Tabela-samooceny-CEF.pdf

(91 KB) Pobierz
286797513 UNPDF
TABELA SAMOOCENY WEDŁUG SKALI CEF (COMMON EUROPEAN FRAMEWORK)
POZIOMY A1, A2
A1
A2
Słucham i rozumiem
Rozumiem słowa i bardzo proste
zdania na mój temat, na temat tego,
co mi bliskie i znane, jeśli moi
rozmówcy mówią do mnie powoli i
wyraźnie.
Potrafię zrozumieć bardzo często
używane słowa i wyrażenia na mój
temat, mojej rodziny, na temat
tego, co mi bliskie i znane,
zakupów, szkoły, kolegów.
Potrafię zrozumieć główną
informację komunikatów i
wiadomości przekazywanych
ustnie.
Czytam i rozumiem
Potrafię zrozumieć nazwy, słowa i
bardzo proste zdania, na przykład
w ogłoszeniach, na plakatach, w
katalogach.
Rozumiem teksty krótkie i bardzo
proste. Potrafię domyślić się sensu
informacji podanej w takich
tekstach jak: reklamy, broszurki,
menu, rozkłady jazdy. Potrafię
zrozumieć krótkie i proste teksty
osobiste.
Porozumiewam się
Potrafię porozumieć się, jeśli mój
rozmówca zgadza się powtórzyć
wolno lub uprościć swoje zdanie, a
także pomóc mi w mojej
wypowiedzi. Potrafię postawić
proste pytania na znany mi temat,
lub na temat tego, co jest mi
niezbędnie potrzebne, a także
odpowiedzieć na podobne pytania.
Potrafię porozumieć się w trakcie
wykonywania znanych mi i
prostych prac wymagających
jedynie prostej i bezpośredniej
wymiany informacji na znane
tematy. Potrafię się porozumieć w
trakcje krótkiej wymiany zdań,
jeśli nawet nie umiem prowadzić
dłuższej rozmowy.
Mówię
Potrafię użyć słów i wyrażeń
bardzo prostych po to, aby opisać
siebie, swoje mieszkanie i ludzi,
których znam.
Potrafię w kilku zdaniach opisać w
prosty sposób moja rodzinę lub
innych ludzi, opisać to, co robię,
moje studia, mój obecny i
poprzedni zawód.
Piszę
Potrafię napisać krótką kartkę, np.
z wakacji. Potrafię wypełnić prosty
formularz, wpisując moje imię,
nazwisko, narodowość, wiek,
adres.
Potrafię zanotować i przekazać na
piśmie proste i krótkie informacje.
Potrafię napisać osobisty, bardzo
prosty list, np. podziękowania.
286797513.001.png
POZIOMY B1, B2
B1
B2
Słucham i rozumiem
Rozumiem informacje podane w
języku standardowym na temat
domu, szkoły, pracy, wolnego
czasu, itd. Potrafię zrozumieć
główną treść większości
programów telewizyjnych i
radiowych dotyczących bieżących
wydarzeń, interesujących mnie
tematów, jeśli rozmówcy mówią
względnie wolno i wyraźnie.
Rozumiem stosunkowo długie
wypowiedzi i wykłady, a nawet
potrafię śledzić złożony wywód,
jeśli dotyczy tematu, który nie jest
mi obcy. Potrafię zrozumieć
dziennik oraz większość
programów telewizyjnych
dotyczących aktualnych tematów.
Potrafię zrozumieć większość
filmów, jeśli ich język jest
standardowy.
Czytam i rozumiem
Potrafię zrozumieć głównie teksty
zredagowane w języku
codziennym lub odnoszące się do
mojej pracy. Potrafię zrozumieć
opis wydarzeń, opis przeżyć, a
także życzenia zawarte w
prywatnych listach.
Potrafię zrozumieć artykuły i
teksty opisujące problematykę
współczesną, których autorzy
przyjmują konkretną postawę lub
szczególny punkt widzenia.
Potrafię zrozumieć współczesny
tekst literacki napisany prozą.
Porozumiewam się
Potrafię porozumieć się w
większości sytuacji, w jakich mogę
się znaleźć podróżując po kraju,
którego języka się uczę. Potrafię
bez przygotowania wziąć udział w
rozmowie na tematy osobiste lub
dotyczące życia codziennego, np.
rodziny, czasu wolnego, pracy,
podróży i bieżących wydarzeń.
Potrafię porozumieć się w miarę
swobodnie i spontanicznie w taki
sposób, że interakcje z rdzennym
użytkownikiem języka stają się
naturalne. Potrafię uczestniczyć
czynnie w rozmowie na tematy
codzienne, przedstawiać swoje
poglądy i ich bronić.
Mówię
Potrafię w prosty sposób
zrelacjonować wydarzenia,
opowiedzieć o swoich
doświadczeniach, marzeniach,
nadziejach, celach. Potrafię krótko
udzielić wyjaśnień, podać
przyczyny, wyrazić opinie lub
przedstawić swoje plany. Potrafię
opowiedzieć krótka historię,
główną intrygę filmu, i wyrazić
moje reakcje na jego temat.
Potrafię wypowiadać się jasno i
szczegółowo na wiele tematów
dotyczących moich zainteresowań,
potrafię przedstawić swój pogląd
na aktualny temat oraz wyjaśnić
korzyści i niedogodności różnych
rozwiązań.
Piszę
Potrafię napisać prosty zwięzły
tekst na znany mi lub interesujący
mnie temat. Potrafię napisać list
opisujący moje osobiste
doświadczenia, przeżycia i
wrażenia.
Potrafię napisać teksty jasne i
szczegółowe na wiele tematów
związanych z moimi
zainteresowaniami. Potrafię
napisać esej lub sprawozdanie
przekazując informację lub
przedstawiając mój pogląd za lub
przeciw wyrażonej opinii. Potrafię
napisać listy, które przekażą
znaczenie, jakie osobiście
przypisuje danym wydarzeniom i
doświadczeniom.
286797513.002.png
POZIOMY C1, C2
C1
C2
Słucham i rozumiem
Potrafię zrozumieć długą
wypowiedź, nawet wtedy, jeśli jej
struktura nie jest jasna i gdy
zawiera ona niedopowiedzenia.
Rozumiem programy telewizyjne i
filmy bez specjalnego wysiłku.
Nie mam żadnych trudności w
rozumieniu języka mówionego, tak
w przekazach bezpośrednich jak i
poprzez media, ani gdy mówi się
szybko. Potrzebuję tylko trochę
czasu na oswojenie się z nowym
akcentem.
Czytam i rozumiem
Potrafię zrozumieć długie i złożone
teksty prasowe lub literackie o
zróżnicowanym stylu. Potrafię
zrozumieć teksty specjalistyczne i
długie instrukcje techniczne nawet,
jeśli nie są związane z moją
specjalizacją.
Czytam bez wysiłku wszelkie
teksty, nawet takie, których forma i
treść posiadają duży stopień
abstrakcji, np. podręcznik, artykuły
na tematy specjalistyczne, dzieło
literackie.
Porozumiewam się
Potrafię porozumiewać się
swobodnie i spontanicznie nie
szukając słów. Potrafię skutecznie
używać języka w kontaktach
społecznych i zawodowych.
Potrafię wyrażać moje myśli i
poglądy oraz nawiązać do
wypowiedzi moich rozmówców.
Potrafię uczestniczyć bez żadnego
wysiłku we wszelkich rozmowach,
dyskusjach, swobodnie stosując
wyrażenia idiomatyczne i
potoczne.
Mówię
Potrafię opisać jasno i szczegółowo
tematy złożone, odnosząc się przy
tym do tematów z nimi
związanych, rozwijając niektóre
aspekty i odpowiednio kończąc
moją wypowiedź.
Potrafię wypowiadać się płynnie i
wyrażać precyzyjne niuanse
znaczeniowe. W przypadku
trudności potrafię zręcznie
naprawić potknięcie tak, że
manewr ten zostanie niemal
niezauważony.
Piszę
Potrafię wypowiedzieć się poprzez
jasno i dobrze skonstruowany tekst
oraz rozwinąć w nim mój punkt
widzenia. Potrafię wypowiedzieć
się pisemnie w liście, eseju lub
sprawozdaniu na tematy złożone
podkreślając ważne z mego punktu
widzenia aspekty. Potrafię
dostosować swój styl do stylu
nadawcy.
Potrafię opisać i przeprowadzić
jasną i płynną argumentację w
stylu dostosowanym do kontekstu,
przedstawić w sposób zwięzły i
logiczny dany temat i przypomnieć
moim słuchaczom główne punkty
prezentacji.
Potrafię napisać tekst jasny, płynny
i stylistycznie dostosowany do
kontekstu sytuacyjnego. Potrafię
zredagować listy, sprawozdania,
raporty i artykuły na złożone
tematy, o jasnej strukturze
pozwalającej czytelnikowi
zrozumieć ich najważniejsze
punkty. Potrafię streścić lub
przedstawić pisemną krytykę
tekstu naukowego lub literackiego.
286797513.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin