Konspekt_zajęć_logopedycznych_-_utrwalanie_głoski_sz.pdf

(121 KB) Pobierz
Konspekt zajęć logopedycznych
mgr Marta Janeczek
Konspekt zajęć logopedycznych
Forma zaburzenia mowy
Dyslalia ruchowa funkcjonalna
Diagnoza objawowa
Sygmatyzm o charakterze substytucji głosek szumiących do syczących
Temat zajęć
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [sz]
Czas zajęć
20-25 minut
Cele zajęć
Cel główny:
Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski [sz] w różnych
pozycjach w wyrazie
Cele szczegółowe:
Usprawnianie aparatu artykulacyjnego i funkcji oddechowej
Kształtowanie świadomości
fonologicznej
poprzez
dokonywanie analizy i syntezy fonemowej
Różnicowanie słuchowe głosek [sz] i [s]
Wzbogacenie słownika dziecka
Pomoce
Plansza z przedmiotami zawierającymi głoskę [sz] i głoskę [s]
Waciki
Scenariusz zajęć
1.
Powitanie – dziecko wita się „jak zmarznięty skoczek
narciarski”, dzieląc swoje imię i nazwisko na sylaby i/ lub
głoski
2. Ćwiczenia oddechowe – „Konkurs skoków narciarskich”:
dziecko wybiera wacik, kładzie na dłoni i zdmuchuje, aby
wacik upadł jak najdalej od dłoni [logopeda instruuje, aby
powietrze nabrać nosem i wypuścić ustami]
3. Ćwiczenia usprawniające części aparatu artykulacyjnego
z historyjką:
Narciarska rozgrzewka – dziecko wymawia hu-hu-ha
przesadnie artykułując i układając usta w dzióbek
i okienko na zmianę
Narciarze okrążają górkę – oblizywanie warg
Narciarze wjeżdżają na stok – łyżeczka z języka
Zjazd slalomem – czubek języka dotyka na zmianę do
kącików ust
Zjazdy proste – język ślizga się po podniebieniu
Logopeda
300518802.001.png 300518802.002.png
Skoki narciarskie – kląskanie
4. Ćwiczenia artykulacyjne – utrwalanie prawidłowej wymowy
głoski [sz]
dziecko odnajduje na przygotowanej planszy obrazki
z głoską [sz] w nagłosie, dokonuje analizy sylabowej
i/lub głoskowej
dziecko odnajduje na przygotowanej planszy obrazki
z głoską [sz] w śródgłosie, dokonuje analizy
sylabowej i/lub głoskowej
dziecko odnajduje na przygotowanej planszy obrazki
z głoską [sz] w wygłosie, dokonuje analizy sylabowej
i/lub głoskowej
dziecko nazywa pozostałe obrazki na planszy
zawierające głoskę [s] w celu porównania
słuchowego z głoską [sz]
5.
Podziękowanie za pracę na zajęciach i nagroda
300518802.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin