*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~* * W i t a m w P o d r � c z n i k u d o VI - W e r s j a 1 . 3 * *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~* ************** * Lekcja 1.0 * ************** Vim jst to pot�ny edytor, kt�ry posiada wiele polece�, za wiele �eby wyja�ni� je wszystkie w tym podr�czniku. Podr�cznik ten zosta� tak opracowany, �eby opisa� niezb�dn� ilo�� komend potrzebnych do �atwego u�uwania Vim'a jako edytora do wszystkich cel�w. Przybli�ony czas, niezb�dny do przerobienia tego podr�cznika to oko�o 25-30 minut, w zale�no�ci od przeznaczonego czasu na eksperymentowanie. Wa�n� spraw� jest te� pami�tanie, �e podr�cznik ten jest przeznaczony do nauki przez �wiczenia w nim zawarte. Oznacza to, �e u�ytkownik musi wykonywa� polecenia, aby szybko przyswoi� sobie now� wiedz�. Teraz upewnij si�, �e Caps Lock jest WY��CZONY i naci�nij klawisz j tyle razy, a� przesuniesz kursor do lekcji 1.1 w taki spos�b, aby nowa lekcja zajmowa�a ca�y ekran. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************** * Lekcja 1.1 * ************** =====>>>>> PRZESUWANIE KURSORA <<<<<===== ** Aby przesun�� kursor, naci�nij klawisze h,j,k,l wg schematu ** ^ k Wskaz�wka: Klawisz h jest po lewej i przesuwa kursor w lewo. < h l > Klawisz l jest po prawej i przesuwa kursor w prawo. j Klawisz j wyg�ada jak strza�ka w d�. v 1. Przesuwaj kursor po ca�ym ekranie dop�ki przesuwanie nie b�dzie Ci sprawia� problem�w. 2. Trzymaj wci�ni�ty klawisz (j) dop�ki si� przesuwa kursor. ---> Teraz ju� wiesz w jaki spos�b przej�� do nast�pnej lekcji. 3. U�uwaj�c klawisza w d�, przejd� do lekcji 1.2. Informacja: Je�li nie jeste� pewien jaki klawisz wcisn��e�, to naci�nij <ESC>, aby przej�� w tryb wydawania polece�. Nast�pnie powt�rz polecenie kt�re chcia�e� wyda�. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************** * Lekcja 1.2 * ************** =====>>>>> POCZ�TEK I KONIEC PRACY Z VIMem <<<<<===== !! INFORMACJA: Zanim zaczniesz wykonywa� poni�sze kroki, przeczytaj wpierw ca�� t� lekcj�!! 1. Naci�nij <ESC> (aby mie� pewno��, �e jeste� w trybie wydawania polece�). 2. Napisz :q! <ENTER>. ---> Wyj�cie w ten spos�b NIE ZAPISUJE dokonanych zmian w edytowanym pliku. Je�li chcesz zapisa� zmiany i zako�czy� prac� napisz: :wq <ENTER>. 3. Kiedy zobaczysz znak zach�ty shella ($) napisz: vim tutor-pl <ENTER>. ---> `vim' oznacza uruchomienie edytora vim, `tutuor-pl' plik, kt�ry chcesz edytowa�. 4. Je�li powy�sze kroki masz ju� zapami�tane i opanowane, powt�rz kroki 1 do 3 wychodzenia i ponownego uruchamiania edytora. Nast�pnie przesu� kursor w d� do Lekcji 1.3. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************** * Lekcja 1.3 * ************** =====>>>>> EDYCJA TEKSTU - KASOWANIE <<<<<===== ** W trybie wydawania polece� naci�nij x aby skasowa� znak nad kursorem. ** 1. Przesu� kursor do linii zaczynaj�cej si� od --->. 2. Aby poprawi� b��dy przesu� kursor na znak, kt�ry ma zosta� skasowany. 3. Naci�nij klawisz x �eby skasowa� niechciany znak. 4. Powt�rz kroki 2 do 4 dop�ki sentencja nie b�dzie poprawna. ---> Krrowa wsskoczy�aa nna ksi��yc. 5. Teraz wiersz jest poprawiony, przejd� do lekcji 1.4. Informacja: Kiedy przebrniesz przez ten podr�cznik, nie staraj si� wszystkiego zapami�ta�, ucz si� poprzez u�ywanie. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************** * Lekcja 1.4 * ************** =====>>>>> EYCJA TEKSTU - EDYTOWANIE <<<<<===== ** W trybie wydawania polece� naci�nij i aby edytowa� tekst. ** 1. Przesu� kursor do pierwszej linii zaczynaj�cej si� od --->. 2. Aby pierwsza linia wygl�da�a tak samo jak druga, przesu� kursor na pierwszy znak PO miejscu, gdzie powinien by� wstawiony tekst. 3. Naci�nij i i wpisz niezb�dne poprawki. 4. Kiedy ka�dy z b��d�w zostanie poprawiony naci�nij <ESC> aby powr�ci� w tryb wydawania polece�. Powt�rz kroki 2 do 4 dopoki sentencja nie b�dzie poprawna. ---> W tym brakuje tekstu. ---> W tym wierszu brakuje cz�ci tekstu. 5. Kiedy nie b�dziesz mia� ju� problem�w z edytowaniem tekstu, przejd� do poni�szego podsumowania. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************************* * LEKCJA 1 PODSUMOWANIE * ************************* 1. Kursor mo�na przesun�� u�ywaj�c klawiszy strza�ek lub klawiszy h,j,k,l. h (lewo) j (d�) k (g�ra) l (prawo) 2. Aby uruchomi� Vima (z linii polece�) napisz: $ vim NAZWAPLIKU <ENTER>. 3. Aby wyj�� z programu napisz: <ESC> :q! <ENTER> lub: <ESC> :wq <ENTER> by zapami�ta� zmiany. 4. Aby skasowa� znak nad kursorem w trybie wydawania polece� naci�nij: x 5. Aby wstawi� tekst w miejscu kursora, w trybie wydawania polece� naci�nij: i napisz tekst <ESC> Informacja: Naci�ni�cie <ESC> uruchamia tryb wydawania polece�, jak r�wnie� anuluje niechcian�, cz�ciowo ju� wydan� komend�. Teraz przejd� do lekcji 2. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************** * Lekcja 2.1 * ************** =====>>>>> POLECENIA KASOWANIA <<<<<===== ** Napisz dw aby skasowa� ko�c�wk� s�owa. ** 1. Naci�nij <ESC> by mie� pewno��, �e jeste� w trybie wydawania polece�. 2. Przesu� kursor do linii zaczynaj�cej si� od --->. 3. Przesu� kursor na pocz�tek s�owa, kt�re powinno by� skasowne. 4. Napisz dw aby s�owo znikn�o. Informacja: Litery dw pojawi� si� w ostatnim wierszu na ekranie. Je�li �le wyda�e� polecenie, naci�nij <ESC> i zacznij od pocz�tku. ---> W tym zdaniu znajduj� osa si� s�owa, kt�re nie papier nale�� do niego. 5. Powt�rz kroki 3 do 4 dop�ki sentencja nie b�dzie poprawna. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************** * Lekcja 2.2 * ************** =====>>>>> WI�CEJ POLECE� KASOWANIA <<<<<===== ** Naci�nij d$ aby skasowa� ko�c�wk� linii. ** 1. Naci�nij <ESC> by mie� pewno��, �e jeste� w trybie wydawania polece�. 2. Przesu� kursor do wiersza zaczynaj�cego si� od --->. 3. Przesu� kursor na koniec poprawnego zdania (PO pierwszej . ). 4. Naci�nij d$ aby skasowa� ko�c�wk� wiersza. ---> Kto� napisa� ko�c�wk� wiersza dwa razy. ko�c�wk� wiersza dwa razy. 5. Przejd� do lekcji 2.3 ze zrozumieniem co si� sta�o. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************** * Lekcja 2.3 * ************** =====>>>>> NA POLECENIACH I OBJEKTACH <<<<<===== Sk�adnia dla d polecenia kasowania jest nast�puj�ca: [numer] d objekt LUB d [numer] objekt Gdzie: numer - ile razy wykona� komend� (opcjonalnie, domy�lnie=1). d - polecenie kasowania. objekt - na czym polecenie b�dzie operowa� (poni�sza lista). Kr�tka lista objekt�w: w - od kursora do ko�ca s�owa, w��czaj�c spacj�. e - od kursora do ko�ca s�owa, WY��CZAJ�C spacj�. $ - od kursora do ko�ca wiersza. Informacja: Dla eksperymentator�w, naciskaj�c tylko objekt w trybie wydawania polece� (bez polecenia) kursor zostanie przesuni�ty w miejsce opisane w li�cie. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************** * Lekcja 2.4 * ************** =====>>>>> WYJ�TKI W POLECENIACH OBJEKTOWYCH <<<<<===== ** Naci�nij dd aby skasowa� ca�y wiersz. ** Aby przyspieszy� kasowanie ca�ych wierszy, programi�ci Vim'a zdecydowali, �e �atwiej b�dzie nacisn�� dwa razy d pod rz�d by skasowa� wiersz. 1. Przesu� kursor do zwrotu z numerem 2), znajduj�cego si� poni�ej. 2. Naci�nij dd aby skasowa� lini�. 3. Teraz przesu� kursor do zwrotu numer 4). 4. Naci�nij 2dd (pami�taj numer-polecenie-objekt) aby skasowa� dwa wiersze. 1) Na g�rze r�e, 2) B�oto jest fajne, 3) Na dole fio�ki, 4) Mam samoch�d, 5) Zegar pokazuje czas, 6) A my si� kochamy, 7) Jak dwa anio�ki. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************** * Lekcja 2.5 * ************** =====>>>>> POLECENIE COFNIJ <<<<<===== ** Naci�nij u aby cofn�� ostatnie polecenie, U aby cofn�� zmiany w ca�ym wierszu. ** 1. Przesu� kursor do wiersza zaczynaj�cego si� od ---> i umie�� go w miej�cu pierwszego b��du. 2. Naci�nij x aby skasowa� niechciany znak. 3. Teraz naci�nij u aby cofn�� ostatnie polecenie. 4. Tym razem popraw wszystkie b��dy w wierszu u�ywaj�c polecenia x. 5. Teraz naci�nij du�e U aby przywr�ci� ca�y wiersz do poprzedniego stanu. 6. Teraz naciskaj CTRL-R (trzymaj�c wci�ni�ty CTRL naci�nij R) tyle razy, a� przywr�cisz z powrotem ostatnie polecenia (cofn�� cofni�cie). ---> Naapraw b��ddy w tyym wwierszu, a pootem cofniij zmiany. 8. Jest to bardzo przydatne polecenie. Teraz przejd� do podsumowania. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ************************* * LEKCJA 2 PODSUMOWANIE * ************************* 1. Aby skasowa� od...
kali-linux