Plan wychowawczo-dydaktyczny
na miesiąc maj 2010r
dla grupy dzieci 3-4-letnich „Żabki”
Zadania wychowawczo – dydaktyczne:
1.Dziecko dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną: budzenie się
przyrody do życia; wie, że woda i słońce są niezbędne dla życia roślin;
2 Dziecko utrwala nazwy kolorów poprzez różnorodne zabawy dydaktyczne
i doświadczenia z wykorzystaniem wody i farb w kolorach
podstawowych (żółty, zielony, czerwony, niebieski)
3.Dziecko zna i nazywa zwierzęta żyjące w naturalnym środowisku
(charakterystyczny wygląd, sposób poruszania się, wydawane odgłosy
i nazywa ich domy);
4. Dziecko odtwarza liczbę elementów w zbiorze poprzez tupanie, klaskanie,
podskoki; posługuje się liczebnikami porządkowymi; określa ilość elementów
w zbiorze; dużo – mało, mniej więcej, tyle samo;
5. Dziecko odczuwa głęboką więź emocjonalną z rodziną. Uczy się sposobów
wyrażania uczuć -recytacja wierszy i śpiewanie piosenek, wręczanie bliskim
upominków; uczestniczy w przygotowaniach do uroczystości z okazji dnia
rodziców;
6 .Dziecko rozwija twórczą inwencję poprzez projektowanie i wykonywanie
prac plastycznych, muzykowanie i improwizowanie.
Opracowała:
Tematyka wiodąca: „Tęczowa kraina”
Termin realizacji 04.05-14.05.2010r.
Hasła z podstawy programowej:
ü Poznanie cech charakterystycznych nowej pory roku – wiosny.
ü Poszerzanie doświadczeń plastycznych - malowanie natury.
ü Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
ü Utrwalanie zadań matematycznych.
ü Wdrażanie dzieci do wspólnego działania w zespole.
ü Wdrażanie do zachowania porządku w miejscu pracy.
1.Poniedziałek -3 MAJ-DZIEŃ WOLNY
2 Wtorek
A)„Wszystko kwitnie”- spacer do pobliskich ogródków działkowych połączony
z obserwacją kwitnienia roślin;
Cel ogólny:
-Obserwowanie przyrody w ogrodzie przedszkolnym i najbliższym otoczeniu
(kwitnących drzew i krzewów)
Dziecko:
- obserwuje kwitnące drzewa owocowe, krzewy i kwiaty, porównuje je;
- rozpoznaje i nazywa poszczególne części roślin(pień, gałąź, kwiat, liść);
B) „Wiosenne drzewko”- naklejanie gotowych elementów (kwiatków, listków)
na szablon drzewa naszkicowany na szarym papierze-praca w zespołach;
-poszerzenie doświadczeń plastycznych w oparciu o osobiste przeżycia ze spaceru;
-wdrażanie do prac zespołowych i dzielenia się;
-nakleja kwiatki i liście na szablon drzewa,
-rozumie pojęcia: na i pod;
3. Środa
A) „Rozmowy biedronek?”- zabawa matematyczna poprzedzona wyliczanką
(zbór własny)
- poznanie i utrwalenie prostej wyliczanki;
-przeliczanie i porównywanie biedronek w zakresie dostępnym dziecku;
-wie jak wygląda biedronka;;
-prawidłowo przelicza porównuje i określa położenie biedronek: na, obok, pod, między;
B) „Biedroneczki”- słuchanie śpiewu nauczycielki z trójkąta;
-poznanie i utrwalenie wyglądu i brzmienia instrumentu muzycznego -trójkąta;
Dziecko
-zna słowa i melodię piosenki, gra na instrumencie;
-ćwiczy mięśnie narządów mowy;
4.Czwartek
A) „Na łące”- prezentacja multimedialna połączona z oglądaniem
kolorowych atlasów zwierząt i albumów
zainspirowana opowiadaniem krasnala Milusia;
-poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku-
owady, motyle, biedronki, koniki polne,żaby;
-zachęcanie dzieci do poszukiwania informacji o świecie w Internecie, atlasach
i albumach;
- ogląda z zainteresowaniem film edukacyjny oraz
ilustracje przedstawiające różne gatunki owadów, nazywa je;
- łączy opis słowny-zagadkę z ilustracją;
B) Kolorowy motyl- malowanie palcami;
- rozwijanie wyobraźni plastycznej;
-utrwalenie kolorów podstawowych;
-maluje szablon motyla palcami, dba o estetykę pracy;
-jest twórcą galerii prac;
5.Piątek
A) „Kolory tęczy”- zabawy badawcze w ogrodzie przedszkolnym
zainspirowane wierszem (zbiór własny)
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skukowego poprzez uczestnictwo w zabawie
badawczej ;poznanie kolorów tęczy;
-uczestniczy chętnie w zabawie badawczej; wymienia kolory tęczy;
- posługuje się liczbami w aspekcie porządkowym;
B) Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem piłek
(w ogrodzie przedszkolnym)
-rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej;
-toczy piłkę oburącz;
- pokonuje tor przeszkód w ogrodzie przedszkolnym;
6. Poniedziałek
A) „W kolorkowie”- zabawy dydaktyczne zainspirowane teatrzykiem sylwet
wg utworu J.Giza;
-rozwijanie pamięci i ekspresji teatralnej;
-kształtowanie postawy twórczej poprzez samodzielne uzyskiwanie
kolorów pochodnych;
-potrafi odpowiedzieć na pytania n-la dotyczące opowiadania;
-uczestniczy w doświadczeniu łączenia farb;
B)”Kolorowy świat”- wydzieranka z papieru;
-usprawnienie precyzji ruchów dłoni i palców poprzez wydzieranie
i darcie kolorowego papieru;
-zwrócenie uwagi dzieci na konieczność planowania swojej pracy na kartce;
-wydziera kształty z papieru, nakleja elementy na kartkę;
7.Wtorek
A) „Gra w kolory-żółty”- swobodne wypowiedzi dzieci przy gazetce
tematycznej zainspirowane utworem A.Rumińskiej;
- utrwalenie umiejętności rozpoznawania koloru żółtego;
-ćwiczenia przestrzegania określonych zasad w zabawach;
- rozpoznaje w otoczeniu przedmioty koloru żółtego;
-uczestniczy w zabawie usprawniającej język „Malarz”;
B)„Kwiaty i motyle”- improwizacja ruchowa;
- rozwijanie twórczej ekspresji ruchowej;
-uwrażliwienie dzieci na zmianę tempa w muzyce;
-wciela się w przydzielone mu role;
- reaguje na znak pauzy;
8.Środa
A)Gra w kolory-zielony”- zabawa dydaktyczna poprzedzona
recytacja wiersza A.Rumińskiej z wykorzystaniem mozaiki
geometrycznej;
- utrwalenie umiejętności rozpoznawania koloru zielonego;
-ćwiczenia umiętności rozpoznawania kształtów niektórych przedmiotów;
- uczestniczy w zabawach:„co jest zielone?” i „grasz w zielone”?
- wykonuje kartę pracy, przel...
marlen107