ZARYS PRAWA EUROPEJSKIEGO - Czapliński - książka.doc

(794 KB) Pobierz
okladka_europa.p65

 

  Władysław Czapliński 

ZARYS PRAWA EUROPEJSKIEGO


Władysław Czapliński

ZARYS PRAWA EUROPEJSKIEGO

Helsińska Fundacja Praw Człowieka


Sponsor:     Open Society Institute, Budapest Recenzja:   prof. Andrzej Rzepliński Redakcja wydawnicza: Maciej Nowicki

© Helsmska Fundacja Praw Człowieka i Władysław Czapliński

ISBN   83-87300-58-6

Nadhi, Warszawa Wydanie II zaktualizowane Nakład 600 egz.


SPIS TREŚCI

ROZDZIAŁ I   UNIA EUROPEJSKA A WSPÓLNOTY EUROPEJSKIE.

WSPÓLNOTY JAKO ORGANIZACJA PONADNARODOWA              7

1.          Organizacje międzynarodowe w stosunkach międzynarodowych              7

2.          Kompetencje organizacji międzynarodowych              8

3.          Podmiotowość prawna Wspólnot Europejskich              9

4.          Przekazanie części kompetencji suwerennych przez państwa członkowskie               12

5.          Wspólnoty Europejskie a Unia Europejska              17

ROZDZIAŁ II   SYSTEM INSTYTUCJONALNY UNII I WSPÓLNOT EUROPEJSKICH              18

ROZDZIAŁ III   PRAWO WSPÓLNOTOWE JAKO SPECYFICZNY PORZĄDEK PRAWNY.. 22

1.              Pojęcia bezpośredniego obowiązywania i bezpośredniego

stosowania prawa wspólnotowego               22

1.1.              Zapewnienie prymatu norm stanowionych przez Wspólnoty przed normami

prawa wewnętrznego              22

1.2. Prawo wspólnotowe a prawo wewnętrzne              24

1.3. Warunki bezpośredniego obowiązywania i bezpośredniej skuteczności prawa wspólnotowego              26

 

2.          Środki prawne (proceduralne) gwarantuj ące prymat prawa wspólnotowego               29

3.          Zasady odpowiedzialności państw za naruszenia prawa wspólnotowego               30

4.          Zasada ściślejszej współpracy w prawie Unii Europejskiej

ROZDZIAŁ IV ŹRÓDŁA PRAWA WSPÓLNOTOWEGO              34

1.          Traktaty Europejskie              34

2.          Prawo stanowione przez Wspólnoty              36

 

2.1. Źródła prawa              36

2.2. Tryb stanowienia prawa              39

ROZDZIAŁ V  WSPÓLNOTY EUROPEJSKIE W STOSUNKACH

MIĘDZYNARODOWYCH              41

1.          Umowy wspólnotowe i mieszane              41

2.          Rodzaje umów zawieranych przez Wspólnoty              44

3.          Pozycja umów międzynarodowych w porządku prawnym Wspólnoty              48

4.          Tryb zawierania umów międzynarodowych przez Wspólnoty              49

ROZDZIAŁ VI   OCHRONA PRAW CZŁOWIEKA W PRAWIE WSPÓLNOTOWYM              51

ROZDZIAŁ VII   HARMONIZACJA PRAWA WE WSPÓLNOTACH              57


ROZDZIAŁ VIII   SYSTEM ROZSTRZYGANIA SPORÓW WYNIKAJĄCYCH NA TLE

PRAWA WSPÓLNOTOWEGO              63

1.          Przebieg postępowania przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości              63

2.          Typy procedur rozstrzygania sporów              65

ROZDZIAŁ IX   EUROPEJSKIE PRAWO MATERIALNE              72

1.          Swobodny przepływ towarów              72

2.          Swobodny przepływ osób              79

3.          Swobodny przepływ usług i swoboda przedsiębiorczości

(prowadzenia działalności gospodarczej)               82

4.              Podstawowe zagadnienia prawa konkurencji              85

ROZDZIAŁ X  WSPÓLNA POLITYKA ZAGRANICZNA I BEZPIECZEŃSTWA

(II FILAR UE)              92

ROZDZIAŁ XI   WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE SPRAW WEWNĘTRZNYCH

I WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI (III FILAR UE)              95

ROZDZIAŁ XII   ZMIANY INSTYTUCJONALNE WPROWADZONE

PRZEZ TRAKTAT NICEJSKI              107

POSTSCRIPTUM              110

WYKAZ NAJWAŻNIEJSZYCH ORZECZEŃ ETS              112

PODSTAWOWA BIBLIOGRAFIA PRAWA WSPÓLNOTOWEGO

W JĘZYKU POLSKIM              114

INFORMACJE NA TEMAT UNII, WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

PRAWA WSPÓLNOTOWEGO              116

INFORMACJA O AUTORZE              117


ROZDZIAŁ I

UNIA EUROPEJSKA A WSPÓLNOTY EUROPEJSKIE. WSPÓLNOTY JAKO ORGANIZACJA PONADNARODOWA

1. Organizacje międzynarodowe w stosunkach międzynarodowych

W tradycyjnym modelu tworzenia prawa rozróżniano dwie wielkie gałęzie prawa: prawo wewnętrzne i prawo międzynarodowe. Prawo wewnętrzne pocho­dziło od krajowych organów legislacyjnych i regulowało stosunki wewnątrz da­nego państwa. Prawo międzynarodowe natomiast miało za zadanie regulowanie stosunków między państwami, pełniącymi jednocześnie role podmiotów stano­wiących prawo i adresatów norm. W systemie międzynarodowym nie było po­nadto mechanizmu egzekwowania przestrzegania prawa ani obowiązkowej jurysdykcji sądów międzynarodowych.

W klasycznym prawie międzynarodowym podmiotami tego prawa były jedy­nie państwa. Nie zmienia tego faktu uznanie za podmiot w stosunkach między­narodowych Stolicy Apostolskiej (już we wczesnym średniowieczu), zakonu Kawalerów Maltańskich (od 1310 r.) czy też Międzynarodowego Czerwonego Krzyża (niekiedy kwestionowane). Powszechnie uważano, że podmiotowość mię­dzynarodowa państwa obejmuje pięć elementów:

(a)   prawo zawierania umów międzynarodowych;

(b)  prawo prowadzenia wojny (ten element stracił swe znaczenie wraz
z rozwojem zakazu użycia siły w prawie międzynarodowym);

(c)   prawo przyjmowania i wysyłania posłów;

(d)  prawo dochodzenia roszczeń z tytułu naruszenia prawa; oraz

(e)   immunitet jurysdykcyjny.

Już w okresie międzywojennym pojawiła się kwestia podmiotowości między-narodowoprawnej organizacji międzynarodowych. Na gruncie prawa międzyna­rodowego spór ten został rozstrzygnięty przez Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości w opinii doradczej w sprawie szkód poniesionych w służbie


8              ZARYS PRAWA EUROPEJSKIEGO



Narodów Zjednoczonych1. Trybunał uznał w niej, że podmioty prawa międzyna­rodowego niekoniecznie muszą posiadać takie same prawa i obowiązki. Dla po­trzeb stosunków międzynarodowych dopuszczono do działania pewne sztuczne byty prawne, spełniające funkcje powierzone im przez państwa, które daną orga­nizację powołały. Organizacja międzynarodowa powinna spełniać trzy warunki:

1)     musi być stałym stowarzyszeniem państw, spełniającym określone
funkcje i wyposażonym w tym celu w określone organy;

2)     musi mieć samodzielny byt, niezależny od państw ją powołujących;

3)     musi mieć pewne kompetencje w sferze stosunków międzynarodowych,
a nie tylko w sferze prawa wewnętrznego jednego lub kilku państw.

2. Kompetencje organizacji międzynarodowych

Państwa wywodzą swą podmiotowość międzynarodową wprost z faktu swego istnienia. Tworzenie państw nie podlega ocenie z punktu widzenia legalności. Natomiast podmiotowość organizacji międzynarodowych ma charakter wtórny, to znaczy wywodzi się z woli państw członkowskich, a jej zakres wynika z trak­tatów założycielskich, innych umów międzypaństwowych i statutów organizacji. Podmiotowość ta bywa również nazywana podmiotowością funkcjonalną, ponie­waż jej zakres uzależniony jest od funkcji spełnianych przez daną organizację. Ocena kompetencji może być dokonywana według jednej z trzech zasad:

1)     zwolennicy koncepcji restryktywnej uważają, że organizacja międzyna­
rodowa ma tylko takie kompetencje, jakie przyznają jej państwa człon­
kowskie;

2)     według teorii ekstensywnej, organizacje międzynarodowe mają wszystkie
kompetencje państw jako podmiotów prawa międzynarodowego, wyjąw­
szy takie, których mieć nie mogą ze swej natury (np. nie mogą sprawować
zwierzchnictwa terytorialnego ze względu na brak terytorium);

3)     najbardziej rozpowszechniona jest jednak teoria pośrednia, rozszerzająca
prawa organizacji międzynarodowej przyznane jej przez państwa założy­
cielskie według zasad: effet utile i kompetencji dorozumianych. Pierwsza
zakłada taką wykładnię umów założycielskich, która umożliwia organiza­
cji osiągnięcie celów, jakimi kierowały się państwa przy jej tworzeniu.
Druga natomiast pozwala organizacji na wykonywanie kompetencji nawet
wtedy, gdy nie są one przyznane w traktacie założycielskim, jeżeli jest to
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin