Scenariusz zajęcia muzycznego
Data: 7.12.2011
Prowadzący: Agata Lech
Grupa: dzieci 5-6 letnie
Tematyka kompleksowa: „Święta”
Dominujące obszary edukacyjne:
8- wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec
Główne treści programowe:
-słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych s. 48
-nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu s.48
-zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek s.48
-uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce s. 49
-śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie s. 49
-dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków s. 50
Temat: Osłuchanie i zapoznanie się z piosenką „Jedzie Mikołaj”
Cele ogólne:
- stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia
- rozwijanie wrażliwości słuchowej
- kształcenie szybkiej reakcji na zmiany w muzyce i podawane polecenia- wyrażanie muzyki ruchem
Cele operacyjne- dziecko potrafi:
-odpowiednio się poruszać przy akompaniamencie pianina (marsz po obwodzie koła)
-prawidłowo wykonać polecenia
-powtórzyć podany motyw muzyczny podczas pożegnania z gośćmi
- ilustrować ruchem treść piosenki- prawidłowo ułożyć obrazki ilustrujące treść piosenki- uważnie słuchać podejmować próby analizy piosenki pt. „Jedzie Mikołaj”
Metody:
czynne: zadań stawianych dziecku
oglądowe: pokaz
słowne: objaśnienia i instrukcje, rozmowy
Formy: praca z całą grupą, indywidualna
Literatura: „Nasze przedszkole” wyd. MAC W. Żaba- Żabińska, M. Kwaśniewska; „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K. Wlaźnik; „Kalendarz Muzyczny” Urszula Smoczyńska.
Lp.
Sytuacje edukacyjne
Kierunki aktywności
Środki dydaktyczne
1
Wprowadzenie dzieci do sali- Prowadząca gra marsz na pianinie, dzieci maszerując jedno za drugim wchodzą do pomieszczenia.
Muzyczna, ruchowa.
Pianino.
2
Piosenka na powitanie „Dzień doby witam Was”- Dzieci stoją w kole i śpiewają razem z nauczycielką piosenkę:
„Dzień dobry witam Was,
Zaczynamy bo już czas,
Jestem ja, jesteś ty,
Razem to jesteśmy my”
Powitanie dzieci i zachęcenie do aktywnego udziału w zabawach.
Lub:
Na powitanie „dzień dobry dzieci”- śpiewa prowadząca, dzieci odpowiadają „dzień dobry pani”
Muzyczna, społeczna.
3.
Zabawa ruchowa „Renifery” Nauczycielka wydaje rozkazy: na hasło „Śnieg” dzieci naśladują rączkami spadający śnieg w rytm podany przez prowadzącą, na hasło „renifery” spuszczają głowę i rąbią palcami rogi, a na hasło „renifery jedziemy” naśladują biegnące renifery w podanym tempie przez prowadzącą.
Ruchowa
pianino
4.
Rozmowa na temat odwiedzin świętego Mikołaja. Prowadząca pyta dzieci kto je odwiedził wczoraj?Czy wszyscy byli grzeczni?Czy każdy dostał prezent ? itp.
Społeczna
5.
Prezentacja piosenki „Jedzie Mikołaj”- dzieci siedzą w kole, prowadząca prosi by chętne dzieci przyłączyły się do śpiewu, następnie śpiewa piosenkę.
Muzyczna
6.
Rozmowa na temat piosenki- określenie czy są fragmenty które się powtarzają. Podanie liczby zwrotek. Określenie tempa, nastroju piosenki: zwrócenie uwagi na zawarty w niej humor. Prowadząca pyta o czym była piosenka?
Językowa
7.
Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.
Śpiewanie piosenki indywidualnie dla chętnych dzieci.
muzyczna
8.
Porządkujemy obrazki- dzieci siadają w półkole, prowadząca układa obrazki na podłodze, mówi przedszkolakom, że mają się uważnie wsłuchać w tekst śpiewanej przez nią piosenki granej na pianinie „Jedzie mikołaj”. Zadaniem dzieci po wysłuchaniu piosenki jest ułożenie obrazków ilustrujących jej treść w odpowiedniej kolejności.
Językowa.
Pianino, ilustracje
9.
Prezenty- prowadząca na podłodze rozkłada „Prezenty”, kiedy studentka gra na pianinie w rejestrze wysokim w tempie szybkim, dzieci biegają swobodnie po sali, a gdy usłyszą pauzę- zatrzymują się i stoją nieruchomo, natomiast gdy usłyszą, że grana na pianinie melodia opada z góry na dół- wtedy pochylają się nisko i zbierają każdy po jednym prezencie.
Muzyczno ruchowa
Prezenty
10.
„Mikołaj” Prowadząca puszcza piosenkę na magnetofonie. Gdy piosenka leci dzieci swobodnie biegają po sali, gdy nauczycielka zatrzyma piosenkę dzieci stają nie ruchomo i patrzą w stronę Mikołaja.
Mikołaj
11..
Zabawa ruchowo- naśladowcza (ilustracja ruchowa)- Dzieci stoją w kole i śpiewaj piosenkę „Mikołaj jedzie”, jednocześnie naśladując ruchy studentki. Prowadząca śpiewa piosenkę, wprowadzając ilustrację ruchową.
13.
Prowadząca powtarza piosenkę jeszcze raz z wszystkimi dziećmi grając na pianinie.
14.
Pożegnanie z gośćmi (studentkami) w sposób podany przez prowadzącą. „do widzenia paniom”
Pianino
15.
Wyjście przedszkolaków z sali- prowadząca gra marsz na pianinie. Dzieci maszerując wychodzą z pomieszczenia.
Madzi13915