Wprowadzenie
Przedmiotem niniejszego podręcznika jest administracja publiczna pojmowana jako funkcja państwa i samorządu terytorialnego, polegająca na wykonywaniu zadań publicznych określonych w konstytucji i innych źródłach prawa powszechnie obowiązującego. Autorzy nie eliminują innych, spotykanych współcześnie w literaturze światowej, interpretacji administracji publicznej. Odnoszą się jednak do tych interpretacji z konieczną rezerwą i uzasadnionym dystansem. Wychodzą, bowiem z założenia, że koncepcje administracji publicznej, które negują lub eliminują konstytucyjny charakter administracji publicznej są oderwane od zasad i rzeczywistości demokratycznego państwa prawa.
Administracja publiczna pojmowana jako część działalności państwa i całość działania samorządu terytorialnego, podobnie jak pozostałe władze państwa, to znaczy ustawodawcza i sądownicza, nie poddaje się łatwo kryteriom ekonomicznie rozumianej wydajności czy też efektywności pojmowanej prakseologicznie.
W ujęciu prostym administracja jako funkcja ustrojowo-prawna wykonywana przez państwo i samorządy terytorialne, nie może być kształtowana przez pryzmat postulatów ekonomicznych czy socjologicznych. Administracja publiczna w państwie prawa nie ma, bowiem pochodzenia innego niż prawo powszechnie obowiązujące. Administracja publiczna nie jest funkcją zbudowaną w oparciu o kategorie ekonomiczne, socjologiczne czy polityczne. Nie służy osiąganiu celów ekonomicznych, socjologicznych czy politycznych, służy wykonywaniu zadań publicznych określonych w pierwszym rzędzie w konstytucji. Impulsy dla administracji publicznej nie płyną z rachunku ekonomicznego ani z sondaży opinii publicznej, lecz z prawa powszechnie obowiązującego.
Administracja publiczna znajduje się w demokratycznym państwie prawa pod kontrolą niezawisłych sądów. Także trybunałów. Sądy i trybunały sprawują kontrolę działań administracji publicznej z punktu widzenia zgodności tych działań z prawem, nie zaś z punktu widzenia koncepcji ekonomicznych, politycznych czy prakseologicznych.
chomixus