ANALIZA STANU BHP.doc

(25 KB) Pobierz

PODSTAWA PRAWNA

Kodeks pracy art. 207
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 1997 nr 109 poz. 704 ze zm.)
par. 2 ust. 1 pkt 3 cytuję:
"Sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy."
Jak wynika z rozporządzenia zadanie takie należy do działu (służby) BHP w firmie.

 

W ramach analizy powinna zostać poruszone problematyka:

·         badania środowiska pracy, pod kątem występowania czynników szkodliwych uciążliwych oraz zagrożeń (hałas, substancje chemiczne, pyły, oświetlenie, promieniowanie),

·         pomiary wydatku energetycznego, obciążenie fizyczne na stanowiskach pracy występujacych w firmie,

·         wyniki pomiarów czynników środowiska pracy, podjęte działania zapobiegawcze, środki ochrony indywidualnej,

·         ocena efektów działań pracodawcy w celu zapewnienia bezpieczeństwa na stanowiskach pracy na podstawie przepisów i norm,

·         ocena ryzyka podstawa do określenia zagrożeń na stanowiskach pracy, przedstawienie kroków (środków) zmierzających do minimalizacji i uzyskania zadowalającego ryzyka resztkowego,

·         analiza sporządzonych ocen ryzyka, pod kątem zmian jakie zaszły na stanowiskach,

·         plan BIOZ (jeżeli taki w firmie istnieje),

·         szkolenia bhp, kwalifikacje zawodowe, terminowość,

·         badania lekarskie,

·         pierwsza pomoc - przeszkoleni pracownicy, apteczki w firmie, system reagowania na wystąpienie wypadku i potrzeby udzielenia pomocy przedmedycznej,

·         statystyka wypadkowa, poprawność dochodzenia powypadkowego, identyfikacja powstania i likwidacja przyczyn,

·         zaopatrzenie w odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej,

·         ocena sprzętu, maszyn, narzędzi, urządzeń użytkowanych w firmie, jakość sprzętu, stan techniczny wpływający na bezpieczeństwo pracowników,

·         znajomość instrukcji bhp przez pracowników, przestrzeganie obowiązujących przepisów i zasad bhp na stanowiskach pracy.


Wyżej wymieniona problematyka powinna być opracowana przez doświadczonych pracowników służby BHP, z wykorzystaniem dostępnych środków i dokumentów istniejących w firmie (listy kontrolne, wywiady z pracownikami, dokumetacja oceny ryzyka czy wypadkowa itp.).
Opracowanie w formie dokumentu powinno być przedstawione pracodawcy.


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin