GRY I ZABAWY W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ.
Gry i zabawy dydaktyczne- są opracowywane specjalnie dla celów poznawczych przebiegają według określonych reguł i zasad. Zasady te określają zadania, które mają do wykonania uczestnicy zabawy. Zadania poznawcze stawiane uczniom w formie zespołowych gier i zabaw dydaktycznych są nośnikami sytuacji zabawowych, które same przez się wywołują chęć działania i mobilizują do tego działania, powodując uczucie satysfakcji, gdy zadanie zostanie wykonane.
Gry i zabawy stanowią:
· skuteczną metodę stymulowania poznawczej i społeczno-emocjonalnej aktywności dzieci w okresie wczesnoszkolnym
· uczenie się przy pomocy zabaw wyzwala ciekawość i zainteresowania poznawcze
· wzbudza motywację do wykonania zadań szkolnych
· wpływa na rozwijanie twórczych postaw poznawczych dzieci
· pełnią funkcję terapeutyczną w odniesieniu do dzieci z opóźnieniem i deficytami rozwojowymi
· uczenie się przy pomocy gier i zabaw zapobiega pogłębianiu się trudności w opanowywaniu podstawowych umiejętności szkolnych ( mówienie, czytanie, pisanie, liczenie)
· zabawowe formy uczenia się wzbudzają zainteresowanie, ciekawość poznawczą, przyczyniają się do koncentracji uwagi, pamięci spostrzeżeniowo-wzrokowej i słuchowej
· aktywizują się również funkcje poznawcze, takie jak odbiór i interpretacja danych zmysłowych, procesy myślenia (tworzenia schematów, obrazów, symboli), kształtowanie operacji logicznych (rozumowanie, wyjaśnianie i oceny)
· wyzwalane są czynniki motywacyjne:
- pozytywne nastawienie na zapamiętywanie
- zainteresowanie
- pragnienia
- emocje o różnym zabarwieniu uczuciowym i stopniu nasilenia
w zabawach występują aktywności
↓ ↓ ↓
PERCEPCYJNA ASYMILACYJNA EKSPLORACYJNA
-poznawanie bezpośrednie - przyswajanie, zwłaszcza -odkrywanie nowej
za pomocą zmysłów pamięciowe wiedzy i jej elementów,
czynności odkrywcze i
twórcze
W uczeniu się przez gry i zabawy występują wszystkie elementy kształcenia wielostronnego-czyli uczenie przez poznawanie, przeżywanie i działanie.
GRUPY ZABAW WIEKU WCZESNOSZKOLNEGO Z ELEMENTAMI WSPÓŁPRACY ZESPOŁOWEJ DZIELIMY NA:
1) zespołowe gry i zabawy ruchowe z prawidłami prawidłami elementami rywalizacji
2) zabawy konstrukcyjne, w których dominują czynności motoryczne
3) zabawy zespołowe tematyczne- są to zabawy z podziałem na role, dramatyzujące, inscenizacyjne, konkursy, quizy, zgaduj- zgadule
4) zespołowe gry i zabawy dydaktyczne- loteryjki, układanki, rebusy, krzyżówki, zagadki, gry stolikowe typu: domino, warcaby, karty logiczne.
ZABAWY I GRY TEMATYCZNE ORAZ DYDAKTYCZNE SPEŁNIAJĄ BARDZO WAŻNE FUNKCJE:
I POZNAWCZĄ:
służą gromadzeniu materiału poznawczego
· utrwalaniu i operowaniu zdobytymi informacjami
· informacjami tego typu zabawach jest potrzebna określona wiedza o rzeczach, zjawiskach, prawidłowościach otaczającej rzeczywistość
· pełnią rolę wspomagającą w zakresie uświadamiania istotnych, poznawanych rzeczy, zjawisk i prawidłowości oraz sensu dokonujących się (często na oczach dziecka) przemian.
· można organizować zabawy: przyrodnicze, geograficzne, historyczne, językowe, matematyczne itp.
II KSZTAŁCĄCĄ:
· służą doskonaleniu i rozwijaniu procesów zdolności orientacyjno- poznawczych uczniów (zwłaszcza mowy i myślenia)
· rozwijają się procesy: percepcyjno-motoryczne, spostrzegawczość i wyobraźnia, uwaga oraz pamięć; procesy umysłowe: analiza i synteza, porównywanie, klasyfikowanie, abstrahowanie, rozumowanie, uogólnianie
· w zabawach ujawniają się wiadomości i twórcza fantazja
· można zdobyć umiejętności i nawyki do uczenia się w szkole, a później w pracy
III WYCHOWAWCZĄ:
Dzięki zespołowemu charakterowi zabawy służą też:
· kształtowaniu odpowiedzialności za wykonane zadanie
· sprzyjają rozwijaniu cech charakteru: wola, wytrwałość w osiąganiu celów, umiejętność współpracy i współdziałania w zespole i dla zespołu
· wzajemne interakcje powodują wzrost aktywności indywidualnej i zespołowej-aktywność skierowaną na poszukiwanie i tworzenie oraz zastosowanie poznanych i opanowanych informacji
· ukształtują odpowiednie postawy: wrażliwość wobec cudzej krzywdy, uczucia koleżeńskie, dyscyplinę, nastawienie spostrzeżeniowe, realizowanie społecznie wartościowych zadań
Strukturze gier i zabaw należy wyróżnić:
· fabułę albo treść
· zakres
· różnorodność i charakter czynności wykonywanych podczas zabawy
· wzajemny stosunek jej uczestników
· różnorodność ról i obowiązków
· złożoność
· treść prawideł
Gry i zabawy są nieodzownym elementem takich koncepcji dydaktycznych jak: nauczanie wielostronne, problemowe, indywidualne i uspołeczniające.
KLASYFIKACJA ZABAW I GIER
1.Gry i zabawy rozwijające umiejętności językowe i językoznawcze:
- rozwijają umiejętność czytania i pisania oraz sposoby komunikowania się językowego
- wzbogacają zasób słów i pojęć
- stwarzają okazję do słownego relacjonowania stanu rzeczy, zjawisk i zdarzeń
2.Gry i zabawy dydaktyczne rozwijające określone czynności poznawcze:
- dokładność spostrzegania znaków graficznych
- kształtują umiejętność zamykania myśli w obrębie zadania
- uczą poprawnego stosowania słownictwa
- uczą konstruowania zadań pojedynczych nie rozwiniętych i rozwiniętych, tworzenia zadań złożonych wieloczłonowych
- służą ogólnemu rozwojowi mowy i myślenia uczniów
sara2881