ćw.2.doc

(36 KB) Pobierz

Marketing polityczny, ćw. 2 - Trzeciak, Kampania wyborcza

 

Wprowadzenie

Już na poziomie budowania strategii kampanii należy przygotować:

-         budżet,

-         plan pozyskiwania funduszy,

Im wcześniej dokona się kalkulacji, tym prędzej można przystąpić do kampanii. Brak przygotowania od tej strony, może doprowadzić do sytuacji, gdzie w połowie kampanii skończą się fundusze, itp.

 

Budżet kampanii

W przygotowaniu budżetu powinien brać udział: kandydat, szef sztabu, skarbnik, ewentualnie pozostali członkowie sztabu. W trakcie jego konstruowania należy dostosować przewidywane wydatki z prognozowanymi dochodami.

Dla minimalizacji kosztów kampanii, należy ograniczać te wydatki, które bezpośrednio nie mają wpływu na wynik wyborczy.

 

Przy budowaniu budżetu, dobrze jest posługiwać się planem kampanii, który pozwala przewidzieć potencjalne wydatki na danym etapie realizacji strategii wyborczej.

 

Konstrukcja budżetu

Przy planowaniu budżetu należy pamiętać o następujących zasadach:

1) określenie priorytetów, pozwala na skonstruowanie:

-         budżetu minimalnego – oparte na potwierdzonych przychodach i niezbędnych wydatkach; jego pełne wdrożenie będzie miało pełne pokrycie finansowe,

-         budżetu maksymalnego – ujmującego także niepewne dochody oraz mniej ważne wydatki; jego realizacja jest mniej prawdopodobna,

2) redukcja kosztów, unikanie zbędnych wydatków, poszukiwanie darmowych rozwiązań:

-         łatwiej jest uzyskać darmowe przedmioty i usługi(np. Wynajem lokalu), niż fundusze,

-         ordynacja wyborcza ogranicza wielkość wydatków na kampanię wyborczą,

-         do limitu wydatków nie wlicza się nieodpłatnych usług,

3) elastyczne planowanie budżetu, pewien zakres swobody finansowej pozwalający działać w sytuacjach nieprzewidzianych w budżecie,

-         należy planować pewne koszty z nadwyżką, tworzyć rezerwy finansowe,

-         najlepiej, gdy ograniczenie środków lub przesuniecie lub funduszy z jednego zadania do innego, nie zakłóca całości kampanii,

4) tworzenie rezerw finansowych, utworzenie 10-20% rezerwy,  na pokrycie niespodziewanych wydatków, bez uszczerbku dla wcześniej zaplanowanych działań,

5)kontrolowanie budżetu, pozwala na utrzymanie dyscypliny budżetowej

-         funduszami powinien dysponować szef sztabu, w porozumieniu ze skarbnikiem i kandydatem,

 

Pozyskiwanie funduszy

Należy wcześniej zadbać o zgromadzenie funduszy, bez nich nie da się rozpocząć kampanii.

Plan działania w tym zakresie powinien zawierać:

-         powołanie osoby/zespołu odpowiedzialnego za ich zebranie,

-         sprawdzenie liczby wyborców w okręgu,

-         przygotowanie listy sponsorów,

-         osobiste prośby o wsparcie,

-         przygotowanie budżetu kampanii,

-         prowadzenie odpowiedniej dokumentacji,

Jako źródła finansowania należy uwzględnić:

a)       środki własne kandydata; lepiej oszczędności niż kredyt; bez własnego wkładu, ciężko jest przekonać innych do wkładu w kampanię,

b)       rodzina i krewni; mogą zyskać na sukcesie; nie należy tu wymagać zbyt wiele,

c)       znajomi; ważny jest osobisty kontakt; można uzyskać przydatne kontakty, fundusze lub wkład przedmiotowy,

d)       dotychczasowi sponsorzy;  jeżeli ktoś raz już, pomógł wielce możliwe że zrobi to jeszcze raz; trzeba ich przekonać, że nie marnują w ten sposób pieniędzy; prosić o fundusze na konkretny cel; podziękować(np. list); prowadzić bazę byłych sponsorów,

e)       przyjęcia; sposób mało popularny w Europie; organizacja spotkania, w zamian zobowiązanie dofinansowania kampanii; koszt przyjęcia nie powinien być wyższy od spodziewanych wpływów;

f)        listy do sponsorów; wymaga pozyskania bazy danych potencjalnych sponsorów; prosić o konkretne kwoty na konkretne cele; podkreślić swoja wdzięczność; list imienny skierowany do konkretnej osoby;

g)       sponsoring konkretnego przedsięwzięcia; prosić o dofinansowanie konkretnego przedsięwzięcia, a w ramach wdzięczności  specjalnie go wyróżnić; wyrobić w sponsorach przeświadczenie o ich niezbędności,

 

Pozyskując sponsorów, należy pamiętać o podstawowych zasadach:

1)       nie ograniczać się do jednego sponsora; lepiej otrzymywać niewielkie wsparcie, ale od wielu sponsorów,

2)       sprawdzić sponsora(reputacja, karalność),

3)       przygotować materiały informacyjne dla sponsorów,

4)       przekonać sponsorów, że ich fundusze zostaną dobrze wykorzystane,

5)       prosić o konkretne kwoty na konkretne cele, uprzejmie, najlepiej pisemnie, prosić o informacje a propos innych potencjalnych sponsorów,

 

Podsumowanie

Przygotowanie budżetu kampanii, racjonalne gospodarowanie funduszami oraz metody pozyskiwania środków maja niezwykle istotne znaczenie dla osiągnięcia zadowalających rezultatów kampanii. Dlatego przy tworzeniu planu finansowego powinieneś wyraźnie określić priorytety oraz dążyć do redukcji wydatków. Co więcej, warto prognozować w sposób elastyczny, tworzyć rezerwy na nieprzewidziane wydatki oraz kontrolować stan posiadanych zasobów.

 

Dzięki temu niezależnie od tego, ile środków uda ci się pozyskać, zapobiegniesz sytuacji w której w zaawansowanym stadium kampanii wyborczej staniesz w obliczu braku funduszy na jej prowadzenie.

 

Wybory prezydenckie 2005. Monitoring finansów wyborczych

 

Cele:

-         poinformowanie opinii publicznej o przypadkach łamania przepisów,

-         wskazywanie nowych zagrożeń korupcyjnych,

-         przygotowanie propozycji zmian prawnych, zwiększających przejrzystość finansowania wyborów,

 

3 rozdziały:

I – rzetelność sprawozdań finansowych komitetów wyborczych,

II – analiza wydatków wyborczych,

III – analiza roli i działań PKW

 

Monitoring dot. wyborów prezydenckich(pomimo przeprowadzenia również w.parlamentarnych) ponieważ:

-         prezydencka ordynacja wyborcza ma najmniej zabezpieczeń,

-         w trakcie wcześniejszych wyborów prezydenckich dochodziło do licznych patologii,

-         mniejsza liczba kandydatów do skontrolowania,

-         w.prezydenckie odznaczają się względnie wysoką frekwencją,

Ze względu na ograniczenia czasowe, itd. skupiono się na kilku najważniejszych kandydatach, o poważnym zapleczu finansowym.

 

I etap monitoringu:

-         wydatki komitetów wyborczych na reklamę,

-         organizowanie zbiórek publicznych,

-         wykorzystywanie funkcji i instytucji publicznych w trakcie kampanii,

II etap monitoringu:

-         analiza sprawozdań komitetów do PKW,

 

Główne wnioski i rekomendacje

 

1.     w trakcie kampanii komitety dopuściły się licznych naruszeń regulacji prawnych w zakresie, m.in.:

a)     w fazie gromadzenia środków:

·         nieprawidłowe rozliczanie i prawdopodobnie przeprowadzanie zbiórek publicznych,

·         wykorzystywanie środków publicznych w kampanii,

·         finansowanie kampanii przez partie polit. przed zarejestrowaniem komitetu,

b)     w fazie przeprowadzania kampanii i wydatkowania funduszy:

·         prowadzenie kampanii przez inne podmioty niż komitety wyborcze(partie, komitety do wyborów parlamentarnych- „mieszanie wydatków wyborczych”)

·         przekraczanie limitu wydatków wyborczych,

·         zaniżanie lub ukrywanie wydatków wyborczych,

·         łamanie ograniczeń dot. płatnych reklam TV,

·         brak oznaczeń materiałów wyborczych,

·         niewliczanie rabatów i darowizn do wydatków wyborczych,

2.     Luki w ordynacji prezydenckiej pozwały na „kreatywne” prowadzenie kampanii:

a)     brak limitów w:

·         finansowaniu kampanii przez partię,

·         wysokości darowiznach rzeczowych,

b)     niewłaściwe i niejasne uregulowanie kwestii kredytów,

c)     brak regulacji dot. finansów komitetów po ich rozwiązaniu,

d)     brak wymogu składania oświadczeń majątkowych przez kandydatów,

e)     łatwość obchodzenia limitów wpłat od osób fizycznych(„wpłaty rodzinne”)

3.     w ramach analizy sprawozdań:

a)     większość sprawozdań bez pełnej dokumentacji,

b)     niektóre sprawozdania przygotowane w sposób nierzetelny,

c)     pobieżnie sporządzone, pełne błędów, opinie recenzentów,

4.     potrzeba nowelizacji ordynacji prezydenckiej:

a)     likwidacja instytucji zbiórek publicznych,

b)     likwidacja możliwości finansowania komitetów przez osoby prawne,

c)     wprowadzenie limitu darowizn rzeczowych,

d)     regulacja kwestii pożyczek i zobowiązań finansowych,

e)     wprowadzenie możliwości współfinansowania kampanii przez kandydata,

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin