1. Podział klasy na 3 grupy.I. Geneza motywu, przywołanie przypowieści z Ewangelii św. Łukasza [ŁK 15, 11 - 32]. Streszczenie tekstu przypowieści, określenie cech gatunku. Interpretacja: - Jaką prawdę moralną przedstawia opowieść o synu marnotrawnym? - Jakie postawy symbolizują jej bohaterowie? II. Analiza ikonograficzna dzieła Hieronima Boscha "Wędrowiec" - Do jakiego motywu sięgnął artysta? - Kto zajmuje centralne miejsce obrazu? Jak wygląda ta postać: sylwetka, ubiór, ekwipunek, gesty, wyraz twarzy. - Co znajduje się po lewej stronie obrazu? Jakiej wymowy nabierają zgromadzone tu elementy? - Co znajduje się po stronie prawej? - Co symbolizują elementy tej części? - Jaką zasadą posłużył się malarz (kontrast)? - Jakie barwy dominują na płótnie? - Jakie znaczenia przypiszesz takim elementom jak: świnie, kocia skóra, krowa, drzewo? (skorzystaj ze słownika symboli) - Jak określisz sytuację wędrowca, co on przeżywa, zwróć uwagę na układ sylwetki. - Jakie uniwersalne sensy przynosi to dzieło? III. Analiza i interpretacja utworu Tadeusza Różewicza "Syn marnotrawny (z obrazu Hieronima Boscha)" "Srebrny kłos", 1955r. - Co zainspirowało poetę? - Kto wypowiada się w utworze? - Określ sytuację liryczną. - Co stanowi klamrę dla wypowiedzi bohatera? Podaj charakterystyczne wyrażenia. - Jakie dwa czasy nieustannie przeplatają się w treści, określ funkcję tego zabiegu. - Jakie doświadczenia stały się udziałem bohatera? - Wypisz wyrażenia nacechowane emocjonalnie, co przeżywa mówiący, co przeżywał? - Jaką prawdę o ludzkim losie możesz odczytać z wiersza? (homo viator - wędrowiec) 2. Prezentowanie ustaleń grup, czynią to wybrane osoby. 3. Wspólne ustalenie wniosków.
O
prosze