Dogiel.pdf

(460 KB) Pobierz
Niezależnie od tych sporów trzeba stwierdzić, że zarówno rozum jak i wola mają prymat lecz każda władza w swojej dziedzinie
„Antropologia filozoficzna”
ks. Gerard Dogiel
Antropologia – nauka o człowieku, zmierza do poznania i dania odpowiedzi na pytanie:
- kim jest człowiek i jaka jest jego istota?
Do poznania istoty idzie się przez fenomeny – stanowią one punkt wyjścia
WSTĘP
- Pytanie kim jest człowiek jest pytaniem o siebie: kim ja jestem?
1. Określenie antropologii filozoficznej
a) określenie etymologiczne (z grec.) anthropos - człowiek i logos – słowo, nauka. Jest to
więc nauka o człowieku.
b) określenie rzeczowe – antropologia to filozoficzna koncepcja człowieka
1. Przedmiot materialny antropologii filozoficznej - antropologia fil. – człowiek –
„fenomen ludzki”. Człowiek to istota złożona zarówno w strukturze jak i w
działaniu – dlatego wiele różnych antropologii. Obok filozoficznej: przyrodnicza,
kulturowa, socjalna, historyczna, psychologiczna, pedagogiczna, religijna itd.
- antropologia przyrodnicza – zbiór nauk przyrodniczych o człowieku
- inne antropologie – zbiór nauk humanistycznych.
- antropologia religijna – rozpatruje człowieka w aspekcie nadprzyrodzonym, w
stosunku do Boga jako początku i celu człowieka.
2. Przedmiot formalny – człowiek w aspekcie filozoficznym, czyli człowiek jako taki
(co stanowi człowieka), jaka jest istota człowieka
Antropologie filozoficzne są różne – zależne od rodzaju koncepcji filozoficznej:
spirytualizm, materializm, koncepcje pośrednie – do nich należy koncepcja
człowieka oparta na filozofii perypatetyczno – tomistycznej. Wg niej człowieka
stanowi ciało i dusza (materia i forma). Dzięki ciału ożywionemu przez dusze,
będącym siedliskiem władz wegetatywnych i sensytywnych, człowiek jest cząstką
świata. Dzięki duszy (duchowej i wegetatywnej zarazem) obdarzonej rozumem i
wolą człowiek intelektualnie poznaje, tworzy, swobodnie dąży do wybranego sobie
celu – posiada bogaty świat prawd i wartości – wyrasta ponad świat materialny –
jest osobą moralną i religijną.
2. Metoda antropologii filozoficznej.
- jest podobna do metody metafizyki (dawniej nazywana empiryczno-racjonalną) dziś
fenomenologiczno – transcendentalną. Wychodzi ona z kryterium rzeczywistości, z
fenomenu ludzkiego i szuka ostatecznej jego racji. bada podstawowe fenomeny
ludzkie w życiu wewnętrznym i zewnętrznym ale też transcenduje – poszukuje i
wykrywa ich ostateczną rację jaką jest istota ludzka.
- fenomeny ludzkie, to co człowieka charakteryzuje i o czym się on wypowiada –
wskazuje na jego naturę.
- badanie człowieka przez fenomeny – naturalne, bo charakteryzuje człowieka takim
jakim jest naprawdę.
1
3. Zakres i sposób ujęcia problematyki antropologii filozoficznej.
- niektórzy omawiają całą filozofię w aspekcie człowieka
- inni ograniczają problematykę antropologii do metafizyki
- jeszcze inni sprowadzają problematykę antropologii do psychologii
- w omawianej nas drugiej części: fenomenologia człowieka i metafizyka człowieka.
4. Stosunek antropologii fil. do innych nauk o człowieku.
- w punkcie wyjścia korzysta ze wszystkich nauk o człowieku
- w punkcie dojścia tj. przy omawianiu istoty człowieka opiera się na naukach
traktujących o naturze bytuj więc na filozofii przyrody, na metafizycznej psychologii i
na metafizyce.
5. Krótki rys historyczny antropologii fil.
Antropologia jest stosunkowo młoda, lecz problem człowieka jest stary. Zajmowała się
nim fil. grecka, chrześcijańska jak i nowożytna.
a) filozofia grecka
- ujmowała człowieka w aspekcie kosmocentrycznym
1. Koncepcja Platona – jest odbiciem jego teorii kosmosu. Tak jak człowiek składa się
z świata idei i świata materialnego, tak człowiek składa się z duszy i ciała. Istotę
człowieka stanowi tylko dusza – ciało to balast, grób więzienie dla duszy i źródło
zła. Dusza jest potrójna: rozumna, popędliwa i pożądliwa. Dusza rozumna jest
duchowa i nieśmiertelna (zmysłowe są śmiertelne i osiadają je także zwierzęta).
Koncepcja potrójnej duszy tak jak trzy stany w społeczeństwie: filozofów,
rzemieślników i rycerzy a relacje między nimi to cztery cnoty: mądrość, męstwo,
wstrzemięźliwość i sprawiedliwość.
2. Arystoteles – stanowisko pośrednie między materializmem a spirytualizmem. Istotę
człowieka stanowi ciało i dusza, materia i forma jak i wszystkich bytów
materialnych. Nie jest to dualizm jak u Platona, ciało i dusza stanowią jeden
niepodzielny byt. Dusza pełni funkcje: wegetatywne, sensytywne, intelektualne.
Działa za pomocą odpowiednich władz, które Arystoteles nazywa przeważnie
częściami duszy. W sferze intelektualnej – za pomocą intelektu: czynnego i
biernego, oraz wolnej woli. Dusza rozumna – jest nieśmiertelna. Część niższa –
zmysłowa nie posiada własnego istnienia – ginie razem z ciałem przez rozkład.
Dusza rozumna człowieka pochodzi z zewnątrz, nie precyzuje skąd, chyba od
Boga. Wg Arystotelesa człowiek to istota społeczna animal sociale
b) filozofia chrześcijańska
Wnosi nowe idee do koncepcji Człowieka. Rozpatruje człowieka w aspekcie
nadprzyrodzonym oraz w świetle całej ekonomii zbawienia. Człowiek jest dziełem
Boga, posiada duszę duchową obdarzoną rozumem i wolną wolę bezpośrednio
pochodzącą od Boga, która ożywia ciało(dusza). Jest ona nieśmiertelna. Celem
człowieka jest zjednoczenie z Bogiem za życia przez łaskę a po śmierci bezpośrednie
zjednoczenie ze swym Stwórcą i osiągnięcie pełni szczęścia.
1. Koncepcje św. Augustyna
Dwa są tylko podstawowe problemy: Bóg i dusza, Bóg i człowiek. W duszy najlepiej
uwydatnia się Bóg – jest ona obrazem Boga imago Dei . Jest ona duchowa, obdarzona
2
potrójną władzą: rozumem, wolą i pamięcią. Pierwszeństwo daje woli przed
rozumem: woluntaryzm. Dusza ożywia ciało. Podkreśla przede wszystkim duszę w
człowieku, ciało nie ma żadnego znaczenia w poznaniu intelektualnym, sam rozum
wystarcza, potrzebne jest oświecenie Boga illuminatio Divina . Człowiek idee
odnajduje w sobie jako odbicie idei Bożych.
2. Św. Tomasz
głównie popiera się na Arystotelesie tylko rozwinięta, wzbogacona, uwolniona od
niejasności i błędów. Istotę człowieka stanowi dusza i ciało. Dusza ma własne
istnienie u łącząc się z ciałem udziela mu istnienia. Dusza jest nieśmiertelna i
pochodzi bezpośrednio od Boga przez akt stwórczy.
W chrześcijańskiej koncepcji człowiek ujmowany jest jako synteza wszystkich bytów i
jako byt najwyższy w drabinie bytów prowadzących do Boga
c) filozofia nowożytna
Rozpatruje człowieka niezależnie od Boga, a często nawet z wykluczeniem Boga. Sam
człowiek staje w centrum zainteresowań, jest punktem wyjścia i dojścia.
Antropocentryzm zajmuje miejsce teocentryzmu – wpływ renesansu
1. Kartezjusz – wznowił platoński dualizm, dokonał zwrotu ku podmiotowi: fakt
subiektywny - myślę, czuję – jest podstawą rzeczywistości- jestem- cogito ergo sum .
Ciało i dusza to dwie zupełnie samodzielne substancje. Do istoty pierwszej należy
rozciągłość, do drugiej myśl, świadomość. „Człowiek to istota wewnętrznie
rozdarta”.
2. Empiryści – Locke, Hume – podkreślają zjawiskowość człowieka. Wychodzą z aktu
psychicznego – przyjmują, że istnieją tylko czucia, zjawiska, ich następstwo i
połączenia, a nie ma żadnej substancji i tym samym substancji duszy.
3. La Mettrie – sprowadza człowieka do maszyny
4. Pozytywiści – ograniczają przedmiot poznania tylko do zjawisk, do faktów
pozytywnych, koncentrują się na wytworach ludzkich, a samego człowieka
rozpatrują w aspekcie społecznym.
5. Materializm drugiej połowie XIX w. wyprowadza człowieka ze zwierzęcia stosując
ewolucjonizm Darwina.
d) filozofia współczesna
zwrot badań antropolog. w XIX i X w..
Opuściły one w większości teren metafizyki a skierowały się na inne szczegółowe
tereny: nauk przyrodniczych, historii, kultury socjologii itd. wydając szereg
antropologii. Rozważania filozoficzne o człowieku są wąskie – człowiek jako konkretna
egzystencja, uwikłana w tragiczną sytuację, jako odbiorca wartości. Dziś człowiek jest
centrum zainteresowania, centralną wartością, również w nauczaniu Kościoła
Katolickiego podkreśla się godność i prawa osoby ludzkiej – rozwój antropologii fil. w
ramach fil. chrześcijańskiej jako osobnego działu.
3
CZĘŚĆ PIERWSZA
Fenomenologia człowieka
Fenomeny wprost wskazują na istnienie i działanie w człowieku pierwiastka duchowego, a
tym samym wskazują na wyjątkową naturę człowieka, którą stanowi obok ciała – dusza.
I. Człowiek istotą cielesną, żyjącą - Homo somaticus
vivens .
Zagadnienia ciała ludzkiego.
Faktem oczywistym jest, że człowiek jest istotą cielesną, że nie jest czystym duchem.
Poprzez ciało człowiek łączy się z otaczającym światem, jest jego cząstką, przynależy jego
prawom, ale równocześnie jest kimś wyjątkowym – jest jego panem.
Specyficzne cechy ciała ludzkiego.
Strukturą swego ciała oraz funkcjami człowiek różni się od zwierząt, wykazuje charakter
ludzki tj. uwidacznia w sobie pierwiastek duchowy.
a) Cechy strukturalne
wyprostowana postawa i chód dwunożny – postawa wertykalna
budowa czaszki (dominuje mózgoczaszka nad trzewioczaszką)
stosunek ciężaru mózgu do ciężaru rdzenia kręgowego – jest 50x większy mózg od
rdzenia. Ciężar mózgu u człowieka – 1500 g, a stosunek do wagi ciała 1:40
budowa krtani i narządów jamy ustnej
budowa stopy i ręki
spłaszczona klatka piersiowa
ciało ludzkie – zdolność rozwoju i specjalizacji
ciało ludzkie jest piękne, delikatne, harmonijnie zbudowane. Ciało uwidacznia w sobie
charakter ludzki tj. przejawiające się życie duchowe – jest ono epifanią ducha
ciało ludzkie jest dobre nie jest złe. Nie tylko metafizycznie, ale też fizycznie. Bez
ciała nie ma człowieka, bierze ono udział bezpośrednio lub pośrednio w każdej
czynności ludzkiej. Tym bardziej jest dobre, gdy uwzględnimy aspekt religijny
Wcielenie Syna Bożego i Dzieło odkupienia. Ciału należy się troska i szacunek,
dlatego ze czcią je grzebiemy- zostanie ono uwielbione w dniu Zmartwychwstania.
Ciało ludzkie nas skutek nieuporządkowanych popędów może skłaniać do zła
moralnego, grzechu.
b) Cechy witalne
- organiczna morfologia - ciało ludzkie jest żywe, organiczne. Człowiek to istota żyjąca
- homo vivens. Komórki, tkanki, narządy, systemy (układy) i zespoły systemów
tworzą organizm
- czynności witalne: odżywianie, wzrost, rozmnażanie. Na tych czynnościach też widać
wpływ czynnika wyższego, rozumnego, duchowego (szczególnie przy odżywianiu i
rozmnażaniu). Człowiek przygotowuje pokarm - homo coquens - istota, która gotuje.
W działaniu człowieka: rozmaitość, bogactwo, stały postęp. Wykracza poza dziedzinę
materialną, transcenduje ją, sięga w dziedzinę duchową. Człowiek kieruje działaniem,
kontroluje, udoskonala.
4
II. Człowiek istotą myślącą, rozumną - Homo sapiens.
Zagadnienie poznania ludzkiego.
Jest faktem oczywistym, że człowiek poznaje: widzi, słyszy, czuje, posiada zmysły:
wzroku, słuchu, powonienia, ale przede wszystkim myśli: tworzy pojęcia, wydaje sądy,
przeprowadza rozumowanie- tego nie spotykamy u zwierząt.
1. Pojęcia i rodzaje poznania.
Poznanie - to zdawanie sobie sprawy z czegoś, informowanie o rzeczywistości. Mamy
przedmiot i podmiot poznania. Istotą poznania jest asymilacja przedmiotu przez podmiot
bez naruszania natury jednego i drugiego- obecność intencjonalna przedmiotu w
podmiocie tj. za pośrednictwem swego obrazu psychicznego - poznanie dokonuje się przy
pomocy obrazu przedmiotu. Tomiści wyróżniają podwójny obraz przedmiotu: obraz
wrażony ( species impressa ) i wyrażony ( species expressa ).
Obraz wrażony - obraz przedmioty obecnego, przy pomocy którego podmiot go poznaje.
Obraz wyrażony - obraz przedmiotu uprzednio poznanego, aktualnie nieobecnego, w
którym podmiot go poznaje. Oba są wytwarzane przez podmiot jako reakcja na przedmiot
obecny - obraz wrażony lub nieobecny - obraz wyrażony. Obraz wrażony konieczny jest
gdy przedmiot i podmiot nie utożsamiają się ze sobą. Obraz wyrażony konieczny jest gdy
przedmiot jest nieobecny (potrzebny przy poznaniu zmysłów wewnętrznych, rozumu).
Poznanie można zatem określić jako akt psychiczny, polegający na wytworzeniu i
przyjęciu intencjonalnego, psychicznego obrazu przedmiotu, podmiot przez to niejako
rozszerza się ( anima est quomodo omnia - dusza w pewnym stopniu jest wszystkim).
Poznanie więc jest źródłem doskonałości bytu.
Dwa rodzaje poznania ze względu na podmiot: poznanie zmysłowe i poznanie
intelektualne, umysłowe, rozumowe.
2. Poznanie zmysłowe.
- podmiotem są zmysły: zewnętrzne i wewnętrzne.
a) zmysły zewnętrzne: wzrok, słuch, powonienie, smak i dotyk.
Przedmiotem poznania - otaczający świat. Ujęcia poznawcze zmysłów to wrażenia.
Poznanie zmysłowe też u zwierząt, ale u człowieka łączy się ono z poznaniem
rozumowym - to odróżnia. U człowieka ponadto - przeżycia estetyczne.
b) zmysły wewnętrzne: świadomość, pamięć, wyobraźnia i instynkt.
Ich przedmiotem są wrażenia. Jeszcze bardziej niż zewnętrzne, łączą się z rozumem.
Charakterystyczne u człowieka – wyobraźnia - dostarcza materiału do tworzenia pojęć.
Jej domeną- twórczość artystyczna.
Poznanie rozumowe – myślenie, jest właściwe tylko człowiekowi. Trzy rodzaje poznania
rozumowego: tworzenie pojęć, sądzenia i o rozumowania. W pojęciach rozum ujmuje
istotę rzeczy, w sądach stosunki, a w rozumowaniach wyprowadza nowe prawdy z
uprzednio poznanych.
a) pojęciowanie – pojęcia - jest to przedstawienie istoty rzeczy w naszym umyśle.
W pojęciu np. stołu ujmujemy to bez czego nie ma stołu. Pojęcia - z materiału
dostarczanego przez zmysły - przez abstrakcję. Pojęcie różni się od przedmiotu
konkretnego i obrazów zmysłowych tym, że:
5
3. Poznanie intelektualne, rozumowe
- dokonuje się za pomocą rozumu, intelektu. Podmiotem bezpośrednim jest rozum.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin