tutor-vi-pl.txt

(27 KB) Pobierz
*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
*     W i t a m  w  P o d r � c z n i k u  d o  VI  -  W e r s j a  1 . 3     *
*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
				**************
				* Lekcja 1.0 *
				**************
	Vim jst to pot�ny edytor, kt�ry posiada wiele polece�, za wiele
	�eby wyja�ni� je wszystkie w tym podr�czniku. Podr�cznik ten zosta�
	tak opracowany, �eby opisa� niezb�dn� ilo�� komend potrzebnych do
	�atwego u�uwania Vim'a jako edytora do wszystkich cel�w.

	Przybli�ony czas, niezb�dny do przerobienia tego podr�cznika to
	oko�o 25-30 minut, w zale�no�ci od przeznaczonego czasu na 
	eksperymentowanie.

	Wa�n� spraw� jest te� pami�tanie, �e podr�cznik ten jest przeznaczony
	do nauki przez �wiczenia w nim zawarte. Oznacza to, �e u�ytkownik
	musi wykonywa� polecenia, aby szybko przyswoi� sobie now� wiedz�.

	Teraz upewnij si�, �e Caps Lock jest WY��CZONY i naci�nij  klawisz
	j  tyle razy, a� przesuniesz kursor do lekcji 1.1 w taki spos�b,
	aby nowa lekcja zajmowa�a ca�y ekran.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
				**************
				* Lekcja 1.1 *
				**************
		   =====>>>>> PRZESUWANIE KURSORA <<<<<=====
     ** Aby przesun�� kursor, naci�nij klawisze h,j,k,l wg schematu **
      ^
      k		Wskaz�wka: Klawisz h jest po lewej i przesuwa kursor w lewo.
< h       l >		   Klawisz l jest po prawej i przesuwa kursor w prawo.
      j			   Klawisz j wyg�ada jak strza�ka w d�.
      v
   1. Przesuwaj kursor po ca�ym ekranie dop�ki przesuwanie nie b�dzie Ci 
      sprawia� problem�w.

   2. Trzymaj wci�ni�ty klawisz (j) dop�ki si� przesuwa kursor.
 ---> Teraz ju� wiesz w jaki spos�b przej�� do nast�pnej lekcji.

   3. U�uwaj�c klawisza w d�, przejd� do lekcji 1.2.

Informacja: Je�li nie jeste� pewien jaki klawisz wcisn��e�, to naci�nij <ESC>, 
	    aby przej�� w tryb wydawania polece�. Nast�pnie powt�rz polecenie 
	    kt�re chcia�e� wyda�.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
				**************
				* Lekcja 1.2 *
				**************
	    =====>>>>> POCZ�TEK I KONIEC PRACY Z VIMem <<<<<=====

   !! INFORMACJA: Zanim zaczniesz wykonywa� poni�sze kroki, przeczytaj wpierw
		  ca�� t� lekcj�!!

   1. Naci�nij <ESC> (aby mie� pewno��, �e jeste� w trybie wydawania polece�).

   2. Napisz 	:q! <ENTER>.
 ---> Wyj�cie w ten spos�b NIE ZAPISUJE dokonanych zmian w edytowanym pliku.
      Je�li chcesz zapisa� zmiany i zako�czy� prac� napisz:	:wq <ENTER>.

   3. Kiedy zobaczysz znak zach�ty shella ($) napisz:	vim tutor-pl <ENTER>.
 ---> `vim' oznacza uruchomienie edytora vim, `tutuor-pl' plik, kt�ry chcesz
      edytowa�.

   4. Je�li powy�sze kroki masz ju� zapami�tane i opanowane, powt�rz kroki
      1 do 3 wychodzenia i ponownego uruchamiania edytora. Nast�pnie przesu�
      kursor w d� do Lekcji 1.3.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
				**************
				* Lekcja 1.3 *
				**************
		=====>>>>> EDYCJA TEKSTU - KASOWANIE <<<<<=====

 ** W trybie wydawania polece� naci�nij  x  aby skasowa� znak nad kursorem. **

   1. Przesu� kursor do linii zaczynaj�cej si� od --->.

   2. Aby poprawi� b��dy przesu� kursor na znak, kt�ry ma zosta� skasowany.

   3. Naci�nij klawisz  x  �eby skasowa� niechciany znak.

   4. Powt�rz kroki 2 do 4 dop�ki sentencja nie b�dzie poprawna.

 ---> Krrowa wsskoczy�aa nna ksi��yc.

   5. Teraz wiersz jest poprawiony, przejd� do lekcji 1.4.

 Informacja: Kiedy przebrniesz przez ten podr�cznik, nie staraj si� wszystkiego
	     zapami�ta�, ucz si� poprzez u�ywanie.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
				**************
				* Lekcja 1.4 *
				**************
	        =====>>>>> EYCJA TEKSTU - EDYTOWANIE <<<<<=====
	** W trybie wydawania polece� naci�nij  i  aby edytowa� tekst. **

   1. Przesu� kursor do pierwszej linii zaczynaj�cej si� od --->.

   2. Aby pierwsza linia wygl�da�a tak samo jak druga, przesu� kursor na
      pierwszy znak PO miejscu, gdzie powinien by� wstawiony tekst.

   3. Naci�nij  i  i wpisz niezb�dne poprawki.

   4. Kiedy ka�dy z b��d�w zostanie poprawiony naci�nij <ESC> aby powr�ci�
      w tryb wydawania polece�. Powt�rz kroki 2 do 4 dopoki sentencja nie b�dzie
      poprawna.
 ---> W tym brakuje tekstu.
 ---> W tym wierszu brakuje cz�ci tekstu.

   5. Kiedy nie b�dziesz mia� ju� problem�w z edytowaniem tekstu, przejd�
     do poni�szego podsumowania.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
			*************************
			* LEKCJA 1 PODSUMOWANIE *
			*************************

   1. Kursor mo�na przesun�� u�ywaj�c klawiszy strza�ek lub klawiszy h,j,k,l.
	h (lewo)	j (d�)		k (g�ra)	l (prawo)

   2. Aby uruchomi� Vima (z linii polece�) napisz:   $ vim NAZWAPLIKU <ENTER>.

   3. Aby wyj�� z programu napisz:  <ESC>  :q!	<ENTER>
			      lub:  <ESC>  :wq	<ENTER> by zapami�ta� zmiany.

   4. Aby skasowa� znak nad kursorem w trybie wydawania polece� naci�nij:   x

   5. Aby wstawi� tekst w miejscu kursora, w trybie wydawania polece� naci�nij:
      i   napisz tekst   <ESC> 

 Informacja: Naci�ni�cie <ESC> uruchamia tryb wydawania polece�, jak r�wnie�
             anuluje niechcian�, cz�ciowo ju� wydan� komend�.

 Teraz przejd� do lekcji 2.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
				**************
				* Lekcja 2.1 *
				**************
		    =====>>>>> POLECENIA KASOWANIA <<<<<===== 

		 ** Napisz dw aby skasowa� ko�c�wk� s�owa. **

   1. Naci�nij  <ESC>  by mie� pewno��, �e jeste� w trybie wydawania polece�.

   2. Przesu� kursor do linii zaczynaj�cej si� od --->.

   3. Przesu� kursor na pocz�tek s�owa, kt�re powinno by� skasowne.

   4. Napisz  dw  aby s�owo znikn�o.

 Informacja: Litery dw pojawi� si� w ostatnim wierszu na ekranie. Je�li 
             �le wyda�e� polecenie, naci�nij  <ESC>  i zacznij od pocz�tku.

 ---> W tym zdaniu znajduj� osa si� s�owa, kt�re nie papier nale�� do niego.

   5. Powt�rz kroki 3 do 4 dop�ki sentencja nie b�dzie poprawna.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
				**************
				* Lekcja 2.2 *
				**************
		=====>>>>> WI�CEJ POLECE� KASOWANIA <<<<<=====

		** Naci�nij  d$ aby skasowa� ko�c�wk� linii. **

   1. Naci�nij  <ESC>  by mie� pewno��, �e jeste� w trybie wydawania polece�.

   2. Przesu� kursor do wiersza zaczynaj�cego si� od --->.

   3. Przesu� kursor na koniec poprawnego zdania (PO pierwszej  .  ).

   4. Naci�nij  d$  aby skasowa� ko�c�wk� wiersza.

 ---> Kto� napisa� ko�c�wk� wiersza dwa razy. ko�c�wk� wiersza dwa razy.


   5. Przejd� do lekcji 2.3 ze zrozumieniem co si� sta�o.


 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
				**************
				* Lekcja 2.3 *
				**************
		=====>>>>> NA POLECENIACH I OBJEKTACH <<<<<=====

   Sk�adnia dla  d  polecenia kasowania jest nast�puj�ca:

	[numer]   d   objekt         LUB         d   [numer]   objekt
   Gdzie:
     numer - ile razy wykona� komend� (opcjonalnie, domy�lnie=1).
     d - polecenie kasowania.
     objekt - na czym polecenie b�dzie operowa� (poni�sza lista).

   Kr�tka lista objekt�w:
     w - od kursora do ko�ca s�owa, w��czaj�c spacj�.
     e - od kursora do ko�ca s�owa, WY��CZAJ�C spacj�.
     $ - od kursora do ko�ca wiersza.

 Informacja: Dla eksperymentator�w, naciskaj�c tylko objekt w trybie wydawania
 	     polece� (bez polecenia) kursor zostanie przesuni�ty w miejsce 
	     opisane w li�cie.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
				**************
				* Lekcja 2.4 *
				**************
	      =====>>>>> WYJ�TKI W POLECENIACH OBJEKTOWYCH <<<<<=====
		  ** Naci�nij  dd  aby skasowa� ca�y wiersz. **
   Aby przyspieszy� kasowanie ca�ych wierszy, programi�ci Vim'a zdecydowali,
   �e �atwiej b�dzie nacisn�� dwa razy  d  pod rz�d by skasowa� wiersz.
   1. Przesu� kursor do zwrotu z numerem 2), znajduj�cego si� poni�ej.

   2. Naci�nij   dd  aby skasowa� lini�.

   3. Teraz przesu� kursor do zwrotu numer 4).

   4. Naci�nij  2dd  (pami�taj numer-polecenie-objekt) aby skasowa� dwa wiersze.
         1) Na g�rze r�e,
         2) B�oto jest fajne,
         3) Na dole fio�ki,
         4) Mam samoch�d,
         5) Zegar pokazuje czas,
         6) A my si� kochamy,
         7) Jak dwa anio�ki.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
				**************
				* Lekcja 2.5 *
				**************
		     =====>>>>> POLECENIE COFNIJ <<<<<=====
		** Naci�nij  u  aby cofn�� ostatnie polecenie,
		  U  aby cofn�� zmiany w ca�ym wierszu. **

   1. Przesu� kursor do  wiersza zaczynaj�cego si� od ---> i umie�� go 
      w miej�cu pierwszego b��du.
   2. Naci�nij  x  aby skasowa� niechciany znak.
   3. Teraz naci�nij  u  aby cofn�� ostatnie polecenie.
   4. Tym razem popraw wszystkie b��dy w wierszu u�ywaj�c polecenia  x.
   5. Teraz naci�nij du�e  U  aby przywr�ci� ca�y wiersz do poprzedniego stanu.
   6. Teraz naciskaj CTRL-R (trzymaj�c wci�ni�ty CTRL naci�nij R) tyle razy, a�
      przywr�cisz z powrotem ostatnie polecenia (cofn�� cofni�cie).

 ---> Naapraw b��ddy w tyym wwierszu, a pootem cofniij zmiany.

   8. Jest to bardzo przydatne polecenie. Teraz przejd� do podsumowania.


 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
			*************************
			* LEKCJA 2 PODSUMOWANIE *
			*************************

   1. Aby skasowa� od...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin