szkola frankfurcka.pdf

(129 KB) Pobierz
Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja dla WWW)
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
Pierwszyokresszkołyfrankfurckiej
Drugiokresszkołyfrankfurckiej
Trzeciokresszkołyfrankfurckiej
FRANKFURCKASZKOŁA —grupaniem.intelektualistówskupionychwokół
InstitutfürSozialforschung,działaj¡cegowlatach1923–1933weFrankfurcienad
Menem,od1933wPary»uprzyÉcoleNormaleSupérieure,wLondynieprzy
InstituteofSociology,od1934wNowymJorkuprzyColumbiaUniversity(jako
InternationalInstituteofSocialResearch),po1950znówweFrankfurcie.
Głównymorganemsz.f.był„ArchivfürGeschichtedesSozialismusund
derArbeiterbewegung”,za±od1931(gdydyrektoremInstytutuzostałM.Hor-
kheimer)—„ZeitschriftfürSozialforschung”,którypoprzewrociefaszystow-
skimwNiemczechukazywałsi¦wPary»uwlatach1933–1940,pó¹niejwla-
tach1940–1941wNowymJorkujako„StudiesinPhilosophyandSocialScience”.
Wlatach1955–1970funkcj¦tak¡spełniały„FrankfurterBeiträgezurSoziologie”
wydawaneweFrankfurcie.
Samanazwa„szkołafrankfurcka”powstaładopierowlatach50.XXw.
dlaokre±leniaodr¦bnejformacjimy±lowej,któramimowewn¦trznegozró»ni-
cowaniaiewolucji,jak¡przebyławci¡gukilkudziesi¦cioleci,nieprzerwanie
realizowaławłasnyprogrambadawczy,zw.teori¡krytyczn¡,atak»eprowadzi-
ładziałalno±¢dydaktyczn¡iwydawnicz¡.
W±ródpierwszejgeneracjifrankfurtczykówwyró»niasi¦:T.W.Adorna,
W.Benjamina,E.Fromma,C.Grünberga,M.Horkheimera,L.Löwenthala,
H.Marcusego,F.Pollocka,F.J.Weila,H.Grossmanna,F.Neumanna,K.A.
Wittfogla,F.Borkenaua,O.Kirchheimera,P.Massinga.Donowejgeneracji
wpisalisi¦:J.Habermas,L.vonFriedeburg,H.Becker,O.Negt,C.Oe,
A.Schmidt,A.Wellmer,H.Schweppenhäuser.Zniem.reprezentantamisz.f.
podczasichpobytunaemigracjiwUSAwspółpracowaliprzedstawicielenauk
społecznychzFrancjiiUSA,w±ródnichG.Rusche,Ch.A.Beard,H.D.Lasswell,
M.Mead,A.Koyré,P.F.Lazarsfeld,C.Bouglé,M.Halbwachs.Publikowalioni
nałamach„StudiesinPhilosophyandSocialScience”.
Instytucjonalneramybada«frankfurtczykówtworzyłInstitutfürSozialfor-
schungzało»onyw1923dzi¦kifundacjikupcazbo»owegoH.Weila.Umo»liwiał
onprowadzenieinterdyscyplinarnychbada«nadstanemwspółczesnegospołe-
cze«stwaoraznadsposobamijegonaprawy.Wramachtradycyjnychstruktur
akademickich,przesi¡kni¦tychduchemspecjalizacji,nieistniałaszansanareali-
zacj¦takiegoprogramu.Inicjatoramizało»eniaInstytutubyli:Horkheimeroraz
przyja¹ni¡cysi¦znimPollock,atak»eF.Weil(synH.Weila).
Podstawowepytaniestawianeprzezfrankfurtczykówdotyczyłoprzydat-
no±cimetodymaterializmuhistorycznegowanalizie±wiata,któregocharakter
kształtowałykonsekwencjeIwojny±wiatowej,zwyci¦stworewolucjikomuni-
stycznejwRosjiorazjejniepowodzenienaZachodzie,powstanienieprzewi-
dywanegoprzezteorierewolucyjnepa«stwasocjalistycznego,atak»erozłam
niem.ruchurobotniczegonareformistyczn¡SPDirewolucyjn¡KPD.Wspo-
mnianefaktywymagałyzinterpretowaniaorazprzemy±leniananoworelacji
mi¦dzyteori¡ipraktyk¡orazmi¦dzyekonomiczn¡struktur¡społecze«stwa
frankfurckaszkoła 1
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
(baz¡)anadbudow¡prawno-polityczn¡izwi¡zanymizni¡formami±wiado-
mo±cispołecznej.
PierwszymdyrektoreminstytutuzostałC.Grünberg,prof.prawainauk
politycznychnauniwersyteciewWiedniu.Wjegoprogramiebada«uwidocz-
niłysi¦wpływyaustromarksizmu,azwł.my±liK.Kautsky’ego,obci¡»onejna-
leciało±ciamipozytywistycznymi.Tymmo»natłumaczy¢brakzrozumieniadla
ogólnofilozoficznychproblemóworazniedocenianiedialektyki.
Istotnazmianaprogramubada«dokonałasi¦w1931,gdystanowiskody-
rektoraInstitutfürSozialforschung(orazKatedr¦FilozofiiSpołecznej)obj¡ł
M.Horkheimer.Wrezultacielicznychdyskusjizacz¦łykształtowa¢si¦wspólne
zało»eniabadawcze,zw.teori¡krytyczn¡b¡d¹krytyczn¡teori¡społecze«stwa.
Horkheimerzawiesił„ArchivfürGeschichtedesSozialismusundderArbeiter-
bewegung”(wydawanyod1911przezGrünberga),azało»yłw1932„Zeitschrift
fürSozialforschung”.Wszystkiepracewnimdrukowanebyłyprzedmiotem
dyskusjiwgroniepracownikówinstytutu,miałycharakterautorskiizarazem
zespołowy.Horkheimerd¡»yłdostworzeniawi¦zimi¦dzyfilozofi¡iposzcze-
gólnyminaukami—socjologi¡,psychologi¡,ekonomi¡,histori¡,literaturoznaw-
stwem,muzykologi¡.Główn¡intencj¡Horkheimerabyłounikaniejednostron-
no±cipozytywizmu,sprowadzaj¡cegonauk¦wył¡czniedoopisufaktów,jakte»
jednostronno±cifilozofiispekulatywnej,programowoabstrahuj¡cejodempirii.
Zanadrz¦dnycelbada«uwa»ałwypracowanieteoriirozwojuhistorycznego,
któraumo»liwiłabyrozumieniewspółczesnejepoki.Wi¡załosi¦tozprzeko-
naniem,»eteori¦współczesnegospołecze«stwa(polityk¦,gospodark¦,nauk¦,
kultur¦,sztuk¦)nale»yujmowa¢jakocało±¢.
Najwi¦kszywpływnakształtprogramubada«sz.f.wjejpierwszejfazie,tj.
wlatach30.,wywarli:Horkheimer,Pollock,T.Wiesengrund-Adorno,Löwenthal,
MarcuseiE.Fromm.
Wprawdzieteoriakrytycznanieuzyskałapostacigotowegosystemu,wktó-
rymzostałybywyło»onejejkategorieipostulatymetodologiczne,jednakmo»na
ówsposóbmy±leniazrekonstruowa¢napodstawieartykułówpublikowanych
w„ZeitschriftfürSozialforschung”(zw.potem„StudiesinPhilosophyandSo-
cialSciences”).Publikowałtum.in.Horkheimertakiepracejak: Materialismus
undMetaphysik (2(1933)z.1,1–33; Materializmimetafizyka ); Materialismusund
Moral (2(1933)z.2,162–195; Materializmimoralno±¢ ); ZumRationalismusstreitin
dergegenwärtigenPhilosophie (3(1934)z.1,1–51; Przyczynekdosporuoracjonalizm
wewspółczesnejfilozofii ); ZumProblemderWahrheit (4(1935)z.3,321–363; Przy-
czynekdoproblemuprawdy ); EgoismusundFreiheitsbewegung.ZurAnthropologiedes
bürgerlichenZeitalters (5(1936)z.2,161–231; Egoizmiruchwolno±ciowy.Przyczy-
nekdoantropologiiepokimieszcza«skiej ); TraditionelleundkritischeTheorie (6(1937)
z.2,245–292; Teoriatradycyjnaateoriakrytyczna ); PhilosophieundkritischeTheorie
(6(1937)z.3,625–647; Filozofiaateoriakrytyczna ,wrazzH.Marcuse); DieJuden
undEuropa (8(1939)z.1–2,115–136; ydziiEuropa ); TheSocialFunctionofPhi-
losophy (8(1939)z.3,322–337; Społecznafunkcjafilozofii ); ArtundMassCulture
(9(1941)z.2,290–304; Sztukaikulturamasowa ); TheEndofReason (9(1941)z.3,
366–388; Kresrozumu ).
Nauwag¦zasługuj¡tak»eartykułytakichautorów,jakF.Pollock: Bemer-
kungenzurWirtschaftskrise (2(1933)z.3,321–353; Uwagiokryzysiegospodarczym );
StateCapitalism.ItsPossibilitiesandLimitations (9(1941)z.2,200–225; Kapitalizm
frankfurckaszkoła 2
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
pa«stwowy.Jegomo»liwo±ciigranice ); IsNationalSocialismaNewOrder? (9(1941)
z.3,440–455; Czynarodowysocjalizmjestnowymporz¡dkiem ?);T.W.Adorno:
ZurgesellschaftlichenLagederMusik (1(1932)z.1–2,103–124,z.3,356–378; O
społecznejsytuacjimuzyki ); SpenglerToday (9(1941)z.2,305–325; Spenglerdzi± );
H.Marcuse: DerKampfgegendenLiberalismusindertotalitärenStaatsauassung
(3(1934)z.2,161–194; Walkazliberalizmemwtotalitarnejkoncepcjipa«stwa ); Zum
BegridesWesens (5(1936)z.1,1–39; Opoj¦ciuistoty ); SomeSocialImplications
ofModernTechnology (9(1941)z.3,414–439; Opewnychspołecznychimplikacjach
współczesnejtechniki );E.Fromm: ÜberMethodeundAufgabeeineranalytischenSo-
zialpsychologie (1(1932)z.1–2,28–54; Ometodzieizadaniachanalitycznejpsychologii
społecznej ); DiegesellschaftlicheBedingtheitderpsychoanalytischenTherapie (4(1935)
z.3,365–396; Społeczneuwarunkowanieterapiipsychoanalitycznej ); ZumGefühlder
Ohnmacht (6(1937)z.1,95–117; Opoczuciubezsiły );L.Löwenthal: Zurgesellscha-
ftlichenLagederLiteratur (1(1932)z.1–2,85–102; Ospołecznejsytuacjiliteratury );
DieAuassungDostojewski’simVorkriegsdeutschland (3(1934)z.3,343–281; Inter-
pretacjaDostojewskiegowNiemczechprzedwojennych ); DasIndividuuminderindivi-
dualistischenGesellschaft.BemerkungenüberIbsen (5(1936)z.3,321–261; Jednostka
windywidualistycznymspołecze«stwie . UwagioIbsenie ); KnutHamsun . ZurVorge-
schichtederautoritärenIdeologie (6(1937)z.2,295–343; KnutHamsun.Przyczynek
doprehistoriiideologiiautorytarnej ).Pol.tłum.wszystkichpowy»szychartykułów
znajduj¡si¦wpracypt. Szkołafrankfurcka (I–II,Wwa1985–1987).
InstitutfürSozialforschungwydawał,obok„ZeitschriftfürSozialfor-
schung”,tak»eseri¦zwartychpublikacji:H.Grossmann, DasAkkumulations-und
ZusammenbruchsgesetzdeskapitalistischenSystems (L1929);F.Pollock, Dieplanwirt-
schaftlichenVersucheinderSowjetunion(1917–1927) (L1929,F1971);K.A.Witt-
fogel, WirtschaftundGesellschaftChinas (L1931);F.Borkenau, DerÜbergangvom
feudalenzumbürgerlichenWeltbild.StudienzurGeschichtederPhilosophieundMa-
nufakturperiode (P1934,Da1988);wyd.M.Horkheimer, StudienüberAutorität
undFamilie (P1936,Lü2001).
Wramachinstytutuprowadzonebyłybadaniaempirycznenp.natemat
±wiadomo±cirobotnikówwRepubliceWeimarskiej.Ichwynikiniezostały
opublikowane,chocia»ankiety(sporz¡dzoneprzezFromma)wykorzystano
wpó¹niejszychbadaniachnatematautorytetuifunkcjirodzinywprocesie
socjalizacji.Realizatorzyowychbada«(przeprowadzanychjeszczebezudziału
Adorna)traktowalijewył¡czniejakoeksperymentalnepodstawydlakonkluzji
ocharakterzeogólnofilozoficznym.Potwierdzatocz¦±¢teoretycznapracy
StudienüberAutoritätundFamilie ,naktór¡zło»yłysi¦artykułyHorkheimera,
FrommaiMarcusego.
Dzi¦kisubsydiomzAmericanJewishCommitteeiJewishLaborCommittee
Instytutrealizowałwlatach40.XXw.ambitnyprojektbadawczy—Studiesin
Prejudice—dzi¦kiktóremuzapisałsi¦trwalewnauce±wiatowej.Rezultaty
bada«,wktórychowocnieł¡czonometodyilo±ciowezjako±ciowymi,zostały
opublikowanew:L.Löwenthal,N.Gutermann, ProphetsofDeceit (NY1949);
P.Massing, RehearsalforDestruction (NY1949);N.W.Ackermann,M.Jahoda,
Anti-SemitismandEmotionalDisorder . APsychoanalyticInterpretation (NY1950);
T.W.Adorno,E.Frenkel-Brunswik,D.J.Levinson,R.NevittSanford, The
AuthoritarianPersonality (NY1950);B.Bettelsheim,M.Janowitz, Dynamicsof
Prejudice . APsychologicalandSociologicalStudyofVeterans (NY1950).
frankfurckaszkoła 3
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
Pierwszyokresszkołyfrankfurckiej (lata30.XXw.).Horkheimer,główny
autorprogramusz.f.uwa»a,»edrog¡dosamopoznaniaczłowiekaw±wiecie
współczesnymniejestmatematyczneprzyrodoznawstwo,lecz—maj¡cazacel
sytuacjeokre±laneprzezrozum—krytycznateoriaistniej¡cegospołecze«stwa.
Wodró»nieniuodkwietyzmuikonformizmuteoriitradycyjnej,którabyłamy-
±leniemrejestruj¡cymtylkowłasnyprzedmiotjakoco±zewn¦trznegowobec
siebie,teoriakrytycznacharakteryzujesi¦nastawieniemaktywistycznyminon-
konformistycznym.Zjednejstronyjest±wiadomo±ci¡uwikłaniawszelkiejteorii
(tak»esiebiesamej)wcało±ciowyprocesspołecznejaktywno±ciludzi,zdrugiej
stronypodejmujejednakkrytyk¦tego,coistnieje—jakoniewpełnirozumnego,
nieodpowiadaj¡cegopotrzebomkonkretnychjednostekludzkich.
Przezpodmiotaktywno±citeoriakrytycznarozumieokre±lon¡jednostk¦
wjejrzeczywistychrelacjachzinnymijednostkamiigrupami,wjejzapo±redni-
czonymzwi¡zkuzcało±ci¡społeczn¡izprzyrod¡.Ztegowzgl¦dukartezja«sk¡
tez¦oautonomii„rescogitans”wobec„resextensa”uwa»azarodzajiluzji.Rów-
nie»wmy±leniuG.W.F.Hegla(cenionymzametod¦dialektyczn¡)dostrzega
iluzj¦idealistyczn¡,zgodniezktór¡procesrozwojuiprzezwyci¦»aniasprzecz-
no±cidokonujesi¦wył¡czniewsferzerozumuabsolutnego,pierwotnej,nad-
rz¦dnejzasady,góruj¡cejnadrzeczywistymilud¹mi.Uwzgl¦dniaj¡cpoprawk¦
L.FeuerbachaiK.Marksa,teoriakrytycznaokre±lasiebiejakomaterialistycz-
n¡wtymznaczeniu,»enieuznajedualizmu±wiatamaterialnegoiduchowe-
go.Głoszonyprzezni¡programzmieniania»yciaspołecznegowynikaztezy
odoczesno±ciczłowieka.Dlategonieuwa»azasłusznedeprecjacjitego±wiata
wimi¦iluzorycznejwarto±ciza±wiatów.Niew¡tpliwiepobrzmiewatuinspiracja
Nietzschego,aletak»emłodegoMarksa,którego R¦kopisyekonomiczno-filozoficzne
z1844zostałyodkryteiwyd.wcało±cidopierow1932.
My±leniekrytycznejestmy±leniemdialektycznym,zakładaj¡cym,i»iden-
tyczno±¢podmiotuiprzedmiotu,my±leniaibytu,rozumuizmysłowo±cistano-
wicelmo»liwydozrealizowania.Proces,którymiałbyprowadzi¢dotegocelu,
tonietylkoinieprzedewszystkimproceslogiczny,leczwrównymstopniu
konkretnyihistoryczny.My±lenieniewyprowadzasamozsiebiekierunku,ten-
dencjiczyceluprocesu;uchwytujeraczejkierunekspołecznegoprocesupracy,
dokonuj¡cegosi¦przezsprzeczno±ciisytuacjealienacyjne.Unikaj¡cabstrak-
cyjnegoutopizmuczysamowolnegodekretowaniaprzyszło±ci,pokazujerealn¡
mo»liwo±¢przemianyprzyobecnymstanieludzkichsiłwytwórczych.Przemia-
nataniedokonasi¦jednaknaskutekautomatyzmuprawdziejowych,lecz
wył¡cznieprzezwol¦przemiany,obudzon¡wpodmiotachpostawykrytycznej.
Dlanichbowiemobecnysposóbprodukcji(wrazzopart¡nanimkultur¡)jawi
si¦zjednejstronyjakoichwłasny±wiat—wytwórludzkiejpracy,rozumuiwo-
li—azdrugiejstronyjakoobcy±wiatpozaludzkichmechanizmówprzyrodni-
czych,uciele±nionychwkapitale,orazformkulturowychopartychnaprzemocy.
U±wiadomienietejsprzeczno±cioznaczaju»wykraczaniepozastruktur¦panu-
j¡cejpraktykispołecznej,tapraktykanieodpowiadabowiempodstawowym
potrzebomjednostekludzkich.
Wpoj¦ciukrytykidajesi¦zauwa»y¢wsz.f.elementkonstruktywny,od-
noszony—podobniejakumłodoheglistów—doprzyszło±ci.Skoroegzystencja
społecznabyładot¡d±lepymrezultatem±cieraj¡cychsi¦sił,czym±podobnym
do»ywiołowegoprocesuprzyrodniczego,towprzyszło±cipowinnasta¢si¦
frankfurckaszkoła 4
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
wytworem±wiadomejspontaniczno±ciwolnychjednostek.Tuszczególn¡misj¦
dowykonaniamateoriakrytyczna,pojmowanazaMarksemjako„krytykaeko-
nomiipolitycznej”,nieza±jakosługanaukczyformspołecznych.Pierwotn¡
funkcj¡filozofiijestkonfrontacjapełnimo»liwo±ciczłowiecze«stwazfaktycz-
no±ci¡,tj.zniepełn¡,ułomn¡realizacj¡człowiekawdanychwarunkachspołecz-
no-ekonomicznych.Krytykatointelektualnywysiłek,któryostateczniestajesi¦
wysiłkiempraktycznym,poniewa»nieakceptujepanuj¡cychideiorazspołecz-
nychwarunków,zktórychonewyrastaj¡.Celemkrytykijestzharmonizowanie
poszczególnychaspektów»yciaspołecznegozesob¡orazzgeneralnymiideami
epoki.Zrozumieniapowagiowegocelunieumo»liwiał—jakdot¡d—aniide-
alizm,utrwalaj¡cydualizmbytuipowinno±ci,anite»materializm,zaprz¡tni¦ty
wył¡czniegromadzeniemfaktów,niezdolnyzatemdodziałalno±ciprojektuj¡-
cej±wiat.
Dokonuj¡cprzegl¡dutendencjirozwojowychspołecze«stwawspółczesne-
go,Horkheimerwyra»ałnadziej¦,i»±wiatmo»ezmieni¢swójbieg,poniewa»
ludzies¡zdolnitworzy¢warunkiwykorzenieniazła.Jegozdaniem,aktyintelek-
tualneniemusz¡by¢dyktowaneprzezokre±lon¡,zastan¡sytuacj¦historyczn¡.
Mo»naprzyj¡¢wcharakterzehipotezy(postulatuwiarymoralnej),»ewprzy-
szło±ciaktyjednostkistan¡si¦wewn¦trzniezgodnezjejludzk¡natur¡.
Jedn¡zprzyczynupadkuczłowiecze«stwajestpozytywistycznyscjentyzm,
którywyeliminowałmy±leniereligijno-metafizyczneiwi¡»¡c¡si¦znimpotrze-
b¦warto±ci.My±lenienaukowezaspraw¡pozytywizmuutkwiłowgranicach
ró»nychdyscyplinszczegółowych.Zapomniano,»esamaekonomiamy±lenia
(metodyka)niewyczerpujeistotynauki,któr¡stanowitak»ewolaprawdy.By
przezwyci¦»y¢my±leniepozytywistyczne,nale»yrozwija¢wol¦prawdya»do
jejkonfrontacjizistniej¡c¡rzeczywisto±ci¡.Niechodzituobezkrytycznypowrót
dometafizykiokresuprzedpozytywistycznego,raczejoto,byodkrywa¢warto-
±ci,obna»aj¡caktualn¡praktyk¦historyczn¡,którajeniszczy.Pozytywizmmiał
słuszno±¢,traktuj¡cjakofikcjewzniosłezasadyabstrakcyjne(np.husserlowskiej
ejdetykib¡d¹neotomizmu),którecz¦stowspółistniałyzpraktyk¡„stosuigilo-
tyny”,niwecz¡c¡konkretneistnienialudzkie.Pozytywizm,głosz¡c,i»percepcje
odnosz¡si¦dokonkretu,utwierdzałzarazemtakirodzajdziała«,którypolegał
naprzystosowaniusi¦dorzeczywisto±ciempirycznej,przezcom.in.uprawo-
mocniłfaszyzm.
Stosuj¡cmetod¦dialektyczn¡,Horkheimerwykazywał,jakpewnetenden-
cjewswymrozwojuprzechodz¡wewłasneprzeciwie«stwa.Itaknp.wła±ciwa
pozytywizmowidbało±¢ofaktyprowadzidofetyszyzowaniaideiorazwi¡»¡cej
si¦ztympotrzebyautorytetu.Wyra»asi¦wtymogólnatendencjaczasówno-
wo»ytnych—zagubienierozumurefleksyjnegonarzeczrozumutechnokratycz-
nego,któryjestrodzajemtechnikiporz¡dkowaniastanówfaktycznych±wiata,
atak»erodzajemwładzynadprzyrod¡inadczłowiekiem.Rozumniemu-
sijednakutrzymywa¢stanuwłasnejalienacji,poniewa»potrafirozpozna¢ów
stan,atymsamymwyzwoli¢si¦odniegoorazprzywróci¢doznaczeniaistotn¡
funkcj¦własn¡,jak¡jestrozumienie(wmiejscemanipulacjirzeczamiilud¹mi).
Je±limo»liwo±citeniezostan¡u±wiadomione,wówczasniezrealizujesi¦„skok
wkrólestwowolno±ci”,lecznowebarbarzy«stwo,zagra»aj¡ce±wiatunawetpo
pokonaniufaszyzmu.
frankfurckaszkoła 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin