoþecznoĻci. Wkraczanie w inne, pozarodzinne Ļrodowiska, niesie ze sobĢ nowe doznania i
doĻwiadczenia, ale takŇe rŇnego rodzaju zmiany w osobowoĻci dziecka, czħsto zwiĢzane z
odczuwaniem stanw lħkowych. Takie zjawiska zauwaŇa siħ w momencie pjĻcia dziecka do
przedszkola.
Lħk to stan, ktrego doznajĢ wszyscy, bez wzglħdu na wiek czy pþeę. Najsilniej jednak oddziaþuje
na dziecko, ktre nie ma jeszcze rozwiniħtego ázmysþuÑ radzenia sobie w sytuacji doznawania
lħku. Niektre koncepcje psychologiczne wiĢŇĢ ten fakt z niedojrzaþoĻciĢ ukþadu nerwowego i
odnoszĢ go do okreĻlonych przedziaþw wiekowych. W literaturze tematu i potocznym
rozumieniu pojħę lħk i strach uŇywa siħ zamienne na okreĻlenie doznawanych emocji, co
dodatkowo utrudnia zrozumienie mechanizmw ich powstawania.
Geneza lħku w aspekcie rozwoju dziecka
Strach jest emocjĢ towarzyszĢcĢ czþowiekowi od urodzenia (niektrzy twierdzĢ, Ňe pojawia siħ
juŇ w fazie prenatalnej), objawiajĢcĢ siħ jako reakcja na bodŅce blowe czy dŅwiħkowe, z
czasem obejmujĢcĢ sygnaþy sþowne i sytuacje zwiĢzane z Ňyciem codziennym. Jego natħŇenie
zaleŇy od nasilenia zewnħtrznych i wewnħtrznych bodŅcw zagraŇajĢcych. Strach jest zatem
emocjĢ wrodzonĢ i utrzymujĢcĢ siħ do koıca Ňycia czþowieka , reakcjĢ pojawiajĢcĢ siħ w sytuacji
realnego i rozpoznawalnego zagroŇenia, ktrej czħsto towarzyszĢ liczne objawy fizjologiczne .
Lħkowi jako procesowi wzbudzanemu wewnħtrznie, niewiĢŇĢcemu siħ bezpoĻrednio z blem
towarzyszĢ inne mechanizmy. Charakterystyczne jest tutaj áoczekiwanie zagroŇeniaÑ,
wystħpujĢce bez wyraŅnych zewnħtrznych przyczyn, ktrego Ņrdþa tkwiĢ w nieĻwiadomych,
nerwicowych konfliktach wewnħtrznych . W konsekwencji wyzwala to dĢŇenie do racjonalnych
dziaþaı w sytuacji wystĢpienia zagroŇenia realnego. Fakt ten przemawia za sĢdem, Ňe strach jest
stanem pierwotnym, z ktrego wyþania siħ lħk. Tworzy siħ on w momencie uwewnħtrznienia
reakcji strachu, dotyczy zdarzeı, ktrych uprzednio czþowiek, a wiħc i dziecko, doĻwiadczyli
(tzw. lħk odtwrczy).
Wraz z rozwojem osobniczym maþy czþowiek ma do czynienia z innym rodzajem lħku, zwiĢzanym
z jego zdolnoĻciami imaginacji (tzw. lħk wytwrczy). Jego podstawħ stanowiĢ wyobraŇenia o
przedmiotach czy zdarzeniach, ktre nie pojawiþy siħ w jego Ňyciu, ktrych Ņrdþem jest
otaczajĢce Ļrodowisko (np. wpþyw mediw) lub wyobraŅnia dziecka (np. Ļwiat duchw i
straszydeþ). Zarwno lħki odtwrcze, zwiĢzane z bezpoĻrednimi doĻwiadczeniami, jak i
wytwrcze, bħdĢce nastħpstwem procesw poznawczych, sĢ uwarunkowane doĻwiadczeniem i
rozwojem dziecka, co wyraŅnie wpþywa na natħŇenie doznawanych stanw lħkowych . PrzyczynĢ
ich nasilania siħ jest czħsto moment, gdy dziecko zmienia lub wkracza w nowe, pozarodzinne
Ļrodowisko.
Idziemy do przedszkola
Rodzina jest tĢ grupĢ spoþecznĢ, ktra najwczeĻniej oddziaþuje na dziecko i stymuluje jego
rozwj we wszystkich sferach. W domu rodzinnym zdobywa ono pierwsze doĻwiadczenia
zwiĢzane z otaczajĢcym go Ļwiatem, poznaje normy i wzory zachowaı, uczy siħ reakcji
emocjonalnych w rŇnych sytuacjach, takŇe trudnych i stwarzajĢcych poczucie zagroŇenia.
Psychologia.edu.pl :: portal psychologiczny
http://www.ipz.edu.pl/index.php?dz=czytelnia&op=opis&id=7585
emocjonalnych w rŇnych sytuacjach, takŇe trudnych i stwarzajĢcych poczucie zagroŇenia.
Niekorzystne doĻwiadczenia dziecka wzbudzajĢ w nim reakcje lħkowe, stĢd rolĢ rodzicw jest
ksztaþtowanie wþaĻciwych sposobw dziaþania, aby minimalizowaę pojawiajĢce siħ lħki.
Istotnym i znaczĢcym wydarzeniem w Ňyciu dziecka, ktre moŇe staę siħ Ņrdþem jego stanw
lħkowych, jest posþanie go do przedszkola. Chwila ta wiĢŇe siħ bowiem z pierwszym áduŇym
wyjĻciemÑ poza Ļrodowisko rodzinne, ktre do tej pory zaspokajaþo wszelkie potrzeby dziecka.
W przedszkolu dziecko wkracza w inny niŇ znany mu dotĢd Ļwiat. To nie tylko miejsce peþne
nowych osb i przedmiotw, ale takŇe instytucja, w ktrej musi sprostaę rŇnym wyzwaniom np.
czynnoĻciom samoobsþugowym, komunikacjĢ z innymi, a takŇe z wymaganiami dotyczĢcymi
zabawy czy nauki .
Lħk separacyjny i lħk przed porzuceniem
Wszystkie wymienione zmiany w Ňyciu dziecka Î przedszkolaka - mogĢ wywoþaę stany
emocjonalne, objawiajĢce siħ tzw. lħkiem separacyjnym, spowodowanym obawami przed
dþugotrwaþĢ rozþĢkĢ. Nowa sytuacja moŇe byę postrzegana jako stan zagroŇenia naruszajĢcego
symbiotycznĢ wiħŅ z matkĢ. Ta naturalna wiħŅ emocjonalna, nadwerħŇona z chwilĢ
odseparowania od rodzica, wystħpuje u wszystkich dzieci, ktre takĢ wiħŅ nawiĢzaþy. Zbyt
wczesne posyþanie dzieci do przedszkola (nie mwiĢc juŇ o Ňþobku) potħguje odczuwanie tego
rodzaju lħku, gdyŇ sĢ one jeszcze niedojrzaþe do zaakceptowania i znoszenia dþuŇszej
nieobecnoĻci matki.
Dziecko pozostawione w przedszkolu obawia siħ, Ňe rodzice zapomnĢ o nim i nie odbiorĢ na
czas. Takim doznaniom towarzyszy przykry niepokj i przekonanie o tym, Ňe na zawsze
pozostanħ w przedszkolu. Jest to tzw. lħk przed porzuceniem, ktry czħĻciej wystħpuje u dzieci z
objawami zaburzonego funkcjonowania (w przeciwieıstwie do lħku separacyjnego, ktrego
doznajĢ wszystkie dzieci Î przypis aut.). PrzyczynĢ wzmagajĢcĢ poczucie lħku przed
porzuceniem, moŇe byę obawa, Ňe mama mnie juŇ nie kocha, bo kazaþa mi tu byę, spŅnia siħ,
Ňeby mnie stĢd zabraę, a moŇe w ogle o mnie zapomniaþa.
Kolejnym powodem jest straszenie dzieci przedszkolem jako miejscem, do ktrego trafiĢ za
karħ, bo byþy niegrzeczne. PrzeŇyte urazy z powodu zachowaı rodzicw sprawiajĢ, Ňe dziecko
przedþuŇa rozstanie, marudzi przy porannej higienie, dþuŇej niŇ zwykle ubiera siħ itp.
TowarzyszĢcy wyjĻciu do przedszkola poĻpiech i zniecierpliwienie ze strony rodzicw umacniajĢ
dziecko w przekonaniu, Ňe jego najbliŇszym zaleŇy tylko na tym, aby jak najszybciej znalazþo siħ
w przedszkolu, Ňe nie chcĢ zajmowaę siħ nim. To z kolei zaburza jego pewnoĻę miþoĻci
rodzicielskiej.
Inne przyczyny stanw lħkowych
Reakcja lħkowa, zwiĢzana z nowĢ sytuacjĢ, jakĢ jest wkroczenie w Ļrodowisko przedszkolne,
uwarunkowana jest wieloma czynnikami. Obok predyspozycji genetycznych czy biologicznych (o
ktrych szeroko pisze M. Molicka w ksiĢŇce Bajkoterapia. O lħkach dzieci i nowej metodzie
terapii- przypis aut.) ogromne znaczenie majĢ relacje z rwieĻnikami. Lħk przed odrzuceniem
przez grupħ powoduje niemniej negatywne emocje i wyzwala niechħę do przedszkola. JuŇ
bowiem w grupie przedszkolnej zauwaŇa siħ swoistĢ hierarchiħ spoþecznĢ, dzielĢcĢ dzieci na
liderw i te mniej znaczĢce. JeĻli dziecko jest odrzucone, niezapraszane przez rwieĻnikw do
wsplnej zabawy, izoluje siħ od grupy, by nie narazię siħ na osobistĢ poraŇkħ. Takie
doĻwiadczenia pozostawiajĢ Ļlad w jego psychice, czħsto objawiajĢce siħ rŇnego rodzaju
stanami lħkowymi i poczuciem osamotnienia.
RwieĻnicy najczħĻciej nie akceptujĢ dzieci sþabszych fizycznie, zalħknionych, rŇniĢcych siħ od
pozostaþych wyglĢdem czy ubiorem. Obawħ przed odrzuceniem wzmaga jeszcze zachowanie
starszych przedszkolakw. Liderzy w grupie poniŇajĢ nowo przyjħte dzieci, demonstrujĢc swojĢ
przewagħ intelektualnĢ, straszĢc je, Ňe nie zostanĢ odebrane na czas przez rodzicw. Takie
zachowania sprzyjajĢ poczuciu mniejszej wartoĻci, wyzwalajĢ dodatkowy silny stan lħkowy,
ktry obok lħku przed porzuceniem, oddziaþuje na kondycjħ psychicznĢ podczas pobytu w
Psychologia.edu.pl :: portal psychologiczny
http://www.ipz.edu.pl/index.php?dz=czytelnia&op=opis&id=7585
ktry obok lħku przed porzuceniem, oddziaþuje na kondycjħ psychicznĢ podczas pobytu w
przedszkolu.
Potrzeba poczucia wþasnej wartoĻci motywuje dziecko do porwnywania siħ z innymi, prowadzi
do rywalizacji, a czħsto stymuluje dĢŇenie do dominacji w Ļrodowisku. Dlatego fakt odrzucenia
przez grupħ rwieĻniczĢ wyzwala w nim przekonanie, Ňe jest gorsze od innych. To zaĻ wzmaga
silny lħk przed pobytem w przedszkolu, a jednoczeĻnie þĢczy siħ z brakiem zaspokojenia
potrzeby pozytywnej samooceny.
Podobnie jak w sytuacji lħku przed porzuceniem waŇna staje siħ tu rola wychowawcy
przedszkolnego, ktry w porħ winien diagnozowaę sytuacjħ odrzucenia przez grupħ. Przez
odpowiedni dobr zajħę i zadaı adekwatnych do moŇliwoĻci dziecka, moŇna spowodowaę, Ňe
doĻwiadczy ono uznania ze strony innych rwieĻnikw, a takŇe uwierzy we wþasne siþy .
Zaburzenia zachowaı dziecka
Pierwsze dni pobytu w przedszkolu wiĢŇĢ siħ zatem z caþkowitĢ zmianĢ sytuacji Ňyciowej
dziecka. Stymuluje ona sytuacje lħkotwrcze, wyzwalajĢce rŇne reakcje, takie jak: pobudzenie
ruchowe, zachowania destrukcyjne, chaotyczne i nieadekwatne do sytuacji. W niektrych
przypadkach sĢ to takŇe: zaburzenia nerwicowe (moczenie nocne, ble brzucha i inne
zaburzenia somatyczne), zachowania infantylne (znamienne dla wczeĻniejszej fazy rozwojowej),
spadek odpornoĻci immunologicznej (czħste infekcje i inne choroby). Zaburzenia takie sugerujĢ,
Ňe dziecko nie jest dostatecznie dojrzaþe do znoszenia rozþĢki z rodzicami, zwþaszcza z matkĢ.
Dzieci, ktre Ņle znoszĢ pobyt w przedszkolu, manifestujĢce lħk separacyjny, nie nawiĢzujĢ wiħzi
ze Ļrodowiskiem, zarwno z rwieĻnikami, jak i z wychowawczyniami. Tak silne i dþugotrwaþe
reakcje emocjonalne mogĢ byę podstawĢ do podjħcia decyzji o czasowym odroczeniu pobytu
dziecka w placwce .
Sposoby minimalizowania lħkw przed przedszkolem
Lħk przed porzuceniem, zwiĢzany z pjĻciem do przedszkola, jest zjawiskiem, ktrego brak lub
nasilenie w gþwnej mierze zaleŇy od postħpowania rodzicw. To wþaĻnie rodzice powinni
przygotowaę dziecko do tego momentu. JednĢ z metod profilaktycznych moŇe byę stopniowe
przyzwyczajanie i oswajanie dziecka z innymi osobami, np. przez czasowe pozostawianie go pod
ich opiekĢ. OczywiĻcie rodzice zobligowani sĢ przy tym do dotrzymywania danych obietnic przez
okreĻlenie dokþadnego momentu powrotu do dziecka. Tak przygotowane pociechy, nie straszone
przedszkolem, chħtnie idĢ do niego, szybko nawiĢzujĢ kontakty z rwieĻnikami i opiekunami.
Czasem pojawia siħ okresowy kryzys, manifestowany niechħciĢ i strachem przed wyjĻciem z
domu, po krtkim czasie jednak zwykle pojawia siħ akceptacja nowego Ļrodowiska. Rodzice
powinni caþy czas utwierdzaę dziecko w przekonaniu, Ňe nadal jest waŇne i kochane, a nowa
sytuacja nie stanowi zagroŇenia dla dotychczasowej wiħzi z nim.
WaŇnym elementem przygotowania dziecka do pobytu w nowym miejscu jest wstħpna wizyta w
wybranym przedszkolu. Zminimalizuje to lħk przed nieznanym i pozwoli oswoię siħ z nowĢ
sytuacjĢ. Ogromne znaczenie w redukowaniu lħkw przedszkolnych ma rwnieŇ osoba
wychowawczyni, ktra czħĻciowo przejmuje obowiĢzki opiekuıcze i edukacyjne wobec dziecka.
Im silniejsza bħdzie pomiħdzy nimi wiħŅ emocjonalna, tym mniej lħkw dziecko doĻwiadczy.
Lħk jest zjawiskiem nieuniknionym, sam fakt jego istnienia tkwi bowiem w naturze czþowieka i
jest nierozerwalnie zwiĢzany z Ňyciem codziennym. Jego natħŇenie zaleŇy od wielu czynnikw
zewnħtrznych i wewnħtrznych, charakterystycznych dla danej osoby. Lħk towarzyszy nam w
rŇnych momentach, zwþaszcza w sytuacjach, w ktrych rozpoczynamy jakiĻ nowy etap swojego
Ňycia, takŇe w chwili, gdy nasze dziecko staje siħ przedszkolakiem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin