Prawa dziecka w przedszkolu
W tym roku szkolnym pracowałyśmy z grupą dzieci 3- ,4-, 5-letnich, wśród nich były również dzieci niepełnosprawne. Zgodnie z planem rozwoju naszej placówki rozpoczęłyśmy cykl zajęć, dzięki którym zapoznałyśmy nasze dzieci z niektórymi prawami.
Każde wprowadzane prawo było powiązane z tematem kompleksowym. Na początku dzieci poznały prawo do zabawy. Jest to najważniejsze prawo dla dzieci w wieku przedszkolnym. Wiek przedszkolny jest okresem, w którym dziecko uczy się i poznaje świat właśnie przez zabawę, która stanowi podstawową formę aktywności dziecka. Obok prawa do zabawy, dzieci poznały również zasady zgodnego współżycia w grupie. Wiedzą, że przestrzeganie zawartych umów jest podstawą wspólnego działania i przebywania w grupie. Dzieci nauczyły się akceptować odmienność innych dzieci, stały się bardziej życzliwe, uprzejme i pomocne dla innych.
Z prawem do zabawy łączy się prawo dzieci do wyrażania myśli i uczuć. Dzieci wiedzą, że mają prawo wyrazić swoje niezadowolenie w kontaktach z innymi dziećmi czy dorosłymi, jeżeli coś sprawia im przykrość. Mają prawo odmówić uczestnictwa w zabawie, jeżeli w tym momencie nie mają na nią ochoty z różnych przyczyn.
Kolejnym prawem, z którym zapoznałyśmy dzieci było prawo do opieki medycznej. Dzieci wiedzą, że w razie potrzeby mają prawo do szeroko rozumianej opieki medycznej. Wiedzą, że żaden lekarz nie może odmówić im pomocy, jeżeli tego potrzebują.
Do każdego z poznawanych praw dzieci wspólnie tworzyły symbole - piktogramy, które umieszczone zostały w Grupowym Katalogu Praw Dziecka w sali zabaw.
Pod koniec roku szkolnego zorganizowałyśmy dla dzieci zajęcia w formie konkursu, w którym sprawdziłyśmy na ile dzieci znają i rozumieją swoje prawa.
W przyszłym roku szkolnym będziemy zapoznawać dzieci z kolejnymi prawami, aby mogły świadomie uczestniczyć w życiu rodzinnym i społecznym.
Prawo do zabawy Prawo do wyrażania uczuć Prawo do opieki
medycznej
Temat: „Znam Prawa Dziecka” – konkurs praw dziecka
Cele operacyjne:
- dziecko zna niektóre swoje prawa
- wypowiada się na temat swoich praw
- wybiera piktogram do podanego prawa
Metody pracy:
- słowna
- oglądowa
- praktyczna
Formy pracy:
- grupowa jednolita
- indywidualna zróżnicowana
Pomoce:
- ilustracje
- piktogramy do poznanych praw
- znaki z twarzami przedstawiającymi różne uczucia
- kolorowe kółka do punktowania konkurencji
- piktogramy do kolorowania
- rymowanki
- dyplomy dla dzieci
Przebieg:
1. Nauczycielki zapraszają dzieci do udziału w konkursie, prezentują znaczki – punkty za udział w poszczególnych konkurencjach
2. Dzieci otrzymują piktogramy do prawa do wyrażania uczuć – mówią, jakiego prawa dotyczą te piktogramy. Przedstawiają za pomocą mimiki różne emocje – radość, smutek, złość
3. Dzieci słuchają krótkich rymowanek i odpowiadają, jakiego prawa dotyczą:
Lalki, auta, misie, piłki Gdy masz gardło chore,
są dla chłopca i dziewczynki. to spotkaj się z doktorem.
Smutny ten, kto ma zmartwienie
więc czasami łzami się zaleje.
4. Dzieci otrzymują obrazki z różnymi sytuacjami oznaczającymi ich prawa – dokładają piktogramy i mówią, jakie to jest prawo
5. Dzieci dostają piktogram, który mają pokolorować
6. Nauczycielki pokazują piktogram prawa do zabawy, dzieci podają zasady, które pomagają żyć w zgodzie z innymi
7. Na zakończenie zabawy wszystkie dzieci otrzymują dyplomy za znajomość swoich praw i gratulacje od nauczycielek
Opracowały:
Małgorzata Szarecka
Danuta Czerska-Biały
z Przedszkola nr 28
z grupami integracyjnymi
w Elblągu
kordistoska