zrodla dzogczen.txt

(2 KB) Pobierz
�R�D�A  DZOGCZEN
 
 
Na samym pocz�tku czasu, Wad�rasattwa otrzyma� przekaz dzogczen (skt. ati joga) bezpo�rednio od Adhibuddy, Pierwotnego Buddy Samanthabhadry (tyb. Kuntuzangpo), kt�ry jest ostatecznym aspektem dharmakaji stanu buddy. Jako taki, znajduje si� on poza koncepcjami ograniczonego intelektu oraz opisem poprzez s�owa czy symbole, jest pozbawiony jakichkolwiek ogranicze� jak niesko�czona przestrze�. 

Wad�rasattwa otrzyma� nauki bezpo�rednio od Samanthabhadry, z umys�u w umys�, to znaczy natychmiastowo bez u�ycia s��w. Jest to bezpo�redni przekaz nauk budd�w. W ten wspania�y i cudowny spos�b, nauki spontanicznie wy�oni�y si� z niezamanifestowanego poziomu dharmakaji i zamanifestowa�y si� na poziomie sambhogakaji.

Wad�rasattwa bezczasowy, wieczny aspekt stanu buddy, przekaza� nauki dzogczen poprzez symbole, przy u�yciu jedynie kilku s��w, pewnym jednostkom, zar�wno ludziom jak i b�stwom, kt�rzy znani s� jako Widjadharowie (tyb. rigdzin), czyli ci �kt�rzy urzeczywistnili wiedz� pierwotnego stanu�. Najpierw nast�pi�o to w r�nych �wiatach i wymiarach znajduj�cych si� poza �wiatem ludzi. W�r�d tych Widjadhar�w nie b�d�cych lud�mi, by� Garab Dord�e w swojej poprzedniej boskiej inkarnacji. Ten proces reprezentuje symboliczny przekaz nauk dla Widjadhar�w.

Garab Dord�e odrodzi� si� na ziemi w krainie Uddijana (tyb. Urgjen). Narodziny te reprezentuj� nirmanakaj�, czyli historyczny aspekt stanu buddy. Chocia� zasada stanu buddy sama w sobie znajduje si� poza czasem i przestrzeni�, buddowie sambhoghakaji ze swojej nieograniczonej potencjalno�ci nieustannie emanuj� niezliczonych budd�w nirmanakaji, kt�rzy wcielaj� si� na ziemi jako ludzie, w historycznym czasie, po to a�eby dzi�ki naukom dharmy wyzwoli� ludzko�� z wi�zienia samsary i doprowadzi� j� do o�wiecenia.

W czasie swojej ziemskiej inkarnacji, Garab Dord�e przekaza� nauki dzogczen r�nym dakiniom (zar�wno istotom ludzkim jak i nie), a przede wszystkim swojemu g��wnemu uczniowi Ma�dziu�ramitrze. Nast�pi�o to z umys�u w umys� oraz symbolicznie, ale g��wnie  poprzez ustne wyja�nienia. Ma�dziu�rimitra z kolei przekaza� je swojemu uczniowi Srisimhie, a p�niej tak�e Padmasambhawie, r�wnie� pochodz�cemu z Uddijany, Wimalamitrze, D�nianasutrze i tybeta�skiemu t�umaczowi Wairoczanie. Ten proces, post�puj�cy od Garab Dord�e, reprezentuje ustny przekaz.

Opr�cz tego przekazu nauk dzogczen w tradycji szko�y njingma, istnieje druga linia przekazu w tradycji bon, wywodz�ca si� od Tapihritsy i Gjerpunga, ze staro�ytnego tybeta�skiego kr�lestwa Szang Szung.

 John Renolds, �The Golden Letters�
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin