Co to jest argument.doc

(23 KB) Pobierz
Lekcja języka polskiego – klasa I

Lekcja języka polskiego – klasa I

 

Temat : Czy to dobrze, że myszy mają długie ogony?

 

Cele ( uczeń po lekcji):

·         Buduje wypowiedź opartą na argumentach;

·         Rozróżnia tezę i hipotezę;

·         Stosuje środki stylistyczne poprawiające spójność wypowiedzi dyskursywnej

·         Gromadzi argumenty do przedstawionych tematów

 

Metody:

Ćwiczenia leksykalno – gramatyczne, ćwiczenia kompozycyjne, zapis w zeszycie, heureza

 

Pomoce:

Ćwiczenie językowe ucznia

 

Przebieg lekcji:

1.      Powitanie ; czynności organizacyjne lekcji;

2.      Wprowadzenie: myszy to małe stworzenia, które charakteryzują się między innymi długimi ogonkami. Z racji ich posiadania , dla samych myszy wynikają przeróżne rzeczy. Spróbujmy wynotować plusy i minusy  posiadania długich ogonów przez myszy. – zapisanie na tablicy pomysłów uczniowskich.

3.      Zapisanie tematu lekcji

4.      Tezy i hipotezy – jaka w nich różnica?

a.)    teza – twierdzenie wymagające dowodu zbudowanego na popierających go argumentach;

b.)   hipoteza – założenie oparte na przypuszczeniu; wymaga sformułowania tezy i poparcia jej argumentami

5.      Wpisywanie ustaleń z początku lekcji ( argumenty i kontrargumenty) do szablonu wypowiedzi dyskursywnej ( strona 21.) ; zwrócenie uwagi na środki stylistyczne porządkujące wypowiedź - wyliczenia, wyrazy i zwroty spajające wypowiedź i odnoszące się do poprzedniego argumentu: wobec tego, ale także, bo , stąd wniosek  , że, itp.

6.      Formułowanie wniosków do postawionej w temacie hipotezy

7.      Jak powinna być zbudowana poprawna wypowiedź ( rozprawka)?

a.)    podział na trzy części ; wstęp, argumentacja, podsumowanie

b.)   uporządkowanie argumentów od najważniejszego

c.)    podanie co najmniej trzech dowodów

d.)   zebranie wszystkich ustaleń w podsumowaniu

 

8.      Tworzymy argumentację do podanych tez i hipotez

a.)    rozróżnianie tez i hipotez;

b.)   tworzenie argumentów do wybranych tematów ( praca w sześciu grupach, tematy – strona 22.)

c.)    prezentacja prac grup

 

9.      Praca domowa – dokończenie argumentacji oraz dokonanie podsumowania do zaproponowanej w podręczniku wypowiedzi: „ Czy w przyszłości wszyscy ludzie będą mówić jednym językiem?”

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin